OMF's anlegg!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skal bli interessant å følge med. Kan tenke meg Overkill kan være en utfordring å selge i Norge ja, men det må da være enklere å selge det i utlandet? Håper det ordner seg med salg hvis det skulle gå den veien. Orion ++ hadde jo vært knakende spennende, synes nå jeg i alle fall.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Må vel oppdatere tråden min - så jeg ikke havner helt i bakleksa....

    I forbindelse med sprenging og utgraving til påbygget - så planerer vi hagen litt også.....forberedelser til de store maskinene kommer på mandag....



    Vi har forsåvidt begynt å angripe fjellet litt også....dette er en kjekk drill....


    På stereofronten skjer det ikke så mye...har vel ikke hatt en skikkelig lyttekveld siden april...., håper og tror at ting roer seg litt til høsten....

    Ellers har jeg hatt den siste A1 til oppgradering, slik at den nå har 0 i utgangsimpedans og høyere bias! Regner med at det også drar ting litt i riktig retning!

    Mvh
    OMF
     
    J

    J.J

    Gjest
    :)
    Jeg tror det er bra om du pøser på med litt "verktøybilder" .... Er bilder av altfor mye HaiFai her inne :p

    Variasjon ...... ;)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Drillen er vist frem....da bør vel borhammeren også vises....



    En 30 tonns gravemaskin er faktisk ganske stor når du har den i hagen........

    Mvh
    OMF
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    13.046
    Antall liker
    14.523
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tøft verktøy, moro at noen tar den heelt ut og bygger nytt rom til anlegget. :)

    R
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Dette var svære saker ja.. :) Lykke til med tilbygget! Blir spennende å se fortsettelsen.

    Mvh
     
    J

    J.J

    Gjest
    Det er TØFFT å ha en slik i hagen... Skulle ikke madamen ha et nytt bed i hagen montro ;D
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.378
    Antall liker
    16.568
    Sted
    Østfold
    En hver mann med respekt for seg selv og enebolig har da såpass hageredskap?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - jeg legger gjerne ut noen flere bilder i "anleggsbloggen" min - som nå har fått et litt ulikt innhold!

    Vi kjøpte dette huset for snart 3 år siden - og jeg hadde allerede da sett meg ut blindkjelleren på 60m2 som lytterom. Og startet den gang tråden "Det ultimate lytterom" - en tråd jeg er innom med jevne mellomrom og som nok kommer til å bli vekket til liv igjen når dette prosjektet nærmer seg slutten.

    Litt naivt i etterkant å tro at jeg skulle få hele kjelleren for meg selv - slik det ser ut i dag- får jeg ikke noe av kjelleren, men i stedet bygger jeg på en kloss på utsiden som blir min (eller "kjellerstue" er det vel mer riktig å kalle det). Jeg håper på drøyt 40m2 innvendig, og med god takhøyde slik at jeg kan få dempet taket skikkelig. Jeg kommer også til å ha veldig fokus på støydemping slik at bakgrunnstøyen blir minimal!

    Vel - nok om det....

    Huset hadde i grunn stor tomt - men terrenget var helt håpløst, og ikke minst hadde vi et gedigent fjell midt i hagen.




    Fjellet på utsiden sperret også tilgangen for å ta ut fjellet i blindkjelleren.....


    Først dro vi av jorden....


    Også har vi begynt å angripe fjellet


    Og steinen - bruker vi til å jevne ut tomten.....


    Alt vel så langt - selv om jeg muligens ikke er den mest populærer i nabolaget akkurat nå (pigging 0700-1900 hver dag!)

    Mvh
    OMF
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    233
    Antall liker
    7
    :) vel jeg hörer dere godt fra min residens
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nido skrev:
    :) vel jeg hörer dere godt fra min residens
    Beklager det! ;)
    Har sendt ut nabovarsel til alle i gata og husene på andre siden......

    Blir muligens ferdig i morgen senest på torsdag!

    Mvh
    OMF
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    233
    Antall liker
    7
    Plager ikke meg, men lurte på hvor lyden kom fra; så kom svaret på sentralen :)
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    8
    OMF skrev:
    Må vel oppdatere tråden min - så jeg ikke havner helt i bakleksa....



    På stereofronten skjer det ikke så mye...har vel ikke hatt en skikkelig lyttekveld siden april...., håper og tror at ting roer seg litt til høsten....

    Mvh
    OMF
    Hvorfor har du stroppa fast taket på lytterommet OMF? Spiller du høyt?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja det var det da.....

    Nei dukkestuen var såpass spinkel at jeg slo et par jekkestropper rundt den før vi dro den rundt!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Vel - da var "del 1" ferdig....

    Kom dessverre ikke helt ned med pigging, så blir nok en liten runde med sprenginig også før vi forsetter innovover i kjelleren....Men hvis man sammenligner med "før" bildene så ser man lett at det er blitt borte en god del fjell.....


    Er ikke så lett å få frem dybde/konturer på disse bildene, men det blir altså ganske mye mere flat plen ut av dette. Også er det jo greit å bli kvitt steinen også....







    Vet ikke om jeg har lagt ut disse før...., men her er en sketchup skisse jeg lagde for omtrent et år side.....lytterommet blir klossen på utsiden....


    Mvh
    OMF
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.912
    Antall liker
    33.754
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Mye jobb legges ned her, men så ser man at dette vil gi flotte
    endringer også :)
    Dette vil bli spennende å følge videre.

    gismo
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.731
    Antall liker
    28.456
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Skal du lage en støttemur mot gangveien, OMF, eller skal du bare la det skråne ?
    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    tkr skrev:
    Skal du lage en støttemur mot gangveien, OMF, eller skal du bare la det skråne ?
    mvh
    Det er allerede en støttemur mot gangveien som er ca 1-1,5 meter høy. Så jeg har bare gravd meg ned på innsiden og forsikret meg om at det kun er steinfylling ut mot muren. Det ville blitt alt for mye arbeid å forskale, fundamentere og ikke minst støpe opp en ny mur. I tillegg hadde jeg nok aldri fått godkjent en 3-4 meter høy støttemur ut mot gangstien. Så det blir skråfylling fra eksisterende støttemur og opp - ca 45 grader.... Det stjeler selvsagt en del av hagen, men er i denne saken i grunn en nødvendig kompromiss.....

    Mvh
    OMF
     

    2m

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2002
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    1.369
    Sted
    Skien...
    Torget vurderinger
    1
    Hei, har du fått kobla opp den ny modifiserte dpen i anlegget? Hadde vært morsomt å hørt ditt inntrykk siden du kjenner dp produktene meget godt. Har gjort det samme selv for noen månder siden og jeg var kjempefornøyd med resultatet (har kun en dp A1 jeg da...).
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei - det er skremmende lite lytting om dagen.

    Har fått den tilbake og koblet den opp -så den spiller! Men lille Even på 2,5 måneder og fullt anleggsarbeid i hagen gjør at tiden og overskuddet til hifi ikke er det helt store om dagen!

    Er vel i grunn såpass lenge siden jeg lyttet litt konsentrert til oppsettet at jeg skal nok være forsiktig med å uttale meg om små forskjeller uansett....

    Mvh
    OMF
     

    HPL

    Medlem
    Ble medlem
    20.02.2009
    Innlegg
    29
    Antall liker
    2
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    3
    Så det er der du bor ja. Der er jeg ofte fakisk. Dvs kjører forbi deg, og videre opp på toppen der mine foreldre bor.
    Hadde vært artig med en audiens når nye rommet er ferdigbygget. :)
    Spennende å følge med i prosessen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Det er bare å stikke innom det - alltid lærikt å ha andre entusiaster på besøk!

    Lytterommet blir nok ikke ferdig før en eller annen gang i 2012.
    Nå for tiden er det veldig lite lytting, men regner med at mulighetene byr seg litt utpå høsten igjen....når det begynner å bli litt mørkt om kveldene og ikke like mye å ta seg til ellers!

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En liten oppdatering i anleggstråden!

    Sprenging...


    Mer utfylling....


    Ferdig med sprenging for denne gang



    Mesteparten av hagen er planert og ferdigsådd! Resten skal tas når påbygget er ferdig!



    Ellers ser det ut til at jeg kanskje kan spille litt musikk i helgen....da kommer det en liten oppdatering på den fronten også....

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Har vært på joggetur i dag og begynte da å tenke litt......

    Skulle jeg bygge på en liten kloss utenfor det tiltenkte lytterommet - ca 4m2. Da kunn jeg plassere all elektronikk og strøm der. Altså eget sikringskap, nettfilter, Lyd PC, DAC, effektforsterke osv. Et eget lite elektronikkrom. Også kan jeg lage noen kanaler nede ved gulvet til høytalerkabler, en oppe ved taket med signaler til eventuell projektor, også noe til en ekstern Blueray spiller, keyboard, display etc til mediaserveren.

    På denne måten vil jeg:
    1) Løse problemet med støy fra trafoer og vifter fra elektronikken
    2) Frigjøre ganske mye plass i lytterommet - samt at det visuelle/innredningsmessige blir mye lettere uten alteret.

    Påbygget bli isolert. En liten varmovn med termostat kan sørge for at temperturen ikke faller under 10 grader, og en liten baderomsvifte med termostat kan sørge for ventilasjon når temperaturen overstiger 20 grader.

    Et eget sikringskap med noen skikkelig stikkontakter, muligens et stor rele på inntaktet med "Nødbryter" inne i lytterommet i tilfellet noe skulle gå galt!

    Jeg må si jeg liker tanken så godt at jeg nesten allerede har bestemt meg - noen grunn til å ha motforestillinger. Anlegget vil bli styrt fra en vifteløs laptop med remote desktop.

    Ellers gror det i hagen.....


    Mvh
    OMF
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.389
    Torget vurderinger
    13
    Tror jeg hadde gjort noe av det samme om jeg hadde hatt mulighet, fin plan høres det ut som..
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    233
    Antall liker
    7
    Høres ut som en meget god ide om man har muligheten. Hadde en "light-utgave" av dette for noen år tilbake; kun ht og effekttrinn i lytterommet. Visuelt pent og rent. Vinylspilleren profiterte meget bra på å stå i et annet rom.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.378
    Antall liker
    16.568
    Sted
    Østfold
    Men jeg er usikker på om jeg ville plassert det utenfor slik du skisserer. Jeg tenker på termperaturstabilitet, kondens og liknende, for ikke å snakke om hvordan det vil se ut utenfra (i hvertfall den "boksen" som dukket opp i hodet mitt).

    Har du ikke eventuelt anledning til å gjøre dette som en generell forlengelse av påbygget?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Som sagt så blir dette et isolert rom - så temperatursvingninger og slikt er helt uproblematisk.

    Utseende kommer heller ikke til å bli problematisk - har en god løsning på det også! (tror jeg - må måle og tegne litt, men det kommer knapt til å synes - da "klossen" blir mellom fjellveggen og påbygget, og det blir heldekkende terrase over.

    Personlig tror jeg dette er en kjempeide som gjør at lytterommet nok i langt større grad ikke behøver å se ut som et lytterom! Det frigjør også mye veggplass.....

    Akkurat nå synes jeg at jeg er et geni... ;D ;D ;D (Det er rart med det hvor lang tid en tanke trenger for å modnes........)

    Mvh
    OMF
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.153
    Antall liker
    6.497
    For en kjedelig tråd - som å se gresset gro! ::)

    Jeg for min del synes det er mye estetikk i mange hifi-komponenter, men naturligvis dersom man ønsker å være bare seg og musikken er det kjekt å ha dem i et annet rom. Dersom de har egenlyd er det naturligvis en stor fordel. Du har vel husket å lage skikkelig fundament til en platespiller?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Glemmer ikke ansiktet på selgeren i det som nå heter Soundgarden da jeg spurte om det var noe i veien for å sette alt med unntak av cd-spiller, vinylspiller og ht i et annet rom, da han demonstrerte McIntosh med Everest-høyttalere for meg.

    Men jeg tror bestemt det kan ha noe for seg. Et anlegg i Frankrike, med 32 forskjellige høyttalerelement, hadde forsterkere til hvert av disse, og alle var i et eget "maskinrom" bak lytterommet. De færreste av oss får slike problemer.
    Det er sikkert av betydning om man er opptatt av teknologien bak, eller musikken som er resultatet ... Og før noen hopper på det utsagnet - det går selvsagt an å være opptatt av begge deler.
    Gjør jeg alvor av mine planer om å installere fullt Shindo-oppsett skal jeg selvsagt ikke skjule noe som helst. Men jeg ser ikke helt behovet for å se på badekarstore effekttrinnklosser når jeg skal lytte til musikk, så de ville jeg satt i et eget rom.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    God ide OMF!

    Jeg er 99% sikker på at jeg komer til å gjøre noe liknende en gang i framtiden. Det jeg har planer om (langt fram, men man må jo ha drømmer ;)) er eget lytterom der jeg bygger på en ekstra kortvegg der høyttalerne blir bygd inn (eneste måten å gjøre store horn diskret på), og all elektronikken blir plassert bak. I tillegg vil denne veggen invitere til ib-suber om "bakrommet" blir stort nok.
     

    noen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2008
    Innlegg
    138
    Antall liker
    20
    Hvis du har plass å ta av i høyden, gir ett falskt gulv mulighet til å dra kabler på kryss og tvers i hele rommet, men det har du vel tenkt på.
    Det gir (ørlite grann) mer plass til absorbsjon også.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Jeg har planer om å få litt ekstra høyde - men dette vil nok først og fremst avhenge av hvor krevende det blir å ta ut fjellet i blindkjelleren.

    Gulvet kommer nok uansett til å blir parkett direkte på stålpusset betonggulv med vannbåren varme! I taket derimot håper jeg å kunne ha 40-50cm med demping!

    Kabler blir neppe noe problem med kun to høytalere som skal ha kabling fra veggen rett bak! (hmm...jeg burde vel i grunn legge til rette for surround med en gang)

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.941
    Antall liker
    8.955
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    En liten nyttårsoppdatering fra denne kanten......

    Lydmessig så skjer det i grunn veldig lite her.....det skyldes denne krabaten:


    Har vel i grunn ikke fått lyttet seriøst på nesten 1 år, og selv om man selvsagt savner det, så har det vært et veldig bra år.... Jeg tror vel egentlig ikke det blir noe særlig seriøs lytting neste år heller.....Derimot har jeg fått spotify/Squeezebox til å funke greit på hovedanlegget – så musikk blir det mye av!

    Noen bilder hvordan det så ut her i julen....(Jada, hvitbalansen er nok ikke helt riktig, men stemningen passer godt med hvordan det føles når det er mørkt ute og masse levende lys inne...)





    Ellers er jo fremdeles den store hifidrømmen eget lytterom.....
    I 2010 har vi fått sprengt ut fjellet på utsiden og planert resten av tomten, og har nå borret oss inn i blindkjelleren. Ambisjonene/målsetningen for 2011 er å få tatt ut alt fjellet og få støpt gulv (Med alt det innebærer av drenering, rør for gulvvarme, radontiltak, vann/avløp osv) og kanskje få satt opp veggene til tilbygget! Målet er at lytterommet skal være ferdig til julen 2012.





    Et par små endrigner på anlegget har det også blitt!
    Har montert nye griller på høytalerne, pluss at jeg har satt de på Soundcare superspikes.....



    I tillegg har jeg kjøpt meg et par med Manger Holoprofile. Har rett og slett ikke fått lyttet kritisk til de...men dette blir litt spennende, for det er stor forskjell i lyden med/uten. Kan virke som de gjør gasnke mye med spredningen......Skal prøve å se om jeg få tak i noen data på spredningen med/uten.





    Så – da takker jeg får alle gode råd og hjelp jeg har fått her inne i 2010, og ønsker alle godt nytt hifi år for 2011!

    Mvh
    OMF
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Godt Nytt År OMF!
    Du har vært en av de mest slagkraftige,interessante og saklige bidragsytere på forumet i 2010.
    Du besitter utvilsomt en god og relevant kunnskap for denne hobby.
    Dine erfaringer er svært nyttige og lærerike for mange av oss!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn