Over tid, når du kun konsentrerer deg om å nyte musikken, komme dypere inn i musikken og dets "vesen" , vil du lettere høre hvilke endringer av anlegget (f.eks. tweaks) som fører deg
nærmere musikken og dets budskap, hvis du skjønner. Det er slike subtile forskjeller (men viktige) som er vanskelige å skille i en kontrollert A/B test, hvor en skal høre etter "feil".
Her er et eksempel. Ta disse Bybee filtrene.
Første gangen jeg prøvde disse var etter å ha lest LMC lytteinntrykk av disse her på forumet. Jeg bestilte 4 stk av disse ag loddet dem på pluss på høyttalerelementene.
(Merk: De eneste lytteinntrykk jeg til da hadde lest om Bybees, var LMC's. Og jeg gikk IKKE inn på nettsidene til Bybee for å lese teknisk dokumentasjon. Så jeg var temmelig "ren" til sinns.

)
Umiddelbart hørte jeg forandring, uten tvil. Bassen var subjektivt mer tilstede, fastere på en måte. (Noe de fleste beskriver) Dessuten så var lydbildet på en måte renere, mer umiddelbart og lettflytende å lytte til. Det var som om noe elektronisk grums ble borte. Det låt rett og slett mer riktig.
Etter hvert som dagene gikk og jeg fikk Bybee filtrene "ut av hodet" la jeg merke til dette med mikrodynamikken, den suverne diffrensieringa av mikrodynamikken som jeg ikke hadde lagt merke til tidligere. Spesielt på analoginnspillinger, gjerne eldre innspillinger som jeg kjente veldig godt. Og dette (opplevde jeg) som en klart bedre forståelse av musikken, og dets "budskap", om du skjønner. Dette handler om dynamisk "timing", noe som jeg tror ikke noe måleinstrument er i stand til å registrere, antakeligvis noe svært subtilt, men som jeg opplever som svært viktig. Hvis du leser mitt opprinnelige innlegg, flere år tilbake, om mine lytteopplevelser ang. Bybee, så mener jeg at jeg skrev noe sånt som: "jeg frydet meg over disse forskjellene".
Motsatt, så lagde jeg i mine yngre år noen hjemmelagde høyttalerkabler av PR 2x2,5 # med isolasjonsmateriale i PVC. Jeg ble umiddelbart fasinert over den innsikta jeg fikk i det egentlige mellomtoneområdet. Stor klarhet. Etter hvert som dagene, og ukene gikk hørte jeg ulempene med kabelen (antakeligvis isolasjonsmaterialet!! ). Den "lukketheta" som oppstod i øvre delen av frekvensområdet + en slags dynamisk komprimering. Kablene ble kastet!
Ble du noe klokere av dette ?
Det er uten tvil meget store forskjeller mellom ulike debattanter her på forumet hvorvidt den enkelte evner å registrere lydlige forskjeller fra ett hifi anlegg til et annet, og kunne beskrive i ord hva det faktisk er en hører. Sånn er det bare.
Og så er det selvfølgelig snakk om preferanser. Det finnes ikke noen absolutt sannhet.
Dette blir mitt siste innlegg i denne debatten.