Politikk, religion og samfunn Om tilgivelse

Z

Zomby_Woof

Gjest
Synes bare noen må si det. Man kan ikke tilgi en som er uskyldig. En 9 år gammel jente som får en Uzi maskinpistol i neven og blir bedt om å skyte med den har ingen forutsetninger for å ha kontroll på situasjonen. De som har ansvaret her er de involverte voksne, jentas foreldre, skyteinstruktøren og hans eventuelle arbeidsgiver, og myndighetene som tillater at man lar barn drive med denne typen aktiviteter. De kan be om tilgivelse, for at skyteinstruktøren døde, og for at denne stakkars jentungen er traumatisert for livet. Om de fortjener tilgivelse er et annet spørsmål.

http://dbtv.no/3788409971001?dbtvl=6#Faren_døde_i_skyteulykke._Her_er_barnas_beskjed_til_den_ni_år_gamle_jenta

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
511
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Tilgivelse mennesker imellom kan kun gis og ikke kreves av noen. At den 9 år gamle jenta er uskyldig er udiskutabelt. Familien til skyteinstruktøren ber ikke om tilgivelse, de ønsker bare å uttrykke at de føler med henne og støtter henne.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Denne hendelsen er ett eksempel på en våpenpolitikk og våpenkunnskap langt ute på viddene. At en far gir sin 9 år gamle datter opplæring i bruk av UZI er jo helt på trynet. At en instruktør tar på seg oppdraget er ennå mer på trynet og at han lar henne skyte med automatinnstilling etter ett prøveskudd sier det meste.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Det er ingen som sier at noen kan kreve tilgivelse. Jeg sier heller ikke at de ber om tilgivelse i denne videoen. Det de gjør er sikkert godt ment, men de kan ikke tilgi en person som er uten skyld.

Det jeg sier er at for å kunne tilgi noen, så må det ligge under en tanke om at vedkommende har skyld for noe. Dermed blir det sånn at man ved å tilgi jentungen med det samme hevder at det var hennes skyld at denne skyteinstruktøren døde.

Slik saken fremstillles er det de gjør å tilby tilgivelse. Det kan de ikke gjøre, enkelt og greit. De som har skyld og ansvar for denne ulykken er de voksne som har latt et barn skyte med et særdeles kort automatvåpen, til og med uten skulderstøtte om jeg ikke ser feil. Dette er fullstendig uforsvarlig. Skal man på død og liv lære en niåring å skyte, så gi henne i det minste et enkeltskuddsvåpen, og et som er langt nok til at instruktøren kan gripe ved farlig piperetning. Et gevær, med andre ord.

Uten navn.png

Sist redigert av en moderator:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.911
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Iom at det var skyteinstruktøren som døde, så er dette en perfekt Darwin Award - å la en unge få en Uzi på full auto å skyte med er galskap.

Johan-Kr

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.288
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Det er instruktøren som er å laste.

Ingen lar en førstegangskytter skyte med halvautomat eller automat. Jeg har selv instruert både unge og eldre i å skyte halvautomatisk håndvåpen. En av mine sikkerhetsforanstaltninger er at det lades bare med ett og ett skudd inntil skytteren viser at han/hun behersker våpenets vekt og rekyl - og spenningsmomentet det er å skyte.

Å la en utrent person skyte med halv eller helautomat er komplett galskap!

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
511
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Det er ingen som sier at noen kan kreve tilgivelse. Jeg sier heller ikke at de ber om tilgivelse i denne videoen. Det de gjør er sikkert godt ment, men de kan ikke tilgi en person som er uten skyld.

Det jeg sier er at for å kunne tilgi noen, så må det ligge under en tanke om at vedkommende har skyld for noe. Dermed blir det sånn at man ved å tilgi jentungen med det samme hevder at det var hennes skyld at denne skyteinstruktøren døde.

Slik saken fremstillles er det de gjør å tilby tilgivelse. Det kan de ikke gjøre, enkelt og greit. De som har skyld og ansvar for denne ulykken er de voksne som har latt et barn skyte med et særdeles kort automatvåpen, til og med uten skulderstøtte om jeg ikke ser feil. Dette er fullstendig uforsvarlig. Skal man på død og liv lære en niåring å skyte, så gi henne i det minste et enkeltskuddsvåpen, og et som er langt nok til at instruktøren kan gripe ved farlig piperetning. Et gevær, med andre ord.

Vis vedlegget 278546
Hvordan mediene fremstiller dette er ikke alltid slik alle andre oppfatter en sak. Slik jeg ser det tilbyr de ikke noen form for tilgivelse ovenfor jenta, de FØLER med henne og det er pr def ikke det samme som tilgivelse.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er det noen som skal tilgi noen, så er det familien til jenta som bør tilgi skyteinstruktørens familie at de lot instruktøren påføre datteren deres det traumet det er å skyte noen til døde. Jenta er totalt skyldfri, og instruktøren er en av de mest uansvarlige toskene jeg har hørt om i en verden med litt for mange uansvarlige idioter.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.883
Så det er barns ansvar hvis foreldrene deres er idioter...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Greit nok at det er Dagbladets overskrift og alt det der. Men jeg synes slett ikke det er en urimelig tolkning av budskapet fra videoen. En ting er å føle med, undertonen er likevel hele veien at det er den 9 år gamle jenta som har forvoldt farens død. For selve ulykken er verken det ene eller det andre barnet på noen måte ansvarlig. Det er ikke poenget. Poenget er det er skyteinstruktøren som ved regelrett uansvarlig opptreden har forårsaket sin egen død, og med det samme utsatt et barn for et livslangt traume. Det er ikke OK at familien henvender seg til dette barnet gjennom offentlige kanaler, uten at det sies i klartekst at hun er uten skyld.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.425
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Poenget er det er skyteinstruktøren som ved regelrett uansvarlig opptreden har forårsaket sin egen død, og med det samme utsatt et barn for et livslangt traume. Det er ikke OK at familien henvender seg til dette barnet gjennom offentlige kanaler, uten at det sies i klartekst at hun er uten skyld.
Nettopp. Den eneste skylda ligger hos den personen som hadde som jobb å vite bedre, og som kanskje ødela oppveksten til jenta. Og det blir ikke bedre ved å gni det inn via sosiale nettverk.

Edit: Så kan man selvsagt diskutere om det var en god ide av familien å gi en 9-åring skyteopplæring, men akkurat der er det vanskelig å være for bastant. Unger kan håndtere småkalibrede håndvåpen under forsvarlige oppsyn, og i et våpengalt samfunn som USA kan man kanskje argumentere for at det er like greit å begynne tidlig. Uten at det er noe jeg spesielt vil anbefale.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Det å lære en 9 åring å skyte er prinsippiellt ikke noe klanderverdig. MEN å sette henne opp med en helauto UZI er galematias!! Dette var vel også gjerne en 9mm Para. evt .40 eller 45ACP og det er ikke på noen som helst måte et begynnervåpen.

Et gevær i .22LR bør være første kruttvåpen for barn. Avhengig av ambisjonene med skyteopplæringen bør man ideelt sett begynne med luftvåpen for å lære seg å treffe blinken. Den beste skytetreningen får man med luftvåpen, fordi det er vanskeligere å treffe blink med luft enn med kruttvåpen.

Begge mine har fått lære seg å skyte i ung alder, men selv om jeg hadde hatt tilgang til det ville ALDRI en maskinpistol vært første våpen de fikk prøve. Det er så dumt at det nesten må være lov til å undres over hvorfor instruktøren døde når han ble truffet i hodet? Det må jo ha vært rimelig tomt der oppe til å begynne med! At dette skulle ha vært en profesjonell skyteinstruktør er vanskelig å tro!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
12.054
Enig med du, Spirre, Barn tar ikke skade av å lære våpenbruk, men det må skje på barnas premisser. Det er ikke bare instruktøren som har vist seg som en tomskalle, foreldrene må være relativt enkelt møbelert de også.
Jeg kom til å tenke på min salige far, han var ukentlig ute og jaktet som 12 åring, med sin 7 år gamle bror på slep. Våpenet var en skarpladet, gammel hagle som bærer navnet "Ku-ræva" Den henger fremdeles på veggen i kjellerstuen her.
Faderen var født i 1918..........

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes ni er i overkant tidlig. Litt som å ta tolvåringen ut for å kjøre bil.

Men om man bare holder seg til lange våpen og enkeltskudd som flere av oss har sagt, så er det ikke helt ille. Og 'en til en' er et must med mindre man har gjennomført en del teoretisk opplæring og tørrtrening i forkant. Barn eller voksen, Jeg synes ikke det er lurt å begynne med pistol før man er relativt komfortabel og trygg med gevær. Jeg har sett en del rar piperetning og våpenhåndtering blant ferske soldater, sånt man får litt sug i magen av...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.883
Torget vurderinger
0
Jeg synes ni er i overkant tidlig. Litt som å ta tolvåringen ut for å kjøre bil.

Men om man bare holder seg til lange våpen og enkeltskudd som flere av oss har sagt, så er det ikke helt ille. Og 'en til en' er et must med mindre man har gjennomført en del teoretisk opplæring og tørrtrening i forkant. Barn eller voksen, Jeg synes ikke det er lurt å begynne med pistol før man er relativt komfortabel og trygg med gevær. Jeg har sett en del rar piperetning og våpenhåndtering blant ferske soldater, sånt man får litt sug i magen av...
Alder i seg selv er nok en lite anvendelig begrensende faktor. Som du skriver så ser man endel "spenstig" i forbindelse med rekrutter til førstegangstjeneste. I DFS sammenheng er det vel 10 år som er minstealder for å være med på skyteskole, og det synes greit med tanke på at det er snakk om flere "småkrapyl" på en gang.

Norcane

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
313
Sted
Tomter
Torget vurderinger
35
Hva skal en 9 åring med en uzi? Sjanseløst å gi en 9 åring! Dette var nok ingen spesiellt god instruktør men uansett prisen han betalte var ganske stor..
Som også såvidt nevnnt er dette foreldrenes ansvar.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Topp Bunn