Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.754
    Torget vurderinger
    1

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    31.852
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    8

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.617
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kombinasjonen med denne er interessant:

1772190394607.png

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.299
    Sted
    Tid og rom
    But the question is not whether AI gets the launch codes. The question is whether AI models used for strategic analysis, war-gaming, and decision support will methodically bias the humans who do have launch authority toward escalation. If every simulation your AI advisor runs ends with nuclear deployment being the "rational" choice, that shapes how you think about your options - even if you are the one making the final call.
    Men det eg ikkje heilt greier å forstå:

er det LLM-ane som har ein innebygd bias som trekk dei i retning å faktisk bruka taktiske atomvåpen (at treningsdata er skreive på ein eller annan måte som dreg dei i den retninga), eller det vår instinktive motstand mot atomvåpen som strengt tatt er irrasjonell (noko som også kan bety at vi ikkje har integrert grunnlaget for kvifor det å bruka dei a priori vil vera feil tilstrekkeleg godt i måten vi skriv og tenkjer om atomvåpen)?

Klønete formulert, men i den retninga.

Heile systemet av doktrinar for a-våpen dryp jo av kognitiv dissonas: Vi skal ha dei, og vera villige til å bruka dei (planar, prosedyrar, leveransesystem osb) men berre fordi det aldri skal vera naudsynt å bruka dei.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror det er viktig å ikke anse LLM-er som rasjonelle, nesten uavhengig av hvordan en definerer "rasjonell". De er en blanding av sannsynlighetsregning og people-pleasing, og fungerer ikke på bakgrunn av logiske matriser.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.299
    Sted
    Tid og rom
    Tror det er viktig å ikke anse LLM-er som rasjonelle, nesten uavhengig av hvordan en definerer "rasjonell". De er en blanding av sannsynlighetsregning og people-pleasing, og fungerer ikke på bakgrunn av logiske matriser.
    Det er sant. Det er jo ikkje ein logikkmotor eller spelteoretisk maskin inni der, berre evna til å produsera noko som ser ut som om det kjem derifrå.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Halden
    OpenAI forsøker å bygge Babels Tårn og Yann LeCun mener det er et feilspor. Richard Sutton, som grunnla "reinforcement learning", mener LLM er et blindspor, av den enkle grunn at disse modellene ikke kan lære av egen erfaring, men er refererende og rekursive. Man får ikke intelligens, det man får er "hyperfast autocomplete".

Virksomheter som har innført AI sliter med demotiverte ansatte som føler de har fått mer å gjøre enn før, mens ledelsen hadde en forhåpning om at man skulle bli kvitt ansatte. Amazon sparket en haug mellomledere, dette ble brukt av AI-pushere som bevis på at man ville spare penger med AI, mens Amazons egne folk sier at oppsigelsene var et naturlig resultat av for mange ansettelser under Covid, og at de ikke var relatert til AI.
    Men twitters grunnlegger, Jack Dorsey, sparker nå en haug ansatte, for å gi støtte til antakelsen om at AI vil bidra til å redusere antall ansatte og spare kostnader.

Det er egentlig ingen enighet om hva AI er, og alt mulig kalles AI (eller KI). Sam Altman ser for seg en planet dekket av datasentra, fordi hans mål er å få menneskets bevissthet ut i Universet, i tråd med Effective Altruism - "vi trenger ikke menneskekroppen". Oracle setter seg i stor gjeld for å bygge datasentra, men noen velger å spørre: Øh, hvem skal egentlig betale hva det koster å drive disse datasenterne?

Og Musk vil ha dem opp i verdensrommet, mens de som har greie på verdensrommet ler av den tanken. Microsoft gir opp forsøket med å bygge datasentra på en kald havbunn.

Babels Tårn falt og førte til kaos og det motsatte av et universelt språk, og OpenAI må innse at Google har en bedre modell i Gemini, så nå haster det med å få inn penger til OpenAI, før det hele står avkledd tilbake.

Selv syns jeg at jeg får mye nyttig ut av de nye verktøyene, men jeg ser det ikke som intelligens, men som "hyperfast autocomplete" (HFAC), som åpner mange nye muligheter i forhold til referansematerialet man tar utgangspunkt i. En "interface" mellom menneske og HFAC kan tette hullene i hva verktøyene leverer, ved å avsløre hvor de er syntetiske.

I mellomtiden.

Gemini
    Seedance
    Kling
    Suno
    Higgsfield

Mye moro. Også mye moro i YouTube-kanalen There I Ruined It, som tar for seg kjente låter.

Jeg anbefaler Richard Suttons samtale med en AI-troende, som får en del av sine antakelser om hvordan mennesker lærer satt på prøve. Sutton er selvsagt "for gammel", men forstår:

Og Ed Sitron har et klart bilde av hvor økonomien i "AI" er på vei:

En god ting med det hele: Bitcoin miners gir opp og gjør om sine "gravere" til datasentra. Det er der pengene ligger nå. Selg dine BTC.

Bitcoin miners are rapidly pivoting to AI data centers, leveraging their existing, high-capacity power infrastructure and cooling systems to host high-performance computing (HPC) for AI, driven by shrinking mining margins
    . Major players like MARA Holdings, TeraWulf, and IREN are repurposing sites, with notable deals including MARA’s 1GW-plus expansion and IREN's massive Microsoft partnership.

Key Aspects of the Shift:

• Infrastructure Advantage: Mining facilities are ideal for AI because they possess large-scale, pre-existing energy access (often 100MW+) and cooling capacity, reducing the time-to-market for new data centers.
    • Revenue Diversification: Firms are moving from volatile, low-margin Bitcoin mining to fixed-rate revenue streams from AI companies, boosting stock potential.
    • Major Players: Companies like MARA Holdings, Terawulf, Cipher Mining, and Hut 8 are leading this transition, with MARA aiming for over 2.5 gigawatts of capacity.
    • Strategic Pivot: The 2024 halving squeezed profit margins, forcing miners to pivot from "protocol servants" to "energy arbitrageurs".
      Datacenters.com +5
    As of early 2026, this trend has intensified, with miners often acting as "powered shells" providing the energy infrastructure while tenants bring the GPU servers.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Halden
    Pro tip.

Apple avsluttet samarbeidet med OpenAIs Chat GPT og har nylig innledet et samarbeid med Googles Gemini AI, som skal integreres i kommende Apple Intelligence. Sistnevnte er blitt latterliggjort, men nå sitter folk rett i stolene, fordi man brått har innsett hva Apples M-serie chips er i stand til. Jeg har uthevd under.
    Og i videoen forklares det hva man sikter mot. Om noen undrer seg over NVIDIAs styrtdykk i går, så er denne videoen og Sitrons gjennomgang over et greit sted å begynne.

As of early 2026, Apple has entered a multi-year collaboration with Google to integrate Gemini AI models into Apple Intelligence
    This partnership will power a more advanced, personalized Siri and other AI features, with new capabilities expected in 2026, while maintaining Apple's privacy standards through Private Cloud Compute.

Key Details of the Partnership:

• Enhanced Siri: Google Gemini will power the next generation of Apple's virtual assistant, offering better contextual understanding and personal awareness.
    • Apple Intelligence Integration: Gemini will support various features, including potential enhancements to writing tools, image generation, and notification summaries.
    • Privacy First: Despite using Google's models, Apple will maintain its privacy architecture, with processing occurring on-device or via Apple's Private Cloud Compute.
    • Timeline: The enhanced, personalized Siri experience is expected to roll out around March or April 2026 with iOS 26.4.
    • Strategic Shift: This deal complements Apple's internal AI development, offering a hybrid approach rather than relying solely on their own models.
    This partnership builds upon the existing long-term relationship between the two companies, where Google already serves as the default search engine on Apple devices.

===

Apple wasn't supposed to win the AI race. But while everyone was watching NVIDIA, Apple quietly solved the problem that actually matters. In this video, I break down how Apple's M-series chips are changing the game for AI inference. They solved the part where AI actually runs in your business, on your desk, with your data staying exactly where it is. We cover: → The memory bottleneck that nobody talks about → Why unified memory architecture changes everything → What the Neural Engine actually does → Real-world benchmarks: M4 vs cloud GPU workloads → Why a Mac Studio draws less power than your toaster.

"Apple built a 70 billion parameter model that runs on a desktop and uses less power than your toaster.
    With a combined CPU, GPU and Neural Engine, running on the same memory."

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    5.399
    Dagen etter at Antrhopic CEO sa at de ikke ønsker at krigsdepartementet i USA kan bruke modellene deres - så kom Sam Altman ut og sa at de hadde i OpenAI nettopp signert avtale med dem. Striden slik vi forstår skal ha vært ønsket om å kjøre modellene mot egen befolkning.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.617
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    They solved the part where AI actually runs in your business, on your desk, with your data staying exactly where it is.
    Eksakt. Det er no frickin’ way at man vil sende forretningskritiske data til noens ombygde bitcoin-rigg et eller annet sted i verden bare fordi «AI».

Selv hadde jeg nylig fornøyelsen av å terminere konsernets rammeavtale med AWS fordi etiske retningslinjer forbyr våre leverandører å bestikke offentlige tjenestepersoner eller deres familier, og fordi Bezos stappet 260 mill eller så i Melania Trumps lomme på høylys dag. Kan ikke gjøre business med sånne, heller ikke ha tillit til at forretningskritiske data er trygge der hvis den korrupte kompisen hans bestemmer at tilgangen til dine egne data skal være et pressmiddel. Jeg hadde gleden av å forklare dem i detalj eksakt hvorfor de ble kastet ut. Sa også opp mine egne kontoer på amazon.com med det samme jeg var i gang, bare av farten. (Jeg bruker ikke skrive så mye om jobb her inne, men det der var jeg litt fornøyd med og gjør derfor et unntak. :devilish:)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.588
    Jeg har lekt meg med Grok, Gemini, ChatGPT og Claude. Har eller har hatt betalte abonnementer på de. Basert på min ringe testing er - med stor margin - Claude den beste av disse. Har brukt de ymse til noen i alle fall passe kompliserte modellingingsoppgaver der jeg har et visst begrep om hva man må ta hensyn til og litt hvor de ymse variantene av djevelen ligger begravet og Claude er her i en helt egen liga. Det har primært dreid seg om simuleringer av lengere tidshorisonter av ymse porteføljer og deres utvikling over tid i det norske skattesystemet. Ikke at problemstillingen i seg selv er så forbannet interssant, men det er noe jeg i det minste kan en del om og hvor det er en del man må ta hensyn til Spesielt ChatGPT er veldig glad i å med stro bravur annonsere et resultat som er ganske langt fra faktiske forhold.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Halden
    Jeg har lekt meg med Grok, Gemini, ChatGPT og Claude. Har eller har hatt betalte abonnementer på de. Basert på min ringe testing er - med stor margin - Claude den beste av disse. Har brukt de ymse til noen i alle fall passe kompliserte modellingingsoppgaver der jeg har et visst begrep om hva man må ta hensyn til og litt hvor de ymse variantene av djevelen ligger begravet og Claude er her i en helt egen liga. Det har primært dreid seg om simuleringer av lengere tidshorisonter av ymse porteføljer og deres utvikling over tid i det norske skattesystemet. Ikke at problemstillingen i seg selv er så forbannet interssant, men det er noe jeg i det minste kan en del om og hvor det er en del man må ta hensyn til Spesielt ChatGPT er veldig glad i å med stro bravur annonsere et resultat som er ganske langt fra faktiske forhold.
    Så lenge du ikke bruker OpenClaw ... kommer noen nye modeller fra Claude som har gitt selv utviklerne mye å tenke på. Og kineserne har vært på pirattokt:

Three Chinese AI labs just ran 16 million conversations with Claude through 24,000 fake accounts to steal its capabilities. The headlines are calling it a cold war. That framing is wrong — and if you stop there, you’ll miss what this actually means for every AI tool your team is using right now. This post argues that distillation isn’t espionage. It’s piracy. And like every piracy wave before it, it doesn’t stop — it slows down. The real story is that the incentive to extract frontier capabilities applies to everyone, not just state-backed Chinese labs, and that distilled models fail in ways that no benchmark currently captures. The gap shows up exactly where AI value is headed: sustained, autonomous, agentic work.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.074
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt ChatGPT til å lega ein presentgasjon/kurs eg heldt innanfor mitt felt, men sjølv om innhaldet vart greit nok so var presentasjonen litt rudimentær. For dei som har meir erfaring, er det grunn til å tru at Claude vil vera betre? Vonar det, og grunna at dei kan sjå ut til å vera litt meir prinsippfaste enn andre på kva modellen kan nyttast til...

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.588
    Har brukt ChatGPT til å lega ein presentgasjon/kurs eg heldt innanfor mitt felt, men sjølv om innhaldet vart greit nok so var presentasjonen litt rudimentær. For dei som har meir erfaring, er det grunn til å tru at Claude vil vera betre? Vonar det, og grunna at dei kan sjå ut til å vera litt meir prinsippfaste enn andre på kva modellen kan nyttast til...
    Claude kan ikke generere bilder i det hele om det er hva du spør om - kan lage PowerPoint-slides trur eg. Dersom du er interessert i å prøve kan du sende meg grunnmaterialiet / prompt på epost så kan jeg teste for deg uten at jeg kommer til å legge hele min sjel i å få det bra. Send meg en PM eventuelt. Aboet jeg har koster uansett ikke allverdens, type 20 dollar / måneden eller hva det er så om du vil teste en måned selv er det ikke veldig dyrt. Noen usage caps etc men de skal du jobbe ganske hardt for å nå.

For de som har lest mine skriblerier gjennom årene har man muligens fått med seg at jeg er glad for ikke å bli utsatt for "ledelse" eller "karriere" eller "møter" i betydlig grad. "Lage PowerPoint" er også ganske langt oppe på den listen.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    16.588
    Eksakt. Det er no frickin’ way at man vil sende forretningskritiske data til noens ombygde bitcoin-rigg et eller annet sted i verden bare fordi «AI».

Selv hadde jeg nylig fornøyelsen av å terminere konsernets rammeavtale med AWS fordi etiske retningslinjer forbyr våre leverandører å bestikke offentlige tjenestepersoner eller deres familier, og fordi Bezos stappet 260 mill eller så i Melania Trumps lomme på høylys dag. Kan ikke gjøre business med sånne, heller ikke ha tillit til at forretningskritiske data er trygge der hvis den korrupte kompisen hans bestemmer at tilgangen til dine egne data skal være et pressmiddel. Jeg hadde gleden av å forklare dem i detalj eksakt hvorfor de ble kastet ut. Sa også opp mine egne kontoer på amazon.com med det samme jeg var i gang, bare av farten. (Jeg bruker ikke skrive så mye om jobb her inne, men det der var jeg litt fornøyd med og gjør derfor et unntak. :devilish:)
    Jeg tror deg jo når du sier det, det er ikke det, men det å kansellere en avtale med en av de stor skyleverandørene er ikke akkurat gjort i en håndvenning rent operativt for virksomheten. Vi har, som de fleste andre flyttet ting over til ymse skyer og basert på min riktig nok begrensede kunnskap om hvordan slikt funker ser jeg for meg at det ville involvere ganske mye leven, arms & legs og kostnader og arbeidstimer om vi skulle hive ut de sentrale av sorten.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    8.299
    Sted
    Tid og rom
    Lage PowerPoint" er også ganske langt oppe på den listen.
    Litt OT, men eg kjenner ein barnsleg form for triumf når eg kan bruka pandoc til å generera Word-docx frå Markdown (pandoc1 kan laga slides også, men berre som PDF gjennom LaTeX/Beamer). Dei aller fleste vil diverre ha Word-filer om dei skal arbeida med eller kommentera eit dokument.

Det er, akkurat som eksakte/etterprøvbare greier, ting eg ser lite poeng i å outsource til KI.

1. pandoc/citeproc er kanskje det mest imponerande stykket konvensjonell programvare eg har sett dei siste fem åra.

Sist redigert:

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    2.074
    Torget vurderinger
    1
    Claude kan ikke generere bilder i det hele om det er hva du spør om - kan lage PowerPoint-slides trur eg. Dersom du er interessert i å prøve kan du sende meg grunnmaterialiet / prompt på epost så kan jeg teste for deg uten at jeg kommer til å legge hele min sjel i å få det bra. Send meg en PM eventuelt. Aboet jeg har koster uansett ikke allverdens, type 20 dollar / måneden eller hva det er så om du vil teste en måned selv er det ikke veldig dyrt. Noen usage caps etc men de skal du jobbe ganske hardt for å nå.

For de som har lest mine skriblerier gjennom årene har man muligens fått med seg at jeg er glad for ikke å bli utsatt for "ledelse" eller "karriere" eller "møter" i betydlig grad. "Lage PowerPoint" er også ganske langt oppe på den listen.
    Takkar for tilbodet:) 20 dollar skal eg nok kunna stå i for å testa:) Leiing unngår eg som pesten, kjem det spursmål om personalansvarhar eg nok full kalender på koking av egg og poleringa av hjulmuttrar. Likevel, nokon kom på den lure ideen om at kanskje kunne får til å auka kunnskapen hjå kollegene mine og då kan det vera greit å ha noko visuelt anna enn mitt ofseleg vene ytre. Difor Powerpoint.

Mar-a-Lago Club

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2025
    Antall liker
    2.315
    Sted
    Halden
    Bruker Mistrals Le Chat. Myyyye raskere enn Gemeni Og Chat gpt.
    Mistral fungerer fint og kjapt. Om man ikke har premium på cgpt får man strupet tjeneste.

Manus er meget bra for presentasjoner. Men effektive prompts/instruksjoner gir muligheter på de fleste av tjenestene.

Problemet for tiden er vel at ”alle” sitter og filer på og feilretter ai-genererte presentasjoner og dokumenter
    :)

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn