Olje

J

jarle77

Gjest
Dere lager nå problemer av alt og da...
Lager som går sakte og lite. Konstant og lav temperatur. Ingen forurensninger. Hvor vanskelig kan det være? De aller fleste oljer av god kvalitet vil gjøre jobben, det gjelder bare å finne en olje med fornuftig viskositet. Mange steder blir olja ødelagt av forurensninger, metallspon og temperatur. Platespiller må da være himmelen for smøremidler? Lite å gjøre i et perfekt miljø..

Det er jo ikke mye plass nedi der når spindelen er på plass, så jeg ville nok ikke ha fylt den.
:)
Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Mvh J

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.551
To ting å tenke på; det ene er at rommet mellom spindel og sylinder er så trangt at olje med svære molekylkjeder simpelthen ikke får plass til å utøve sin lag-på-lag smøreeffekt. Det er IKKE slik at alle oljer er egnet for denne type mikron-marginer.

Mvh Vidar P
Dårlig hukommelse? Eller mener du ikke det du skriver?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Legg merke til begrepet "lag-på-lag smøreeffekt". Tenk deg så oljens molekylkjeder som en neve klinkekuler. Og spar deg angrep på den måten.. forklaringen som jeg videreformidlet er sakset så og si direkte fra Thorens og Linn's redegjørelser (har begge) på oljevalg. Skal du sitere noen, så gjør det iallefall med sitatopphavets rette ånd i fokus.

Om du har noe mye klokere å fare med, så la oss endelig høre, det kan bli interessant, særlig fordi jeg ikke er noen petroleumsingenør (jeg har kun grunnfag i kjemi fra Oslo), men det er kanskje du?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.551
Hentet fra en reklamekatalog, ja.
Jeg er bare en smører.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hentet fra en reklamekatalog, ja.
Jeg er bare en smører.
Tror ikke hverken Linn eller Thorens gjør seg rike på å selge aftermarket 2ml oljeflasker akkurat. Det er ikke hentet fra reklamekatalog som du sier, men fra brukerveiledningene. Ikke vær så rask med å konkludere feilaktig; bidra heller med å opplyse oss uvitende litt... og kanskje kunne vi hatt nytte av om du strødde din visdom over platespillerprodusentene også, og lært de en lekse eller to om senterleier?

Mvh Vidar P

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Antall liker
0
Egentlig tror jeg alt funker, sålenge det er olje der, tror jeg det funker.

J

jarle77

Gjest
Har hatt en diskusjon om dette før, og det er bare og gi opp Panther. :)
Det er så trangt i lageret at jeg lurer på om det er noe vits og ha olje der i hele tatt. Kan ikke skjønne at de får ned spindelen i denne lagerhylsa. :)

Mvh J

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.551
Jeg finner det underlig at et så enkelt lager som på en platespiller må ha spesial super-duper olje til 40000 kr. pr liter. Det lukter svindel lang vei!!
Til et lager med maks 45 omdr.min. og en relativt lett, godt avbalansert masse. Ha-ha-ha!!

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Ganske praktisk egentlig. Og det skulle ikke forundre meg om literprisen ble lavere dersom oljen ble solgt i 100-liters fat...
Typisk skotter!

De selger også noe dårlig hjemmebrent tilsatt myrvann og sukkerkulør til skyhøye priser og kaller det "Wisky". Skottene tjener nok mer på denne svindlen enn å re-emballere gearolje....

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Typisk skotter!

De selger også noe dårlig hjemmebrent tilsatt myrvann og sukkerkulør til skyhøye priser og kaller det "Wisky". Skottene tjener nok mer på denne svindlen enn å re-emballere gearolje....
Det tenker jeg aldri på, når jeg sitter med god musikk og samtidig nyter et lite glass av dette myrvannet....  ;)

Når det gjelder trådens tema, er jeg selv for fersk m platespillere til å ha noen nye tips. Jeg håper det er lenge til jeg må trå til med olje her og der, på min nye spiller.

Men jeg har tatt til meg tipsene som har kommet i tråden ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Har hatt en diskusjon om dette før, og det er bare og gi opp Panther. :)
Det er så trangt i lageret at jeg lurer på om det er noe vits og ha olje der i hele tatt. Kan ikke skjønne at de får ned spindelen i denne lagerhylsa. :)

Mvh J
Hadde du hatt kunnskap nok til å kunnet gitt en god og troverdig forklaring på noe som helst, og ikke bare denne usaklige skitslengingen, så skulle du sett at folk kanskje hadde hørt litt på deg allikevel. Så ikke snurte for det.

For min del må du eller andre gjerne bruke stekefett, Kondomeriets glidekrem eller siste nytt fra NASA.. det spiller ingen rolle for meg; jeg har kun redegjort for hva jeg husker enkelte produsenter har sagt om dette. Utover det, finner jeg temaet omtrent like interessant som værmeldinga i Øvre Volta.

Mvh Vidar P

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
For å dra en lang tråd om et lite tema ennå lengre........

Her er det aldri snakk om høy belastning eller slitasje som medfører mye store metallpartikler i oljen. Dette er motorolje beregnet på å kunne håndtere.
En type olje som har høyre renhet, temperaturstabilitet og er mer lettflytende, er hydraulikkolje. Den benyttes som kraftoverføring og eneste smøremiddel i mengder av utstyr verden over. Den er også så tyntflytende at det aldri vil være problemer og senke komponenter ned i et kammer med liten klaring.
Og så kommer ekspertene og roper...."hydraulikkolje er ikke smørende" neivel.....kanskje ikke som motorolje, men ref egenskapende for motorolje som nevnt ovenfor....trenger du en treg olje som binder opp evt. metallpartikler og lar dem sveve rundt i lageret?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Her følger den "offisielle" tilrådningen fra Rega når det gjelder olje og lager. Det bør være uproblematisk å følge denne oppskriften når det gjelder andre produsenter med messinglager/stålspindel, uansett bør man alltid følge fabrikantens anvisning (hvis denne finnes).

Remove hub from bearing bush then tilt the bearing bush and place two drops of Comma Hypoid EP80, Castrol EPX80w/90 or Shell Spirax EP90, as recommended, in the position as illustrated. Do not use more than two drops.

With the bush still tilted, slide hub (without twisting) back into bearing bush. This method should ensure a release passage for trapped air.

Spin hub to evenly distribute oil and refit into turntable. Replace washer and tighten nut firmly, using an adjustable spanner or Rega tool, to approximately 5Nm.

IMPORTANT
It is essential that the recommended oil is used as any other lubricant will break down under pressure, causing wear. It is available from most car accessory shops.
Hvis dere ser på dette sitatet litt lengre oppe i tråden, så er det det mest vettuge som er sagt med hensyn til oljens egenskaper og kravene som et slikt lager stiller. Der er det anbefalt EP-olje (EP står for Extreme Pressure) eller såkalt hypoid-olje. Hypoid er betegnelsen for en spesiell måte å designe tenner i tannhjul, slik at det oppstår en ekstrem kraft på et lite kontaktpunkt. Dette krever en spesiell gearolje.

Se sitat funnet på nettet:" Because of the sliding contact that hypoid gears make, their
hydrodynamic contact pressure is higher. To be suitable for use with
hypoid gears, a lubricant must be capable of resisting high pressures.

Oils with "EP" ratings (Extreme Pressure) such as EP90  are required.
Some brands describe themselves as "hypoid" instead, a term which is
synonymous with EP. GL-5 is a formal API standard for this type of oil
(comparable to MIL-L-2105B/C/D)"

Dette oppklarer vel det meste. Det er ingen magi, og den trenger ikke å komme på ørsmå flasker. Men det er forsåvidt OK når en ikke trenger en hel liter.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
726
Torget vurderinger
1
Liten morsomhet: Jeg skulle kjøpe gearolje til bilen, med spesifikasjon 75W. De som vet noe om olje vet at W er en spesifikasjon som betegner oljens evne til å beholde viskositeten ved kalde temperaturer, altså W for Winter opprinnelig. Men disse slåpene som står på bensinstasjonene og selger pølser nå for tiden vet tydeligvis ikke dette. Slåpen svarte: " Ja jeg tror vi har noe 75-Watts ute på lageret".

J

jarle77

Gjest
Hadde du hatt kunnskap nok til å kunnet gitt en god og troverdig forklaring på noe som helst, og ikke bare denne usaklige skitslengingen, så skulle du sett at folk kanskje hadde hørt litt på deg allikevel. Så ikke snurte for det.

For min del må du eller andre gjerne bruke stekefett, Kondomeriets glidekrem eller siste nytt fra NASA.. det spiller ingen rolle for meg; jeg har kun redegjort for hva jeg husker enkelte produsenter har sagt om dette. Utover det, finner jeg temaet omtrent like interessant som værmeldinga i Øvre Volta.

Mvh Vidar P
Ja du er helt utrolig Vidar,bare den måten du svarte Panther på. Som jeg forsto av ham så var han smører av yrke.

Jeg skal ikke diskutere mere med deg,så heretter slipper du og se noe til meg her på sentralen. Hadde jeg vært sjef på dette nettstedet hadde du blitt jagd herfra for lenge siden. :)

Mvh J

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Tror nok Friken vet noe om oljer...ganke mye egentlig. At noen lar dette temaet gå så til hodet er jo litt underlig.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror nok Friken vet noe om oljer...ganke mye egentlig. At noen lar dette temaet gå så til hodet er jo litt underlig.
Som sagt; jeg oppfordrer til en god redegjørelse for å informere oss uvitende om oljer, men utover det finner jeg liten interesse for temaet altså.

Ser ikke helt rasjonale i å furte sånn for det, og heller ikke i å trekke seg fra forumet på et slikt grunnlag at man er uenig med meg; det er jo derfor man har diskusjonsfora...
Kan heller ikke helt se hvorfor jeg burde vært jagd fra forumet på dette grunnlaget, kanskje noen kan forklare det..?

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.551

Mvh Vidar P
For en merkelig måte å reagere på når noen har et annet syn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For en merkelig måte å reagere på når noen har et annet syn
Se på foranledningen om du skal skjønne reaksjonen. Jeg har ikke noe "syn" på saken, og jeg interesserer meg ikke for den. Jeg har kun sagt hva jeg har hørt fra produsenter, og det bør da visserlig være av interesse for folk som lurer på olje til senterleiet...

Du bør kanskje diskutere olje, og ikke legge slik opp til å krangle.

Mvh Vidar P

K

kbwh

Gjest
Hehe,
Jeg har en liter hypoidgearolje i kvaliteten anbefalt av Rega stående. Har jeg en forretningside hvis jeg selger til Linnfolket for halve prisen av det Kontrapunkt skal ha?

Spøk til side: Det må da være mulig å få tak i specen til den oljen platespillerfabrikanten anbefaler?

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.551
Hehe,
Jeg har en liter hypoidgearolje i kvaliteten anbefalt av Rega stående. Har jeg en forretningside hvis jeg selger til Linnfolket for halve prisen av det Kontrapunkt skal ha?

Spøk til side: Det må da være mulig å få tak i specen til den oljen platespillerfabrikanten anbefaler?
Hahah

Kan jeg få kjøpt 3 ml. av deg?

Alvor: Den specen er antagelig så ullen at den er ubrukelig for identifisering. Det vil ødelegge hele aftermarkedet hvis slike ting ble kjent

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Hehe,
Du blir nok rik!

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Hva er det jeg har satt igang? håper alle her kan "shake hands" og begynne forfra ;).

Rett olje MÅ da være viktig, en platespiller er ikke på samme måte som mye annet, foreks. en cd-spiller, en forbruksvare som etter et tiår er utslit og kan kastes, en vinylspiller KAN holde seg i mange tiår uten å bli avlegs såfremt man gir den RETT vedlikehold!
For å dra den lidt længre, så kjøpte jeg for en stund siden et "oljesett" for vedlikehold av min Dual 1219, her var der hale 5 forskellige oljer! hadde ikke tatt sjansen på å bruke tilfældige oljer her.

Mvh Tom-Erik

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
På min 1219 bruker jeg mineralsk motorolje av typen 4 liter for 95,- kroner. Null problem, da denne oljen holder en så høy kvalitet at ingen greide å lage slikt da denne spilleren ble produsert.
Fett fra bensinstasjonen bruker jeg også, kvaliteten holder mer enn nok.
Jeg bruker ikke tilfeldig olje, som f.eks symaskinolje i en motor. Vi må jo tenke på hva oljen skal tåle.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
461
Torget vurderinger
4
Skjønner ikke hva dere maser om denne olja for. Jeg skifter olje på bilen, 6.5 liter (nei, ikke motorvolum), en gang i året. De fleste vet omtrent hva 6.5 liter syntetisk olje koster.
Jeg skifter kanskje olje på Linn'en hvert 10. år. Tror aldri jeg har betalt for denne Linn-olja. Så vidt jeg husker har jeg alltid fått den av forhandleren. Uansett, om den koster 40 000 pr.liter blir det i verste fall en utgift på ca. 10 kr. pr.år. Det er ikke det som bikker budsjettet  ;)

FZ

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
På min 1219 bruker jeg mineralsk motorolje av typen 4 liter for 95,- kroner.
4 liter................... ??? ??? ???
Det var da svært høyt oljeforbruk på denne Dual'en da gitt :-/
Kanskje på tide å se seg om etter en nyere spiller med lavere oljeforbruk ??? :p ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg skifter kanskje olje på Linn'en hvert 10. år. Tror aldri jeg har betalt for denne Linn-olja. Så vidt jeg husker har jeg alltid fått den av forhandleren.
Samme her; har alltid pleid å få den gratis av forhandleren... så der røyk argumentene om Linn's spekulering i oljepriser :D

Mvh Vidar P

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
4 liter................... ??? ??? ???
Det var da svært høyt oljeforbruk på denne Dual'en da gitt :-/
Kanskje på tide å se seg om etter en nyere spiller med lavere oljeforbruk  ???  :p  ;D
;D

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Som sagt; jeg oppfordrer til en god redegjørelse for å informere oss uvitende om oljer, men utover det finner jeg liten interesse for temaet altså.

Ser ikke helt rasjonale i å furte sånn for det, og heller ikke i å trekke seg fra forumet på et slikt grunnlag at man er uenig med meg; det er jo derfor man har diskusjonsfora...
Kan heller ikke helt se hvorfor jeg burde vært jagd fra forumet på dette grunnlaget, kanskje noen kan forklare det..?

Mvh Vidar P
Vi kan nok forklare det, men ikke slik at du forstår det.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Pussig tråd. Hvorfor insisterer JarleRoar og den Rosa Jekri å iføre seg pseudonymer? Er det en foranstaltning mot at superskurkene finner ut av deres hemmelige identitet? Har Linn egentlig sitt hovedkvarter i en utdødd vulkan?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
298
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pussig tråd. Hvorfor insisterer JarleRoar og den Rosa Jekri å iføre seg pseudonymer? Er det en foranstaltning mot at superskurkene finner ut av deres hemmelige identitet? Har Linn egentlig sitt hovedkvarter i en utdødd vulkan?
Haha.. tatt på kornet!

Mvh Vidar P

pang

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
13
Helsikke Iksom , du tar jo rotta på hele gjengen.

Topp Bunn