Ombygging av Thorens Td150

RogA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2017
Antall liker
77
Sted
Kristiansand
Fikk tak i en Td150 mkI og fikk lyst til å bygge om litt.

Har brukt eik med fint spill som jeg fikk fra en hyggelig kar i Kvinesdal. Dimmensjonene er 25x70. Bruker målene fra en Linn LP12.

Her er kassa pusset men ikke behandlet. Innmaten ser ut til å passe fint og hjemmeverktøyet har gitt ok resultater selv om skjøtene helt sikkert kunne vært mer nøyaktige.

Nå skal jeg lage armbord x 3 slik at jeg kan velge og vrake litt tonearm. Venter også på nye fjærer og et nytt inntak for strøm.

Så er det store spørsmålet om jeg skal montere rca bak på kassa eller om signalet bør gå mest mulig uavbrutt fra arm til Riia. Noen erfaringer her?

Vedlegg

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.208
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Det er minst jobb å montere rca på kassa.
Skal du rewire armen uansett, så kan jo samme kabel fra pickup helt ut til riaa være noe å tenke på, men det kan fort bli en langdryg og plundrete jobb. Spørs om det er verdt det på denne spilleren. Kommer også litt an på hva slags arm som skal brukes.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.450
Torget vurderinger
1
Jeg har brukt 3 pins xlr kontakter på hekken av min td 166 med skjerm koblet til chassis på snurra. Det har fungert brillefint.

Mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.450
Torget vurderinger
1
Nei jeg har ikke laget noe koblingsskjema for det, med det er ganske rett fram :

Fargekodene ut av PU er som kjent :
- venstre kanal : hvit=pluss og blå=minus,
- høyre kanal rød=pluss og grønn=minus.

Platespiller og inn på 3-pinns XLR ut for hhv høyre og venstre kanal : chassis til XLR pinne 1, PU pluss inn på XLR pinne 2 og PU minus inn på XLR pinne 3

Ledningene fra XLR til RCA, du trenger et par mikrofonkabler eller liknende med et tvinnet par (typisk hhv rød og hvit eller sort farge) og skjerm : XLR pinne 1 til skjerm som ikke kobles i RCA enden (lag ev en «pigtail» fra skjermen i RCA enden så kan du bruke grisehalene til å koble chassis mellom snurra og phono-trinnet), rød ledning til pinne 2 og senter-pinnen på RCA, hvit/sort ledning på pinne 3 og til kappen på RCA. Så trekker du ei separat ledning fra chassis på snurra til chassis på phono-trinnet. Koblingen på XLR er standard så du kan ev kannibalisere et par mikrofonledninger med XLR i begge ender (husk å kappe i riktig ende mht XLR han vs XLR hunn).

Dersom du på et tidspunkt kommer over en phono-forsterker med XLR inn så kan du bruke std. XLR-XLR kabler mellom snurra og phono-trinnet. Avhengig av hvordan phono-trinnet internt kobler XLR pinne 1 (chassis/jord/skjerm) kan det hende at det er fordelaktig å bryte koblingen av skjerm fra XLR pinne 1 i mottaker enden av XLR-ledningen.

Dersom du mot formodning har eller kommer over et phono-trinn med 5-pinns DIN eller XLR inn så vil jeg foreslå å gjøre det samme ut av snurra, og da heller bruke ei ledning med to tvinnede par og individuell skjerm pr par. Litt avhengig av hvordan phono-trinnet kobler chassis/jord/skjerm i kontakten så kan det da være fordelaktig å bruke skjermen til å koble chassis mellom snurra og phono-trinnet (dvs uten separat ledning til jord/chassis). 5 pinns DIN/XLR til stereo er generelt sett en litt bedre ide enn en 3-pinns XLR til hhv høyre og venstre, men det er lite utbredt.

Forbeholdene om hvordan phono-trinnet kobler chassis/jord/skjerm i XLR kontaktene gjelder konkret om phono-trinnet fører skjermen til direkte eget chassis eller om det kobler skjermen til signaljord. Dersom phono-trinnet kobler skjermen til signaljord, så kan det være fordelaktig å bryte koblingen av skjermen i XLR-ledningen i mottaker enden og heller føre en separat leder mellom chassis på snurra og chassis på phono-trinnet. EDIT2 Dersom phono-trinnet i stedet intern kobler «skjerm pinnen(e)» direkte til chassis så kan det være fordelaktig og praktisk å bruke skjermen i kablene til å koble sammen chassis i snurra og phono-trinnet.

EDIT dersom du har tenkt å bruke en rega-arm så vær oppmerksom på at rega kobler sammen minus i venstre kanal og skjerm i armbasen (der ledningen kommer ut av armen). Opplegget over er med henblikk på å ikke koble signalet ut av PU sammen med skjerm eller chassis/jord/skjerm. Da er det helt opp til koblingene i phono-trinnet å definere signalet fra PU ift. chassis/jord/skjerm uten andre forstyrrelser. Dvs at dersom du har tenkt å bruke en rega-arm med opplegget over så bør du bryte koblingen av skjerm og minus ut av PU, og heller koble skjerm i ledningen til chassis i snurra.

mvh
KJ

Sist redigert:
Topp Bunn