Om epler og platespillere

Epleladere-1.jpg

Ryktene vil ha det til at Apple planlegger å selge neste generasjon iPhone uten øreplugger og lader. Og reaksjonene har ikke latt vente på seg. Men den interessante biten er at dette henleder tankene over til et interessant fenomen knyttet til platespillere.

For en uke til to siden dukket ryktet opp om at de kommende varianter av iPhone 12 kanskje ikke vil få de sedvanlig medfølgende kablede ørepluggene. Og på toppen av dette vil Apple ifølge de samme ryktene droppe den medfølgende laderen. I seg selv er ikke dette interessant i det hele tatt. Det interessante ligger i at dette blant mange medieaktører og deres respektive lesere har vakt sterke reaksjoner og harme. "Skal man betale over ti tusen for en flaggskipmobiltelefon, og så følger det ikke engang følge med en helt nødvendig lader for å kunnelade opp mobilen?"

Dette er selvfølgelig et fornuftig tiltak fra Apple sin side, og jeg tar det for gitt at det er hold i ryktene. Hvis vi sorterer unna ørepluggene først – dette er helt overflødige duppeditter som få eller ingen benytter. Ikke minst etter at de fleste flaggskipmobilene har droppet 3.5mm minijack lydutganger er kablede øreplugger noe som ikke blir brukt. Folk flest som er i en brukergruppe som bruker mobilen til lydavspilling har et par trådløse øreplugger, eller Bluetooth hodetelefoner. Eller begge deler.

Og når det kommer til ladere er også dette noe iPhonebrukere vanligvis har i bøtter og spann fra før. Og ikke minst nå som litt mer heftige superladere, for ikke å snakke om trådløse ladere blir stadig mer vanlig er det rett og slett bortkastede ressurser å legge ved noe folk ikke har behov for.

I en situasjon der el-avfall får mye oppmerksomhet, er det et solid miljøargument for å droppe dette tilbehøret som standard tilbehør. Og for de som tenker at dette er besparelser produsenten putter i egen lomme, er det bare å bemerke at det er ikke sånn markedet fungerer. Dette er en kostnadsreduksjon som gir mulighet for en tilsvarende prisreduksjon. Og nå dukker ryktene opp om at Samsung følger etter.


Epler og platespillere. Og pickuper…

Men nå var det egentlig ikke mobilladere som var grunnen til at jeg plukket frem tastaturet denne gangen. For dette dilemmaet vedrørende medfølgende tilbehør for flaggskipmobiler ledet tankene over til et litt beslektet tema som har betydelig mer audiofil relevans. Vi snakker selvfølgelig om de pickupene som følger med påmontert de kjære platespillerne vi kjøper i variable prisklasser. Her har produsentene et kanskje langt større dilemma enn Apple har. Og det sørgelige faktum er at vi HiFi-skribenter er stert medskyldig i at dette dilemmaet ofte gir seg uheldige utslag...

Les hele artikkelen om epler og pickuper hos Audiophile.no
Epleladere-5.jpg
 
Sist redigert:

Kommentarer

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Temaet virket i utgangspunktet interessant og innledningen la opp til en rekke aproposer, men følte på mange måter forfatter slapp ballen litt kjapt.

For vi sammenligner jo her på mange måter epler og bananer og ikke så mye platespillere og mobiler?

For vår idrettsgren har nesten flere produsenter enn kunder om en regner med alle ambisiøse DIYere med en dreiebenk og GK MaskinogMekk eller helgekurs hos Weller. Alle vil ha en liten bit av kaka. Kanskje ikke for å bli rike, men for å få fjeset avbildet i et nettmagasin og høste anerkjennelse fra sin audiofile brødre. Dette gjelder ikke kun platespillere, men også alt annet av komponenter.

Men nå er det jo slik at de større aktørene innen platespilleri faktisk tilbyr komplette pakker med relativt godt likte in-house PUer og ikke minst armer (som ikke fikk plass i spalten). Produsenter som Rega og ClearAudio som nok er blant de største, tilbyr alt, enten som en pakkeløsning eller man kan plukke og velge.

Så når du nevner Apple og Samsung med navn, siden disse to nesten er enerådende på markedet. Hva med å bruke tilsvarende dominerende produsenter innen hifi som eksempel og holde kjellernissene og garasjegnomene, med en eller to snurrefjøler i porteføljen og bestissen som eneste kunde, utenfor statistikken - holde fokuset på det reelle markedet hvor penger tjenes.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.190
Antall liker
1.061
Torget vurderinger
1
Takk for interessant tilbakemelding, MakkinTosken.

Jeg er ikke sikker på om jeg er enig i alt du skriver 😊

Sammenligningen mellom mobiler og platespillere/pickuper halter selvfølgelig en del, og jeg brukte vel egentlig et dagsaktuelt tema som et apropos og en innledning til et tema jeg syns er langt mer interessant, og som har opptatt meg en stund.

Kjernen i dette er det dilemmaet produsentene har med hvorvidt en platespiller skal leveres med en pickup som har like god kvalitet som resten av riggen, eller med en billigpickup. Sistnevnte løsning blir valgt av de fleste produsentene, enten den er egenprodusert eller ei.

Og om HiFI-skribenters rolle og forsømmelser når platespillere testes bare med den medfølgende pickup. Det er vel det største problemet…
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.565
Antall liker
34.156
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er helt enig med deg at sammenligningen er temmelig søkt. 😊

Mobiltelefoner er i liten grad et customizable produkt. Du kan kjøpe øreplugger, ladere og deksler, men dette vil i liten grad påvirke telefonens grunnleggende virkemåte. Dessuten kan ikke jeg huske og til nå blitt tilbudt ny mobil hvor jeg kan velge bort lader eller plugger til noe mer egnet - eller hi-end om du vil.

En platespiller består mekanisk sett av tre essensielle hovedkomponenter, alle tre må være tilstede for å kunne spille av en plate. Jeg har aldri opplevd at man ikke kan bestille disse separat. Klart det tilbys ferdig spesifiserte pakker med fastsatt pris, men da er vi i et helt annet segment enn de du henvender deg til her tror jeg?

Kunne kanskje vært greit om du nevnte eksempler på platespillere hvor du ble påtvunget en spesifikk PU uten mulighet til å velge den bort. Spiller ingen rolle for meg om dette skjer på forhandlernivå eller hos produsent.

Jeg er ikke skribent, så beklager om jeg ikke forstår dilemmaet, men regner med at du henvender deg til lesere og oss "normale" forbrukere? Denne leseren har åpenbart litt tungt for det! 😊
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
981
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn