Open baffel/dipol sub

Åpen Baffel

Medlem
Ble medlem
27.09.2021
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Hei, kjører aktivt system med hypex Ncore og dsp hele veien og bygger selv. Har idag open baffel med 2x15» og fulltone+ Amt i front og 2stk 18» sub portet for laveste oktav, men er nyskjerrig på å bygge dipol sub (h eller u-frame) hovedsakelig til musikk. Til film blir bms med port værende.

jeg tenker kanskje dobbel h-ramme med 2x AE dipol 18» på hver side (totalt 4stk 18») kunne vært gøy, men det blir dyrt.
Alternativt kunne det vært gøy å finne et par gode 21» som kunne være egnet til jobben, trenger eller forventer ikke jordskjelv (mye under 20hz) men med så stor membran og frekvensgang ned til noe under 30 tror jeg likevell lyden kunne vært veldig gøy til det meste av musikk, men jeg vil helst ha drivere med litt høy qts, helst rundt 0,7 men alle fall 0,5 for å slippe å boste så mye. De fleste PA drivere er jo stort sett lav q fra 3 til 4.
er det noen som har tips til 21 eller 18» drivere som kan gjøre jobben for uten overnevnte AE dipol? Og eventuelt hvor mye EQ i H ramme må til for å få en 21» med q på rundt 3 og fs på 22 til å spille brukbart med til 30hz?

takk for innspill!
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
Tenker du på bassen i kassene der kontra i baffel?
 

Åpen Baffel

Medlem
Ble medlem
27.09.2021
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Jepp. Driver og skal bygge to stk subber selv nå med 4x18» bms drivere som før sto i port. Men har ikke landet helt på om jeg skal kjøre ripol, slob eller h,v osv..har tegnet opp en ripol variant med kun 10cm spalte i front som blir en slags ripol/slob. Vet at fs og tuning blir lavere, men går det på bekosting av mye følsomhet?
 

Åpen Baffel

Medlem
Ble medlem
27.09.2021
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Tenker du på bassen i kassene der kontra i baffel?
Jepp. Driver og skal bygge to stk subber selv nå med 4x18» bms drivere som før sto i port. Men har ikke landet helt på om jeg skal kjøre ripol, slob eller h,v osv..har tegnet opp en ripol variant med kun 10cm spalte i front som blir en slags ripol/slob. Vet at fs og tuning blir lavere, men går det på bekosting av mye følsomhet?
 

duc999

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2007
Innlegg
2.229
Antall liker
4.635
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
E754E76D-AE2E-4469-B5D1-1F0F2F0A08F5.png

Mine var i utgangspunktet slik som dette, men satte senere sammen to og to. Tror ikke du vil få bryst trykk bass, men den dype uanstrengte bassen er på plass med disse( hvis rommet ditt er ok da) ute i garasjen fungerte de ikke hos meg med 8x18. Men i kjellerstuen var det veldig bra
 

Åpen Baffel

Medlem
Ble medlem
27.09.2021
Innlegg
6
Antall liker
1
Sted
Sandnessjøen
Vis vedlegget 897309
Mine var i utgangspunktet slik som dette, men satte senere sammen to og to. Tror ikke du vil få bryst trykk bass, men den dype uanstrengte bassen er på plass med disse( hvis rommet ditt er ok da) ute i garasjen fungerte de ikke hos meg med 8x18. Men i kjellerstuen var det veldig bra
ok, takk for svar.
Har et relativt godt behandlet rom på garasjeloftet som fungerer fint. Kjører allerede 4x15» dipol og har testet med 2stk 18» både i h baffel og slob. Alt fungerer og er absolutt mulig å få til greit med litt EQ.
 
Topp Bunn