Jeg fikk Divinaene i hus rundt 1. august. På dette tidspunkt hadde jeg min McIntosh MA7000 på service og måtte pent smøre meg med tålmodighet et par uker til.
Rundt midten av august var McIntoshen tilbake og det var tid for å teste Divaene.
Førsteinntrykk: Lite bass, tilbaketrukken mellomtone og skarp/skjærende topp/diskant

Utrolig nedtur etter å hatt Martin Logan Summit i anlegget et par års tid!
Skjønte fort at min daværende høyttalerkabler (Nordost Frey biwire) måte vike plassen. Freyene fungerte forøvrig meget godt på mine Martin Logan Summit.
Inn kom et sett Chord Signature + 2 sett Chord Signature jumpers. Til tross for at disse ikke var innspilt (lang innspillingstid på disse Chordene!) hørte jeg umiddelbart en liten forbedring over hele spekteret. Litt mindre mikrodetaljer, men roligere/behageligere i toppen og litt mer mellomtone og bassfundament.
Men det var ingen tvil om at både kabler og høyttalere trengte mange timers innspilling! Hadde på dette tidspunkt ikke mye glede av anlegget

Det stod mest og spilte for seg selv.
Men så begynte ting å skje. De siste par ukene - spesielt siste uke - har det virkelig løsnet.
Nå spiller anlegget dypbass og mellombass med skikkelig punch! Toppen er luftig, åpen og ekstremt detaljert. Den skarpe/gjennomskjærende diskanten som jeg opplevde i starten er borte som dugg for solen
I forhold til Martin Logan Summit er disse Divinaene MYE mer oppløst i toppen. (Det kan også skyldes matching med forsterker. McIntosh er sikkert ikke verdens beste forsterker til elektrostater).
Det eneste jeg inntil sist søndag savnet fra mine Summit var den fantastiske mellomtonen. Følte ikke helt at Divaene klarte å trylle frem like mye kjøtt og blod i vokalprestasjonene som Summitene.
Sist søndag hadde jeg besøk av en av mine gode hifikompiser Øyvind. Han var imponert over lyden, men reagerte litt på plasseringen av diskanten + den bakover originale tiltingen av høyttalerene. Min Montis lyttestol er rimelig lav og det medfører at diskantplasseringen + tiltingen av høyttelerene blir vel mye høyere enn ørene i lytteposisjon.
Høyttalerene ble deretter forsøkt løftet ca. 1 cm i bakkant. Høyttalerene ble med dette stående mer eller mindre i vater og spiller nå rette frem i stedet for litt opp. Øyvind mente umiddelbart at dette ga en kraftig forbedring i toppen/mellomtonen. Jeg var litt mer skeptisk og måtte ha litt mer tid på meg på å teste litt frem og tilbake før jeg konkluderte med det samme som Øyvind.
Etter å spilt flere av mine referansekutt de siste dagene kan jeg trygt si at selv mellomtonen som jeg savnet fra mine Summit har jeg nå i fullt monn også i Divaene ;D
Og fortsatt er sannsynligvis verken høyttalerkabler eller Divaene ikke helt innspilte. Dette lover bra