Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, la oss holde potensielle farlige mennesker innelåst!
    I de færreste tilfeller er det tilstrekkelig å være potensielt farlig. Da snakker vi i så fall om en uttalt og klar vilje til å skade eller drepe. I de fleste tilfeller her snakker vi om mennesker som har demonstrert vilje og evne til å være svært skadelige for andre. Det finnes en del slike i Norge. Mange sitter på sikkerhetsavdelinger på psykiatriske sykehus. Kanskje det virker totalitært på deg, men slik er det og det er nødvendig å ha det slik.

Du er svært totalitær for å være en liberaler.
    Mennesker skal kunne være fri til å skade seg selv, men ikke andre. Det er vel ikke verre enn som så.

Du aner ikke hvor hardt du møter deg selv i døra her. Svimeslått av døra må du være.

Fri til å skade seg selv, men ikke andre, sier du. Og alkoholen skal få lov til å flyte fritt. Det er jo absolutt ingen andre som blir skadd, er det? Ingen voldstilfeller? Ingen omsorgsvikt? Ingen skilsmisser og familiesammenbrudd? Ingen andre enn vedkommende selv som blir skadet?
    Kjære deg. En flaske vin er ikke en djevleånd som gjør folk til gale onde tullinger. Det er ikke vinens skyld at mennesker oppfører seg slik. Det er ikke vinen som gjør at mennesker blir voldelig, at de ikke kan oppføre seg eller at forhold ryker.

Alt dette kommer av at dette er kipe mennesker, drittsekker og rævhål, hensynsløse og egoistiske. Dette må de stå til ansvar for selv. Mennesker som ikke vil bo eller leve med slike har min fulle sympati.

Det at noen mennesker viser sitt sanne jeg og egentlige personlighet når de slapper av og drikker vin, gir bare andre mennesker en god sjanse til å se hvem de egentlig er.

Så nei, det nytter ikke å forklare en dårlig personlighet med djevelen i flasken. Det holder bare ikke.

Det er en god grunn til at man aldri bør stole helt på et menneske som aldri vil drikke seg full med deg.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Jo, det er faktisk alkoholen som gjør at enkelte folk blir voldelige, ikke kan oppføre seg og at enkelte forhold ryker.

Du kan fortsette å hardnakket påstå det motsatte. Det blir ikke sant uansett hvor mange ganger du gjentar det for deg selv.

Hvorfor er det aldri voldsepisoder på et stappfullt kjøpesenter på dagtid? Og hvorfor er det alltid voldsepisoder fredags og lørdags kveld/natt? Like mye folk i gatene.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hvorfor er det aldri voldsepisoder på et stappfullt kjøpesenter på dagtid? Og hvorfor er det alltid voldsepisoder fredags og lørdags kveld/natt? Like mye folk i gatene.
    De aller aller fleste mennesker som er ute sammen med andre mennesker på en lørdag og fredag og drikker øl er rolige, fredelige, hyggelige og har det trivelig.

Hvis det var alkoholens skyld at folk blir onde, kranglevorne og voldelige, hvorfor gjelder dette da bare noen få, og stort sett alltid de samme menneskene?

Hvorfor blir ikke du og jeg, og våre venner flest til voldelige beist da hvis vi drikker det samme som voldsmennene? (Nå kjenner jo jeg ikke deg og dine venner, men generaliserer litt og antar for diskusjonens skyld at du er et hyggelig og fredelig vesen).

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    se her ja. Du kjenner ikke meg, men antar at jeg er hyggelig og fredelig vesen... sånn for diskusjonens skyld. Hyggelig gjort av deg det der. Altså sånn for diskusjonens skyld. Hadde det ikke vært for den så ville du ikke antatt at jeg var hyggelig og fredelig. fint fint. Jeg får anta det samme om deg da... for diskusjonens skyld.

https://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/Alkohol-og-vold.aspx

"Både internasjonal og nasjonal forskning viser en klar sammenheng mellom alkoholkonsum og vold. I nærmere 80 prosent av alle voldstilfellene i de nordiske landene er voldsutøver, voldsoffer eller begge parter alkoholpåvirket.Ifølge Statens institutt for rusmiddelforskning (SIRUS) tiltar sannsynligheten for å utøve vold med økende alkoholinntak og økende beruselsesfrekvens.

Når det gjelder risikoen for å bli utsatt for vold finner man en tilsvarende sammenheng: Jo mer man drikker og jo oftere man er beruset, desto mer sannsynlig er det at man utøver vold og/ eller kan bli utsatt for vold."

Du får ta opp vold og alkohol med forskerne. De er sterkt uenige med deg.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Så du konkluderer med det at bare du drikker nok vin så blir du til en voldsmann?

Slik er det ikke med de fleste jeg kjenner. Uansett hvor mye vin de drikker så blir de i verste fall litt masete, trett og ustødig.

Og det på tross av propagandaen du finner på nettsidene til politikerne som har sterkt og stigende behov for å rettferdiggjøre sin umyndiggjøring av friske mennesker. Bare illustrasjonen på den siden burde gi det en sterk indikasjon på at dette er noe de har blitt servert av Juvente eller andre slike ekstremister.

Det går jo opp for flere og flere mennesker etterhvert at norsk tradisjonell rusmiddelpolitikk er en katastrofe av uante dimensjoner.

Som Slubbert postet en link til over: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Arhundrets-feilinvestering-i-straff-7538601.html

Så jeg tar din siste setning som en fallitterklæring, det holder i alle fall ikke med slik amatørmessig propaganda som erstatning for argumenter.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Igjen det klassiske tilfellet av å bruke sine egne erfaringer som bevis på at et fenomen eksisterer/ikke eksisterer. Det holder ganske enkelt ikke, og du vet det selv. Forskningsresultater som ikke passer inn i ditt verdensbilde er propaganda.

Du snakker om umyndiggjøring. For noen innlegg tilbake ville du jo umyndiggjøre de som ikke klarte å ta ansvaret som friheten medfører. Sperre de inne. De var farlige for omverden. Nå er det umyndiggjøring å ikke få lov til å drikke billig alkohol når og hvor de vil.

Har du flere selvmotsigelser å komme med? Eller er du fornøyd med hvordan du blir sett på som en lallende liberaler?

Fakta, forskning og erfaringer gjort i Norge og utland preller jo av deg som vann på gåsa. "de tar feil alle sammen"

G

Gjestemedlem

Gjest
    Igjen det klassiske tilfellet av å bruke sine egne erfaringer som bevis på at et fenomen eksisterer/ikke eksisterer. Det holder ganske enkelt ikke, og du vet det selv. Forskningsresultater som ikke passer inn i ditt verdensbilde er propaganda.
    Den snutten du i desperasjon linket til med noen få håndplukkede setninger egnet for russ og konfirmanter kan ikke under noen omstendighet passere som "forskningsresultat". Dette er ikke Donald Duck.

Du snakker om umyndiggjøring. For noen innlegg tilbake ville du jo umyndiggjøre de som ikke klarte å ta ansvaret som friheten medfører. Sperre de inne. De var farlige for omverden. Nå er det umyndiggjøring å ikke få lov til å drikke billig alkohol når og hvor de vil.
    Ja, rart det der at det skal være forskjell på å drikke en flaske vin og det å drepe noen eller være til alvorlig fare for andre mennesker, og at disse tilfellene ikke skal behandles likt. Du får bruke sommeren på å fundere på dette mysteriet.

Har du flere selvmotsigelser å komme med? Eller er du fornøyd med hvordan du blir sett på som en lallende liberaler?
    Det kan rett og slett være at det du oppfatter som selvmotsigelser kanskje bare betyr at du ikke har forstått særlig mye ennå.

Fakta, forskning og erfaringer gjort i Norge og utland preller jo av deg som vann på gåsa. "de tar feil alle sammen"
    Du overvurderer deg selv ganske kraftig om du forveksler dine postinger med "fakta, forskning og erfaring".

Så siden du ikke har noe bedre å komme enn en tredjeklasses fornærmelser foreslår jeg at tråden igjen faller tilbake til de Olympiske Leker og diskusjon omkring den og at denne digresjonen om menneskesinnet er kommet til endes.

Jeg tror ikke det er verdt bryderiet å bruke mer tid på deg nå.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Folk har vist forskning til deg over mange år, men det bare preller av.

For å gjenta noe:
    SIRUS » Oppsummeringer » Rusmiddelbruk og vold

ditt svar? Jo, at Sirus ikke er til å stole på, fordi de forsker på rusmidler og dems virkninger. En konspirasjonsteori fra din side om at de kommer opp med falske forskningsresultater for å få videre finansiering av sin forskning.

Hva så med denne?
    Alcohol, Violence and Aggression
    Based on published studies, Roizen (3) summarized the percentages of violent offenders who were drinking at the time of the offense as follows: up to 86 percent of homicide offenders, 37 percent of assault offenders, 60 percent of sexual offenders, up to 57 percent of men and 27 percent of women involved in marital violence, and 13 percent of child abusers. These figures are the upper limits of a wide range of estimates. In a community-based study, Pernanen (4) found that 42 percent of violent crimes reported to the police involved alcohol, although 51 percent of the victims interviewed believed that their assailantshad been drinking.

Vil du ha mer?

Research finds link between alcohol use, not pot, and domestic violence -- ScienceDaily
    en sak som egentlig burde glede deg. Alkohol øker sannsynligheten for voldsbruk, mens marjuhana senker den (for menn vel å merke, øker for kvinner).

Det finnes massevis av forskning, men det preller av deg som vann på gåsa.

V

vredensgnag

Gjest
    Er det OL-komitéen tro, eller en avholdsbevegelse? Tror nok Rognlien har tatt seg en pinne eller to, så dette er vel relevant.

40398.jpeg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En gang, for mange år siden, var jeg på kurs, hotell og greier, AMEX og god gammeldags offline terminal (før ordet offline ble funnet opp vil jeg tro) Jeg ble nok full, for jeg våknet dagen etter med en fet bunke barregninger signert James Bond. Uansvarlig selvsagt, å prøve å sende regningen til en annen underbetalt statsansatt. Men jeg ble edru etterhvert, og ansvarlig nok til å betale selv.

Jeg oppfordrer Fabian Stang til å gjøre det samme.

Sist redigert av en moderator:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.584
    Torget vurderinger
    24
    INGEN vil arrangere OL

Så merkelig....

OL 2022.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Idrettsorganisasjonene er blitt merkelige greier. En gjeng profesjonelle byråkratskurker som skor seg selv på å administrere idrett så dyrt som mulig, med et privilegiekjør man knapt tror. På høy tid med en reform.
    Avstemning i Polen ga 70% mot, og Krakow trakk sitt bud.

Her hjemme tør de ikke holde en folkeavstemning over hele landet, og avstemningen i Oslo ble godt og grundig styrt ved et stunt på valgdagen.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Gode nyheter, det er faktisk håp for fremtiden.

N

nb

Gjest
    Har dere forresten fått med dere at Norge skal bruke langt over 100 mill kun på administasjon for å arrangere ungdoms-OL i 2016? Et arrangement absolutt ingen bryr seg om og som det merksnodig nok ikke var noen andre søkere til.

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Mens det bevilges stort til selve søknaden, og ansettes friskt til organisasjonen, mens Widvey ivrer for at nordmenn må skifte mening og like OL - så har Kulturdept. sagt nei til 15 små millioner for et annet arrangement: Sjakk-OL i Tromsø, som nå er truet.

Det er bebudet til august 2014 - men de ekstra 15 millionene som man ba om kommer ikke, og nå leter man etter disse pengene.
    Sjakk-OL? Er det noe å bry seg om?

Vel - deltakere fra absolutt alle land, flere land enn i OL (162 i seneste Sjakk-OL). De er noen jævla nerder, mange av dem, men de går ofte på meget gode skoler, har gode forbindelser og nettverk og samtlige land har sjakkforbund som også har usedvanlig gode nettverk og forbindelser.
    Man kunne fått disse til Tromsø uten masse bølger og uro rett før arrangementet, og gjort dem til Norgesambassadører, nå sitter de og banner rundt omkring i verden, fordi de ikke vet om det blir noe av Sjakk-OL. Lurer på hva det koster i tapt renommé?

Skjønner forøvrig godt at Åmås hoppet videre etter noen måneder under Widvey. Han så nok en møysommelig oppbygget karriere truet av vimsetøysas ulike og rare påfunn.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    "Det er bebudet til august 2014 - men de ekstra 15 millionene som man ba om kommer ikke, og nå leter man etter disse pengene.
    Sjakk-OL? Er det noe å bry seg om?"

Nå har jo dette arrangementet et visst intellektuelt anstrøk over seg, så da er det vel naturlig å avslå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finansministeren snakker i klartekst, riktignok i egenskap av partileder, men det er fortsatt hun som har hånden på pengesekken:

Det å gi en blankofullmakt til IOC på 35.000 millioner kroner på vegne av norske skattebetalere er ingen god idé. Det er heller ikke realistisk å tro at sluttsummen «bare» blir rundt 20.000 millioner, når man samtidig sier at skattebetalerne uansett skal betale dersom prislappen blir nær det dobbelte.

Det er med andre ord ikke mange incentiver til å holde igjen på pengebruken. Uansett hvordan man snur og vender på dette vil de enorme utgiftene stå i veien for veiprosjekter, idrettsanlegg, sykehjem og andre viktige investeringer i hele landet, også i Oslo.
    Kronikk: Nei til OL i Oslo - OL 2022 - VG

IOC får finne en korrupt oligark et annet sted. Qatar, for eksempel. Et vinter-OL vil jo være en glimrende mulighet til å bygge ut infrastruktur for vintersport i et område som er sørgelig underutviklet på den fronten. Et OL vil passe rett inn der. Dagbladet.no - qatar

G

Gjestemedlem

Gjest
    Difor støttar Willoch eit OL-nei - NRK – Norge

"Kåre Willoch (H) var statsminister for Høgre-regjeringa som i 1985 gav den første statsgarantien for Lillehammer-OL. Garantien var den gongen på 1,5 milliardar kroner.

Prislappen blei, som Willoch sjølv understrekar, dramatisk mykje høgare enn det som var spådd på førehand: om lag sju milliardar kroner.

I haust skal Stortinget ta stilling til om Oslo skal få statsgaranti på 35 milliardar kroner til å arrangera OL i 2022."

..

Det skulle vel tilsi en reell pris på OL på 160 milliarder denne gangen om vi tar heibergfaktoren med i regnestykket.

Men det blir jo fremdels halvpris-OL på sparebluss da. Sochii kostet 300 milliarder kroner. Men Norge er jo som kjent et lavkostland, og alt er jo mye billigere i Oslo enn på den russiske landsbygda, så det lar seg vel gjøre.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.529
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Norge som lavkostland, ja. Og spesielt prosjekter som handler om å bygge ut infrastruktur i Oslo-området.

- Generelt så er byprosjekter dyre. Som regel er det sånn at jo mer urbant et utbyggingsområde er, jo flere kostbare hensyn og tilpasninger må vi ta når vi bygger, sier avdelingsdirektør Randi Hernes i Statens vegvesen.
    Dette koster 13.000 kroner. Per centimeter. - osloby

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.854
    Sted
    Bærum
    Nesten Hi-Fi priser på den veistubben der! For sammenlikningens skyld: Da man i sin tid anla den "nye" drammensveien ut av Oslo, regnet man med 5 kr. pr cm vei!

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.079
    Torget vurderinger
    1
    Jaja. La oss uansett bruke pengene på noe fornuftig.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Norge som lavkostland, ja. Og spesielt prosjekter som handler om å bygge ut infrastruktur i Oslo-området.

- Generelt så er byprosjekter dyre. Som regel er det sånn at jo mer urbant et utbyggingsområde er, jo flere kostbare hensyn og tilpasninger må vi ta når vi bygger, sier avdelingsdirektør Randi Hernes i Statens vegvesen.
    Dette koster 13.000 kroner. Per centimeter. - osloby
    den veistubben kommer til å koste Oslo og resten av samfunnet langt mer i fremtida hvis de ikke gjør noe med å avlaste rundt. Må innom nesten daglig og det er noe av det mest tåpelige jeg har vært borti. Ser med gru frem til at trikken også får sin plass i galskapen.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Det er det lyskrysset Eufemias/Nylandsveien som surrer det hele til. Makan til idiotisk vissvasslys; bussene østfra får grønt lys til å avskjære trafikken fra Oslo S, som isin tur må rygge og lukeparkere midt i krysset for å gjøre plass til leddbussen som allerede har avskjært hele venstre fil østfra. Puh, blir svett bare av å tenke på det krysset, får håpe det blir hakket bedre når alt er ferdig.

N

nb

Gjest
    Osloregel nr 1: bosette seg i gang- eller sykkelsvstand fra jobben.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.635
    Torget vurderinger
    0
    Puh, blir svett bare av å tenke på det krysset, får håpe det blir hakket bedre når alt er ferdig.

Det kommer til å bli så bra så,........................... når det er bygget om til OL! ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Holder ikke hvis du må stille med bil på jobb. Irrelevant, men bor forresten 7 minutters gangavstand til flytoget, og du? (ca 45-50 vil jeg tippe :rolleyes: )

Oslo er og blir en dumpster når det gjelder transport, så enig med du nb.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    T-bane fungerer også ganske bra. Bor i tøffelavstand fra en T-banestasjon - og har ingen alvorlige negative erfaringer.

N

nb

Gjest
    T-bane fungerer også ganske bra. Bor i tøffelavstand fra en T-banestasjon - og har ingen alvorlige negative erfaringer.
    Ja, bane funker. Jeg bor på Nordstrand og går evt av trikken i
    Gamlebyen for jobb så den har egen trasé stort sett hele veien så blir som banen.

En av de tingene jeg setter stor pris på er å være relativt uavhengig av rushtrafikken i Oslo i det daglige.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.635
    Torget vurderinger
    0
    Ikke for å slenge dritt, helt ærlig, men jeg må inrømme at dette er en av mange grunner til at jeg overhodet ikke kunne tenke meg å bo eller jobbe fast i Oslo! Nei takke meg til "ødemarken" langt oppe i nord! ;)

I grunnen veldg bra at vi har ulike preferanser når det gjelder bosted, det hadde blitt enda trangere i Oslogryta om absolutt alle skulle ha bodd der nede.:rolleyes:

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Ikke for å slenge dritt, helt ærlig, men jeg må inrømme at dette er en av mange grunner til at jeg overhodet ikke kunne tenke meg å bo eller jobbe fast i Oslo! Nei takke meg til "ødemarken" langt oppe i nord! ;)

I grunnen veldg bra at vi har ulike preferanser når det gjelder bosted, det hadde blitt enda trangere i Oslogryta om absolutt alle skulle ha bodd der nede.:rolleyes:

Sitter her på balkongen og ser på skylinen i skumringa. Hører småprat fra balkongene rundt omkring. Smule dominerende nordlending tre etasjer under, brisen på rosevin vil eg tru, tåler det, det samme som at et par somaliere kommer til å kakle ute på gata ca rund 0237, før fyllerøkla ramler forbi rundt 0323. Bakgården er med siste års utbygging ferdig avskjermet så bylydene er mindre enn før. Sirener nå og da, musikk inn fra høyre, dvs stua. Ser blålys gjennom noen kontorvinduer, bakgården er frodig som en sydenjungel.

Svarte natta, og full tystnad finner jeg på hytta, sentrumslydene kommer jeg til å savne om to mnd. , tenker mer og mer på det.

Sist redigert:

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Oslo; Norges største bygd. Bondetullinger er vi alle mann, bare å innse det...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ytterkanten er fint. Ikke mange kilometerne den ene veien før man kjenner duften av kumøkk. Ikke langt andre veien før man står midt i sentrum av byen. Akkurat stor nok til å fange smale interesser. Skikkelige platebutikker, for eksempel. Kosmopolitisk utvalg i matvarer. Vokser byen kan man pinadø tjene penger på å flytte til den nye ytterkanten. Lurt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn