Opera Consonanse reference 50 forforsterker

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Er det noen som har en Opera Consonanse reference 50 forforsterker
og kan legge ut bilder av innmaten i denne?
Er dere fornøyd med den? noen ulemper?

Mvh Jan I
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.981
Antall liker
6.160
Torget vurderinger
32
Hei, Jan

Jeg har leita litt i våre gamle arkiver for Hammerfest Audiofile Selskap. Her er testen vi gjorde:

Consonance Cyber 50 rørforforsterker
Musikkformidleren

Er du ute etter sjelen i musikken, er det få ting som gjør seg bedre i anlegget enn en rørforsterker. Med en pris på 15.000 kroner ligger Consonance Cyber 50 i en prisklasse hvor man bør kunne forvente godsaker. Det innfrir til gangs.

Av Roy, Stein Erik, Rudi og Jan

Fire linjeinnganger og to utganger, alle ubalanserte, er hva du får med Consonance Cyber 50. Pluss rør selvfølgelig. Cyber 50 har to ECC82-rør og ett EZ80. Forforsterkeren leveres med en enkel, men solid fjernkontroll som kun kan justere volum. Til gjengjeld veier den mer enn tre-fire "japse-fjernkontroller" til sammen.

Er du platespillerfantast, leveres den også med et eksternt riaa-trinn kalt Cyber 40 i samme design. Også riaa-trinnet tømmer kontoen din for 15.000 kroner. Etter det vi kjenner til er det nøyaktig det samme riaa-trinnet som sitter i Consonance sin top-of-the-line forforsterker med innebygd riaa, Reference 1,2.

Da HAS sist testet Cyber 50 ble rørforsterkeren og Embla Power 21 kalt en himmelsk kombinasjon. Denne gangen var effektforsterkerne de samme, men både det var også det eneste som var likt siden forrige test i begynnelsen av mars. Konklusjonen minnet dog om den forrige.

Cyber 50 formidler et overbevisende lydbilde, og særlig dybden er imponerende. Diskanten er luftig, uten å bli spiss, og bassen går dypt og oppleves stram selv om den ikke "sparker". Sistnevnte skyldes nok også at høyttalerne, Audio Physic Spark III, kun har basselementer på 15 cm.

Men den største forskjellen man opplever med en rørforforsterker en "livet" i mellomtonen. Vokalister får en kropp som muligens ikke er 100 prosent nøytral, men det er svært lett å venne seg til den ekstra pondusen i mellomtoneområdet.

Uansett hva slags musikk vi matet den med, så svarte den med full kontroll. Den hadde null problemer med å formidle musikken på en overbevisende måte. Dette er en forforsterker som er svært musikalsk, og bør kunne gi eierne mange, lange og gode stunder med musikk.

Hammerfest, 26. april 2004


Consonance Cyber 50
rørforforsterker

Rør: 2 stk. ECC82 og 1 stk. EZ80

Fire linjeinnganger (RCA), to utganger (RCA)

Pris: 15.000,-

Importør: Hifi-Guiden, Hamar
 

Vedlegg

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.981
Antall liker
6.160
Torget vurderinger
32
og her er testen vi gjorde av Cyber 50 med Embla effekttrinn:

Consonance Cyber 50 forforsterker og Embla Power 21 mono effektforsterkere
"A match made in heaven"

Kunne en rørforsterker gi musikken livet tilbake? Kraften skulle Embla Power 21 sørge for, men bearbeidingen av signalene tok rørforforsterkeren Consonance Cyber 50 seg av. - En himmelsk kombinasjon, mente en av testerne.

Av Roy, Stein Erik, Rudi og Jan

Som Jan sa det:

- Dette var et sjokk. Her falt alt på plass i forhold til pre one forforsterkeren. Her var luftigheten og en utstrakthet som var enormt bra. Samtidig et flott "kropp" med skikkelig "punch og driv" i mellomtonen. Bassen beholdt sin dyphet og fasthet. "A match made in heaven, konkluderte han, og mente at med rørforforsterker viste monoblokkene fra Embla seg å være et like stort funn som den Pre One.

Stein Erik var like imponert.

- Mellomtonen og diskanten er ekstremt åpen og luftig. Der hvor Embla Pre var fraværende har det meste falt på plass nå. Musikkbildet åpner seg, detaljene i musikken kommer helt "naturlig" frem. Bassen har samme stramhet, men føles ikke så tørr som med Embla Pre. Alt i alt en særdeles god kombinasjon. Man begynner å lure på om rør-pre og transistor/digital effekt er veien å gå, sammen med rør i den digitale delen av anlegget, slik som på Roys sacd-spiller med rør. Konklusjonen er at Cyber 50 er en kjempebra forforsterker. Den var som laget til dette formålet, avsluttet Stein Erik.

Heller ikke Rudi klarte å holde godordene tilbake, selv om han var spent på hva kombinasjonen kunne få til.

- Anlegget spilte «luftig». Diskanten var oppløst og luftig, bassen var «fast», lydbildet hadde åpnet seg. Just the way i like it. For meg virker kombinasjonen rør forforsterker og Embla power som en vellykket kombinasjon. Jeg er fristet til å kjøpe rør forforsterker. Monoblokkene har jeg, konkluderte han.

Roys skepsis mot det rene Embla-settet, ble som blåst bort. Han mente Cyber 50 hentet inn mesteparten av den manglende kroppen i mellomtonen, selv om han påpekte at noe av "crisp-heten" ikke var som med ASL-blokkene.

- Også i diskanten fikk vi den luftigheten vi hadde opplevd med rent rørutstyr. Til 10 frogner-tiere mindre enn rørblokkene fra ASL, opplevde jeg Emblaene som fantastisk gode, fortsatte han.

Alt var dog ikke rosenrødt.

- Jeg savnet dog litt glød, ikke minst i mellomtonen, og kanskje var det en litt glattere topp enn med rørutstyret, men ikke verre enn at det fint kan leves med. For en småbarnsfar som meg, er det jo heller ingen ulempe med transistor kontra rør, sa Roy, men bemerket at pga av tiden, så fikk vi ikke koblet tilbake til rent røroppsett igjen, og dermed kan lovprisningen av Embla monoblokkene sammen med rørforforsterkeren fra Consonance være påvirket av at vi nettopp hadde hørt på Pre One.

Konklusjonen var likevel ikke til å unngå: Consonance-forforsterkeren til 15.000 kroner er fantastisk bra, og den bekrefter bare det inntrykket jeg hadde fra før. Jeg har nemlig forsøkt å koble sacd-spilleren rett i effektforsterkerne, siden jeg har volumkontroll på spilleren, men med rørforsterkeren koblet til, er lyden i en helt annen klasse.

Hammerfest, 4. mars 2004
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Roy
Takker for testene
MEN det var ikke cyber 50 jeg var ute etter (husket feil)
Det er denne reference 50 jeg er ute etter innmat i

Mvh Jan I
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.981
Antall liker
6.160
Torget vurderinger
32
Jeg leser tydeligvis dårlig på morgenen.

Roy
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Bumper denne i håp om at noen har bilder av innmaten til denne
Mvh Jan I
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.091
Antall liker
1.070
Torget vurderinger
10
Har prøvd forforsterkeren selv og syntes den låt veldig bra.

Mvh.
Ketil
 
Topp Bunn