Om beklagelse

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Slutt nå med HFS-retorikken. Når du kommer med et slikt eksempel så vil det jo være trolig at du mener det i det minste som en slags parallell til hendelsen som diskuteres. Skytern har skylda holder ganske godt.

Uansett, det får være nok for idag i denne tråden, er så mye annet positivt å fokusere på i hverdagen.
HFS-retorikkommentaren din er bare babbel. Du har enten ikke skjønt hva jeg mener, eller så vil du bare ikke forholde deg til det.

Mitt poeng var og er at alle bærer ansvar for å håndtere de situasjoner man havner i på akseptabelt vis, uavhengig av hvordan denne er oppstått, og at dersom man svikter i tilstrekkelig grad så er man ikke skyldfri fordi man ikke skapte situasjonen i utgangspunktet.

Jeg har aldri ment eller hatt grunnlag for å mene at noen (etterretning, politi, ambulansetjeneste, traumeavdelingen på Ullevål) gjorde vurderinger eller innsats som var så åpenbart svak at den gir grunnlag for krav om unnskyldninger, straff eller oppreisning.

Din annonserte uttreden fra tråden som åpenbart begynner å kjede deg tas med fatning.

V

vredensgnag

Gjest
;)

Diskusjonsforbud er hermed utlagt i denne saken, tydeligvis.

Om vi betaler for forebygging og beredskap, og opplever at denne tar utgangspunkt i at terrorgjerninger skal finne sted mellom 12.00 mandag og 12.00 fredag (ikke etter vanlig arbeidstid), og helst begås av svartmuskede personer av utenlandsk opphav og med rare navn, bør det være rik anledning til å forvente en og annen ytring fra ansvarlige myndigheter når forebygging og beredskap går i stå - slik de gjorde i dette tilfellet.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
vredensgnag skrev:
;)

Diskusjonsforbud er hermed utlagt i denne saken, tydeligvis.

Om vi betaler for forebygning og beredskap, og opplever at denne tar utgangspunkt i at terrorgjerninger skal finne sted mellom 12.00 mandag og 12.00 fredag (ikke etter vanlig arbeidstid), og helst begås av svartmuskede personer av utenlandsk opphav og med rare navn, bør det være rik anledning til å forvente en og annen ytring fra ansvarlige myndigheter når forebygning og beredskap går i stå - slik den gjorde i dette tilfellet.
Ansvarlige (nuvel) myndigheter har tatt utgangspunkt i Prima Veras garantier fra 70-tallet ved valg av beredskapsnivå:

"Blir det en krig, så blir det en kort og artig, fin liten krig, som begynner på mandag og slutter på torsdag sånn at helga ikke blir ødelagt."

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.884
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Terrorisme må heller ikkje gå føre seg i rurale område. Her kan vi rekne med utrykningstid på ca 1 time frå næraste politi på vakt...
Men vi kan oppgradere med 430 lensmannskontor som alle har 3 mann på vakt til alle tider. Då hadde vi kjent oss tryggare. Bortsett frå at ambulansen brukar 3 timar til fylkessjukehuset dei 200 dagane i året der vi ikkje kan bruke helikopter.
For å få eit fullverdig, likestilt og trygt for alle-samfunn, må vi iallfall oppgradere med

1820 nye politistillingar
3600 nye ambulansepersonalstillingar
Gjennoppretting av dei sjukehusa som har vorte nedlagt dei siste 30 åra.

I tillegg kan eg tenkje meg gjenopning av nokre av dei ca 1300 skulane som er nedlagde sidan 1986.

Ei tung satsing på offentleg sektor, med andre ord. Vi får stemme inn nokre politikarar som er for:
- meir skatt, til å betale desse nye tilsette.
- meir innvandring av folk med politi- og helsevesenskompetanse
- utdanning av den 1/3 av elevane i vidaregåande som no droppar ut.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.710
Torget vurderinger
12
Da går vi for hele nasjonen ansatt i offentlig sektor :)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.963
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Audiophile-Arve skrev:
Terrorisme må heller ikkje gå føre seg i rurale område. Her kan vi rekne med utrykningstid på ca 1 time frå næraste politi på vakt...
Men vi kan oppgradere med 430 lensmannskontor som alle har 3 mann på vakt til alle tider. Då hadde vi kjent oss tryggare. Bortsett frå at ambulansen brukar 3 timar til fylkessjukehuset dei 200 dagane i året der vi ikkje kan bruke helikopter.
For å få eit fullverdig, likestilt og trygt for alle-samfunn, må vi iallfall oppgradere med

1820 nye politistillingar
3600 nye ambulansepersonalstillingar
Gjennoppretting av dei sjukehusa som har vorte nedlagt dei siste 30 åra.

I tillegg kan eg tenkje meg gjenopning av nokre av dei ca 1300 skulane som er nedlagde sidan 1986.

Ei tung satsing på offentleg sektor, med andre ord. Vi får stemme inn nokre politikarar som er for:
- meir skatt, til å betale desse nye tilsette.
- meir innvandring av folk med politi- og helsevesenskompetanse
- utdanning av den 1/3 av elevane i vidaregåande som no droppar ut.
Jeg tror at uttrykket er "reductio ad absurdum".

22 Juli- rapporten fant vel feil og mangler ved 30 av 54 aspekter.
La oss for diskusjonens skyld anta at hverken politi eller andre etater noensinne får ubegrensede budsjetter, og at PST ikke kommer til å få lov til å benytte uoffisielle medarbeidere på rent Stasi- vis.

Da gjenstår det å se hva man kan få igjen for de nå engang bevilgede penger. Og her, A-A, begynner det å bli interessant: Siden du åpenbart er pedagog og ikke polititjenestemann, går jeg utifra din viten om hvordan pengene er blitt brukt i politiet er like stor som min.

Mao vet du sannsynligvis bare hva de ikke har gått til: Kommunikasjon, utstyr og trening i å håndtere en krisesituasjon.
Likevel drister du deg til å komme med løsningen, nemlig mer penger, og reduserer problemstillingen til en absurd opplisting av hva som måtte til for å unngå en 22. juli til.

Hør her: Ta til deg tanken at selv offentlige tjenestemenn kan drive dårlig lederskap, planløsing og prioritering. Våg å tenke at lederskap ikke nødvendigvis bare består i å trekke i gallauniform ved festlige anledninger, men består i å gjøre de riktige valgene og prioriteringene som skal til for å gjøre den jobben du skal gjøre etter instruksen.

Det blir for enkelt å ta en Lysbakken og si unnskyld, jeg dreit på draget, men jeg har vokst på det! :p

mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.710
Torget vurderinger
12
tkr skrev:
--klippe-klipp----

Hør her: Ta til deg tanken at selv offentlige tjenestemenn kan drive dårlig lederskap, planløsing og prioritering. Våg å tenke at lederskap ikke nødvendigvis bare består i å trekke i gallauniform ved festlige anledninger, men består i å gjøre de riktige valgene og prioriteringene som skal til for å gjøre den jobben du skal gjøre etter instruksen.

Det blir for enkelt å ta en Lysbakken og si unnskyld, jeg dreit på draget, men jeg har vokst på det! :p
Like enkelt som å sitte på ræva med fasit i hånd å synse ;)? Jeg synes de mere enn tydelige antydningene om lederskap blant offentlige tjenestemenn har litt vel høy drosjesjåførfaktor..... Å gjøre det man skal etter en overordnet instruks er neppe så enkelt som det kan høres ut selv om teksten i instruksen kan fremstå som enkel å lese. Det er mange oppgaver som skal løses innenfor et begrenset budsjett og det dreier seg hele tiden om knallharde prioriteringer. Skrekkscenarioet 22/7 var inntil 21/7 temmelig urealistisk uten at det unnskylder at ting gikk skeis-. Den beklagingen som for enkelte er så viktig er for meg totalt meningsløs, men jeg håper det avstedkommer forbedringer i kommunikasjon, beredskap, kriseøvelser, kriseorganisering, utstyr etc etc.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
279
Torget vurderinger
14
Leser denne tråden med stor interesse. Jeg fikk også med meg Melands beklagelse på direktesendt tv i går. Han burde vel egentlig spart seg for å beklage noe som helst. Ikke for det at ting ikke kunne, burde, absolutt skulle vært gjort annerledes den 22.07, men fordi det fremstår som direkte absurd å bruke uttrykket om tap av så mange menneskeliv.

I mine øyne er det kun en person som er ansvarlig for drapene. Det har vel fremkommet at ingen stod bak å presset på. Han kunne på ethvert tidspunkt valgt å stoppe.

Å bruke ordet ansvar i kritikken av politiet er riktig dersom man diskuterer evne og kapasitet til å håndtere slike hendelser. Men ansvaret faller ikke da på det lokale politidistrikt alene. Det er viktig å være kritiske til hvordan saken har blitt håndtert, spesielt til politiets handlinger da det tar alt for lang tid før vedkommende blir stanset. Men beskrive dette som ansvar blir en snever tankegang. Har dere ivrige debattanter tenkt over følgende:

1. Politiet har i flere år applaudert forslag om økt datalagring, sammenkobling av registre, økt overvåkning av nettaktiviteter på valgte fora osv. De blir møtt med kraftig motstand , også av enkelte på hfs jfr DLD-debatten.
2. Politiet har i flere år kontinuerlig påpekt den dårlige fysiske sikringen av sentral infrastruktur, spesielt i Oslo. Dette har blitt avvist med bakgrunn i åpenhet og ønsket om å ikke stenge områdene for velgerne.
3. Tror dere at den mye omtalte 12 fots røde båten var politiets førstevalg i noe ledd? Det var den båten det aktuelle distrikt hadde råd til på dets tildeling av midler.
3. Hvorfor hadde ikke politiet ansatt flere helikoptermannskap og kjøpt inn et helikopter til på statens regning slik at et var tilgjengelig 24 timer i døgnet? Se spørsmål 2.
4. Vanlige polititjenestemenn (altså ikke beredskapstroppen) trener ca 40 timer i året organisert av distriktet. Mye av denne tiden går med til teori og øvelser på vanlige oppgaver som f.eks fysiske pågripelser. Noe mer trening enn dette er det vanskelig å organisere uten å skjære ned på bemanningen ytterligere.
5. Det er lav snittalder på politiets patruljemannskap. Når rutinen begynner å komme går de fleste over til stillinger som er bedre egnet til å forsørge familie og betale på bolig. En del dyktige personer går dessuten over i private stillinger som betaler for god ledelse.

Jeg har bare pekt på noen punkter som jeg synes mangler i tråden for å nyansere bildet litt. Det er klart det kan stilles spørsmål den enkelte politimanns og helt opp til distriktenes vurderinger og beslutninger den 22? Det er flere som må i ettertid vurdere sine beslutninger opp i mot hva som hva som var mest hensiktsmessig i situasjonen. Men det er som sagt i mine øyne bare en som har ansvar for tap av menneskeliv.

Og den beklagelsen til Meland kunne han spart seg...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.963
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Trondmeg skrev:
tkr skrev:
--klippe-klipp----

Like enkelt som å sitte på ræva med fasit i hånd å synse ;)? Jeg synes de mere enn tydelige antydningene om lederskap blant offentlige tjenestemenn har litt vel høy drosjesjåførfaktor..... Å gjøre det man skal etter en overordnet instruks er neppe så enkelt som det kan høres ut selv om teksten i instruksen kan fremstå som enkel å lese. Det er mange oppgaver som skal løses innenfor et begrenset budsjett og det dreier seg hele tiden om knallharde prioriteringer. Skrekkscenarioet 22/7 var inntil 21/7 temmelig urealistisk uten at det unnskylder at ting gikk skeis-. Den beklagingen som for enkelte er så viktig er for meg totalt meningsløs, men jeg håper det avstedkommer forbedringer i kommunikasjon, beredskap, kriseøvelser, kriseorganisering, utstyr etc etc.
Du må ha leseproblemer. Jeg antyder ingen ting. Jeg skriver rett frem at lederskapet i politiet har sviktet på bred front. Jeg skriver forresten akkurat det samme nå som rett etter 22 . juli, i den tråden som ble slettet.

Drosjesjåfør? Fasit? Hvis det er drosjesjåførfakter å gjøre seg tanker om hvor mange ungdommer på Utøya som fremdeles kunne ha vært i live hvis ikke politiet hadde brukt så lang tid, ja, kanskje til og med hadde stoppet ABB på Sollihøyda, da må det være en hedersbetegnelse.

Du burde kanskje tenke på drosjelappen, du også. Ser ut som om den hjelper mot tunnelsyn.

mvh

Topp Bunn