OPERA DVD

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Så denne filmen igår kveld på TNT:
Flott film med utrolig mange flotte utdrag fra diverse (stort sett italienske) operaer. Har blitt skikkelig forelska i opera i det siste. Har Verdis La Travia og Donizettis L'Elisir d'Amore med Netrebko/Villazon. De er begge fantastiske, men vil ha mer. Har lite peiling her selv. Kan noen hjelpe en amatør med gode forslag?

Please? :-* :-* :-*

På forhånd takk

Mvh

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.068
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tja, du finner f eks Otello (Verdi) hos Amazon, både den med Levine/Domingo og Karajan/Vickers. Ingen tvil om at jeg ville valgt Vickers, da den er favorittinnspillingen min..
http://www.amazon.co.uk/Verdi-Otell...-8863166?ie=UTF8&s=dvd&qid=1182617171&sr=8-23
Eller Domingo: http://www.amazon.co.uk/Otello-Verd...6-8863166?ie=UTF8&s=dvd&qid=1182617143&sr=8-4
Selv synes jeg at Domingo, til tross for at han er dagens eneste brukbare Otello, faller litt igjennom i forhold til Vickers. Han finnes også med Solti..

Bernt K

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takk Berxter

Den slags svar jeg ønsket. Sjekket selv først og så at det var en jungel der ute. Finnes det flere? :) :) :)

Mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.937
Sted
Trondheim
Opera er jo så mangt. Men det er lett å starte med italiensk bel-canto og tidlig/midt-periode Verdi.
Verdis Rigoletto med Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Tito Gobbi og Orchestra et Coro del Teatro alla Scala, Milano under Tullio Serafin er vel et sikkerstikk. Bør være tilgjengelig på EMI.
Men så har vi alle de andre stilartene da. Selv har jeg alltid vært svak for Webers Freischütz - starten på den tyske operatradisjonen som førte til Wagner og Strauss. Det finnes en flott innspilling med Janowitz, Mathis, Schreier med Staatskapelle Dresden under Carlos Kleiber på DG. En helt annen stil enn den italienske, men kanskje du liker det?

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
otare skrev:
Opera er jo så mangt. Men det er lett å starte med italiensk bel-canto og tidlig/midt-periode Verdi.
Verdis Rigoletto med Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Tito Gobbi og Orchestra et Coro del Teatro alla Scala, Milano under Tullio Serafin er vel et sikkerstikk. Bør være tilgjengelig på EMI.
Men så har vi alle de andre stilartene da. Selv har jeg alltid vært svak for Webers Freischütz - starten på den tyske operatradisjonen som førte til Wagner og Strauss. Det finnes en flott innspilling med Janowitz, Mathis, Schreier med Staatskapelle Dresden under Carlos Kleiber på DG. En helt annen stil enn den italienske, men kanskje du liker det?
Er altetende innenfor god musikk. Har bl.a. også lært å sette pris på Wagner, så skal absoloutt sjekke det ut. Men Italiensk opera er jo søt da. Det er godt å bli litt fuktig i øynene av og til. :'( :'( :'(

Er forøvrig resten av Turandot like bra som Nessum Dorma eller er det bare denne ene ultimate svisken?

Mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.937
Sted
Trondheim
Jeg har aldri fått tak på Turandot. Det er definitivt ikke en "arie-opera", så du finner ikke flere svisker alla "Nessun dorma" i den. Min favoritt blant Puccinis operaer er Madame Butterfly.
Der kan du prøve Victoria de los Angeles, Giuseppe di Stefano, Tito Gobbi med O. et Coro del Teatro dell’Opera di Roma under Gianandrea Gavazzeni på Testament
eller
Victoria de los Angeles, Jussi Björling med O. et Coro del Teatro dell’Opera di Roma med Gabriele Santini på EMI.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
Takker Otare og Berxter. Skal gå gjennom dette imorgen og bestille et par -3-4. Ikveld har det blitt for mange Corenwijn og Heiniken. Gleder meg storligen.

Mvh

K

kbwh

Gjest
Jeg synes Turandot er litt sjef jeg da, med litt krass modernitet i klangfargene både titt og ofte.

Mozarts Le Nozze di Figaro med Gardiner er en riktig festlig DVD, med Terfel som Figaro: I krigen med deg, guttehvalp! (Eller: Ligg unna forloveden min, jypling!)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.937
Sted
Trondheim
Joda - Turandot er en "STOR" opera, men den har et helt annet tonespråk enn de andre operaene som er nevnt. Det er jo en veldig sen opera - det siste Puccini skrev (på 1920-tallet) og kan være litt tung å få tak på.
De innspillingene jeg anbefalte er for øvrig på CD og sikkert ikke tilgjengellig på DVD.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
otare skrev:
Joda - Turandot er en "STOR" opera, men den har et helt annet tonespråk enn de andre operaene som er nevnt. Det er jo en veldig sen opera - det siste Puccini skrev (på 1920-tallet) og kan være litt tung å få tak på.
De innspillingene jeg anbefalte er for øvrig på CD og sikkert ikke tilgjengellig på DVD.
Har du rett i.Fant ikke de du nevnte på DVD. Har forøvrig Figaro selv på CD med Wienerne og Karajan, Tryllefløyten med Klemperer samt Tosca med Callas dirigert av Sabata.

Har tidligere i morges bestilt:
1 "Puccini: Madame Butterfly -- 1995 film version [1997]"
Ying Huang; DVD; #6.79

og
1 "Verdi - Otello (Von Karajan) (Region 0) (NTSC) All these Universal Reissues are Region 0/NTSC and will be sold in Europe [1974]"
Jon Vickers; DVD; #7.56

Tenker å bestille et par til. Madame Butterfly pluss en til? Andre? Gode forslag mottas fortsatt med stor takk. Erato? :D :D :D

Mvh

Edit: Madame Butterfly har jeg jo allerede bestilt ;D ;D ;D

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Butterfly er kanskje min favoritt blant Puccinis operaer, oppdaget forresten i vår den nydelige enakteren Soeur Angelica - men det er ikke mye hjelp i meg når det gjelder DVD-anbefalinger av dette. Kjøper litt opera på DVD men feltet er så enormt. To siste: Kjærlighetsdrikken med Villazon/Netrebko , samt Offenbachs Storhertuginnen av Gerolstein.

Men vil her legge inn en sterk anbefaling for Massenet dersom man liker Puccini, særlig de sentrale operaenen Werther og Manon (ja - Puccinireferanse her!), melodisk, lyrisk og fargerikt - og jeg liker veldig godt Pappanos/Alagna sine CDversjoner, de har vel også gjort Soeur Angelica.

Og ett par andre operaer i samme gate- dvs senromantisk orkesterprakt uten å gå i "Wagnerfella" - Tchaikovskys Eugen Onegin som jeg anser som hans beste verk (Bychkov på Philips) samt Dvoraks Rusalka (finnes en god innspilling med Fleming bla).

Ingenting av det ovenstående har jeg på DVD, kjenner det på CD og da blir det gjerne til at når man skal ha noe på DVD så kjøper man noe man ikke kjenner.

http://www.good-music-guide.com/communityer ett godt sted å poste spørsmål om innspillinger på DVD, en relativt stor og kunnskapsrik brukermasse - skjønt de ser sjeldent ut til å kunne bli enige om noe....men det er jo litt av sjarmen da.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
erato skrev:
Butterfly er kanskje min favoritt blant Puccinis operaer, oppdaget forresten i vår den nydelige enakteren Soeur Angelica - men det er ikke mye hjelp i meg når det gjelder DVD-anbefalinger av dette. Kjøper litt opera på DVD men feltet er så enormt. To siste: Kjærlighetsdrikken med Villazon/Netrebko , samt Offenbachs Storhertuginnen av Gerolstein.

Men vil her legge inn en sterk anbefaling for Massenet dersom man liker Puccini, særlig de sentrale operaenen Werther og Manon (ja - Puccinireferanse her!), melodisk, lyrisk og fargerikt - og jeg liker veldig godt Pappanos/Alagna sine CDversjoner, de har vel også gjort Soeur Angelica.

Og ett par andre operaer i samme gate- dvs senromantisk orkesterprakt uten å gå i "Wagnerfella" - Tchaikovskys Eugen Onegin som jeg anser som hans beste verk (Bychkov på Philips) samt Dvoraks Rusalka (finnes en god innspilling med Fleming bla).

Ingenting av det ovenstående har jeg på DVD, kjenner det på CD og da blir det gjerne til at når man skal ha noe på DVD så kjøper man noe man ikke kjenner.

http://www.good-music-guide.com/communityer ett godt sted å poste spørsmål om innspillinger på DVD, en relativt stor og kunnskapsrik brukermasse - skjønt de ser sjeldent ut til å kunne bli enige om noe....men det er jo litt av sjarmen da.
Takk skal du haErato. Du gav meg rette linken :D. Endte opp med denne:
1 "Wagner: Der Ring des Nibelungen -- Metropolitan/Levine (NTSC)"
James Morris (IX); DVD; #43.99

7 DVD'er. Litt av en jobb foran meg der ja ;D ;D ;D

Kjøpte også:
1 "Puccini: Tosca -- 2002 Film Version"
Angela Gheorghiu; DVD; #18.28

Så litt artig ut. Filmversjon.

Får komme tilbake etter at jeg har pløyet igjennom alt 8) 8) 8)

Mvh

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.937
Sted
Trondheim
Siden dene tråden startet med en referanse til filmen "The great Caruso", kan man kanskje anbefale en opera som ble skrevet med Caruso som mål for en (bitte liten) rolle?
Det fortelles at Caruso ikke hadde den store sansen for Richard Strauss og mente at han ikke var i stand til å skrive sangbare melodier. Dette likte Strauss dårlig, og bygde inn en arie (som virker veldig malplasert) i en opera han skrev på. Denne arien var tiltenkt Caruso, men jeg aner ikke om han noen gang sang den.
Operaen jeg snakker om er Der Rosenkavalier, og rollen er den italienske sangeren i første akt - han som kommer inn, synger sin arie, og går igjen, uten at det er noen spesiell grunn til at han skal gjøre det :D
Det finnes en innspilling på DVD med Anne-Sofie von Otter, Felicity Lott, Barbara Bonney ++ med Wiener Staatsoper under Carlos Kleiber på DG. Vet ikke hvor bra den er, men kunstnerne kan tyde på at det bør svinge.
Klar over at noen her på forumet ikke helt har sansen for denne operaen, men etter min mening er det en av høydepunktene i senromantisk tysk opera.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
berxter skrev:
Det var denne tråden som fristet meg ti å bestille ring-trilogien ;D

Når vi først snakker om Wagner, kan jeg absolutt anbefale et besøk til Schloss Herrenchiemsee rett sør for München. "Das Bayerische Versailles". Kong Ludwig II av Bayern som bygget dette slottet, med versailles som forbilde, var en sær, men også stor beundrer av Wagner. Det er mange fantastiske bygninger på eiendommen som ble bygget etter Wagners operaer. Les mer her:

http://www.herren-chiemsee.de/englisch/n_palace/index.htm

Mvh

Topp Bunn