Om dipoler og spredningsmønstre

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Kunne vi forsøkt å føre en debatt om topic? Det kommer ikke særlig mye positivt ut av sånne "pappan min er sterkere enn pappan din"-debatter...
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.766
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Snickers, har du bilder med eksempler på hva som skjer når du endrer fase på Gaia-bassene?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.233
Antall liker
4.856
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
Jommen sa jeg ekspert. Du vil med stor sannsynlighet aldri makte å framvise en lukket høyttalerkonstruksjon som kan måle seg med mine bassrefleksbokser hva troverdig ren bass angår.
Jeg lar meg stadig imponere av hvor jevnt høy popcorn-faktor du klarer å holde på innleggene dine, R.S. Har du noen form for forvrengningsmålinger av boksene dine som kan sannsynliggjøre den påstanden du kommer med her?
 
L

Lydarne

Gjest
@Snickers-is jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilken fase der blev den foretrukkende for basserne. Og effekten af den diskant der vendte bagud (helt Snell artigt)
Tilføjet: du behøver ikke at svarer mig, jeg har læst artiklen i hjemme kino.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Valentino skrev:
Snickers, har du bilder med eksempler på hva som skjer når du endrer fase på Gaia-bassene?
Den enkleste måten å forklare dette på er ved å se på mikrofoner.



Omni er typisk når bassene er i fase. Dersom man bare har ett basselement blir det omtrent det samme. "Figure 8" er det man får med dipol. Cardioid og Hypercardioid er eksempler på spesielle fasesamspill som man blant annet har utnyttet i mikrofonsammenheng i en årrekke for å minimere feedback.

Tidssamspillet endrer også noe på spredningsmønsteret, men aller mest er det med på å flytte den akustiske kilden frem eller tilbake i forhold til høyttalerens plassering i rommet. Forsinker man de fremre bassene flytter man den akustiske kilden fremmover. Forsinker man de bakre flytter man den bakover.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Lydarne skrev:
@Snickers-is jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilken fase der blev den foretrukkende for basserne. Og effekten af den diskant der vendte bagud (helt Snell artigt)
Tilføjet: du behøver ikke at svarer mig, jeg har læst artiklen i hjemme kino.
Ja, ok, da vet du jo hvordan de låter...

PS: Ikke les artikkelen i Fidelity, da kan korthuset ditt komme til å klappe sammen.
 
L

Lydarne

Gjest
Snickers-is skrev:
Lydarne skrev:
@Snickers-is jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilken fase der blev den foretrukkende for basserne. Og effekten af den diskant der vendte bagud (helt Snell artigt)
Tilføjet: du behøver ikke at svarer mig, jeg har læst artiklen i hjemme kino.
Ja, ok, da vet du jo hvordan de låter...

PS: Ikke les artikkelen i Fidelity, da kan korthuset ditt komme til å klappe sammen.
Nej jeg ved ikke hvordan de lyder, men jeg gjorde mig da nogle tanker da jeg læste artiklen, og de afveg ikke meget fra det jeg havde tænkt tideliger. Det er helt sikkert en fint system, og flot, og gennemført, det er helt sikkert.
jeg tror ikke du skal regne med at der er noget korthus der falder sammen her, jeg har hos bla. Gryphon fået bekræftet at det er den rigtige vej jeg er på.
Hos mig selv skal jeg bare have mere af det hele, det hele skal ligesom forstørres op, lige meget på alle parameter. og det kan være vanskeligt, uden at komme til at ødelægge det man har opnået.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
@Lydarne
Finns det noen publiserte omtaler av ditt system?
 
L

Lydarne

Gjest
mutz skrev:
@Lydarne
Finns det noen publiserte omtaler av ditt system?
Nej det gør der ikke, da jeg er hobby/diy mand og ikke kommerciel. Der findes måske enkelte udsagn fra Duelund support her på forumet. men det er sådan set heller ikke det vi diskutere, vi diskuterer om dipoler giver nogle helt klare fordele frem for noget andet, og allerede, nu er der en konstatering, og det er at systemet bør nok være af hybrid typen.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.404
Antall liker
3.196
Dipoler har noen gode egenskaper og noen ikke-fullt-så-gode egenskaper.
Kompromisser, kompromisser ....
Så gjelder det å beholde de gode egenskapene og kanskje forbedre noen av de ikke-fullt-så-gode egenskapene.
 
Topp Bunn