Forsterkere Oppbevaring / Lagring av stereoforsterker ?

GeriM

Fersking
Ble medlem
18.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Hei,

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en stereoforsterker som aldri har vært i bruk.
Den vært lagret /pakket i sin original eske i mer enn 30 år.

Fristene tilbud, men hva kan jeg forvente ?

Inntørkede katalysatorer ? Nei, inntørkede kondensatorer !
Andre mulige overraskelser ?

Takker for innspill(y)

Geir
 
Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.414
Antall liker
83.955
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det spørs jo helt på hvordan den er lagret, store temperatursvigninger og da spesielt over på minussiden. Fuktighet og evt kondensering fra minusgrader til pluss og vice versa. Støv osv. har den vært oppbevart i en trørr kjeller, normalt innemiljø ol, burde det ikke by på noe som helst problem.
 

GeriM

Fersking
Ble medlem
18.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Takker.
Kjøpte tidligere en gammel Fender Twin som hadde stått i 20-30 år. Der måtte jeg skifte endel kondensatorer som hadde tørket ut.
De var fine I utgangspunktet, men da den ble skrudd på igjen etter så mange år, sviktet de etter noen timers bruk.

Skal sjekke litt nærmere med selger når det gjelder de punktene du nevner ovenfor.
Burde vel ha tenkt på det selv i utgangspunktet ... LOL
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: TT.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.204
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ikke ment som annet enn positiv kritikk, men du bør la være med å nevne ting ved navn,
når du ikke vet så veldig mye om elektronikk. Det kommer bare å fremstå som lite ...............
Det finnes ingen katalysatorer i en forsterker. Det finnes kondensatorer, og det er de, som kan tørke ut.
Motstander tørker ikke ut, og kan lagres i en menneskealder uten at de blir dårlige.;)
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.414
Antall liker
83.955
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Det spørs jo helt på hvordan den er lagret, store temperatursvigninger og da spesielt over på minussiden. Fuktighet og evt kondensering fra minusgrader til pluss og vice versa. Støv osv. har den vært oppbevart i en trørr kjeller, normalt innemiljø ol, burde det ikke by på noe som helst problem.
Det skal sies at mitt innlegg er på generell basis.
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.869
Antall liker
17.453
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Ikke ment som annet enn positiv kritikk, men du bør la være med å nevne ting ved navn,
når du ikke vet så veldig mye om elektronikk. Det kommer bare å fremstå som lite ...............
Det finnes ingen katalysatorer i en forsterker. Det finnes kondensatorer, og det er de, som kan tørke ut.
Motstander tørker ikke ut, og kan lagres i en menneskealder uten at de blir dårlige.;)
Katalysator er vanligere en kondensator og er derfor det foretrukne valget til stavekontrollen i apple produkter. I tillegg er vel dette bagateller som vi burde klare å se forbi? Vi forstod hva ts mente. En slik moralsk pekefinger synes jeg at vi kan holde for oss selv.

Så slenger jeg ut en liten ;) jeg også. :)

EDIT: Redigert bort noen retoriske spørsmål som var unødvendig.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.028
Antall liker
20.204
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Katalysator er vanligere en kondensator og er derfor det foretrukne valget til stavekontrollen i apple produkter. I tillegg er vel dette bagateller som vi burde klare å se forbi? Vi forstod hva ts mente, gjorde vi ikke? En slik moralsk pekefinger klarer vi vel å holde for oss selv?

Så slenger jeg ut en liten ;) jeg også. :)
Tror, du missforstod intensjonen min.
Når jeg evt. skulle stå i en forhandlingsituasjon med en evt. selger, ville jeg (men der er jo jeg) gerne fremstå
som allt annet enn uvitende om produktet, så selger ikke bare fikk inntrykk av, at jeg var lettlurt.
Annet var det ikke. Å kalle dette en moralsk pekefinger, da misset du totalt pointen med innlegget mitt.
 
Sist redigert:

møffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2016
Innlegg
444
Antall liker
1.057
Sted
Lolland, i udkanten af Danmark
Katalysator er vanligere en kondensator og er derfor det foretrukne valget til stavekontrollen i apple produkter. I tillegg er vel dette bagateller som vi burde klare å se forbi? Vi forstod hva ts mente. En slik moralsk pekefinger synes jeg at vi kan holde for oss selv.

Så slenger jeg ut en liten ;) jeg også. :)

EDIT: Redigert bort noen retoriske spørsmål som var unødvendig.
Normalt læser man hvad man netop har skrevet, tilretter og siger OK.

Hader selv disse åndsvage staveplader. De finder på noget andet end det der menes.

Nu skal jeg have en kold sodavand.... NEEEEJ.... ØL!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
På den annen side.. noen av oss har dette som fag og yrke, mens noen er glade entusiaster, - uten at det i seg selv skal være noen forkleinelse... det må være helt innafor å korrigere slike smågreier, uten at det skal føre til noen moralsk forargelse.......... vi skal da vel ikke bli helt metoo her, heller??
 

GeriM

Fersking
Ble medlem
18.07.2020
Innlegg
3
Antall liker
3
Sted
Trondheim
Ja, kondensatorer skal det være selvsagt. Det gikk litt fort, så jeg er ikke totalt ute ..
Innrømmer likevel manglende kunnskap på dette området.
Og jeg tar meg overhode ikke nær av korreksjoner.
Det får man jo hele livet, og noen ganger blir man satt litt på plass med god grunn.

Forøvrig er jeg musikant :)
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.938
Antall liker
11.344
Sted
Ytterst i havgapet...
Det er så enkelt at vi alle har startet et sted, - også vi som har dette som fag.... Velkommen i "klubben"!
Et enkelt men godt råd... man trenger til tider nokså tykk hud her inne.... :cool:
 
Sist redigert:
Topp Bunn