Om renter og partifarge

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Ja - dette er riktig...skal Høyre ta "æren" for den lave renten vi hadde under Bondevik 2 - må de også ta ansvar internasjonal depresjon og arbeidsledighet - og selv om vi liker å tro godt om oss selv her i Norge er nok dette å ta munnen litt for full....

Rikgitgnok har ulike prioriteringen ulik effekt på inflasjon og rente, men i forhold til de store makrobevegelsen er dette nesten ubetydelig.

mvh
OMF

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Er det ikke enighet i Stortinget om hvilke mekanismer som skal styre rentenivået?
Blir noe teit om de vanlige Høyre sutrerne skal beskylde venstresiden for økningene da.

Men i mangel av andre gode argumenter...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Det som irriterer meg i slike sammenhenger er at samtlige politkere på Stortinget er fullstendig klar over dette, men de bruker det like forbannet i sitt politiske spill, som om de er fullstendig uvitende. Også dette fenomenet er helt uten politisk farge; det tilligger spillet som sådan. Og jeg liker det dårlig.

Honkey

K

KindOfBlue

Gjest
Norsk økonomisk politikk er ekstremt enkel å forstå:

1. Landet er styrtrikt.
2. Denne rikdommen kan enten fordeles i landet -- eller kan ikke fordeles i landet.
3. De partiene som mener den ikke kan fordeles i landet er redde for å tape velgergrunnlag gjennom bred velstandsvekst.

Neste spørsmål?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KindOfBlue skrev:
Norsk økonomisk politikk er ekstremt enkel å forstå:

1. Landet er styrtrikt.
2. Denne rikdommen kan enten fordeles i landet -- eller kan ikke fordeles i landet.
3. De partiene som mener den ikke kan fordeles i landet er redde for å tape velgergrunnlag gjennom bred velstandsvekst.

Neste spørsmål?
Dette er for enkelt - ikke skjønner jeg helt hva du mener heller....

Mvh
OMF

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
Fr.p er jo partiet for de som liker enkle forklaringer og løsninger. At det blir dumt er visst ikke et problem.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Gjest skrev:
Fr.p er jo partiet for de som liker enkle forklaringer og løsninger. At det blir dumt er visst ikke et problem.
Gjest - du har jo etter egne påstander lest (sitat) "metervis med økonomisk faglitteratur". Du kunne kanskje kaste lys over saken?

Som jeg har skrevet tidligere i tråder du har vært aktiv - så har FRP fått SSB til å gjennomgå deres alternative budskjett - og de har hele tiden vist et lavere inflasjonspress med FRP sitt budsjett enn den rødgrønne regjeringen. Dette skyldes mekanismer du helt sikkert er kjent med med din tunge faglige bakgrunn. Eller tviler du også på SSB..?

Jeg ser det overhodet ikke som noe problem at en løsning/forklaring er enkel - hvorfor skulle det være det...?

mvh
OMF

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.424
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Som jeg har skrevet tidligere i tråder du har vært aktiv - så har FRP fått SSB til å gjennomgå deres alternative budskjett - og de har hele tiden vist et lavere inflasjonspress med FRP sitt budsjett enn den rødgrønne regjeringen. Dette skyldes mekanismer du helt sikkert er kjent med med din tunge faglige bakgrunn. Eller tviler du også på SSB..?
...
o.t.
Du har sikkert henvist til den tidliger, men har du en link til SSB sin gjennomgang (dvs SSB sine egne ord og meninger ikke FrP sin versjon av det samme)?

mvh
KJ

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
931
OMF skrev:
Gjest skrev:
Gjest - du har jo etter egne påstander lest (sitat) "metervis med økonomisk faglitteratur". Du kunne kanskje kaste lys over saken?

Jeg ser det overhodet ikke som noe problem at en løsning/forklaring er enkel - hvorfor skulle det være det...?

mvh
OMF
Jeg har ikke tid til å skrive så mye i disse nettdebattene. Jeg har et krevende yrke. Heldigvis så har vi Deph og andre her som gjør en god jobb med skriving.

Det er et problem hvis en løsning er for enkel. Det er mao ikke en løsning da...

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
o.t.
Du har sikkert henvist til den tidliger, men har du en link til SSB sin gjennomgang (dvs SSB sine egne ord og meninger ikke FrP sin versjon av det samme)?

mvh
KJ
http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/nytt_svar_frp_budsjett_2007.pdf

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
Det var vel om jeg husker rett en forsker eventuelt en forskergruppe som kom med denne konklusjonen, ikke et kollektivt SSB slik det virker som om OMF prøver å ta til inntekt for sitt syn. Rapporten ble også i flere instanser idiotforklart.

Fritt fra minne om debatten som fulgte.

Får plutselig ikke PDF til å funke.

Mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.126
Torget vurderinger
1
Prøv Foxiet Reader. Bra og fin PDF leser.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.424
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
KJ skrev:
OMF skrev:
...
...
o.t.

mvh
KJ
http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/nytt_svar_frp_budsjett_2007.pdf

Mvh
OMF
Tusen takk. Ved første gjennomlesing så synes jeg ikke konklusjonen til SSB var så klar som du ga uttrykk for over (MERK synes=100% subjektivt ;)). Jeg får lese det et par ganger til. Jeg merket meg dog at SSB ikke har tatt med FrP sitt utenlandsbudsjett. Beregningene er også gjort på grunnlag av hvordan SSB har forstått FrP sitt alternativbudsjett ift. hvilke eksogene variable MODAG-modellen til SSB har, dvs det er noen muligheter for feiltolkninger og missforståelser. MODAG er også ganske grundig kritsert fra ulike hold (mye av ritikken synes imidlertid å være av «ideologisk» karakter).

mvh
KJ

S

Slubbert

Gjest
bjornh skrev:
Foxit Reader. Men vi formoder jo at Tølper allerede kun bruker open source software, én som ham kan jo ikke la sin datapersona underkastes de store kommersielle selskapers kontroll. Linux, OpenOffice, Mozilla, Foxit, PrimoPDF, Audacity, GIMP...komplette dataløsninger for enhver idealist. GNU free software movement må jo være det nærmeste man kommer hans idealer i praksis, de har til og med "copyleft" i stedet for "copyright".

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tølper skrev:
Det var vel om jeg husker rett en forsker eventuelt en forskergruppe som kom med denne konklusjonen, ikke et kollektivt SSB slik det virker som om OMF prøver å ta til inntekt for sitt syn. Rapporten ble også i flere instanser idiotforklart.

Mvh
Stemmer ikke kartet med terrenget, forandrer man naturligvis terrenget. Stå på Tølp. ;D ;D ;D

Seksjon for makroøkonomi
Forskningsavdelingen
Statistisk sentralbyrå
Oslo, 18.01.07

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:

Mvh
Den er signert SSB - og ligger på SSB sine nettsider. Så når jeg prøver å ta det til inntekt som et kollektivt SSB - så synes jeg kanskje du skulle dokumentere dine påstander.

Kan du og linke til noen instanser som idiotforklarer denne rapporten....

Mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
KJ skrev:
Tusen takk. Ved første gjennomlesing så synes jeg ikke konklusjonen til SSB var så klar som du ga uttrykk for over (MERK synes=100% subjektivt
Skal være enig i at hovedbudskapet er at FRP sitt program ikke vil gi store endringer, og at en eventuell rentenedgang vil være marginal.

KJ skrev:
Jeg merket meg dog at SSB ikke har tatt med FrP sitt utenlandsbudsjett.
Det er riktig.
Årsaken til dette er at penger brukt i utlandet ikke påvirker norsk økonomi. Eks – hvis vi velger å overføre 8 MRD til et u-land i morgen så påvirker ikke det norsk økonomi. Altså – det er ikke det at ikke er ”tatt med” – det skal ikke være med fordi det ikke påvirker norsk økonomi.

Derimot er forutsetningene ikke helt realistiske. Da veiutbygging, innkjøp av sykehusutstyr, forsvarsmateriell osv – selvsagt vil generere litt aktivitet i Norge.

Som en motvekt til dette – vil kuttet i U-hjelp virke motsatt vei. U-hjelp er heller ikke med i modellen – nettopp pga at dette er penger som ikke brukes i Norge. Men det vil være naturlig av organisasjoner som Redd Barna, Norges Røde kors – vil bruke disse pengene til å kjøpe materiell og tjenester også fra Norge – og at en reduksjon i uhjelpen faktisk vil gi lavere økonomisk press i Norge – på lik linje med at investeringer på utenlandsbudsjettet vil gi noe økt press.

KJ skrev:
Beregningene er også gjort på grunnlag av hvordan SSB har forstått FrP sitt alternativbudsjett ift. hvilke eksogene variable MODAG-modellen til SSB har, dvs det er noen muligheter for feiltolkninger og missforståelser.
SSB har ikke på eget initiativ gjort denne analysen, men har basert seg på de data de har fått fra FRP. Mao – dette er en analyse av datagrunnlaget de har fått – ikke en analyse av FRP sitt program.

KJ skrev:
MODAG er også ganske grundig kritsert fra ulike hold (mye av ritikken synes imidlertid å være av «ideologisk» karakter).

mvh
KJ
Fagmiljøene er kritiske til hverandre – noe ideologi, mens andre ting også kan ha noe politisk undertone.

Men at et av de tyngste fagmiljøene i Norge kjører denne analysen med tilsvarende resultater som for de rød/grønne skulle jo i hvert fall ikke styrke posisjonen til de som hevder at FRP sin finanspolitikk vil kjøre landet på rævva på den ene eller den andre måten.

Og til og med Tølper sin avis skrev jo at dette måtte være en kalddusj for mange i departementet!

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
Det var denne Inger Holm (den, eventuelt en av de, ansvarlige for SSB rapporten), som ble omtalt som en obskur forsker FrP hadde funnet inne på et bøttekott hos SSB om jeg ikke husker feil.

Alternativt om budsjettet,
http://www.dagsavisen.no/meninger/article286352.ece

Jeg eier ingen avis (dog jeg abonnerer på en), og linjen Bjørgulv Braanen har lagt seg på har jeg lite til overs for, treger vi nok en nyliberal avis? Det må være noe i vannet.

Mvh

T

Tølper

Gjest
Det er der her FrP har sin fremste styrke, FrP og deres disipler klarer på en mystisk måte umerket å få alle debatter til å handle om dem, som oftest dem vs. x.

T

Tølper

Gjest
Slubbert skrev:
bjornh skrev:
Foxit Reader. Men vi formoder jo at Tølper allerede kun bruker open source software, én som ham kan jo ikke la sin datapersona underkastes de store kommersielle selskapers kontroll. Linux, OpenOffice, Mozilla, Foxit, PrimoPDF, Audacity, GIMP...komplette dataløsninger for enhver idealist. GNU free software movement må jo være det nærmeste man kommer hans idealer i praksis, de har til og med "copyleft" i stedet for "copyright".
Det er du som er teknikkeren blant oss, jeg kjører en pritkopiert XP samt firefox, noe som fungerer bedre en hva friedmansk monetarisme gjorde i England (Thatcher fornektet stakkars Milton (minst) treganger, og arbeidere hang fra tregrener), men kanskje ikke mye.

Venstresiden er bare mindre til høyre, jeg bygger min egen lille øy her ute, biatch.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Det var denne Inger Holm (den, eventuelt en av de, ansvarlige for SSB rapporten), som ble omtalt som en obskur forsker FrP hadde funnet inne på et bøttekott hos SSB om jeg ikke husker feil.
Du synes ikke det er interessant å dokumentere de påstandene du kaster rundt deg hele tiden.....har det aldri slått deg at hvis du ikke kan dokumentere de..så er det kanskje ikke sant....

Ellers blir det litt dumt å kritisere en navngitt ansatt i SSB. Jeg vil anta at de bare mater tallene inn i en modell - og så får de resultatene ut igjen. Modellen som blir brukt er det jo SSB som står for....

Vet ikke hvor kritisert denne modellen har vært tidligere, men hvis den hadde vært utsatt for massiv kritikk, vil jeg anta at de hadde forbedret den!

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:
Du synes ikke det er interessant å dokumentere de påstandene du kaster rundt deg hele tiden.....har det aldri slått deg at hvis du ikke kan dokumentere de..så er det kanskje ikke sant....

Ellers blir det litt dumt å kritisere en navngitt ansatt i SSB. Jeg vil anta at de bare mater tallene inn i en modell - og så får de resultatene ut igjen. Modellen som blir brukt er det jo SSB som står for....

Vet ikke hvor kritisert denne modellen har vært tidligere, men hvis den hadde vært utsatt for massiv kritikk, vil jeg anta at de hadde forbedret den!

Mvh
OMF
Gjør et google søk på Inger Holm, og se hva du finner.

Hvordan utregningene i SSB gjennomføres vet jeg lite om, men det er neppe gjennom en statisk modell som du skisserer. Sovjet prøvde dette med en kjempemaskin, slik teknologisk rasjonalisme har historisk vist seg å være ekstremt lite rasjonell.

Fikk du forresten med deg dette?

Tor skrev:

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Tølper skrev:
Det er der her FrP har sin fremste styrke, FrP og deres disipler klarer på en mystisk måte umerket å få alle debatter til å handle om dem, som oftest dem vs. x.
Nå var det vel Gjest som dro de inn i denne tråden, er han blitt disippel siden sist?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Nå var det vel Gjest som dro de inn i denne tråden, er han blitt disippel siden sist?
Gjest er en god stemmesanker for Frp. All grunn til å være takknemlig. ;)

T

Tølper

Gjest
Komponenten skrev:
Tølper skrev:
"Venstresiden" generelt bidrar til det (vet ikke hvor Gjest plasserer seg selv), ved å la alt handle om FrP, men jeg antar premisset kommer fra utsiden og at dette er en bevisst politikk. Et godt eksempel er hvordan Bård Hoksrud og Kåre Fostervold(?) klarer å vri enhver nyhetssak i Telemark til å bli en FrP sak. At venstresiden følger opp er vel som forventet.

Og slik jeg ser det er FrPs fremste fordeler at de er ekstremt synlige, og at deres ekstremt forenklede løsninger virker forståelig selv uten videre innsats i en virkelige verden som er ufattelig kompleks.

Mvh

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
En fysioterapeut var vel det mest relevante jeg fant....

mvh
OMF

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
vist seg å være ekstremt lite rasjonell.

Fikk du forresten med deg dette?

Tor skrev:
Hei!

Det er viktig å huske på at man her snakker om modeller – og at hvordan ting ender opp i virkeligheten ofte kan være litt anerledes. Like fullt er denne modellen som SSB bruker det beste man har kommet opp med der i huset – for å vurdere effekten av ulike endringer.

I Norge styres renten etter et inflasjonsmål – som kort fortalt betyr at dersom inflasjonen går opp – så setter man også opp renten. Når renten settes opp så vil denne redusere etterspørselen – først og fremst fordi det blir dyrere å ruke enn krone i dag fremfor i morgen, men også fordi det er flere som har lån enn innskudd i banken – så det blir også mindre penger på folket.

Den kontraktive effekten til renten – er knyttet opp i mot realrenten. Realrenten er grovt sagt den nominelle renten minus inflasjonen. Grunnen til dette er at lønnstakerne forventer å bli kompensert for inflasjonen i lønnsoppgjøret.

Inflasjonen er jo prisstigningen på en kurv av produkter.

Da har vi etablert de viktigste faktorene.

Har ikke lest SSB sin rapport – men jeg vil tro at de har kommet frem til det at:
Når man setter det avgiftene så blir kurven med varer billigere og vi får en prisnedgang. Den gjør at inflasjonen faller. Samtidig får befolkningen større innekter og vil kjøpe mer varer – dette gjør at inflasjonen øker. Men store deler av denne inntekstøkningen forsvinner ut av landet i form av fransk Cognac og italienske sportsbiler, samt at noe også spares. Derfor blir denne etterspørselsdrevne prisøkningen lavere enn prisfallet pga reduserte avgifter – og man kan tillate en lavere rente.

Når det gjelder artikkelen til E24 og Jarle Bergo sine uttalelser så er nok ikke disse basert på en grundig undersøkelse, men mer en kommentar om at en slik analyse som SSB har utført ikke forteller hele sannheten.

Kritikken er ganske spesifikk i artikkelen, og jeg skal være litt forsiktig med å kommentere den da Bergo helt sikkert vet hva han driver med.

Like fullt noen kommentarer.
Det Bergo sier er at hvis FRP den 1/1-2010 gir alle sine skatteletter. Så vil den nominelle renten være den samme, mens inflasjonen i det øyeblikket avgiftene blir senket vil være ganske mye negativ – og vi vil få en skyhøy realrente. Slik at når Norges Bank regner inflasjonen i januar – så vil den trolig være negativ – altså at alt har blitt biligere. Men den underliggende prisveksten vil fremdeles være der – sånn at når vi kommer til 1 mars –så vil februar måned ha helt normal prisvekst – endatil litt ekstra pga av det store avgiftslettet – og slik vil året fortsette – og Norges Bank vil naturligvis justere renten etter den til enhver tid gjeldende inflasjon.

Personlig så synes jeg dette er litt søkt – og ikke så rent lite teoretisk.
Jeg vil tro at FRP rent praktisk verken vil eller vil greie å gjøre alle kuttene samtidig. Så hvis man sprer de ulike kuttene utover så vil man kunne høste litt reduksjon i prisveksten for hvert lille kutt – og så vil problemet som Bergo kommenterer være borte.. På samme måte tror jeg at forbruket vil bli spredt jevnt utover – fordi lønnen vil være den samme – slik at de ekstra pengene kommer hver måned – det er liten grunn til å tro at i det øyeblikket vedtaket blir fattet – så regner hver eneste nordmann ut hvor mye mer penger han har tilgjengelig og låner disse til forbruk umiddelbart.

Ellers er det mange forhold som taler for lavere rente som ikke er med i modellen….

Frikjøp fra helsekøene vil frigjøre arbeidskraft og øke tilbudet av arbeidskraft og dermed redusere lønnspresset.
Innkjøp av nytt sykehusmateriell vil gi mer effektiv behandling av pasienter som også gir økt tilbud av arbeidskraft.
Oppgradering av veier vil gi reduserte trasportkostander som vil gi lavere priser til forbrukerne.
Økt bruk av privatisering og konkurranseutsetting vil gi lavere priser.
Reduksjon av tollmurer vil gi lavere priser

Noen avsluttende tanker – jeg synes vel ikke det er så viktig om FRP sitt alternative budskjett gir 0,3% lavere eller høyere rente. Det interessante med det er at FRP sin måte å tenke på avgiftskutt/utenlandsbudsjett gjør det mulig å bruke mer oljepenger og fremdeles ha god kontroll på økonomien.

Når jeg i mange innlegg har hevdet at SSB har regnet seg frem til at FRP gir lavere rente – så er det riktig, men det har stort sett vært for å imøtegå absurde og feilaktige påstander om FRP sin finanspolitikk!

Tølper….hva med å forsvare noe av dritten du slenger….? Eller kommer du bare med udokumentert svada..?

OMF skrev:
Den er signert SSB - og ligger på SSB sine nettsider. Så når jeg prøver å ta det til inntekt som et kollektivt SSB - så synes jeg kanskje du skulle dokumentere dine påstander.

Kan du og linke til noen instanser som idiotforklarer denne rapporten....

Mvh
OMF
Tølper skrev:
OMF skrev:
Tølper skrev:
En fysioterapeut var vel det mest relevante jeg fant....

mvh
OMF
My point exactly.
Hva er ditt poeng….at det jobber et menneske på SSB som ikke dukker opp hvis du googler…?

Mvh
OMF

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
T

Tølper

Gjest
Poenget mitt er at synet til en tilsynelatende upublisert(?) forsker som knapt noen har hørt om kanskje ikke er så vektig. Hva er problemet med å forstå det og metaforen fra den tidligere mediedebatten som jeg parafraset, en forsker FrP har funnet i et et bøttekott hos SSB?

Mvh

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Du mangler evnen til selvkritikk tølp. Selvkritikk er en viktig egenskap for en som vil bli tatt seriøst. ;)

T

Tølper

Gjest
oddgeir skrev:
Du mangler evnen til selvkritikk tølp. Selvkritikk er en viktig egenskap for en som vil bli tatt seriøst. ;)
Den satt virkelig. Om du ikke hadde vektlagt mine utalelser ser jeg virkeling ingen grunn til angrepet på min person som du nå utførte. Og det var uten at jeg engang prøvde. Biatch!

Stian Gårdsvoll

Fersking
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
0
Tølper skrev:
Jeg blir aldri økonom, http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/rev_sos/modag.pdf.

Men hvordan fungerer en modell som Modag, i korte trekk?
I veldig kort trekk så er en slik modell en regnemodell som består av mange økonomiske sammenhenger uttrykt gjennom et sett matematiske funksjoner. Modag er, om jeg husker rett, en såkalt generell likevektsmodell, dvs at den tar hensyn til hvordan de økonomiske sammenhengene virker på hverandre.

Relasjoner som de mellom renter og lønnsvekst, lønnsvekst og inflasjon, lønnsvekst og eksport, lønnsvekst og kronekurs, renter og priser på eiendom etc er typiske funksjoner i en slik modell. Modellenes presisjon er varierende, men de er ofte det beste vi har for å evaluere sammenhenger i økonomien. Modag er utviklet over lang tid og er også erfaringsbasert mht den norske økonomien, så det er ikke bare ren teori heller :)

Hilsen Stian, samfunnsøkonom

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tølper skrev:
oddgeir skrev:
Den satt virkelig. Om du ikke hadde vektlagt mine utalelser ser jeg virkeling ingen grunn til angrepet på min person som du nå utførte. Og det var uten at jeg engang prøvde. Biatch!
Når du omtaler en forsker hos SSB som "en forsker funnet i et bøttekott" bare fordi SSB leverer en rapport som ikke passer ditt syn, så må du regne med kritikk.

Du er ikke ute etter sannheten, kun etter å slenge dritt om de som ikke deler din verdensanskuelse. Når du da får kritikk, gauler du om personangrep. Bli voksen.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.800
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Tølper skrev:
Poenget mitt er at synet til en tilsynelatende upublisert(?) forsker som knapt noen har hørt om kanskje ikke er så vektig. Hva er problemet med å forstå det og metaforen fra den tidligere mediedebatten som jeg parafraset, en forsker FrP har funnet i et et bøttekott hos SSB?

Mvh
Synes du aldri at du synker for lavt...?

La oss avklare det viktigste først - mener du at dette ikke er SSB sitt verk - men privatpersonen Inger Holm..?

Inger Holm har for øvrig det daglige ansvaret for oppdatering og drift av modellen
(ref: http://www.ssb.no/emner/09/90/sos108/forord.html)

HVis du tar deg bryet med å søke på SSB sine sider - så ser du at dette ikke er "en forsker funnet i et bøttekott"

Nå synes jeg enten du kan demenetere dine innledende kommentarer - eller dokumentere de!
Jeg har faktisk tatt meg bryet å svare på dine påstander....

Mvh
OMF

T

Tølper

Gjest
OMF skrev:
Tølper skrev:

Mvh
Synes du aldri at du synker for lavt...?

La oss avklare det viktigste først - mener du at dette ikke er SSB sitt verk - men privatpersonen Inger Holm..?

Inger Holm har for øvrig det daglige ansvaret for oppdatering og drift av modellen
(ref: http://www.ssb.no/emner/09/90/sos108/forord.html)

HVis du tar deg bryet med å søke på SSB sine sider - så ser du at dette ikke er "en forsker funnet i et bøttekott"

Nå synes jeg enten du kan demenetere dine innledende kommentarer - eller dokumentere de!
Jeg har faktisk tatt meg bryet å svare på dine påstander....

Mvh
OMF
Inger holm var saksansvarlig (forsker, eller kanskje økonom er mer presist) og jobber ved SSB, modellen er så langt jeg kan se ikke statisk og følgelig avhengig av hennes vurderinger - på bakgrunn av det trekker jeg inn nok et element som jeg finner viktig for resultatets validitet, falgruver det som SSB også påpeker uansett ikke er mangel på ved en slik model.

Det må også sies at det ikke er min påstand, men en påstand jeg har parafraset.

Og ja jeg ser hun er leder for prosjektet. Ser fortsatt ikke at hun står kreditert for noe som helst annet relevant. Og ja, det er mulig jeg har husket feil, men jeg ser ingen grunn til dementere en kommentar på bakgrunn av at du eller andre blir fornærmet på frps vegne.

SSBs konklusjon er stikk i strid med vurderinger gjort av de fleste økonomer, og også i strid med hva sentralbanksjef Svein Gjedrem har varslet om den norske økonomien, dersom flere oljemilliarder pøses inn i den hete norske økonomien.
E24

Ai

T

Tølper

Gjest
oddgeir skrev:
Tølper skrev:
oddgeir skrev:
Når du omtaler en forsker hos SSB som "en forsker funnet i et bøttekott" bare fordi SSB leverer en rapport som ikke passer ditt syn, så må du regne med kritikk.

Du er ikke ute etter sannheten, kun etter å slenge dritt om de som ikke deler din verdensanskuelse. Når du da får kritikk, gauler du om personangrep. Bli voksen.
Jeg har gjenntatt en påstand, ikke produsert den eller påstått at den nødvendigvis gir et nyansert bilde. Ser ingen grunn til at du skal forsøke å overgå Sic Jensen i å bli kvasiindignert og furten.

Når det gjelder den høyst uoriginale bli-voksen-kommentaren, så er voksen uansett en stereotyp jeg er glad ikke å bli forbundet med. Så takk, biatch.

Topp Bunn