Oppgave: Hvor mange firkanter er det i denne firkanten.?

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
En liten sommeroppgave i regnværet for folket her..
Hvor mange firkanter er det i firkanten.??

En firkant er et polygon med fire kanter.
En firkant hvor alle vinkler er rette kalles et rektangel.
Et rektangel hvor alle sider er like lange kalles et kvadrat.
Blant regelmessige firkanter som ikke har bare rette vikler finner vi parallellogrammet og trapesen.

Vedlegg

O

OivindJ

Gjest
Rotekroken skrev:
En firkant er et polygon med fire kanter.
En firkant hvor alle vinkler er rette kalles et rektangel.
Et rektangel hvor alle sider er like lange kalles et kvadrat.
Blant regelmessige firkanter som ikke har bare rette vikler finner vi parallellogrammet og trapesen.
Fire kanter er altså kriteriet! Resten er uvesentlig..

Edit,edit,edit, ... 36 ;D

Balticthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.08.2005
Antall liker
9
Sted
Ålesund
Kom til 20.. så gikk det litt i surr følte jeg..skulle vel brukt noe penn og papir... sier 20 da :p

A

Atle Kristiansen

Gjest
Snickers-is skrev:
Må vel være 9 eller 36, alt etter hva man setter som kriterier?
Kom først til denne konklusjonen, nå forstår jeg ikke hvordan om det så skulle være liv om å gjøre.

*venter på å bli kastet ut av mensa*

Edit, nå fant jeg veien - faktisk to - tilbake til 36 (wuhu!).
Edit nr. 3, jeg heier på Boffen sitt forslag.

O

OivindJ

Gjest
Ok, hvem klarer denne?:

COCA
+ COLA
= PEPSI

A + O = C

A = ?
O = ?
C = ?

Penn og papir blir nødvendig. God natt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.214
Torget vurderinger
2
Får det til å bli 10 firkanter jeg.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
36 tilsammen, men 35 hvis man holder seg til hvor mange firkanter det er "i" firkanten.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Trodde dette skulle bli en utfordring for dere, men Snickers-is tok den med en gang.!
Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet... 8)
Samme til dere andre som også gjettet på 36 firkanter, dere er også veldig flinke.! :D

G

Gjestemedlem

Gjest
Rotekroken skrev:
Trodde dette skulle bli en utfordring for dere, men Snickers-is tok den med en gang.!
Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet... 8)
Samme til dere andre som også gjettet på 36 firkanter, dere er også veldig flinke.! :D
I protest Your Honour!

Det er kun 1 firkant inne i firkanten. Hvis man fjerner den ytterste firkanten ser man tydelig at det bare står 1 fullstendig firkant igjen inne. Hvis man tillater å bruke en eller flere linjer om igjen kan kan jo likegodt si at den inneholder en uendelighet av firkanter som ligger oppå hverandre. Det gir ingen mening som oppgave og det står da kun det andre alternativet tilbake. 1 firkant i firkanten!

O

OivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
I protest Your Honour!
I likhet med så mange andre Iq-oppgaver så var det visst det mest logiske svaret de var ute etter også her :) .

G

Gjestemedlem

Gjest
OivindJ skrev:
Gjestemedlem skrev:
I protest Your Honour!
I likhet med så mange andre Iq-oppgaver så var det visst det mest logiske svaret de var ute etter også her :) .
Tull og tøys!

Hvis du studerer illustrasjonen vil du se at den ytterste firkanten er laget av mye tykkere strek enn den inne i. Det er derfor helt ulogisk å tenke seg at denne skulle kunne settes sammen med andre uengnede streker til flere hypotetiske firkanter inne i figuren. Det eneste som kvalifiserer som svar i følge utlysningsteksten er at det er 1 firkant i firkanten.

Men det er jo også et klassisk filosofisk problem. Kan en mann lage en bedre IQ oppgave enn han selv er i stand til å løse?

Klagen opprettholdes.

O

OivindJ

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Men det er jo også et klassisk filosofisk problem. Kan en mann lage en bedre IQ oppgave enn han selv er i stand til å løse?
Oppgave: Why are vi here? ;D

"bedre"? Kan lage vanskeligere i alle fall. Tenk bare på "crypting" og slikt...

Exceptional Iq konkurransen(på nettet) ble avsluttet mens jeg jobbet med oppgavene :mad: og high scores ble "final". Det var noen "heavy`e" oppgaver :) .

G

Gjestemedlem

Gjest
"Time (plystre plystre) is on my side.."

"If you have enough monkeys banging randomly on typewriters, they will eventually type the works of William Shakespeare."

;)

DOGBERT: I once read that given infinite time, a thousand monkeys with typewriters would eventually write the complete works of Shakespeare.
DILBERT: But what about my poem?
DOGBERT: Three monkeys, ten minutes

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Gjestemedlem skrev:
OivindJ skrev:
Gjestemedlem skrev:
I protest Your Honour!
Tull og tøys!

Hvis du studerer illustrasjonen vil du se at den ytterste firkanten er laget av mye tykkere strek enn den inne i. Det er derfor helt ulogisk å tenke seg at denne skulle kunne settes sammen med andre uengnede streker til flere hypotetiske firkanter inne i figuren. Det eneste som kvalifiserer som svar i følge utlysningsteksten er at det er 1 firkant i firkanten.

Klagen opprettholdes.
Finner ikke strekene så mye tykkere jeg. Finner imidlertid at i følge din løsning (som meget vel kan være den riktige, gitt oppgaveteksten) så er kanskje fem firkanter i firkanten. Oppgaven er forøvrig nesten meningsløs i og med at den er såpass tolkningsavhengig. Forvørig kan "i" bety både "bestående av" og "inni." Hva er det i denne suppen? - hva er det inne i denne boksen? Jeg mener også at en firkant som låner bort sin ene side til en annen firkant, ikke lenger er en firkant, da den ikke lenger har fire kanter.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Ser at det er noen som har svart riktig her.
35 i firkanten PLUSS eventuelt selve firkanten (36)
Mvh.KW

Topp Bunn