Diverse OpenAI - sjukt imponerende AI

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.708
    Torget vurderinger
    2
    Det er uansett ikke det rimeligste svaret på spørsmålet som stilles. Komma brukes i så fall for å gruppere tusener så å tolke 2,9 som 29 er uansett rart.
    Amerikanere jeg korresponderer med stusser voldsomt om jeg bruker komma til desimaler.

    «what kind of notation is that?»
    Men jeg syns jo en ai bør vurdere spørsmålsstillerens bakgrunn og justere i forhold, når det gjelder IPOP.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Amerikanere jeg korresponderer med stusser voldsomt om jeg bruker komma til desimaler.

    «what kind of notation is that?»
    Men jeg syns jo en ai bør vurdere spørsmålsstillerens bakgrunn og justere i forhold, når det gjelder IPOP.
    Jeg får i mitt profesjonnelle virke oppgitt en del datoer som har stor betydning for hva svaret skal være, og hva som menes om noen f.eks skriver 9/5/28 er greit å få presisert, altså om det er 9 mai 2028 eller 5. september 2028.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.421
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Sunnmøre
    Amerikanere jeg korresponderer med stusser voldsomt om jeg bruker komma til desimaler.
    Punktum istdf komma som desimalteikn er nesten den einaste amerikanske notasjonen eg har sans for (sidan komma ofte skil ulike element i ei mengde).

    Men det er uansett litt rart at det er så vanskeleg, og uvanleg, å kombinera moderne KI med den “analytiske” KI-en frå 1970/80-talet (tenk Prolog).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det Eneste Riktige datoformatet er selvsagt DD.MM.YYYY HH:MM:SS, men det er ille nok å overbevise svenskene om det samme. I internasjonal kommunikasjon bokstaverer jeg gjerne måneden for å slippe uklarhet, enten Mar 10, 2024 (amerikansk) eller 10-mar-24.

    Selv bruker jeg gjerne punktum som desimalskille, har satt opp Excel og lignende med det både privat og på jobb. Jeg er nok skyldig i av og til å skrive desimaler med punktum her inne også, f eks 3.14, fordi jeg synes tegnsettingen i setningen som helhet blir mer lesbar da. Jeg kan selvsagt skrive 3,14, men det blir to kommaer etter hverandre og kan leses som en opplisting; 3, og dessuten 14.

    Jeg bruker gjerne mellomrom for tusener, f eks 1 234 567.89, igjen fordi jeg synes teksten blir mer lesbar slik, men det er jo mulig jeg ender opp med en idiosynkratisk standard helt for meg selv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er uansett litt rart at det er så vanskeleg, og uvanleg, å kombinera moderne KI med den “analytiske” KI-en frå 1970/80-talet (tenk Prolog).
    Det er to helt ulike ting. 1970-tallets AI («ekspertsystemer») var i prinsippet en eneste lang IF … ELSEIF .. ENDIF i kode. De slet fælt hvis de støtte på noe programmereren ikke hadde forutsett. «Sorry, can you rephrase that question?» Dagens AI’er forstår heller ikke bæret, men de vil bløffe seg videre med stor selvtillit, omtrent som en ungdomsskoleelev som ikke har lest leksene sine.

    Å kombinere det vil kreve at man først legger en modul som parser og «forstår» spørsmålet, for så å bruke helt ulike algoritmer avhengig av om det ber om et korrekt svar eller inviterer til synsing og bullshit.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.421
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Sunnmøre
    Det Eneste Riktige datoformatet er selvsagt DD.MM.YYYY HH:MM:SS,
    Vi er så heldige at ISO8601 definerer eit glimrande, fleksibelt og internasjonalt datoformat, eintydig for både menneske og maskin. Diverre er det uvanleg mykje plunder å få moderne datamaskiner til å bruka dette.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.421
    Antall liker
    3.538
    Sted
    Sunnmøre
    Dagens AI’er forstår heller ikke bæret, men de vil bløffe seg videre med stor selvtillit, omtrent som en ungdomsskoleelev som ikke har lest leksene sine.
    Hehe. Minner meg delvis om å prøva å spørja om vegen i Midtausten (det det vert rekna for grovt ufint å seia “du, det veit eg ikkje”, men ingen kan lesa kart).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi er så heldige at ISO8601 definerer eit glimrande, fleksibelt og internasjonalt datoformat, eintydig for både menneske og maskin. Diverre er det uvanleg mykje plunder å få moderne datamaskiner til å bruka dette.
    Ja, du sier noe. YYYY-MM-DD HH:MM:SS.SSSS er enda mer logisk, mer signifikante siffer før mindre signifikante, helt gjennomført.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.708
    Torget vurderinger
    2
    Det Eneste Riktige datoformatet er selvsagt DD.MM.YYYY HH:MM:SS, men det er ille nok å overbevise svenskene om det samme.
    I kontraktsmøte med dem vi kjøpte gården av: Vad är det numret?»
    Det er et norsk personnummer svarte megleren.
    Norrmän!!!

    Enda «konstigare». I Sverige kan både kjøper og selger stå av et eiendomskjøp helt frem til kontrakten er signert. Bud er ikke bindende og salgsaksept er også uten binding.
    «Vad säger du? Har ni bindande bud? Tokigt.»
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eiendomsoverdragelse i Sverige er litt annerledes, ja. Risiko fordeles også annerledes. Når man har signert ligger risikoen for eventuelle skjulte feil på kjøperen med mindre man kan bevise at selger bevisst underslo vesentlige opplysninger. Kjøper kan med fordel hyre inn en besiktningsman for å få en tilstandsrapport før signering. I mitt tilfelle var den rapporten 16 sider lang med alle påviste feil og mangler. Vi hadde vel sett det meste selv, men det hadde en annen tyngde å sende kopi til selger og megler og si «du, den prisen du hadde tenkt å få…»

    Men man har da vel svensk personnummer, bankkonto, mobilt bank-id og Swish også. :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Denne er like gammel som meg:
    OK, så ChatGPT er blitt en del bedre enn den. Noe har da skjedd på 60 år, tross alt, men mennesket har kanskje ikke endret seg så mye.
    ELIZA's creator, Weizenbaum, intended the program as a method to explore communication between humans and machines. He was surprised and shocked that individuals, including Weizenbaum's secretary, attributed human-like feelings to the computer program.[3] Many academics believed that the program would be able to positively influence the lives of many people, particularly those with psychological issues, and that it could aid doctors working on such patients' treatment.[3][13] While ELIZA was capable of engaging in discourse, it could not converse with true understanding.[14]However, many early users were convinced of ELIZA's intelligence and understanding, despite Weizenbaum's insistence to the contrary.[6]
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.629
    Antall liker
    15.708
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk anledning til å dra en spøk på en komponists bekostning, da jeg holdt på med tre reklamefilmer i Tyskland, i München. Han var usedvanlig ufordragelig da vi møttes til brief og jeg skulle formidle hva jeg ville ha av musikk på filmene. Jeg har selv tendens til å kunne fremstå arrogant, skal ikke nekte for det, men sammenlignet med toneskriveren var jeg en sølle amatør, en nybegynner, i kunsten å begå von oben mot dem man omgås.
    Vi møttes tidlig i prosessen og han trakk seg tilbake til sine noteark og dukket ikke opp igjen før jeg skulle redigere filmene, noen uker etter.
    Da var jeg så heldig at jeg kunne høre musikken han hadde spilt inn, gjennom et åpent vindu i redigeringshuset, mens jeg stod utenfor og snakket med produceren. Stykket ble spilt to ganger mens jeg stod og nøt høstsolen.
    Jeg gikk inn og hadde gjettet rett, komponisten ventet på meg, sammen med redigereren. Han var klar til å spille av musikken jeg allernådigst skulle få anvende på reklamefilmene.
    Til mitt hell så jeg et noteark ligge ved siden av redigereren. Jeg plukket det opp og plystret nonsjalant musikkstykket jeg hadde hørt gjennom vinduet, lett og enkelt, og la arket fra meg. Herr Komponist kikket på meg med store øyne:
    "Do you read music?"
    "Of course."
    Jeg kunne selvsagt ikke plystret musikken utfra hans nedtegnelser, men plystret det jeg hadde hørt. Redigereren skjulte et smil. Og da komponisten dro sa han: Du aner ikke hvor mange som vil kjøpe meg en øl når jeg forteller om dette.

    Musikkomponister har tunge tider nå. AI genererer symfonier, og musikk til film (og stjeler friskt fra kjente stykker, men gjør det om, som da dokumentaren Praying for Armageddon plutselig hadde en lang parafrase av 2. sats i Schuberts Piano Trio i E-dur.)

    Og nå er det location-jegere og settbyggere som vil slite. AI brukes for å lage bakgrunner, og disse kan genereres slik at man kan illudere kamerabevegelser uten problemer.

    Gratis redigeringsprogrammer som CapCut utnytter mulighetene. Her bakgrunnsgenerering, uten green-screen.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Denne var også litt morsom.

    Det er ennå mye artifakter i den vokalen, men det vil vel komme seg etterhvert. Jeg mistenker at AI-generert musikk nokså fort vil få en «peak of inflated expectations» etterfulgt av «valley of disillusionment». Deretter stabiliserer det seg vel på et eller annet nivå. Muzak on tap, f eks.

    Link videre fra artikkelen over:
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En kollega av meg laget denne snutten med Suno AI. Tror ikke han gjorde så mye mer enn å spesifisere ønsket musikkstil, og skrive et par vers av teksten (på tysk, forøvrig). Suno gjorde resten.

    Stor kunst er det ikke, men jeg har hørt langt værre på P4.

    https://suno.com/song/33a4ba9c-e8dc-4098-94de-9b2a115de547/
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn