Oppbygging av hjemmekino

SveinG

Fersking
Ble medlem
06.01.2026
Antall liker
2
Sted
KVINESDAL
Hei.

Har holdt på i noen år med dette prosjektet og tenker at det nå er på tide å komme i mål med siste rest av hjemmekinoen slik at en kan få tatt den i bruk.
Det er bygget som et rom i rom i 2 etg på en garasje.
Mellom dekket er i betong.
Er nå ferdig med 2 lag gips på vegger og tak.
Trenger hjelp i forbindelse med utarbeiding av akustikken i kino rommet.
Rommet er 6,42 x 3,52.
Tenker å lage kanal i taket slik at en får inn ventilasjon og trekke rør til det som trengs.
Kom gjerne med tips til høyttalere, prosjektor, lerret osv.

Vedlegg

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.908
Torget vurderinger
0
Har du besøkt noen for å oppleve forskjellige løsninger? :unsure:
Er døren på skissen plassert der? Eller bare et forslag?

Chrisand25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2015
Antall liker
1.334
Hei.

Har holdt på i noen år med dette prosjektet og tenker at det nå er på tide å komme i mål med siste rest av hjemmekinoen slik at en kan få tatt den i bruk.
Det er bygget som et rom i rom i 2 etg på en garasje.
Mellom dekket er i betong.
Er nå ferdig med 2 lag gips på vegger og tak.
Rommet er 6,42 x 3,52.
Tenker å lage kanal i taket slik at en får inn ventilasjon og trekke rør til det som trengs.
Kom gjerne med tips til høyttalere, prosjektor, lerret osv.
Bare moroa igjen du da😊
Fin størrelse på rommet.

I forhold til akustikk, så går det en del på hvordan du har tenkt rommet ellers. Hvor høyttalere og sitteplasser er osv.
Et tips er å ha sweetspot i ca 2/3 del av rommets lengde. Ihvertfall som et utgangspunkt. Fungerer veldig ofte bra.

Jeg liker å ha det dødt i front med tykk demping (bredbåndet), og bruke diffusjon rundt der man sitter. Siden bredden din er rundt 350cm, så tenker jeg at man kan vinne en del på oppleved størrelse (bredde) med diffusjon på siden av der man sitter og i tak.

Jeg har for eksempel en tråd med min kino her, som man kanskje kan finne noen tips i.

Anbefaler også ramme lerretet med lydtransparent duk for skikkelig kino opplevelse. Dreamscreen V6 duken er bra.
Angåene høyttalere, så er Hamrammr et veldig bra alternativ i kino som låter knall, og er relativt lette å drive. Koster heller ikke skjorta.
Masse kapasitet på sub er heller ikke å forakte.

Lykke til med moro jobben. Legg gjerne ut litt bilder av prosessen 😊

Topp Bunn