Onkyo CP-1057f og andre Onkyo spillere

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Det står ikke akkurat så mye om Onkyo platespillere på forumet så jeg etterlyser erfaringer, både negative og positive

Selv har jeg en CP-1057f som var den største i Integra serien, ganske spesiell sak siden den er en direktedreven, fjæropphengt og helautomatisk.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
:)

Har spilt på en slik noen dager nå og prøvd noen pickuper på den. Shure 91ed spiller meget godt på den.
For meg så virker dette som en meget god dd spiller. Drivverket virker meget godt. Moro og få en dd spiller
inn i anlegget. På Audion riaaen er det ikke så stor forskjell som en skulle tro opp til Luxman pd 310 med Koetsu pickup.
Fint med Automatic innimellom.;)

Mvh Roar
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Det er ikke solgt mange av de spillerne i Norge. Jeg jobbet på tiden da denne ble introdusert (1987) hos Rolf Eldre i Tønsberg
hvor vi solgte masser av Onkyo men det var først og fremst forsterkere og noen tunere (9090 II var konge). Selv om jeg solgte
hundrevis av platespillere i denne jobben, solgte jeg aldri denne - eller noen av de billigere Onkyo platespillerne

Det var flere alvorlige feil med denne spilleren når den kom på markedet.

- Den var alt for dyr, så til de samme pengene kunne man kjøpe seg en god Thorens, en Linn, en Pink Triangle, en Void
eller to-tre Regaer, som alle spilte like godt eller bedre - med den tidens pickuper.

- Den kom med en lettvekts arm - for bruk med myke pickuper - i en periode da stive MC pickuper totalt dominerte markedet
i hvert fall her i Norge (Europa). Ting var annerledes i Japan og særlig USA der myke pickuper i større grad fortsatt var i bruk
så der kan det nok ha blitt solgt en del av disse spillerne.

- Den så helt feil ut, med sin "plastic" og "high teck" utseende, i forhold til både europeiske og japanske konkurrentene.

- Den var automatisk, noe man automatisk :p gikk ut fra at den spilte dårligere enn manuelle eller halvautomatiske spillere.
Dette har delvis relevans siden det er større sjanse for at det skal oppstå problemer.

- Onkyo var aldri et merke kjent for sine platespillere (sannsynligvis er spilleren bygget av en underlevrandør) på samme måte
som andre japanere lik Kenwood, Sansui, Technics, Luxman og Micro Seiki.

- Og sist, men ikke minst, spilleren ble introdusert på et tidspunkt da CD-spillerne hadde festet sitt klamme grep på markedet.


Til tross for alle argumentene man hadde mot spilleren må det sies at den spilte riktig bra. Med en Garrott P77, en Linn K18 eller
en Goldring 1040 var spilleren i stand til å levere masser av god musikk.

I dag etter introdusjonen av Sound Smith til det norske markedet, ville jeg satt på en så dyr modell av denne som mulig, aller
helst en Aida som bør komplimentere denne spilleren på en utmerket måte.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Sist redigert:

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
Den spiller meget bra med shure og de har jeg mange av(nos). Hvordan kvaliteten er vet jeg ikke. Den har jo flytende oppheng og den bouncer riktig opp og ned og ikke til siden. Dette liker vi. Plastikfølesen er stor men det kan en gjøre noe med.
Skal skaffe en service manual og rense spilleren innvendig. Den virker 100% så det er et godt utgangspunkt.
Har Dual 701 og 1219 moro og se hvordan den står seg kontra disse lydmessig.

Mvh Roar
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Spilleren ble stort sett levert med en MC pick-up, en eller annen AT med utskiftbar stift.
 

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Innlegg
447
Antall liker
114
Sted
Halden
Har tatt av bånnplate og skiftet dette med Technics understell fra den store cd spilleren. Dette veier noen kg.
Kjøpt finer og skal finere en del av spilleren så jeg slipper all plastikken.
Den spiller med et helt annet bassfundament med dette understellet. Bedre i toppen og lydbildet er roligere.
Særlig bassen imponerer. Gamle Nazareth lper spiller som ei kule. Har en Technics sl 150 med sme arm, den får juling av denne Onkyon.

Mvh Roar
 
Sist redigert:
Topp Bunn