Onkyo PR-SC5509

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ser Soundgarden kjører halv pris på denne nå. Den begynner jo å dra på åra. Er dette et godt kjøp? Er den brukervennlig med tanke på airplay, spotify osv? Er appen brukbar? Har fra før hatt Yamaha RX-A2030, og var meget fornøyd med app og brukervennlighet.

Skal evt bruke denne i ei vanlig stue og det som er høyeste pri vil være lyd i 2 kanaler og brukervennlighet ved app/streaming/airplay/spotify. Grunnen til å velge denne er at jeg ønsker både stereo og multikanal på en enkel måte med brukbar kvalitet til begge deler.

Noen som har erfaring med denne?

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.470
Torget vurderinger
96
Hjemmekinoutstyr faller fort i pris. Den der er sikkert et bra kjøp til halv pris. Kommer vel en ny modell snart, med de siste gimmicks. Hjemmekino er en melkeku for aliansen Dolby + produsenter. De legger til et par ekstra kanaler hvert tredje år eller så, fjas som Atmos etc. Det begynner å bli direkte komisk. Tenk hvordan en hjemmekinoforsterker ser ut om 10 år. 20 kanaler, kaffemaskin og nettbrett i ett? Jeg blir mer og mer skeptisk til den lydmessige prioriteringen i hjemmekinoprodukter for hvert år som går. Dessverre.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Kunne ikke blitt mer enig! Denne delen av bransjen er helt latterlig. Derfor er også hovedfokus på lyd i 2 kanaler og brukervennlighet. Har hatt en Onkyo TX-NR1007 tidligere, og den har gjort meg litt skeptisk til Onkyo. Helt ok til film, men veldig uengasjerende ved avspilling av musikk i to kanaler. Yamaha som jeg hadde senere opplevde jeg som milevis bedre selv om den i utgangspunktet var rimeligere.

Jeg har et annet dedikert rom for avspilling av musikk når jeg skal kose meg...

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hvis du får romkorreksjonen i Onkyo-en til skikkelig så er jo den langt bedre enn den som står i Yamaha-en.
XT32 korreksjon og riktig bruk av Dynamic EQ vil gi deg en helt ny filmopplevelse.
Dynamic EQ er mest effektivt til lavt/moderat volum. Den booster bassen der det trengst og engasjerer bakkanalene mer. Så man får mer action og innlevelse i filmer-selv de med litt laber lyd. Er f.eks bakkanalene plassert litt for langt bak deg i lytteposisjon og du noen ganger føler at de er fraværende er Dynamic EQ veien å gå. Garantert.
En prosessor vil også ha muligheten til å putte i bedre komponenter, mer plass til å skjerme sine komponenter og fører også til mindre støy og bedre lydkvalitet.

Jeg synes det ser ut som et godt kjøp. Den er jo 4K ready også, så sånn sett har den jo alt i lang tid fremover.

Jeg hadde Onkyo TX-NR3010 og prøvde dessverre aldri Spotify osv siden jeg har Sonos, men utover det så var det en god forsterker som jeg brukte som ren prosessor.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hadde nesten slått det fra meg nå. Jeg kikket på youtube og så at den har samme brukergrensesnitt på menyer osv som 1007 jeg hadde, og jeg synes det var ganske dårlige greier. Yamaha er på et helt annet nivå her, men det har kanskje blitt bedre på nyere modeller fra Onkyo?

På Onkyo som jeg hadde var det vel ikke XT32, men MultiEQ XT. Fikk aldri noe bra lyd med Audyssey, så brukte den uten korreksjon. Men jeg har sett at mange sier XT32 er meget bra, så det har du sikkert rett i.

Har meget sjelden lavt volum når vi ser film, så vet ikke hvor nyttig Dynamic EQ vil være?

Tror at det er et ok kjøp, men synes det skorter litt på GUI. Den mangler også airplay.

Ser at Surround.no har tilbud på Pioneer SC-LX78. Nedsatt fra 16000kr til 11000kr. Denne modellen er jo relativt ny.
Selv har jeg begrenset med kunnskap på dette området. Jeg følger ikke noe serlig med på hjemmekionofronten.
Ville du valgt Onkyo prosessoren foran Pioneer receiveren?

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.065
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Du nevner Pioneer når du syns GUI er litt dårlig på Onkyo... på Pioneer er GUI latterlig dårlig. Har hatt LX73, har nå LX87, GUI'en er helt håpløs. SKal man inn og justere noe når man ser på film, så går den inn i en meny som kan minne om svart hvit BIOS med langt lavere oppløsning (så da blinker det litt i TV'en som skifter oppløsning).

Men, når du er ferdig med meny styret i Pioneer, og fått satt opp den ferdig, så er den kanon! Mange skryter av Appen til den, men selv den syns jeg er så som så :). Fjernkontrollen er også veldig rotete da alle knappene er så si like!

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Der kan man se. Jeg bare antok at den hadde et brukbart GUI siden jeg ikke har sett noe serlig kommentarer om det.
Kan man justere EQ on the fly på Pioneer? Det kan man på Yamaha, men ikke på Onkyo.

Ser at noen klager på at Pioneer receiverne låter litt tynt og tamt. Hva mener du?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Menyen er jo utrolig enkel. Og hvert fall på min 3010 var det hurtigmenyer til valg av bildemodus som f.eks Daytime, Nighttime og Game modus. Dette likte jeg godt.
Samme hurtigmenyen til å justere på sub volum osv.
Man trenger ikke inn i hovedmenyen for å gjøre dette.
Og bildet var fint uten flimmer og den slags.

Multi EQ XT korrigerer så vidt jeg husker etter 32 punkter i rommet, mens XT32 tar etter 512 punkter i rommet. Stor forskjell der. Forbehold om jeg husker feil.
Men det kan låte litt flatt og skarpt hvis man ikke gjør det riktig. Det er bakdelen. Men det er jo ikke produktet sin feil, men brukerfeil.

Dynamic EQ utgjør forskjell på høyt volum også. Men moderer seg mer på boosten i bassen.
Den følger dette jevnt etter volumet selv.

At Pioneer skal låte tynt og tamt tviler jeg på, men aldri prøvd de hjemme.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Hos meg låt det veldig flatt og skarpt. At det var brukerfeil fra min side er absolutt mulig. En annen ting er man ikke kunne se på korrigeringa etter den var ferdig. Kan man det med XT32?

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Kan skyte inn at jeg var innom denne via nett før jeg kjøpte min prosessor. Husker ikke hvor men leste at den ikke var veldig bra i stereo. Det var ankepunktet mitt også, så den utgikk for min del. Til film så er den sikkert glimrende!

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Jeg kunne det på Denon AVC-A1HD.
Men vet ikke om noen andre som man kan gjøre det med.
Hvor man måler og hvordan mikrofonen står er viktig. Og at man resetter forsterkeren før korrigering.
En kamerat skal også kjøpe denne+effekttrinnet. Jeg skal korrigere på denne, så dette kan jo bli en tråd om tips osv hvis du kjøper en slik.

Jeg har også fått slike resultat som du beskriver. Men etter at jeg hadde en proff til å gjøre det hos meg 2 ganger så jeg hvor mye feil jeg hadde gjort og hvor feilen lå. I ettertid har jeg fått det bra til hos meg selv og andre.
Det er ikke produktet, men oss som brukere.

På Avforum er dette også en tråd som heter noe sånt som "Kringlyd-hvordan få bedre lyd av receiveren din". Der er det også mange tips fra erfarne brukere og proffer.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Kan skyte inn at jeg var innom denne via nett før jeg kjøpte min prosessor. Husker ikke hvor men leste at den ikke var veldig bra i stereo. Det var ankepunktet mitt også, så den utgikk for min del. Til film så er den sikkert glimrende!
Nå blir denne Onkyo-en mye billigere enn din Marantz prosessor. På musikk blir nok Onkyo-en et hakk for dårlig kontra din Marantz.
Men i utganspunktet har jo begge XT32 og Dynamic EQ, så til film vil/bør det jo være lik korrigering på de. Så lyden vil skille.
Jeg opplevde hvert fall 3010 som utrolig morsom og engasjerende til film.
Til musikk brukte jeg seperat pre.
Er ikke anlegget ellers i toppklassen vil en 5509 neppe være dårlig på musikk heller. Men nå er jo ditt anlegg i toppklassen og forskjellen er verdt mellomlegget.

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.699
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hva med Marantz? Jeg kjøpte min, spesielt mtp lyd i to kanaler. AV7005.

Har dog min til salgs, men vurderer om jeg skal beholde den alikevel :)

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
308
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Ja det kommer selvfølgelig ann på hvor man legger lista. Tror uansett en prosessor er veien og gå hvis man ønsker best mulig lyd i stereo. Spesiellt hvis man ikke skal ha en dedikert pre. Og Onkyoen er utvilsomt mye for pengene!!!

Har hørt flere ganger på relativt billige høytalere som har spillt svært svært schvæert bra på vesentlig dyrere elektronikk så mulighetene fins der også.

Beste hadde vært og fått prøve komponenten.. Er vel mulig å bruke angreretten

Nå blir denne Onkyo-en mye billigere enn din Marantz prosessor. På musikk blir nok Onkyo-en et hakk for dårlig kontra din Marantz.
Men i utganspunktet har jo begge XT32 og Dynamic EQ, så til film vil/bør det jo være lik korrigering på de. Så lyden vil skille.
Jeg opplevde hvert fall 3010 som utrolig morsom og engasjerende til film.
Til musikk brukte jeg seperat pre.
Er ikke anlegget ellers i toppklassen vil en 5509 neppe være dårlig på musikk heller. Men nå er jo ditt anlegg i toppklassen og forskjellen er verdt mellomlegget.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Men du testet den ikke? Har lest kommentar fra en bruker om at den ikke er bra i stereo, men jeg har også lest om de som skriver den er meget bra. Hva som er riktig vet jeg ikke, men man kan ikke stole blindt på alt man leser.

Hvor man måler og hvordan mikrofonen står er viktig. Og at man resetter forsterkeren før korrigering.
En kamerat skal også kjøpe denne+effekttrinnet. Jeg skal korrigere på denne, så dette kan jo bli en tråd om tips osv hvis du kjøper en slik.

Jeg har også fått slike resultat som du beskriver. Men etter at jeg hadde en proff til å gjøre det hos meg 2 ganger så jeg hvor mye feil jeg hadde gjort og hvor feilen lå. I ettertid har jeg fått det bra til hos meg selv og andre.

På Avforum er dette også en tråd som heter noe sånt som "Kringlyd-hvordan få bedre lyd av receiveren din". Der er det også mange tips fra erfarne brukere og proffer.

Skal han handle bør han være rask. Kun 4 prosessorer igjen nå, så det er snart ikke mere å tenke på. :)

Synes det er merkelig at man ikke man se resultatet og evt gjøre endringer. Man kan jo sette opp EQ selv, men det hadde vært mye enklere om man hadde et godt utgangspunkt å justere fra. Er det noe jeg har oversett, eller er det slik det er?
På Yamaha kan du gå inn og se korrigeringen samt at du kan gjøre endringer på kurvene on the fly.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hva med Marantz? Jeg kjøpte min, spesielt mtp lyd i to kanaler. AV7005.

Har dog min til salgs, men vurderer om jeg skal beholde den alikevel :)
Er nice den. Men den har ikke XT32 som gir det virkelig gode løftet.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Men du testet den ikke? Har lest kommentar fra en bruker om at den ikke er bra i stereo, men jeg har også lest om de som skriver den er meget bra. Hva som er riktig vet jeg ikke, men man kan ikke stole blindt på alt man leser.

Skal han handle bør han være rask. Kun 4 prosessorer igjen nå, så det er snart ikke mere å tenke på. :)

Synes det er merkelig at man ikke man se resultatet og evt gjøre endringer. Man kan jo sette opp EQ selv, men det hadde vært mye enklere om man hadde et godt utgangspunkt å justere fra. Er det noe jeg har oversett, eller er det slik det er?
På Yamaha kan du gå inn og se korrigeringen samt at du kan gjøre endringer på kurvene on the fly.
Han fikk kjøpt seg et sett i dag, så da er det i boks for han hvert fall.
XT32 er mye mer korrekt enn YAPO. Men du kan ikke se hva du har gjort nei. Men noen bruker jo REW osv til dette formålet.

Men den har en funksjon som demper toppen til film. Samt man kan justere tonekontrollene på hver front, senter, bak osv.
Du kan også dele LFE (sub) på 120 hz og resten på 80 hz. Da får du mer punch fra sub/subbene. Akkurat det kunne jeg ønske flere forsterkere kunne.
Hva slags høyttalere og sub/subber har du?
Når du demper toppen med den funksjonen og bruker Dynamic EQ, pluss øker sub 6 db etter korrigeringa er gjort får du som regel nok fylde i bunnen og det vil neppe låte skarpt.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ser ut for at det er to stk igjen nå.

Det meste du beskriver er vel stort sett for filmbruk? Jeg er egentlig mer opptatt av hvordan den er i to kanaler.

Jeg har XTZ 99.26 med 10.17P. Usikker på om jeg skal bruke 10.17P som sub. De er koblet som et treveis system nå.

Vedlegg

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Etter å ha lest litt mer så er avgjørelsen tatt. Jeg har tro på det du sier Focalius. XT32 er sikkert veldig bra om det blir brukt riktig, og denne prosessoren ville nok gitt et godt resultat. Men jeg tror kanskje mine behov ligger et litt annet sted enn ditt hovedfokus.
En annen ting er at jeg ble liksom ikke helt kvitt skepsisen min til Onkyo lydmessig når det kommer til musikk i to kanaler.

En Yamaha RX-A3040 er bestillt og kommer forhåpentligvis før helga. :)

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Antall liker
5.699
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Gratulerer! Blir spennende å lese dine inntrykk, spesielt når fokus er 2 kanals. Har veldig trua for Yamaha neste gang jeg oppgraderer selv.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.405
Torget vurderinger
1
Etter å ha lest litt mer så er avgjørelsen tatt. Jeg har tro på det du sier Focalius. XT32 er sikkert veldig bra om det blir brukt riktig, og denne prosessoren ville nok gitt et godt resultat. Men jeg tror kanskje mine behov ligger et litt annet sted enn ditt hovedfokus.
En annen ting er at jeg ble liksom ikke helt kvitt skepsisen min til Onkyo lydmessig når det kommer til musikk i to kanaler.

Lager du en egen tråd for 3040'en? Den er høyaktuell som motor for alle som skal oppgradere eller komme i gang med ordentlig kombinert anlegg for kino og musikk i ett. Svært interessert i høre om dine erfaringer med denne etter hvert.

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Antall liker
491
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5

Gratulerer. Sikkert bra den Yamaha-en.
Men måtte bare rett litt her. Hovefokusen min er ikke film. Jeg har selv putta pengene i en prosessor som ikke har romkorreksjon, og har hovedfokus på prestasjoner på musikk. Og gjør det OK til film. Det er stereodelen som teller for meg og jeg bruker 2 stk antimode til korrigering.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ok. Det virket bare litt motsatt. :) Men jeg ser at anlegget ditt peker den veien. Ut fra hva du har tipper jeg det spiller meget bra! Målet mitt er en brukervennlig løsning som låter bra nok på musikk og greit til film. Dette anlegget står på stua og ambisjonene er ikke kjempehøye. Det skal fungere greit til daglig, og det er viktig at kona også kan bruke det på enkel måte med streaming fra nettbrett osv.

Topp Bunn