G
Gjestemedlem
Gjest
Vedlegg
-
17.4 KB Visninger: 160
-
16.8 KB Visninger: 161
Dette er for enkelt - ikke skjønner jeg helt hva du mener heller....KindOfBlue skrev:Norsk økonomisk politikk er ekstremt enkel å forstå:
1. Landet er styrtrikt.
2. Denne rikdommen kan enten fordeles i landet -- eller kan ikke fordeles i landet.
3. De partiene som mener den ikke kan fordeles i landet er redde for å tape velgergrunnlag gjennom bred velstandsvekst.
Neste spørsmål?
Gjest - du har jo etter egne påstander lest (sitat) "metervis med økonomisk faglitteratur". Du kunne kanskje kaste lys over saken?Gjest skrev:Fr.p er jo partiet for de som liker enkle forklaringer og løsninger. At det blir dumt er visst ikke et problem.
o.t.OMF skrev:...
Som jeg har skrevet tidligere i tråder du har vært aktiv - så har FRP fått SSB til å gjennomgå deres alternative budskjett - og de har hele tiden vist et lavere inflasjonspress med FRP sitt budsjett enn den rødgrønne regjeringen. Dette skyldes mekanismer du helt sikkert er kjent med med din tunge faglige bakgrunn. Eller tviler du også på SSB..?
...
Jeg har ikke tid til å skrive så mye i disse nettdebattene. Jeg har et krevende yrke. Heldigvis så har vi Deph og andre her som gjør en god jobb med skriving.OMF skrev:Gjest - du har jo etter egne påstander lest (sitat) "metervis med økonomisk faglitteratur". Du kunne kanskje kaste lys over saken?Gjest skrev:Fr.p er jo partiet for de som liker enkle forklaringer og løsninger. At det blir dumt er visst ikke et problem.
Som jeg har skrevet tidligere i tråder du har vært aktiv - så har FRP fått SSB til å gjennomgå deres alternative budskjett - og de har hele tiden vist et lavere inflasjonspress med FRP sitt budsjett enn den rødgrønne regjeringen. Dette skyldes mekanismer du helt sikkert er kjent med med din tunge faglige bakgrunn. Eller tviler du også på SSB..?
Jeg ser det overhodet ikke som noe problem at en løsning/forklaring er enkel - hvorfor skulle det være det...?
mvh
OMF
http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/nytt_svar_frp_budsjett_2007.pdfKJ skrev:o.t.OMF skrev:...
...
Du har sikkert henvist til den tidliger, men har du en link til SSB sin gjennomgang (dvs SSB sine egne ord og meninger ikke FrP sin versjon av det samme)?
mvh
KJ
Tusen takk. Ved første gjennomlesing så synes jeg ikke konklusjonen til SSB var så klar som du ga uttrykk for over (MERK synes=100% subjektivtOMF skrev:http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/nytt_svar_frp_budsjett_2007.pdfKJ skrev:o.t.OMF skrev:...
...
Du har sikkert henvist til den tidliger, men har du en link til SSB sin gjennomgang (dvs SSB sine egne ord og meninger ikke FrP sin versjon av det samme)?
mvh
KJ
Mvh
OMF
Foxit Reader. Men vi formoder jo at Tølper allerede kun bruker open source software, én som ham kan jo ikke la sin datapersona underkastes de store kommersielle selskapers kontroll. Linux, OpenOffice, Mozilla, Foxit, PrimoPDF, Audacity, GIMP...komplette dataløsninger for enhver idealist. GNU free software movement må jo være det nærmeste man kommer hans idealer i praksis, de har til og med "copyleft" i stedet for "copyright".bjornh skrev:Prøv Foxiet Reader. Bra og fin PDF leser.
Stemmer ikke kartet med terrenget, forandrer man naturligvis terrenget. Stå på Tølp. ;D ;D ;DTølper skrev:Det var vel om jeg husker rett en forsker eventuelt en forskergruppe som kom med denne konklusjonen, ikke et kollektivt SSB slik det virker som om OMF prøver å ta til inntekt for sitt syn. Rapporten ble også i flere instanser idiotforklart.
Fritt fra minne om debatten som fulgte.
Får plutselig ikke PDF til å funke.
Mvh
Seksjon for makroøkonomi
Forskningsavdelingen
Statistisk sentralbyrå
Oslo, 18.01.07
Den er signert SSB - og ligger på SSB sine nettsider. Så når jeg prøver å ta det til inntekt som et kollektivt SSB - så synes jeg kanskje du skulle dokumentere dine påstander.Tølper skrev:Det var vel om jeg husker rett en forsker eventuelt en forskergruppe som kom med denne konklusjonen, ikke et kollektivt SSB slik det virker som om OMF prøver å ta til inntekt for sitt syn. Rapporten ble også i flere instanser idiotforklart.
Fritt fra minne om debatten som fulgte.
Får plutselig ikke PDF til å funke.
Mvh
Skal være enig i at hovedbudskapet er at FRP sitt program ikke vil gi store endringer, og at en eventuell rentenedgang vil være marginal.KJ skrev:Tusen takk. Ved første gjennomlesing så synes jeg ikke konklusjonen til SSB var så klar som du ga uttrykk for over (MERK synes=100% subjektivt
Det er riktig.KJ skrev:Jeg merket meg dog at SSB ikke har tatt med FrP sitt utenlandsbudsjett.
SSB har ikke på eget initiativ gjort denne analysen, men har basert seg på de data de har fått fra FRP. Mao dette er en analyse av datagrunnlaget de har fått ikke en analyse av FRP sitt program.KJ skrev:Beregningene er også gjort på grunnlag av hvordan SSB har forstått FrP sitt alternativbudsjett ift. hvilke eksogene variable MODAG-modellen til SSB har, dvs det er noen muligheter for feiltolkninger og missforståelser.
Fagmiljøene er kritiske til hverandre noe ideologi, mens andre ting også kan ha noe politisk undertone.KJ skrev:MODAG er også ganske grundig kritsert fra ulike hold (mye av ritikken synes imidlertid å være av «ideologisk» karakter).
mvh
KJ
Det er du som er teknikkeren blant oss, jeg kjører en pritkopiert XP samt firefox, noe som fungerer bedre en hva friedmansk monetarisme gjorde i England (Thatcher fornektet stakkars Milton (minst) treganger, og arbeidere hang fra tregrener), men kanskje ikke mye.Slubbert skrev:Foxit Reader. Men vi formoder jo at Tølper allerede kun bruker open source software, én som ham kan jo ikke la sin datapersona underkastes de store kommersielle selskapers kontroll. Linux, OpenOffice, Mozilla, Foxit, PrimoPDF, Audacity, GIMP...komplette dataløsninger for enhver idealist. GNU free software movement må jo være det nærmeste man kommer hans idealer i praksis, de har til og med "copyleft" i stedet for "copyright".bjornh skrev:Prøv Foxiet Reader. Bra og fin PDF leser.
Du synes ikke det er interessant å dokumentere de påstandene du kaster rundt deg hele tiden.....har det aldri slått deg at hvis du ikke kan dokumentere de..så er det kanskje ikke sant....Tølper skrev:Det var denne Inger Holm (den, eventuelt en av de, ansvarlige for SSB rapporten), som ble omtalt som en obskur forsker FrP hadde funnet inne på et bøttekott hos SSB om jeg ikke husker feil.
Gjør et google søk på Inger Holm, og se hva du finner.OMF skrev:Du synes ikke det er interessant å dokumentere de påstandene du kaster rundt deg hele tiden.....har det aldri slått deg at hvis du ikke kan dokumentere de..så er det kanskje ikke sant....Tølper skrev:Det var denne Inger Holm (den, eventuelt en av de, ansvarlige for SSB rapporten), som ble omtalt som en obskur forsker FrP hadde funnet inne på et bøttekott hos SSB om jeg ikke husker feil.
Ellers blir det litt dumt å kritisere en navngitt ansatt i SSB. Jeg vil anta at de bare mater tallene inn i en modell - og så får de resultatene ut igjen. Modellen som blir brukt er det jo SSB som står for....
Vet ikke hvor kritisert denne modellen har vært tidligere, men hvis den hadde vært utsatt for massiv kritikk, vil jeg anta at de hadde forbedret den!
Mvh
OMF
Tor skrev:
Nå var det vel Gjest som dro de inn i denne tråden, er han blitt disippel siden sist?Tølper skrev:Det er der her FrP har sin fremste styrke, FrP og deres disipler klarer på en mystisk måte umerket å få alle debatter til å handle om dem, som oftest dem vs. x.
Gjest er en god stemmesanker for Frp. All grunn til å være takknemlig.Komponenten skrev:Nå var det vel Gjest som dro de inn i denne tråden, er han blitt disippel siden sist?
"Venstresiden" generelt bidrar til det (vet ikke hvor Gjest plasserer seg selv), ved å la alt handle om FrP, men jeg antar premisset kommer fra utsiden og at dette er en bevisst politikk. Et godt eksempel er hvordan Bård Hoksrud og Kåre Fostervold(?) klarer å vri enhver nyhetssak i Telemark til å bli en FrP sak. At venstresiden følger opp er vel som forventet.Komponenten skrev:Nå var det vel Gjest som dro de inn i denne tråden, er han blitt disippel siden sist?Tølper skrev:Det er der her FrP har sin fremste styrke, FrP og deres disipler klarer på en mystisk måte umerket å få alle debatter til å handle om dem, som oftest dem vs. x.
En fysioterapeut var vel det mest relevante jeg fant....Tølper skrev:Gjør et google søk på Inger Holm, og se hva du finner.
My point exactly.OMF skrev:En fysioterapeut var vel det mest relevante jeg fant....Tølper skrev:Gjør et google søk på Inger Holm, og se hva du finner.
mvh
OMF
Hei!Tølper skrev:vist seg å være ekstremt lite rasjonell.
Fikk du forresten med deg dette?
Tor skrev:
OMF skrev:Den er signert SSB - og ligger på SSB sine nettsider. Så når jeg prøver å ta det til inntekt som et kollektivt SSB - så synes jeg kanskje du skulle dokumentere dine påstander.
Kan du og linke til noen instanser som idiotforklarer denne rapporten....
Mvh
OMF
Hva er ditt poeng .at det jobber et menneske på SSB som ikke dukker opp hvis du googler ?Tølper skrev:My point exactly.OMF skrev:En fysioterapeut var vel det mest relevante jeg fant....Tølper skrev:Gjør et google søk på Inger Holm, og se hva du finner.
mvh
OMF
+ Denne.Tølper skrev:My point exactly.OMF skrev:En fysioterapeut var vel det mest relevante jeg fant....Tølper skrev:Gjør et google søk på Inger Holm, og se hva du finner.
mvh
OMF
Den satt virkelig. Om du ikke hadde vektlagt mine utalelser ser jeg virkeling ingen grunn til angrepet på min person som du nå utførte. Og det var uten at jeg engang prøvde. Biatch!oddgeir skrev:Du mangler evnen til selvkritikk tølp. Selvkritikk er en viktig egenskap for en som vil bli tatt seriøst.![]()
I veldig kort trekk så er en slik modell en regnemodell som består av mange økonomiske sammenhenger uttrykt gjennom et sett matematiske funksjoner. Modag er, om jeg husker rett, en såkalt generell likevektsmodell, dvs at den tar hensyn til hvordan de økonomiske sammenhengene virker på hverandre.Tølper skrev:Jeg blir aldri økonom, http://www.ssb.no/forskning/modeller/modag/rev_sos/modag.pdf.
Men hvordan fungerer en modell som Modag, i korte trekk?
Når du omtaler en forsker hos SSB som "en forsker funnet i et bøttekott" bare fordi SSB leverer en rapport som ikke passer ditt syn, så må du regne med kritikk.Tølper skrev:Den satt virkelig. Om du ikke hadde vektlagt mine utalelser ser jeg virkeling ingen grunn til angrepet på min person som du nå utførte. Og det var uten at jeg engang prøvde. Biatch!oddgeir skrev:Du mangler evnen til selvkritikk tølp. Selvkritikk er en viktig egenskap for en som vil bli tatt seriøst.![]()
Synes du aldri at du synker for lavt...?Tølper skrev:Poenget mitt er at synet til en tilsynelatende upublisert(?) forsker som knapt noen har hørt om kanskje ikke er så vektig. Hva er problemet med å forstå det og metaforen fra den tidligere mediedebatten som jeg parafraset, en forsker FrP har funnet i et et bøttekott hos SSB?
Mvh
Inger holm var saksansvarlig (forsker, eller kanskje økonom er mer presist) og jobber ved SSB, modellen er så langt jeg kan se ikke statisk og følgelig avhengig av hennes vurderinger - på bakgrunn av det trekker jeg inn nok et element som jeg finner viktig for resultatets validitet, falgruver det som SSB også påpeker uansett ikke er mangel på ved en slik model.OMF skrev:Synes du aldri at du synker for lavt...?Tølper skrev:Poenget mitt er at synet til en tilsynelatende upublisert(?) forsker som knapt noen har hørt om kanskje ikke er så vektig. Hva er problemet med å forstå det og metaforen fra den tidligere mediedebatten som jeg parafraset, en forsker FrP har funnet i et et bøttekott hos SSB?
Mvh
La oss avklare det viktigste først - mener du at dette ikke er SSB sitt verk - men privatpersonen Inger Holm..?
Inger Holm har for øvrig det daglige ansvaret for oppdatering og drift av modellen
(ref: http://www.ssb.no/emner/09/90/sos108/forord.html)
HVis du tar deg bryet med å søke på SSB sine sider - så ser du at dette ikke er "en forsker funnet i et bøttekott"
Nå synes jeg enten du kan demenetere dine innledende kommentarer - eller dokumentere de!
Jeg har faktisk tatt meg bryet å svare på dine påstander....
Mvh
OMF
E24SSBs konklusjon er stikk i strid med vurderinger gjort av de fleste økonomer, og også i strid med hva sentralbanksjef Svein Gjedrem har varslet om den norske økonomien, dersom flere oljemilliarder pøses inn i den hete norske økonomien.
Jeg har gjenntatt en påstand, ikke produsert den eller påstått at den nødvendigvis gir et nyansert bilde. Ser ingen grunn til at du skal forsøke å overgå Sic Jensen i å bli kvasiindignert og furten.oddgeir skrev:Når du omtaler en forsker hos SSB som "en forsker funnet i et bøttekott" bare fordi SSB leverer en rapport som ikke passer ditt syn, så må du regne med kritikk.Tølper skrev:Den satt virkelig. Om du ikke hadde vektlagt mine utalelser ser jeg virkeling ingen grunn til angrepet på min person som du nå utførte. Og det var uten at jeg engang prøvde. Biatch!oddgeir skrev:Du mangler evnen til selvkritikk tølp. Selvkritikk er en viktig egenskap for en som vil bli tatt seriøst.![]()
Du er ikke ute etter sannheten, kun etter å slenge dritt om de som ikke deler din verdensanskuelse. Når du da får kritikk, gauler du om personangrep. Bli voksen.