Oljeutslipp.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Ser med en viss forundring på dette bildet, hvis en slik ledning som skal transprtere olje fra bøye til skip, så må det vel bli et visst trykkfall hvis den ryker, men det måtte altså en visuell alarm til i forhold til farveforandring på sjøen før noen alarm gikk....og så var det dette med russikske flåteøvelser da....kanksje u-båter også?

G

Gjestemedlem

Gjest
Så du mener at forsvarsministeren har lært av Saddam i Kuwait, og at utslippet bare er en reaksjon på øvelsen:

Men oljen vår får dere aldri!

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.293
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
4000 tonn: Katastrofe! Enormt oljeutslipp! Tusenvis av sjøfugl vil dø!

Bah! Humbug!

(Sea Empress: 72500 t, Exxon Valdez: 44000 t (11 mill gallons, ca dette?)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Gjestemedlem skrev:
Så du mener at forsvarsministeren har lært av Saddam i Kuwait, og at utslippet bare er en reaksjon på øvelsen:

Men oljen vår får dere aldri!
Det var en berømt ubåtkaptein som sa følgende: Men, man kan ikke se den grense under vann........kanksje det er andre ting også som ikke kan sees under vann? Overflateskip har man jo god kontroll på, men ubåter? Ytre påviking minner dette bildet mest om.

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Det som jeg synes er litt merkelig er at det tar 45 minutter før tankeren merker at den ikke tar ombord olje. Eller kanskje den tar imot fra flere ledninger, vet ikke hvordan opplegget er der. Eller som du sier Realist, at de ikke merker trykktapet.

Plattformen vil vel pumpe ut like mye uten å merke noe vil den ikke?

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Alas skrev:
Det som jeg synes er litt merkelig er at det tar 45 minutter før tankeren merker at den ikke tar ombord olje. Eller kanskje den tar imot fra flere ledninger, vet ikke hvordan opplegget er der. Eller som du sier Realist, at de ikke merker trykktapet.

Det burde vel være et telleverk i enden av slangen, og når det stopper når det egentlig skal gå, hvor vanskelig er det da å installere en alarm i forbindelse med dette telleverket (hvis det finnes, vel og merke).

O

OldBoy

Gjest
Telleverket er nok i den andre enden av slangen, er jeg redd.

Som på bensinstasjonen. Du betaler for den bensinen du pumper ut av stasjonens lagertank, ikke for den bensinen du faktisk fyller på din egen tank. Søler du, må du likevel betale.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det burde vel ikke være så mye forlagt at det er en automatisk sikkerhet som måler om det kommer ut noe i sluttenden når det pumpes inn noe i den andre, og stenger av hvis dette ikke stemmer helt overens. Litt underlig av dette føst skal kunne oppdages fordi når flyter store oljeflak rundt båten.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.293
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Uavhengig av utslippets størrelse må det jo ha vært svikt ett eller annet sted; om det er systemsvikt, rutinesvikt eller aktsomhetssvikt som var årsaken er uklart; det skal ikke forundre meg meget om det ruller et hode eller to pga denne hendelsen, nok ikke ved offentlig avskjed, men heller at noen "får andre oppgaver". Regner med at granskningen forteller mer om den direkte årsaken.

Bernt K

G

Gjestemedlem

Gjest
berxter skrev:
Uavhengig av utslippets størrelse må det jo ha vært svikt ett eller annet sted; om det er systemsvikt, rutinesvikt eller aktsomhetssvikt som var årsaken er uklart; det skal ikke forundre meg meget om det ruller et hode eller to pga denne hendelsen, nok ikke ved offentlig avskjed, men heller at noen "får andre oppgaver". Regner med at granskningen forteller mer om den direkte årsaken.

Bernt K
Det ender nok med at de etter sterkt press blir tvunget til "å ta en gjennomgang av sine rutiner".

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Alas skrev:

Det er klart at slikt kan oppdages før oljen når overflaten og sees fra kantinevinduet. Differanse i levert vs mottatttmengde er jo åpenbar og trykkfall/flow/pumpeforhold endres når slangen ryker.

Men du må ikke glemme at mesteparten av tiden på en plattform/skip er ren kjedsomhet. På toppen av det har operatørene internett på skjermene og det er lett å la seg distrahere av timeskriving,aksjekurser og fine biler på nett.
Det er ikke lett å plutselig måtte følge med, og gjøre noe, når man sitter uvirksom i dagevis. ;)

Tipper at her har man som vanlig koblet opp slangen og statet lasting og regnet med at saken var i boks , og surfet videre på PC enten med dill eller jobb, eller diskutert siste Rosenborg kamp.

Konklusjonen fra granskningen blir:

1. Slangen røk pga tidligere skade/ekstra belastning/dårlig vedlikehold.
2. Lastingen overvåkes fra to sider /systemer (skip-plattform) som ikke kommuniserer. MEN hver av del både skip og plattform måler levert mengde og endringer burde vært oppdaget!! ( lettest å se det for tankeren vil jeg tro!)
3. Rutinene er tilstede men ikke fulgt.
4. Rutinene kan bedres
5. Ny alarm for overvåking av levert -mottatt mengde.

Det kommer ikke til å få konsekvenser for noen.

Ikke meningen å være spydig, der hvor jeg jobber røk også en slange uten at det ble oppdaget før noen ble våte på bena..., og selv fylte jeg olje på bilen med bunnpluggen ute. Alle gjør feil.. :eek:

Sleiven

Topp Bunn