Oppgradere delefilter i Helicon 400

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Tenkte jeg skulle oppgradere delfiltera i min Helicon 400, så jeg trenger non tips til dette. Som dere ser på bilder er en motstand brent, så alle de tennkte jeg å bytte, alle spoler, men vet ikke til hvilke og hvilken verdi de skal/bør ha !??

Gul og Hvit ledning går til banddiskant.
Grå og Blå ledning til diskant.
Rød og Svart ledning til basser.

2 ½-veis konstruksjon
1" diskantdome + 5,5 cm bånddiskant
2x6 ½" bass/mellomtoner
Frekvensgang: 31-28.000 Hz (+/-3dB)
Følsomhet: 88,5 dB
Delefrekvenser: 500/3.000/10.000
Impedans: 4 ohm (minimum 3,7)
Portressonans: 32 Hz

Er det like greit å kjøpe et ferdig delefilter eller er det best og billigt å ordne selv ? Om noen har et ferdig eller deler jeg trenger så skrik ut.

T

Thomas1

Gjest
Ta kontakt med Dali i Danmark.

Det er vistnok en mk2 utgave på vei av Helicon.

Mulig de også "oppgraderer" delefilteret i samme slengen som de oppgraderer finishen på mk2.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Jeg ville byttet ut all internkabling til feks Kimber, så ville jeg byttet ut alle motstandene til metalloksyd og luft spolene til toppen med foliespoler. Kansje det er noe å hente i å bytte ut elektrolytten med feks en glattfolie eller best av alt til polypropylen kondis.

Kan jo med fordel bytte ut jernkjernespolene til bassen også med folie, men filteret ditt vil ta en god del større plass..

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg ville byttet ut all internkabling til feks Kimber, så ville jeg byttet ut alle motstandene til metalloksyd og luft spolene til toppen med foliespoler. Kansje det er noe å hente i å bytte ut elektrolytten med feks en glattfolie eller best av alt til polypropylen kondis.

Kan jo med fordel bytte ut jernkjernespolene til bassen også med folie, men filteret ditt vil ta en god del større plass..
Men til hvilke spoler, de er oppgitt til non verdier som jeg ikke kjenner til og det står ikke noe på de gammle !

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Vurderer å bruke Viablue til innntern kabling.
Det er go plass til delefilter, om de skulle bli noe større.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Motstandene har du jo verdien på. men du skulle nok ha fått målt dem spolene dine.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Hvordan får jeg målt de da, må de kobles fra for å måles. Dette er vel ikke noe jeg gjøør med et vanlig multimeter ?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Jeg hadde ikke byttet noe, det er somregel en grunn til at filteret er slik det er, med de komponentene som er benyttet. Om du bytter på det vil du forandre høyttalerene. Om du er heldig så kanskje det blir bedre, men tro meg det er ikke alltid slik at en slik modifikasjon er en oppgradering.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg hadde ikke byttet noe, det er somregel en grunn til at filteret er slik det er, med de komponentene som er benyttet. Om du bytter på det vil du forandre høyttalerene. Om du er heldig så kanskje det blir bedre, men tro meg det er ikke alltid slik at en slik modifikasjon er en oppgradering.
Den motstanden som er brent må uansett byttes da, det beste har vel vært å bygd et nytt filter slik at jeg kunne byttet tilbake om det ikke skulle bli bra.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Den motstanden som er brent må uansett byttes da, det beste har vel vært å bygd et nytt filter slik at jeg kunne byttet tilbake om det ikke skulle bli bra.
Ja det høres meget lurt ut. IMO

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Men det hadde jeg.. ;) Har oppgradert mange filter og aldri vært borte i att det blir dårligere med bedre komponenter..Hovedgrunnen til at det er som det er, er prisen på komponentene. Produsentene sparer mange kroner i året på å bruke billige komponenter. De sparer mer enn dem taper for å si det sånn.. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Ja selvfølgelig. Det er jo like greit å bygge ett helt nytt filter vist du likevel skal bytte alle komponentene..

Mvh...
Men hvordan vet jeg hvilke spoler jeg skal brute til de forskjellige elementene, alltså hvilken verdi de skal ha ??

T

timc

Gjest
Send en forespørsel til DALI om å få tegningene på filteret. Kan være vanskelig siden de fortsatt er i produksjon, men verdt et forsøk.

Det er også viktig å huske at endring av komponentene ikke altid gir en forbedring, men du vil oppleve en forandring. Om den er positiv, negativ eller nøytral kan ta litt tid å finne ut av.

Internkablingen der minnet om den jeg har i L65'ene mine fra '75 ;D

Mvh

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
654
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Du må nok få målt de med et multimeter som kan måle mH. Er ikke så mange av disse men kansje noen her nær deg kan låne deg ett. Men det går jo ann å høre med Dali som nevnt over.

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.261
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Da har jeg sendt en mail til Dali i Danmark, så får vi se hva de sier. Jeg har bedt om et koblings skjema, slik at jeg kan få riktige verdier til spolene.

Topp Bunn