Omnifuel Primus fra XXL

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Noen her som har erfaring med disse?

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/omnifuel-1013723

Mvh

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.590
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Jeg har en noe lignende variant fra en annen produsent.

Den fungererer greit, men ihvertfall for min er det en fordel med et brannsikkert underlag når en skal bruke den. Den fungerer ellers helt greit. Min er utstyrt med en liten skål for parafin med veke i for å gjøre forvarmingen, så en er ikke avhengig av å benytte tennpasta som med enkelte andre parafinprimuser.

Johan-Kr

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Jeg har en optimus nova tilpasset trangia stormkjøkken, funker som fy, men er følsom for kvaliteten på brensel som kan tette til filteret. En kamerat av meg har en «gammel» primus multifuel som sliter med det samme. Kjøp er «service kit» med det samme du handler, og «tørrtren» på bruk og service før det blir «alvorlig». Prøv også ut ulike drivstoff, fortrinnsvis drivstoff hvor enten dampen/gassen er lettere enn luft eller som krever relativt høy temperatur for å fordampe.

mvh
KJ

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.220
Sted
Holmestrand
ØivindJ skrev:
Noen her som har erfaring med disse?

http://www.xxl.no/villmarksliv/turmat-turutstyr/kokeapparater-/omnifuel-1013723

Mvh
Jeg har en slik. Fyrer med det meste. veldig lett å ha med å gjøre. Særlig med gass. Kan trygt anbefales, men vær forsiktig i telt.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.425
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Bruker en slik Omnifuel, og er godt fornøyd. Bruker miljøbensin (grønn kane fra Statoil) som brenner helt rent.

Eneste ulempen jeg kan se, er at Omnifuel bråker endel.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Pass også på at du har eller skaffer vindskjerm. Det er et must.

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.425
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
mls skrev:
Pass også på at du har eller skaffer vindskjerm. Det er et must.
Angående vindskjermen. Den skal rulles, ikke brettes; slik den kommer ny. Grunnen et at den brekker om den brettes.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Omnifuel er gode saker, har brukt en slik mye uten problemer.

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Første testrun i dag.

Artig sak dette :)

Krever litt mange forvarminger kanskje?

Noen god løsning på det at den begynner å brenne mer ustabilt når en guffer på(mye)? Bare å begynne å steke pølser istedenfor biff? ;D

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Har aldri hatt behov for mer enn én moderat forvarming, uavhengig av drivstoff. Stort sett går det i gass – tar riktignok litt mer plass, men selv for turer på en drøy uke eller så er effekten marginal og det praktiske uendelig mye greiere. I kulde stiller det seg naturlig nok annerledes.

Min har alltid brent noenlunde stabilt (skjønt gass også her er enklere å ha med å gjøre ...). Muligens idiotsjekk: pass på at du bruker rett dyse.

Topp Bunn