Omvendt byggeprosess av ny Vinylrigg

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Ja nå er jeg også en av de som ønsker og oppgradere vinylriggen min, men er ikke ute etter anbefalinger av spillere her. Jeg vet sånn ca hva jeg vil ha. Og det blir nokk en spiller i 20-30k segmentet, dette er pris uten arm og pu.

Så her blir det fort en god sum, og denne gode summen tar litt tid og skrape sammen. (vist eg isje får 7rette da);)

Jeg sitter nå med en vinylrigg til 7 k, og istede skrape sammen penger i en lang periode så tenker jeg at noen komponentene til fremtidige riggen kan brukes middlertidig på nåværende rigg. Ja jeg vet at jeg ike får utnyttet komponentene max da, men der er heller ikke planen.

Så enkelt tenker jeg slik at f.eks som Kjøpe arm først, så kanskje en pu før spiller/driverk kommer sist.

Har ikke bestemt beg 100% for arm enda, men har noen kandidater på listen. og pga USA tur i September så blir det nokk et høst/vinter prosjekt.

Men kan en bytte ut den orginale armen på en Project Debut E??
På lista mi står fåreløpelig
Jelco SA 750 og SME M2. har også vurdert litt dyrere SME, men da brukt.

Pga totalt mangel på erfaring med dette er jeg avhengig av hjelp av andre som f.eks her på forumet...
:)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Men kan en bytte ut den orginale armen på en Project Debut E??
På lista mi står fåreløpelig
Jelco SA 750 og SME M2. har også vurdert litt dyrere SME, men da brukt.

Pga totalt mangel på erfaring med dette er jeg avhengig av hjelp av andre som f.eks her på forumet...
:)

Ja, og nei.

Jeg har gjort det, men Pro-Ject 8.6"-armen har en litt ukurant lengde/monteringsavstand, og med alt du får tak i av relevante ting å erstatte den med (som kan passe på et annet drivverk senere), må du flytte armen lenger vekk fra spindelen, og altså bore et nytt hull til den/utvide hullet strategisk for å få til å passe. Det funker greit, det, men det er jo ikke noe alle har lyst til, og hvis du ønsker å ta med deg den nye armen videre, har du nok i praksis fjernet all annenhåndsverdi på spilleren.

Så altså: Jeg har gjort det selv og er fornøyd med resultatet, men hvis jeg skal anbefale noe til andre, tror jeg det vil være lønnsomt å bare kjøpe finere riaa-trinn og pickup, som også passer med det du har lyst på senere, og heller selge Debuten i original stand når du oppgraderer drivverket i fremtiden.

En speedbox kan hjelpe debuten litt, men hvis du har planer om å bytte den ut snarlig, er kanskje ikke det noen strategisk bruk av penger.
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
Men kan en bytte ut den orginale armen på en Project Debut E??
På lista mi står fåreløpelig
Jelco SA 750 og SME M2. har også vurdert litt dyrere SME, men da brukt.

Pga totalt mangel på erfaring med dette er jeg avhengig av hjelp av andre som f.eks her på forumet...
:)

Ja, og nei.

Jeg har gjort det, men Pro-Ject 8.6"-armen har en litt ukurant lengde/monteringsavstand, og med alt du får tak i av relevante ting å erstatte den med (som kan passe på et annet drivverk senere), må du flytte armen lenger vekk fra spindelen, og altså bore et nytt hull til den/utvide hullet strategisk for å få til å passe. Det funker greit, det, men det er jo ikke noe alle har lyst til, og hvis du ønsker å ta med deg den nye armen videre, har du nok i praksis fjernet all annenhåndsverdi på spilleren.

Så altså: Jeg har gjort det selv og er fornøyd med resultatet, men hvis jeg skal anbefale noe til andre, tror jeg det vil være lønnsomt å bare kjøpe finere riaa-trinn og pickup, som også passer med det du har lyst på senere, og heller selge Debuten i original stand når du oppgraderer drivverket i fremtiden.

En speedbox kan hjelpe debuten litt, men hvis du har planer om å bytte den ut snarlig, er kanskje ikke det noen strategisk bruk av penger.
Du er inne på noe der når det gjelder armlengde og bruk ved andre lengder i Projecten,, dette hadde jeg ikke tenkt på.
Har tenkt på det med og kjøpe en bedre og dyrere PU som jeg kan ta med meg videre til nye riggen når den er på plass, men har forstått det slik at mange PUer er kritiske til arm, og at den orginale ProJect armen kan bli vanskelig og få til med mange PUer.. Vil være litt domt og kjøpe eg god PU som blir heilt ræva pga ressten av riggen... men for all del, det er jo bare og prøve..
Angående Riaa-trinn så blir nokk ikke dette byttet ut med det første, i vertfall ikke før ny rigg er på plass.
Hvor godt mitt nåværende riaa-trinn er vet jeg ikke, men det er i vertfall MYE bedre en mitt gamle ProJect trinn (phonobox S )
Mitt nåvørende riaa-trinn er det ikke så mange av her til lands som har, så har ikke hørt noen komme med noen direkte sammenligning mot andre trinn. Skulle forøvrig hat et riaa-trinn i backup så kunne jeg latt noen testet dette litt for meg... Hadde vært morrsomt og vist hva andre syns om dette og hvordan dette gjør seg mot andre trinn..


Angående armlengder osv. F.eks SME M2 fås i 9tommer,10tommer eller 12tommers varriant.
Hva er fordelene og ulempe med de forskjellige lengdene??
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kan anbefale Dynavector DV-10x5, i alle fall. Funket bra i 8.6D, og bedre i Jelco SA-250ST. Den funker i de fleste Regaarmer også, og er en High Output MC, så du kan (må) bruke RIAA for MM.

Pickupmatcher med armer kan du sjekke f.eks. med "Cartridge resonance evaluator"-en hos Vinylengine.
 
Topp Bunn