Oljeskift i diskantelementer

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har fått fatt i ett sett B&W Preferense 5, som trolig har problemer med diskantelementet.

P-seriens diskantelementer har nemlig problemer med at de, over tid, har magnetisk olje som tørker ut og blir seig og klumpete. I verste fall setter dette diskanten ut av spill.

Noen har rådet meg til å demontere elementene og rengjøre de for olje, uten å erstatte den med ny olje med rett viskositet.

Er det noen her inne som har erfaring med det å kjøre elementer som opprinnelig er konstruert med magnetisk olje uten olje? Er dette tilrådelig på grunn av faren for varmegang?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det var jeg som skrev det. Men jeg har ikke skrevet at det nødvendigvis gjelder for akkurat disse elementene men jeg har lest meg fram til at det kan ha lydmessig forbedrende egenskaper generelt men på bekostning av effekttålighet.
Om parametre som effektivitet endres aner jeg ikke.

Og jeg har ikke erfaring med disse HT. Av b&w har jeg hatt erfaring med Matrix 805 der den ene diskanten ble sprengt (svidd svingspole) og denne ble kjøpt ny og erstattet.

Her er hva jeg skrev på b&w delen

Ja åpne om mulig og fjern oljen. Kanskje teste de helt uten i etterkant. Diverse tweaks tidligere gikk ut på at lydmessig kunne det bli bedre på bekostning av lavere effekttålighet.. (mer varme)
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Her er foresten noe hiquiphon skriver
3. MAGNETIC OIL

Also magnetic oil is an option in all tweeter combinations.
Magnetic oil can be a good add-on if:

a.
You want to have a better power handling, which especially could be important the lower you want to cross over to the tweeter and/or if you want to divide to the tweeter by means of a low order filter configuration for instance a 1. order 6 dB/oct filter. In the combined situation with a 1. order cross-over and divided lower than 3 kHz I would normally recommend you have your tweeter with the optional magnetic oil.

b. You want to have the tweeter better dampened around the own resonance (typical 800-900 Hz). By applying magnetic oil to the air gap, the voice coil will be "restricted" in its movement, and thus the high excursions (oscillation) which is at its maximum around the resonance frequency, will be reduced rather much. Normally this also means that the resonance frequency will move upward quite a bit.

So, now having rather low amplitude but placed up higher in the frequency range.
Optional addons
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg var heldig og fikk fatt i to nye erstatningsdiskanter. Gikk for den løsningen.

Høyttalerne spiller som om de var nye.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Har et par ATC monitorer med Vifa D26NC diskanter som led samme skjebne.
Renset de for olje og nå har de spillt videre i 4-5 år uten problemer.
 
Topp Bunn