om doblinger

Hva er det 3-dobbelte av 1?

• 3

Stemmer: 0 0.0%
  • 6

• 8

• Totalt antall stemmer
    0

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Jeg vet jo svaret, men det gjør ikke alle.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Og hvilket formål tjener denne tråden?

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OAlex skrev:
Flott tråd!
Fint med positiv posting, men du svarte feil på pollen... Edit: stryker den, det kan selvsagt ha vært noen andre som la inn siste svar, beklager.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Klippeklipp fra språkrådet støtter den gjengse oppfatning (hvilket gjør at jeg forstår hensikten med tråden like lite som i svar #1):

Tredobbelt norsk?
Hva betyr å vinne tredobbelt?
I disse mesterskapstider henvender folk seg til Språkrådet og spør om det er riktig å si at Norge vinner for eksempel tredobbelt, når norske utøvere tar de tre første plassene.
Noen mener dette er ulogisk. De mener at når dobbelt betyr 'to ganger så mye', skulle vel vinne tredobbelt bety 'ta de seks første plassene' (tre ganger to ganger så mye).
Men slik er det ikke. Det er helt riktig å si at en med de tre første plassene vinner tredobbelt, med de fire første plassene fir(e)dobbelt, med de fem første femdobbelt osv. Her går språket på tvers av matematikken, og faktisk språkbruk seirer over skarpsindig logisk argumentasjon. Systemet er slik, ordene i dagligspråket betyr det de betyr, ikke det de kunne eller burde bety.
En kan også si det på den måten at i usammensatt form (dobbelt) betyr ordet ’to ganger, tofold’, mens det i de sammensatte formene, som tredobbelt, er gått over til å bety bare ’ganger’. Tredobbelt betyr da ’tre ganger’ osv.
Ved siden av tredobbelt har vi også ordet trippel, som ifølge Bokmålsordboka betyr 'tredobbelt, som består av tre', og det finnes også et ordledd kvadrupel-, med betydningen 'firedobbelt', som inngår i sammensetninger (kvadrupelallianse o.a.).
Og trippel kan brukes, og blir brukt, men vi legger merke til at når ordboka skal forklare betydningen, tyr den til nettopp – tredobbelt.
Med kvadrupel- er vi ute av dagligspråket og over i fagterminologi. Og i tekniske og matematisk-naturvitenskapelige fag finnes det termer av gresk-latinsk opphav som betyr 'femdobbelt', 'seksdobbelt' osv., men de står ikke i vanlige ordbøker og tilhører ikke allmennspråket.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OAlex skrev:
totte skrev:
OAlex skrev:
Flott tråd!
Fint med positiv posting, men du svarte feil på pollen...
Hvordan vet du hva jeg svarte?

Edit: ser du har redigert, når får vi svaret?
Ja, jeg var litt kjapp, prosenten på alternativ 1 gikk opp ca samtidig som du postet, så jeg antok nok litt for mye ut fra noe som utmerket vel kan ha vært og sikkert var et slumpetreff.

Til svaret:
Det finnes 2 akseptable svar, men først:
Dersom man ønsker å si at noe er 3 ganger så mye som noe annet bør man si "triplet" eller 3-ganget. Tilsvarende er 6-ganget og 8-ganget utmerkede uttrykksformer for 6 og 8 ganger hvadetnåmåttevære. I de aller, aller fleste tilfeller menes det 3-ganget med uttrykket "3-dobbelt", men 3-bobbelt må bety enten 3 stykk doble (=6) eller 3 doblinger (2^3=2*2*2=8), og den siste er den mest musikalske tolkningen, synes jeg.

Gledelig mange har så langt svart 6 eller 8.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Klippeklipp fra språkrådet støtter den gjengse oppfatning (hvilket gjør at jeg forstår hensikten med tråden like lite som i svar #1):

Tredobbelt norsk?
Hva betyr å vinne tredobbelt?
I disse mesterskapstider henvender folk seg til Språkrådet og spør om det er riktig å si at Norge vinner for eksempel tredobbelt, når norske utøvere tar de tre første plassene.
Noen mener dette er ulogisk. De mener at når dobbelt betyr 'to ganger så mye', skulle vel vinne tredobbelt bety 'ta de seks første plassene' (tre ganger to ganger så mye).
Men slik er det ikke. Det er helt riktig å si at en med de tre første plassene vinner tredobbelt, med de fire første plassene fir(e)dobbelt, med de fem første femdobbelt osv. Her går språket på tvers av matematikken, og faktisk språkbruk seirer over skarpsindig logisk argumentasjon. Systemet er slik, ordene i dagligspråket betyr det de betyr, ikke det de kunne eller burde bety.
En kan også si det på den måten at i usammensatt form (dobbelt) betyr ordet ’to ganger, tofold’, mens det i de sammensatte formene, som tredobbelt, er gått over til å bety bare ’ganger’. Tredobbelt betyr da ’tre ganger’ osv.
Ved siden av tredobbelt har vi også ordet trippel, som ifølge Bokmålsordboka betyr 'tredobbelt, som består av tre', og det finnes også et ordledd kvadrupel-, med betydningen 'firedobbelt', som inngår i sammensetninger (kvadrupelallianse o.a.).
Og trippel kan brukes, og blir brukt, men vi legger merke til at når ordboka skal forklare betydningen, tyr den til nettopp – tredobbelt.
Med kvadrupel- er vi ute av dagligspråket og over i fagterminologi. Og i tekniske og matematisk-naturvitenskapelige fag finnes det termer av gresk-latinsk opphav som betyr 'femdobbelt', 'seksdobbelt' osv., men de står ikke i vanlige ordbøker og tilhører ikke allmennspråket.
Hvis du ikke skjønner hva tråden handler om, eller hvilket formål den tjener, hvordan klarte du da å komme med et relevant svar, og hvorfor brød du deg om å komme med det?

Hvilket formål tjente dette svaret?

Forøvrig er jo posten din utmerket.

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Antall liker
1.498
Sted
Trondheim
Utrykket "tredobbel" er mer folkelig enn matematisk. Jeg stemte derfor på svaret 3. Hvis det er feil vil ikke konsekvensene være større enn at jeg refererer sportsbegivenheter feil.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
OAlex skrev:
Utrykket "tredobbel" er mer folkelig enn matematisk. Jeg stemte derfor på svaret 3. Hvis det er feil vil ikke konsekvensene være større enn at jeg refererer sportsbegivenheter feil.
Som Trondmeg har vist er du ikke bare på linje med den vanlige bruken, men også med Språkrådet. Slik sett refererer du ikke engang sportsbegivenheter feil (nuvel), så skadevirkningene begrenser seg til lett irritasjon av grinebitere som totte. Du lever sikkert greit med det og.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
Jeg forsto ikke at uttrykket tredobbel ble oppfattet som annet enn tre ganger noe. Jeg har aldri oppfattet at uttrykket blir oppfattet på noen annen måte. Derfor det kanskje overflødige og dumme spørsmålet; jeg forsto ikke hensikten med å stille spørsmålet siden svaret var det opplagte. Vis overbærenhet med min uforstand ;)

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Trondmeg skrev:
Jeg forsto ikke at uttrykket tredobbel ble oppfattet som annet enn tre ganger noe. Jeg har aldri oppfattet at uttrykket ble oppfattet på noen annen måte. Derfor det kanskje overflødige og dumme spørsmålet; jeg forsto ikke hensikten med å stille spørsmålet siden svaret var det opplagte. Vis overbærenhet med min uforstand ;)
Hehe, jeg synes vi får mye ut av lite.
:)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.723
Torget vurderinger
12
He he, det er ikke vanskelig. Savnet nok bare bare et clou som skulle overraske :) Men så var det hovmesteren .....

G

Gjestemedlem

Gjest
Få håpe at det ikke er så mange her som jobber på McDonalds.

Topp Bunn