Diverse Om et HFS medlem som stille gikk bort i fjor.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.623
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg vet ikke hvordan dette vil bli mottat av dere medlemmer her på HFS og det er kanskje ikke riktig sted, men jeg følte jeg måtte si noe/fortelle om dette.
Høvdingen eller moderatorer får bare slette det hele hvis de finner det upassende.


Klokken er 0430 søndag morgen, jeg våknet opp og følte at nå må jeg fortelle om Preben som stille gikk bort for halvannet år siden.

Tiden har altså kommet til at jeg synes det er riktig og fortelle om en kamerat av meg som gikk bort omtrent samtidig med JanR, hans navn var Preben og han var medlem her på HFS, .......kanskje mye på grunn av meg.
Jeg kunne/burde sikkert ha skrevet dette i fjor høst, men jeg har rett og slett ikke orket fordi det har vært for tungt.
Det at det hele skjedde samtidig med JanR's bortgang gjorde det hele ikke akkurat noe lettere for og si det sånn. "
Alle" visste hvem JanR var, men jeg har lyst til og fortelle litt om hvem Preben var og hva han "glødet" for og hvem han var.
Jeg ble kjent med Preben for drøye 15 år siden i forbindelse med et bilkjøp, han var den gangen bilselger hos VW og jeg skulle ha meg en ny bil.
Vi kom i prat og fant veldig fort tonen og at vi delte mange hobbyer som stereo, biler, motorsport, klokker og at vi begge var veldig familie orienterte, dvs at familie betydde mye for oss begge.
Preben hadde et litt trøbblete forhold til sin far og i og med at jeg er/var ca 10 år eldre enn ham så var jeg antagligvis litt sånn kamerat combinert med en form for farsfigur som han kunne prate med alt om som han ikke kunne dele med sin far eller kone, eller for den saks skyld med noen andre.
På den måten fikk vi et ganske nært åpent og ærlig kameratskap.
At han så fikk barn et etter et og jeg fulgte opp slik at vi til slutt satt med henholdsvis Preben med 4 stykker og jeg med 3 stykker gjorde at vi utvekslet mange erfaringer og problemstillinger vedrørende alt om barneoppdragelse til bosteder og skoler.... ja you name it....... m.a.o slikt gode kamerater snakker om.

Preben var et flinkt/smart menneske og med sin joviale og imøtekommende natur var han den perfekte salgsmann.
Han stod for det han sa og var rakrygget og lurte aldri noen og alle disse kvaliteter ble gjenkjent av hans sjefer og Preben avanserte raskt til og bli salgsjef og salgsdirektør både hos VW (i 2 omganger) og hos Bridgestone og Nissan/Subaru.
Under tiden han jobbet hos Bridgstone så var det tiden som dette bildekk merke sponset Ferrari i formel en og dette bar frukter også for en kompis å jeg og guttungen min fikk assortert utvalg Ferrari effekter, bla fra Michael Schumaker og Rubens Barrichello........ spørs om det ikke var jeg som syntes dette var mest gøy og ikke guttungen.
Senere byttet Preben jobb til salgs sjef for Nissan/Subaru og da "regnet" det Petter Solberg ting hvilket jo selvfølgelig var stor stas....... igjen både for store og "små" hjemme hos oss.
Men når sønnen i huset fikk møte Petter Solberg, så ble nok han bitt litt av basillen også....... og med full kjøredress og caps så han til slutt ut som en av teamet til Petter Solberg....... det var stor stas.
Nå gikk det slik at for drøye 5 år siden fikk vi begge hver våres sist fødte....... og vi fikk begge en liten jente, de ble født med bare noen ukers mellomrom og det var selvfølgelig stor stas både for Preben og for meg...... lykken smilte stort mot oss begge på dette tidspunktet...... livet kunne ikke bli stort bedre.
Så gikk det slag i slag som livet vanlighvis gjør, opptatte hver på vårt hold, men vi passet på og møtes en gang i blant og vi snakket mye via telefon.
En gang i blandt ringte han og ba meg ta turen til Drammen for nå var det kommet en ny VW jeg bare måtte låne og teste noen dager....... grunnet dette har jeg meget bra kompetanse vedr VW modeller i fra 2009-2013.... ha ha.
Mange ganger hadde jeg med min yngste datter og hun kaller fremdeles Preben for onkel Preben....... og alltid hadde Preben lagt et eller annet til side som han skulle gi til minsta mi, alt fra lekebiler til pedalbiler og caps'er.
Jeg husker en hendelse spesielt godt som forklarer en del om Preben som person........ jeg besøkte ham i arbeidstiden engang sammen med min lille (den gangen 1,5 år gammle datter) hvorpå jeg satte stolen hennes på gulvet sammen med en liten lekebil med en bamse som hun syntes var kjempegøy og leke med hvorpå Preben og jeg stod på utsiden av kontoret og tittet på en bil et par minutter......... det skulle vise seg at innenfor dattera mi sin rekkevidde så var det et tusentall med VW lommebrochurer og disse klarte minsta og fordele utover hele gulvet på en bemerkelsesverdig effektiv måte, slik at når vi snudde oss og tittet inn på Prebens kontor så så det ut som om det var bombet....... det fløt i brochurer over hele gulvet, jeg tenkte at dette går ikke bra, men Preben satte i og le, hvorpå han satte seg ned på huk ved dattera mi og sa......... SÅ flink du er....... jeg er helt enig at det ikke var noe fint og ha alle disse brochurene på ett sted, det ser mye bedre ut og ha de på gulvet slik at vi kan se hvor mange det er........ jeg vet hva Preben brukte den første halvtimen etter at vi hadde dratt til for og si det sånn.

Så over til høsten 2012........ det var da det ble kjent at JanR var syk.......... omtrendt samtidig fortalte Preben at han fått en liten kul under venstre armen og at skulle ta en tur innom fastlegen og få det undersøkt...... det var vel ca i oktober 2012....... resultatet var at han måtte tilbake for noen prøver, tiden gikk og julen nærmet seg og Preben fortalte at han måtte ha en liten operasjon. Like før jul snakket jeg med ham igjen, han virket da litt redusert og var delevis sykmeldt, men Preben var ikke av typen som la seg ved det minste, så han jobbet i vei det han orket.
Slik gikk det frem til tidlig i februar 2013, da var minsta og jeg og besøkte ham i bilbutikken fordi jeg skulle ha service på en bil og det var kommet en ny bil jeg bare måtte prøve igjen. Preben fortalte da at han måtte inn til en operasjon uken derpå......... det skulle senere vise seg at dette var siste gang jeg så Preben i live.
For det som skjedde var at jeg ringte Preben etter en uke og han fortalte at operasjonen hadde blitt MYE større enn hva man trodde på forhånd, jeg sa at jeg ville komme og besøke ham, men han sa at jeg skulle vente til han hadde kommet litt mer til hektene, hvilket jeg selvfølgelig respekterte........ så ble det stille..... fryktelig stille og jeg sendte ham flere sms....... så til slutt etter noen uker kom det svar........ " jeg måtte ha en operasjon til og jeg er veldig dårlig, sms'er deg når du kan komme og besøke meg"......... okei tenkte jeg.
Så kom April og våren hvorpå jeg tenkte: nei nå må jeg få tak på Preben og joda han svarte på telefonen.
Men samtalen ble på ingen måte hva jeg forventet, han fortalte at han hadde kreft som hadde spredd seg til lunger og nyrer og at dette ikke så bra ut og at han lå på Radiumhospitalet og at han ikke tok i mot besøk fordi han var så dårlig. (Jeg har en sterk mistanke om at han vernet meg og andre fra og se ham i så sterkt redusert tilstand). D
ette var jo selvfølgelig et sjokk..... selvfølgelig et enda større sjokk for han, men dog alikevel. Jeg sa at nei nå kommer jeg på besøk uansett hva du sier eller gjør....... men han avviste meg og sa nei at jeg fikk komme tilbake når han følte seg bedre. Desverre gikk det på det tidspunktet ikke opp for meg at han skulle dø bare et par uker etterpå....... jeg trodde at han hadde mye mer tid........ folk blir syke av kreft og det tar tid...... man dør liksom ikke på et halvt år etter at man ble konstantert syk....... men det gjør man altså, kreft kommer i mange varianter, noen får kreft som det går an og gjøre noe med, mens andre får aggresive varianter som det ikke er noe å gjøre med og som utforbakken bare blir brattere for hver dag som går og det hele ender så altfor fort.
Min store anger opp i det hele er at jeg ikke bare blåste i hva Preben sa som at jeg ikke skulle komme og besøke ham...... jeg fikk ikke tatt farvel og jeg fikk ikke sjansen til og være en støtte slik jeg hadde ønsket og det må jeg bære med meg.

Så skulle du som leser dette oppleve noe lignende...... så forsøk og lær av mine feil og erfaringer........ livet kan ende så altfor mye raskere enn hva du tror.

Det føles ikke rett og gjengi noe fra hvordan familien til Preben takler det hele i ettertid, men jeg har lyst til og gjenfortelle en liten ting fra bloggen til Prebens eldste datter....... hun forteller om sin yngste søster som hver kveld gråter og gråter og roper på pappa og at han skal komme og lese for henne og at hun ikke forstår hvorfor pappa ikke er hjemme lenger......... storesøster og mamma samt brødre er enkelt og greit ikke nok trøst........ storesøster skriver på bloggen sin...... pappa er borte...... håper jeg en dag kan våkne opp fra dette marerittet og at det var nettopp det...... et mareritt.

Når det gjaldt stereo var Preben veldig glad i comboen Martin Logan og McIntosch og han oppgraderte seg stykkevis innenfor disse to merkene hvor han tilslutt satt igjen med den digre integrerte Mac'en og de nest største passive Martin Logan høytalerne, en combo jeg vet han frydet seg over.
Han fortalte meg ofte at når det var stille i huset og familien hadde lagt seg så satt han og koste seg og spillte musikk en time eller to....... er vel en eller to som kjenner seg igjen i akkurat dette her på HFS.

Så i ly av Prebens minne....... lev livet så lenge du har det, ta ikke livet for gitt, ikke kast bort tiden på krangling eller uvesentligheter, vær glad i de som står deg nær og ta deg tid til og se at andre har et liv også..... ikke bare deg selv.


Rudi.




Redigert og rettet litt pga at jeg skriver som ()/"#%#¤%%( håper det er noenlunde leslig.
 
Sist redigert:

Evo III

Hertugen av Langhus
Ble medlem
25.12.2009
Innlegg
25.856
Antall liker
50.914
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
78
Flott skrevet,Rudi og kondolerer med din venn.

Mvh

Ove
 

Karmana

Æresmedlem
Ble medlem
13.06.2008
Innlegg
24.380
Antall liker
63.415
Sted
Bergen
Torget vurderinger
42
Velskrevet og til ettertanke på en søndag morgen, Rudi. Kondolerer.
 

jokris

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2006
Innlegg
6.412
Antall liker
2.603
Torget vurderinger
7
Kondolerer , og tusen takk for at du delte dette med oss

Mvh
Jostein
 

olisn

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
691
Antall liker
626
Sted
Larvik
Torget vurderinger
4
Takk for disse ordene, de gjorde inntrykk!

Ole G
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Flott innlegg! Får meg til og tenke tilbake på JanR. Kondolerer
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.702
Antall liker
58.719
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Livet er forgjengelig.
Innlegget minner oss på det.
Det er tydelig at Preben var en kar du satte pris på.

mvh
 
V

vinyl-jønki

Gjest
Kondolerer med tapet av en god venn Rudi.
Ord til ettertanke.
mvh
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.897
Antall liker
13.959
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Takk for at du deler så åpent. Kondolerer.
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Vellagrede og gode tanker du deler med oss her Rudi. Absolutt viktig med en vekker som dette i hverdagen med henstilling til å ta godt vare på våre nærmeste (uansett om det er venner eller slektninger av samme blod). Ikke vanskelig å være enig i det du skriver, men likevel ikke like lett å faktisk få til like godt i handling som i tanke. Jeg vil prøve å la dine ord av i dag føre til aktiv handling for egen del. Takk atter for viktige ord som atter ga en liten retningsendring for min del...

Kondolerer med tapet av en kjær venn.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Godt skrevet og viktig å lese. Kondolerer.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.267
Antall liker
9.062
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
kondolerer og beklager din sorg! Takk for at du deler.
 

howard_nor

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2009
Innlegg
2.364
Antall liker
1.998
Torget vurderinger
5
Kondolerer!

Trist å lese dette som var meget godt skrevet.

Takk for at du deler dette med oss.

mvh
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.986
Antall liker
11.861
Sted
Hus
Trist å lese slikt, og det å miste en god venn. Viktig å ta vare på de en er glad i rundt seg før det er for sent

Kondolerer.

Mvh Tom
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.438
Antall liker
17.163
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Fine ord til ettertanke. Kondolerer.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Bra skrevet Rudi, og takk for at du deler dette med oss! Kondolerer!
Og en veldig god påminnelse om at vi er mennesker bak disse dataskjermene.

Vidar
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.957
Antall liker
28.060
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Godt og sterkt skrevet!
Vi har nok lett for å henge oss opp alle uviktige ting, og glemme det som er viktig.
Jeg vet det er en gjenganger i sosiale media, men denne snutten kom meg i hu når jeg leste
historien din:

En lærer stod foran klassen sin med noen ting foran seg. Da timen begynte tok han, uten å si et ord, et stort og tomt syltetøyglass fram og begynte å fylle det med golfballer. Da han hadde gjort det spurte han klassen om glasset var fullt, og det var de enige om at det var.
Så tok læreren fram en kasse med småstein, og begynte å helle dem ned i glasset. Han ristet glasset lett, sånn at småsteinene fordelte seg imellom golfballene. Deretter spurte han igjen elvene om glasset var fullt, og det mente klassen at det var.
Deretter tok læreren fram en kasse med sand, og begynte å helle den opp i glasset. Sanden fylte naturligvis de resterende hulrommet i glasset. Igjen spurte han om det var fullt. Klassen svarte enstemmig JA.
Til slutt tok læreren to kopper kakao og helte dem begge ned i glasset. Hulrommet som var mellom sandkornene, ble nå raskt fylt. Eleven lo...
"Ja vel...", sa læreren, da latteren var stilnet av. "Jeg vil at dere nå forestiller dere at dette glasset representerer livet deres ...
Golfballene er de viktige tingene i livet - familie, kjæreste, helse, venner - de tingene som, selv om alle andre ting gikk tapt, og bare disse tingene var igjen, likevel ville gjøre deres liv fullkomment...
Småsteinene er de andre tingene som betyr noe - sånn som utdanning, jobb, hus, bil osv...
Sanden er alle de andre småtingene, som egentlig er ubetydelig..."
Læreren fortsatte: "Hvis dere putter sanden ned i glasset først, er det ikke plass til verken småsteinene eller golfballene!
Det samme gjelder i livet. Hvis dere bruker all deres energi og tid på de små ubetydelige tingene, får dere aldri plass til det som er viktig for dere...
Ta dere av golfballene først - de tingene som virkelig betyr noe. Få orden på det dere vil prioritere - resten er bare sand”.
En av elevene rakte hånden i været og spurte hva kakaoen representerte. Læreren smilte: "Jeg er glad for at du spør. Det er bare for å vise, at uansett hvor fylt ditt liv synes å være, så er det alltid plass til et par kopper kakao med en venn"

/ Morten
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.876
Antall liker
5.720
Torget vurderinger
1
Fint innlegg, og kondolerer med din venn.

Jeg har flyttet innlegg til Off-Topic da det ikke er hi-fi utstyr relatert, men det er klart denne tråden skal bli stående.

Mvh
Høvdingen
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.472
Antall liker
4.271
Torget vurderinger
10
Flott at du deler med oss Rudi, rørende og godt skrevet!
Kondolerer så mye.

Mvh.
SAL
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Vakkert, Rudi! Kondolerer så mye. Livet har aldri vært rettferdig. Det skal være sikkert. Jeg sitter jo her med uhelbredelig kreft selv. Jeg har dog et liv jeg ikke synes jeg kan klage over ennå og jeg kjemper videre helt til det siste uavhengig av hva legene måtte si. I slike perioder er drt usedvanlig viktig med hjelp og støtte fra de rundt meg. Når det gjelder Preben kan drt virke som om tiden fra drtte ble oppdaget til han ikke orket mer var relativt kort. Det kan sees på flere måter. Han hadde ikke lang tid med lidelser eller andre plager. Det er jeg sikker på at Preben var glad for. Jeg tror du også burde se det slik for ditt eget beste og kanskje forsøke å støtte Prebens familie. Du høres ut som en venn det virkelig er verdt å samle på, Rudi. At du fortalte dette nå var fint og jeg antar det var godt for deg å få det ut også. For egen del håper jeg at jeg finner venner som deg som kan støtte meg gjennom den siste vsnskelige tiden når den kommer - fordi jeg vet den kommer.

Mvh
Roysen
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.531
Antall liker
7.623
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Takker for mange hyggelige tilbake meldinger........ var ikke sikker i min sak om det var riktig og legge det ut eller ikke, men på den annen side syntes jeg det var riktig og fortelle om en av de som ikke alltid ropte høyest her på HFS.




Til Roysen:
Ja det slo meg faktisk at dette kanskje ikke var den beste lesning for deg som står oppe i det hele på den andre siden........ men som du sier: det er bare og stå på til det siste.

Rudi.
 
Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.542
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Trsit å miste en så god venn Rudi, men oppi alt det triste synes det klart at han også hadde en meget god venn i deg. Det bør du ta med deg.

Forøvrig var det meget godt skrevet og en nyttig tankevekker i denne førjulstiden. Takk for at du delte det med oss.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.987
Antall liker
2.912
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Trist, sørgelig og tøff kost du serverer Rudi.
Slik lesning maner til ettertanke, og vi som ennå er friske får følge rådet som Rudi gir.
Etterhvert som årene går er oddsen for ovelevelse i overveiende grad minkende.
Kondolerer og dyp respekt for innlegget ditt.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.426
Antall liker
13.001
Hudløst, sorgtungt og velskrevet om tapet av en god venn Rudi.
Voksent gjort!
Dette er nyttig lesning sett i ly av hva livet har å by på av opp og nedturer.
En historie til ettertanke.
Det er nå vi lever, og etter beste evne skal ta vare på hverandre (fint illustrert av Lagga).
Takk for at du delte.
 

Gudmund_Vold

Medlem
Ble medlem
04.03.2011
Innlegg
18
Antall liker
1
Sted
Pepperstad Skog
Kjøpte jo bil av ham også som du vet for et par år siden, veldig hyggelig fyr. Sørgelig og litt uvirkelig at han ble borte så tidlig.
 
Topp Bunn