oppe i skauen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    da er jeg førstemann ute med en hifikveld i januar...

    å finne en greit dato blir vel ikke lett, derfor vil jeg lufte ideen om en koselig ettermiddag/kveld allerede nå.

    holder til på Brandbu, så hvis noen orker å kjøre ditt er dere hjertelig velkommen!
    har plass til 6 uten at det blir for koselig ;)

    noen forslag for dato?
    helg eller ukedag? hvis helg så jobber jeg helgene i ukene 2 og 4. ellers passer mandager veldig bra siden jeg har fri hver mandag
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Dette blir jo en merke dag, første treff for IAF ;D

    Dette blir spennende så jeg må melde meg på her :)
    Kjenner jo ingen av dere, men en gang må jo vere den første ogso vel ;D

    Passer egentlig uansett ukedag eller helg, bare det ikke blir før kl:1800 på hverdagene pga, jobb 8)

    Mvh Kjell
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    jeg tror det var ikke lurt å gir folk for mye valgmuligheter ;)

    vi prøver det sånn:
    en av disse dagene
    16. eller 21. eller 22. eller 23. januar
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    det vil i hovedsak blir spillt vinyl
    ;)

    Avid Volvere med Graham Phantom II, VDH Colibri, DV XX2 mkII
    Pass Labs Xono
    MI 11
    MI 10.1
    Spendor A9
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg fikk ikke med meg forrige økt hos deg så jeg skal sørge for å få det til nå.
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Liker utviklingen på vinylsnurrerfronten hos deg må jeg si ;) (husk å få omlag 100t på Colibrien først :D)

    Jeg må også forsøke å få dette til, møter gjerne, det er klart. Stemmer for en mandag, gjerne 23.1 :)
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Heisan.
    Snakket med kwil og vi hadde kommet vannkjemmet hvis vi hadde hatt noe hår. Hvis det er en ok dato for andre kommer vi den 23. Forsåvidt er det den eneste datoen jeg kan av de foreslåtte.
    Dette blir bra

    Mvh
    RBN
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    da satser vi på den 23.01.

    blir tøff med 100t innspilling, men jeg skal prøve ;)

    velkommen skal dere være!
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Døgnet har 24 timer. Det er bare snakk om prioriteringer
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    RBN skrev:
    Heisan.
    Snakket med kwil og vi hadde kommet vannkjemmet hvis vi hadde hatt noe hår. Hvis det er en ok dato for andre kommer vi den 23. Forsåvidt er det den eneste datoen jeg kan av de foreslåtte.
    Dette blir bra

    Mvh
    RBN
    Hmmm. Jeg HAR hår (ok, fryktelig lite på hode, men......)

    Da spikres 23.1 i kalenderen. Og takker så mye for invitasjonen(glemte det,sorry).

    mhv
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gled dere gutter! Ikke bare er Big D en ypperlig vert med sin fagkunnskap innen kokkefaget, men eksponerigen for spennende musikk er også er gode som det kan settes stor pris på ! :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    HCS skrev:
    Gled dere gutter! Ikke bare er Big D en ypperlig vert med sin fagkunnskap innen kokkefaget, men eksponerigen for spennende musikk er også er gode som det kan settes stor pris på ! :)
    OG så har han hatt formidabel utvikling på vinylavtaster`n siste tiden. Kom med hvilken digitalkilde som helst, tipper de får passet påskrevet ;)

    mvh
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    en liten sneak preview...




    snurrer'n




    MI11 og XONO (riaa delen)



    MI10.1



    Velodyne sms-1 og XONO PSU



    Malmifisert Cambridge 840C



    søbben



    legg merke til høyteknologiske løsninger for diodedemping:
     

    Vedlegg

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Se her var dem jammen greier gitt, Aviden er bare helt sjef ;D gleder meg til å få hørt på dette oppsettet 8)

    Foresten fiffi høy-teknologisk løsning på diode dempingen din ;D hehe...
    Skjønner ikke denne greia med så himla skarpe diode lys mange produsenter benytter seg av ???

    Mvh
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    nå er det snart bare en uke igjen til kvelden...
    skal bare minner på den igjen og nevne at det er fortsatt plass til en eller to :)

    gleder meg, selv om det blir kanskje ikke noen colibri på spilleren enda av byrokratiske årsaker...
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Har du en tid vi skall komme til enda....

    Mvh
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    vet ikke, jeg er hjemme hele dagen ;)

    du kan høre med de andre eller kommer på ettermiddagen når det passer for deg
     

    McKjell

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.06.2010
    Innlegg
    144
    Antall liker
    0
    Jeg er ikke hjemme før 1700 egentlig, ogso bruker jeg ca 48min opptil skauen til deg... Men når er det dere Hedemarkinga har tenkt dere å vere der?

    Vist tiden min blir for sent så, kan jeg klare 1530 men det blir tidligst......

    Mvh
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    kan vi ta en kjapp gjennomtelling av hvem som kommer på mandag?
    er det flere som trenger adressa send meg en pm
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Je kjæm!

    Men jeg kommer nok litt utpå kvelden.. Kan sannsynligvis ikke dra fra lillehammer før omlag halv seks.
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    slartibartfast skrev:
    kan vi ta en kjapp gjennomtelling av hvem som kommer på mandag?
    er det flere som trenger adressa send meg en pm
    Hei
    Kwil og jeg kjører sammen fra Moelv. Jeg må jobbe til 15.30 og vi må vel stoppe på veien for en matbit. Sjekker med kwil i morgen. Sende deg pm.

    Marsboer. Tar du med kamera og knipser noen bilder?

    Mvh
    RBN
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Jeg har dessverre ikke egnet utstyr for foto om dagen, så noen andre må stå for fotograferingen denne gang.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    RBN skrev:
    slartibartfast skrev:
    kan vi ta en kjapp gjennomtelling av hvem som kommer på mandag?
    er det flere som trenger adressa send meg en pm
    Hei
    Kwil og jeg kjører sammen fra Moelv. Jeg må jobbe til 15.30 og vi må vel stoppe på veien for en matbit. Sjekker med kwil i morgen. Sende deg pm.

    Marsboer. Tar du med kamera og knipser noen bilder?

    Mvh
    RBN
    dere trenger ikke å bekymre dere om maten...
    det blir noe snadder hos meg - ingen har forlatt huset mitt sulten noen gang :)
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.272
    Antall liker
    905
    Vil gjerne få takke Slartibartfast for fortreffelig vertskap, mat og vellyd i går kveld.

    Hyggelig var det, med kveldens høytdepunkt i maten. Jeg kan IKKE beskriv helt hva vi fikk, men det var nok med røtter fra kokkens hjemland. Imponerende med hemmesnekkret stenovnsbakt brød, hvor baker`n (Kokken rettere sagt) til og med kverner mjølet selv :eek: PS! Skal hilse fra kjærringa hun like "osten"(sendte sågar mat med oss hjem, her :))

    Vi kom jo ikke primært for å spise :-X, men for å treffe likesinnede og å beskue og prøvelytte vertens siste hifiinvesteringer. Hører med til historien at det ikke er SÅ lenge siden jeg hørte fra den kanten at vinylavtasting skulle nedprioriteres. Den pipa har fått en helt annen lyd ;) og maaaange oppgraderinger er foretatt over ikke alt for langt tidsrom. Nå gjelder vel forsåvidt det hele anlegget, kanskje med unntak av digitalkilden som ikke har hatt høyeste prioritet.

    Mulig det kommer bilder og nærmere beskrivelse av utstyret (RBN?), men jeg må nesten trekke frem kveldens absolutte lyttemessige høydepunkt. Da armrøret påmontert Dynavector XX2 ble byttet ut til fordel for ett med Van den Hul Colibri :D
    :D Jeg er jo "fan" av vdh pu`r så slik sett er det ingen bombe at dette utgjorde et "eneorm" lydmessig løft i mine ører. Det er kanskje grunn til litt sunn skepsis til mine panegyriske ovasjoner over denne, all den tid den overhode ikke engang var innspilt og således sikkert bare viste deler av potensialet. Leste jeg verten rett, liker han nok på et vis den varmere, mere romantiske, og basstyngre presentasjonen til DV jo har. For MEG representerte vdh. innhoppet en ny dimensjon eller fire med det systemet. DA skjedde det saker og ting IMO, gardiner fosvant og musikken fremsto med så mye mere tydelighet, klangfarger,luft, tredimensjonalitet m.m.m.m.m. (Jo det BLE slankere og muligvis ikke det beste på Rock, men den var jo ikke engang en brøkdel av innspilt heller :-X)

    Flere lytteinntrykk kan komme senere, men Maten og Vdh. tok kaka for meg (takk for tysk ostekake også foresten)

    Hyggelig å treffe alle. Marsboer slapp heller ikke denne gang helt unna å hjelpe til med et aldri så lite pc-problem og RBN mått, som skjedd før, tre støttende til med sin Zum-Zum, da Italiener`n for tiden ikke liker så lange turer ;)

    Takk for en hyggelig aften. Avbrekk fra hverdagen av slik karakter er ikke å forakte. håper det blir flere kvelder i regi av foreningen utover!

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Godt dere er i gang. Og verten dere var hos er en emiment vert. Hvordan funka det med sub i det forholdsvis lille rommet ? Og gleder meg til shogun zumm a'ka RBN får lagt ut litt bilder :)
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Suben var meget godt integrert og passet godt sammen med det øvrige systemet så vidt jeg kunne høre. Nå tør jeg påstå at dette systemet var helt avhengig av suben, det låt nemlig bemerkelsesverdig slankt uten. Sannsynligvis er dette en av årsakene til at subintegrasjonen fungerte så godt som den gjorde. Jeg har dårligere erfaringer med subintegrasjon når frontene har en skikkelig kul i bassen og man ikke ønsker å kjøre deling på frontene.

    Forøvrig må jeg også takke for et uovertruffent hi-fi vertskap. Jeg gumlet hjemmelaget spekemat (bl.a villsvin!) så fettet rant av fingrene og magen ble full (og den er ikke liten). Stenovnsbrødet var noe av det beste brødet jeg kan huske å ha spist.
    Dette legger lista på et nivå jeg er redd få hi-fi nerder på innlandet kan overgå.

    Når det gjelder anlegget så kom jeg etter at alt var montert og igangsatt. Jeg har heller ingen referanser fra eierens tidligere oppsett.
    Det ble kun spilt vinyl denne kvelden, uten at dette på noe vis gjorde seg bort. Jeg synes tvert i mot at det spilte meget sammenhengende fra bunn til topp med et typisk "vinylaktig" stereoperspektiv med mer "stofflighet" og mindre "pappfigur". Den slanke mellombassen, godt kamuflert av den godt integrerte suben, gjorde også at det ble meget god detaljering i bassområdet uten utflytende tendenser. Det var riktignok ett elektronisk spor som låt merkelig utflytende, men alt det andre låt absolutt akseptabelt så jeg lar denne stå som en svakhet i opptaket og ikke i anlegget.
    Detaljeringen var også naturlig og fin uten noe ekstremfokus, men også uten slørende tendenser. Kort oppsummert så spilte dette anlegget musikk på en behagelig måte uten noen gnagende mangler.

    Jeg savnet egentlig lite når jeg satt i sweetspot, men om jeg legger "vondviljen" til så er ikke generell autoritet og realistisk smekk dette anleggets største styrke. Her bør man imidlertid huske på hvilken referanse jeg har til daglig.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    du verden for fin lesning, maten er sikkert årsaken
    bruken av panegyrisk setter standard her ;D

    håvard
     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Litt sen i avtrekkeren igjen ser jeg, men her kommer noen kommentarer og bilder fra seansen.

    Etter langt om lenge var vi endelig hjemme hos slartibartfast (slart). Her var det japansk stemning og paraply drinker.



    Eller kanskje ikke..



    Godt var det å bli ønsket velkommen i et varmt hjem etter en lang dag på jobb og lang kjøretur. Måtte jo slite med kwil i passasjersetet også og det tar på.

    RBN
     

    Vedlegg

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    1.600
    Slart er kokk og her var det linet opp med masse hjemmelaget mat som samtlige satte umåtelig pris på.





    Han hadde skaffet diverse gamle og unike kornsorter fra lokale bønder og malt til mel på kjøkkenet før det hadde blitt forvandlet til brøddeig. Brødene hadde som nevnt blitt tilberedt i steinovnen ute i hagen tidligere på dagen. Dette brødet var bare ubeskrivelig godt. Det ble også disket opp med selvlaget salamipølse, hjemmelaget speket villsvin, en slags bratwurst på glass og en ostesaus av fløte/smelteost/karve og masse annet, som hadde blitt redusert under konstant omrøring til en utrolig god myk smørbar masse. Har et glass av dette i kjøleskapet. Mmmmmm. I tillegg en masse tilbehør med tysk tilsnitt. Slart er nemlig fra Tyskland. Måltidet ble som seg hør og bør avsluttet med Tysk ostekake.
    Slart har virkelig en pasjon for mat og det var et fantastisk, rustikt måltid jeg vil huske lenge. Kjenner andre kokker som slenger på en Grandis fordi de ikke gidder å jobbe hjemme. Ikke slart nei. Takk for fantastisk matopplevelse.
    Håper forresten at dette ikke setter standarden for videre treff i Innlandet Audioforening, for de fleste vil nok falle gjennom her. Det ble vel nevnt ev sommerfest da maten gikk ned på høykant. Eller hørte jeg feil?

    Da går vi over til musikk og elektronikk. Slart har anlegget i en krok av stuen og derfor ikke all verdens plass. Det er ikke lett å få til bra lyd med så liten plass til rådighet. Familie med små barn må det også tas hensyn til med lydnivå deretter. Denne balansegangen synes jeg han har klart med bravur. Lyden var svært homogen og Martin Logan suben var perfekt integrert med Spendor høyttalerne. Som Marsboer påpekte ble det tynt uten. Fundamentet ble borte. Meget ørevennlig gjengivelse hvor ingen detaljer forsvant. Musical Innovation, Pass Labs og Avid er vel navn som nevnes med respekt.

    Vi begynte kvelden med å høre litt på Squeeze boks gjennom den Malmin modifiserte dac/cd spilleren fra Cambridge. Gikk raskt over til vinyl da dette er slart’s foretrukne kilde. Første pu ut var Dynavector. Det ble senere byttet til en van den Hul Colibri, enda ikke innspilt, som åpnet opp for mer luft i lydbildet samt at det ble en helt annen fart og dynamikk. I mine ører var det en vesentlig forbedring av lytteopplevelsen å få Colibri’n inn i kjeden. Stiller meg bak kwils beskrivelse ovenfor. Andre fortrekker sikkert Dynavector. Slik er vi, vi har forskjellige preferanser og bra er det. Slart spilte mye bra musikk som han gjerne kan kommentere selv. Dette var godmusikk og ikke valgt etter innspillingskvalitet.
    Dette var foreningens første treff og håper det blir mange flere. Takker slartibartfast og hans hustru for gjestfriheten og en fortreffelig aften.
    Håper bildene forteller litt om utstyret og en trivelig aften samme med like ”artsfrender”.

    Klikk gjerne på bildene etter hvert
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn