Alas skrev:
Det som jeg synes er litt merkelig er at det tar 45 minutter før tankeren merker at den ikke tar ombord olje. Eller kanskje den tar imot fra flere ledninger, vet ikke hvordan opplegget er der. Eller som du sier Realist, at de ikke merker trykktapet.
Plattformen vil vel pumpe ut like mye uten å merke noe vil den ikke?
Det er klart at slikt kan oppdages før oljen når overflaten og sees fra kantinevinduet. Differanse i levert vs mottatttmengde er jo åpenbar og trykkfall/flow/pumpeforhold endres når slangen ryker.
Men du må ikke glemme at mesteparten av tiden på en plattform/skip er ren kjedsomhet. På toppen av det har operatørene internett på skjermene og det er lett å la seg distrahere av timeskriving,aksjekurser og fine biler på nett.
Det er ikke lett å plutselig måtte følge med, og gjøre noe, når man sitter uvirksom i dagevis.
Tipper at her har man som vanlig koblet opp slangen og statet lasting og regnet med at saken var i boks , og surfet videre på PC enten med dill eller jobb, eller diskutert siste Rosenborg kamp.
Konklusjonen fra granskningen blir:
1. Slangen røk pga tidligere skade/ekstra belastning/dårlig vedlikehold.
2. Lastingen overvåkes fra to sider /systemer (skip-plattform) som ikke kommuniserer. MEN hver av del både skip og plattform måler levert mengde og endringer burde vært oppdaget!! ( lettest å se det for tankeren vil jeg tro!)
3. Rutinene er tilstede men ikke fulgt.
4. Rutinene kan bedres
5. Ny alarm for overvåking av levert -mottatt mengde.
Det kommer ikke til å få konsekvenser for noen.
Ikke meningen å være spydig, der hvor jeg jobber røk også en slange uten at det ble oppdaget før noen ble våte på bena..., og selv fylte jeg olje på bilen med bunnpluggen ute. Alle gjør feil..
Sleiven