Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja jeg tror fortsatt det, verdenscup renn hvert år og alle de utøvere i alle aldre som kommer til å bruke de.

Tenk også på at disse 309 896 billettene er subsidiert med 1600 ,- pr, billett, det er vel en del penger som kunne gått til noe annet.

Her har vi litt mere innen kultur som suger penger ut av fellesskapet, så sier vi nei til OL pga at det koster for mye penger bør vi også gjøre noe innen annen kultur.

Nationaltheatret trues av en pensjonsbombe - Næringsliv - E24
    Hva legger du forresten i begrepet "Norsk Kultur"? Dette som i følge Frp er svært viktig å verne om.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Ja jeg tror fortsatt det, verdenscup renn hvert år og alle de utøvere i alle aldre som kommer til å bruke de.

Tenk også på at disse 309 896 billettene er subsidiert med 1600 ,- pr, billett, det er vel en del penger som kunne gått til noe annet.

Her har vi litt mere innen kultur som suger penger ut av fellesskapet, så sier vi nei til OL pga at det koster for mye penger bør vi også gjøre noe innen annen kultur.

Hva legger du forresten i begrepet "Norsk Kultur"? Dette som i følge Frp er svært viktig å verne om.
    Hva har opera hus med norsk kultur å gjøre?

Hva FRP mente med Norsk kultur vet jeg ikke, det var et dumt valg av ord.

Hvis du ikke leste artikkelen i E24 så står det: Operaen - sitter på potensielle pensjonsbomber.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Hva har opera hus med norsk kultur å gjøre?

Hva FRP mente med Norsk kultur vet jeg ikke, det var et dumt valg av ord.

Hvis du ikke leste artikkelen i E24 så står det: Operaen - sitter på potensielle pensjonsbomber.
    [/QUOTE hva er norsk kultur?

V

vredensgnag

Gjest
    Da det sist var OL i Norge så hadde jeg det fyrstelig. Jeg hadde All-Venues Pass til alle konkurransesteder, bodde på Lillehammer Hotell sammen med IOC-fiffen og kunne kjøre min dengang Cherokee inn til stadion til ulike øvelser forbi politisperringer og rusle bort til VIP-tribunene for å nyte konkurransene (og utvalgte drikke- og spisevarer i teltene). Det var et himla morsomt liv.
    Så jeg burde vel være for dette en gang til, men med det sikkerhetsoppbudet man har i sikte denne gang spørs det om det blir like festlig, egentlig.

Poenget er at siden dentid er internasjonale idrettsarrangement av denne typen blitt hysterisk dyre, samtidig som vi nå vet utrolig mye mer om hva det koster å konkurrere på dette nivået - altfor mye når det gjelder ødelagte idrettstalenter, for å si det slik.
    Så dette kan Norge fint stå over.

Og etterbruksargumentet er det latterlig å komme med - det står tomt overalt man har hatt slike arrangement.

En fordel, her hjemme, er vel at vi slipper at noen stikker av med 30 milliarder dollar, under byggefasen:
    $30 billion stolen from Russian Sochi Winter Olympics, per reports - SBNation.com

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Da det sist var OL i Norge så hadde jeg det fyrstelig. Jeg hadde All-Venues Pass til alle konkurransesteder, bodde på Lillehammer Hotell sammen med IOC-fiffen og kunne kjøre min dengang Cherokee inn til stadion til ulike øvelser forbi politisperringer og rusle bort til VIP-tribunene for å nyte konkurransene (og utvalgte drikke- og spisevarer i teltene). Det var et himla morsomt liv.
    Så jeg burde vel være for dette en gang til, men med det sikkerhetsoppbudet man har i sikte denne gang spørs det om det blir like festlig, egentlig.

Poenget er at siden dentid er internasjonale idrettsarrangement av denne typen blitt hysterisk dyre, samtidig som vi nå vet utrolig mye mer om hva det koster å konkurrere på dette nivået - altfor mye når det gjelder ødelagte idrettstalenter, for å si det slik.

Og etterbruksargumentet er det latterlig å komme med - det står tomt overalt man har hatt slike arrangement.

En fordel, her hjemme, er vel at vi slipper at noen stikker av med 30 milliarder dollar, under byggefasen:
    $30 billion stolen from Russian Sochi Winter Olympics, per reports - SBNation.com
    Selvfølgelig er ikke etterbruksargumentet latterlig, legger vi det i Oslo så kommer det til og brukt hvis kommunen har råd til og la folk bruke de.
    Det er mangel på ishaller i Oslo.

Russerne har jo det med å bygge alt så stort og dyrt, regner også med at del penger gikk under bordet til en del mennesker.

C

cruiser

Gjest

Angående etterbruk så er det ganske fornuftig å arrangere det der det faktisk bor folk, her har man hvertfall skjønt noe denne gangen.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.400
    Torget vurderinger
    1
    Missing the point, as usual.

Det var en kommentar til Fjernkontrollens uttalelse om opera og kulturhus, som befolkningen visstnok er mot.
    Så igjen må du ta frem Hitler og hans nazist regime når du diskuterer, har du ikke en kortstokk med 52 kort, for nå virker det som kortstokken din har kun 4 kort, se under sofaen det kan være flere kort der.
    Kulturfiendtlighet er et kjennetegn ved den fryktsomme, den som ønsker ensretting og nivellering, som vil fjerne forskjeller og forby variasjon. Entartete Kunst ble et begrep dengang, men vi ser og hører jammen mye rart i Norge, i dag, som vekker etterklang og minner om hva som kan skje i et samfunn når man åpner for de snevertrangsynte, de som er livredde for alt som ikke ligner på det de kan nikke gjenkjennende til og like i fellesskap.

Det er helt uten betydning om det er Nazi-Tyskland eller Nord-Korea eller Kina vi har å gjøre med. Synkroniserte armhevninger utført av titusen mennesker er alltid et faresignal om at det foregår tung ensretting - og den kan ta mange former.
    Man gjør en klok ting om man åpner for mangfold ... men det krever mot.

Sagt på en annen måte: If it looks like dogshit, smells like dogshit and tastes like dogshit - it probably is dogshit.

Seriøst?, dette er da virkelig lavmål!

Det er en viss forskjell på kulturfiendtlighet/ensretting og det å være motstander av at et departement skal gjøre ensrettingen med fellesskapets midler.

Det er garantert flere synpunkter på hva som gagner variasjon og kultur som frittstående og genuint, for moroskyld kunne man gjerne sortere statlig sponset vs xxx kultur og vurdere mangfold og kvalitet

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    hva er det som er så gæernt med veiene, skolene, sykehus osv?
    Det er et ordtak som heter få ut finger'n, kanskje du skal gjøre det.
    jøss for en ordkunstner. hva er det som er så gæernt med veiene, skolene, sykehus osv?
    Hvis du ikke har fått med deg hva som er galt med veiene, skolene og sykehus osv enda, så hjelper det lite at jeg forteller deg det, finger'n vil da blokkere informasjonen og du vil spørre om det samme om en uke.

Du må få ut Finger'n

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Missing the point, as usual.

Det var en kommentar til Fjernkontrollens uttalelse om opera og kulturhus, som befolkningen visstnok er mot.
    Så igjen må du ta frem Hitler og hans nazist regime når du diskuterer, har du ikke en kortstokk med 52 kort, for nå virker det som kortstokken din har kun 4 kort, se under sofaen det kan være flere kort der.
    Kulturfiendtlighet er et kjennetegn ved den fryktsomme, den som ønsker ensretting og nivellering, som vil fjerne forskjeller og forby variasjon. Entartete Kunst ble et begrep dengang, men vi ser og hører jammen mye rart i Norge, i dag, som vekker etterklang og minner om hva som kan skje i et samfunn når man åpner for de snevertrangsynte, de som er livredde for alt som ikke ligner på det de kan nikke gjenkjennende til og like i fellesskap.

Det er helt uten betydning om det er Nazi-Tyskland eller Nord-Korea eller Kina vi har å gjøre med. Synkroniserte armhevninger utført av titusen mennesker er alltid et faresignal om at det foregår tung ensretting - og den kan ta mange former.
    Man gjør en klok ting om man åpner for mangfold ... men det krever mot.

Sagt på en annen måte: If it looks like dogshit, smells like dogshit and tastes like dogshit - it probably is dogshit.

Seriøst?, dette er da virkelig lavmål!

Det er en viss forskjell på kulturfiendtlighet/ensretting og det å være motstander av at et departement skal gjøre ensrettingen med fellesskapets midler.

Det er garantert flere synpunkter på hva som gagner variasjon og kultur som frittstående og genuint, for moroskyld kunne man gjerne sortere statlig sponset vs xxx kultur og vurdere mangfold og kvalitet
    Det beste er at han er i mot OL, det er også kultur, men han liker det ikke lenger derfor er det greit å si nei til det.
    Slik tenker en sann sosialist.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    jøss for en ordkunstner. hva er det som er så gæernt med veiene, skolene, sykehus osv?
    Hvis du ikke har fått med deg hva som er galt med veiene, skolene og sykehus osv enda, så hjelper det lite at jeg forteller deg det, finger'n vil da blokkere informasjonen og du vil spørre om det samme om en uke.

Du må få ut Finger'n
    du har virkelig ikke peiling. Du sitter å aser deg opp i lunsjen med et ferskt Vg ogfølger opp med harmdirrende lommentarer på nettavisen gjerne på fredagskvelden med noe jævlig dyr polkosken i glasset.

Du har sikkert glasert takstein også og aner ikke hvordan den minste ting skal organiseres her i landet

så kom igjen hva er det som er så gæernt med veiene, skolene, sykehus osv?

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Mitt største problem med et nytt OL i Norge er egentlig ikke pengebruken, eller sløsingen som nok er mer treffende.

Jeg er gammel nok til å huske forrige gang. Fire år med massiv og svindyr satsing på talentutvikling i noen (la oss innse det) bittesmå idretter. Så var det 14 dager med veldig norske resultatlister. En hel nasjon trodde rett og slett det var fordi 'vi' var noe spesielt. Vi var så motbydelige at jeg skjemtes og stakk til skogs.

Sist redigert av en moderator:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg holdt meg i USA under hele greia og kom ikke hjem igjen før tre år etterpå...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Lurt, Asbjørn. Lurt. Det var kaldt her hjemme, nemlig. :)

C

Cyber

Gjest
    Er det ikke på tide å variere litt? Hva med sommer-OL istedet?

V

vredensgnag

Gjest
    Det var noen høydepunkt under OL. Jeg likte CBS-reporteren som stod i "military winter gear" ute i langrennsløypene og fortalte om at det var 3.2 grader Fahrenheit der han befant seg (-16C), og at nordmenn på en måte var uanfektet. Kamera trakk ut, og viste en kjernefamilie som satt på et teppe i snøen og spiste appelsiner, antrukket som om de hadde stukket ut på terrassen for å ta en røyk.

Ellers fornøyelig å bli kalt "sann sosialist" av Fjernkontrollen, hvis dømmekraft man etterhvert tvinges til å parkere.

At Roald syns det blir lavmål får være som det er. Ser det brunt ut, lukter det brunt og smaker det brunt, så er det nok også brunt, skal du se.

All politikk handler om makt- og ressursfordeling. Partier som ikke er i posisjon må kritisere de makt- og ressursposisjonene som regjeringspartiene har etablert. Det er en gyngelek, og med jevne mellomrom kastes det rundt på deltakerne. Sluttresultatet er det samme i dagens samfunn - vi får et nytt lag å gremmes over, eller må fortsette å slites med det gamle.

Det største problemet er at vi er opphørt å respektere reglene i et deliberativt demokrati, fordi ingen av oss har tålmodighet med motpartenes standpunkt og samfunnsoppfatning. Akkurat dette er farlig, men kan også bli liddelig moro om det tar av.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Du må få ut Finger'n
    du har virkelig ikke peiling. Du sitter å aser deg opp i lunsjen med et ferskt Vg ogfølger opp med harmdirrende lommentarer på nettavisen gjerne på fredagskvelden med noe jævlig dyr polkosken i glasset.

Du har sikkert glasert takstein også og aner ikke hvordan den minste ting skal organiseres her i landet

så kom igjen hva er det som er så gæernt med veiene, skolene, sykehus osv?
    Det er jo nesten du som må fortelle meg det, AP lover jo nå flere milliarder til veier, skoler , sykehus osv i denne valgkampen , jeg regner med at de ikke hadde gjort det hvis disse tingene hadde vært bra nok.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor skal folk få subsidiert billetter til Opera mens jeg som er på Justin Bieber konsert må betale full pris, jeg ser ikke rettferdigheten i det.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.136
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Bieber?! Trodde det var Ole Ivars

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Her går det raskt i svingene så jeg må hoppe noen sider tilbake:

"Wenn ich Kultur höre, entsichere ich meinen Browning!"

Vreden hva mente du her min venn?? Tyrkleif eller laps of memory?? Jeg er den første til å medgi at min tysk ikke har vært brukt i særlig grad siden ungdomskolen for en "million år siden", rett etter at dinosaurene døde ut i følge avkommet! Nå fikk jeg ikke mye hjelp av Google translate heller, så av ren nyskjerrighet spør jeg om det er slik at du "sikrer" Browningen? Jeg mener å ha hørt på norsk noe i retning av "når jeg hører ordet kultur så henter jeg min pistol". Betyr "entsichere" at man "sikrer seg" gjenstanden på samme måte som tar "hånd om" eller noe i den dur, eller betyr det "sikre" som man dog gjør med våpen, når de ikke skal avfyres?? Spør kun fordi jeg lurer, ikke for å prøve å "drite deg ut" Vreden, jeg går ut fra at din tysk er lysår bedre enn min. Man må jo benytte forumet til å øke sin forståelse av verden.:)

Forøvrig hva gjelder Operaen, så er det en flott scene. Bygget liker man, eller så like man det ikke. Så enkelt er det. "Subsidiering" av hver billett med 1600 kroner blir jo unektelig et innhogg i pengebingen. Med 300.000 besøkende hvert år blir det en bagatell av 480.000.000,- Eller i rund sum ca en halv milliard i året. Det er unektelig litt penger, men hvis man ikke er helt blind for at kultur er "litt mer" enn salg av filmer på DVD hos REMA/Rimi er det kanskje ikke en så helt vanvittig bruk av penger likevel. Hvis vi forventer en "naturlig" sprekk i OL budsjettene som så langt er lagt fram ender vi nok over 45 milliarder kroner. Dvs at vi kan "subsidiere" Operaen i 90 år for de pengene. Ser man det på den måten er ikke Operaen så skrekkelig dyr.

Nå har jeg kun vært i Operaen en gang, men det skyldes mest av alt at et besøk der for meg krever en friperiode på minst 3 dager og da blir det en helg, og da er det vanskeligere å få billetter. Samtidig må jeg har fri den helga, kona må ha fri den helga og det må være mulig å få flybilletter, hvilket ikke alltid er så enkelt, til en human pris, samt at det må finnes hotellrom gjerne også til overkomemlig pris. Uansett blir det både tidkrevende og dyrt! Men det samme gjelder også enhver konsert i Oslo med artister jeg gjerne skulle ha sett/hørt live, så å klandre Operaen for at man ikke bor i Oslo blir feil. Vi kunne selvsagt ha bygget den midt i landet, Mo I Rana for eksempel? Men hvor mange hadde gått i Operaen da? Hvor mye måtte da hver billett ha blitt subsidiert med??

Men når det kommer til OL er jeg ganske klar, NEI!!!!

N

nb

Gjest
    Entsichere må jo bety å avsikre, altså gjøre den klar til å skyte. Den norske oversettelsen "alle" bruker er en feiloversettelse.

Vreden har gjengitt sitatet korrekt. Vreden har også riktig opphav, det var ikke Göring som kom det, noe som også er en populær misforståelse.

V

vredensgnag

Gjest
    Her går det raskt i svingene så jeg må hoppe noen sider tilbake:

"Wenn ich Kultur höre, entsichere ich meinen Browning!"

Vreden hva mente du her min venn?? Tyrkleif eller laps of memory?? Jeg er den første til å medgi at min tysk ikke har vært brukt i særlig grad siden ungdomskolen for en "million år siden", rett etter at dinosaurene døde ut i følge avkommet! Nå fikk jeg ikke mye hjelp av Google translate heller, så av ren nyskjerrighet spør jeg om det er slik at du "sikrer" Browningen? Jeg mener å ha hørt på norsk noe i retning av "når jeg hører ordet kultur så henter jeg min pistol". Betyr "entsichere" at man "sikrer seg" gjenstanden på samme måte som tar "hånd om" eller noe i den dur, eller betyr det "sikre" som man dog gjør med våpen, når de ikke skal avfyres?? Spør kun fordi jeg lurer, ikke for å prøve å "drite deg ut" Vreden, jeg går ut fra at din tysk er lysår bedre enn min. Man må jo benytte forumet til å øke sin forståelse av verden.:)
    Jeg kan jo ikke omskrive hva som i sin tid ble skrevet inn i skuespillet Schlageter - men mange har omskrevet dette i ettertid, og også tillagt sitatet til Göring, Goebbels o.a.
    På engelsk er det oversatt til "I reach for my Browning," og på norsk til "griper jeg etter min pistol."

Det er en interessant dobbeltbunn her, siden Browning også kan være poeten, og ikke våpenet ...

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Vanligvis skriver du meget bra Spiralis men her synes jeg du har gått litt for fort i svingene.

Du går ut i fra at OL budsjettet vil sprekke med over 100%, du glemmer også hvor mye penger som kommer inn under lekene.

Operahus er vel i flere byer nå og de burde ikke bli subsidiert slik de blir, sett opp prisene, hvorfor skal det være billigere og gå på opera enn en konsert i Spektrum?

Selv om jeg ski skyting og langrenn er 2 av de 3 sportene jeg ser på så er jeg også i mot OL i Oslo pga det er så mye annet vi kan bruke pengene på.

V

vredensgnag

Gjest
    ^
    Her bør man skille mellom den nasjonale kulturutøvelsen, og det kommersielle kulturproduktet.
    Nasjonale scener har tradisjonelt hatt som formål å skape nasjonalt samhold - f.eks. var lesesirkler i teatrene på 1800-tallet arnested for motstanden mot svenskestyret, og de nasjonale scenene ble brukt for å underbygge det norske, i kontrast mot det importerte danske og svenske.

Nationaltheatret, Den nationale scene, Operaen, Det norske -- er alle steder der man dyrker scenekunsten, og samtidig utforsker de nasjonale tekstene, og holder dem opp i kontrast mot de beste eksemplene på dramatiske kunstuttrykk innen genren. Her er vi heldige i Norge, siden vi har diktere som Holberg og Ibsen, som er verdenskunstnere, og som har gitt stoff til scenetolkninger i ulike kunstarter.

Det å gå i Det norske teatret og se Robert Wilsons Peer Gynt gir én opplevelse av nasjonalånden, det å gå i Nasjonaltheatret og se Toralv Maurstad i samme stykke på 1990-tallet gir en annen.
    Operaen har som formål å både sette opp kjente stykker, samt å gi plass til nye verk, noe den har gjort. Siden du ikke kjenner Operaens program, og ikke ser hvor mangfoldig dens scener anvendes gjennom året, så blir kritikken din merkelig.

Om noe, så burde faktisk Frp ha stått for styrking av de nasjonale scenene og arbeid for å skape nye verk til disse. I andre halvdel av 1800-tallet ble det komponert, diktet og fremført så det sprutet etter for å nøre opp om norsk åndsliv og nasjonsforståelse, og kanskje er det dette vi burde ha i dag, om man virkelig ønsker å styrke det norske i forhold til andre kulturuttrykk. Men Frp ivrer altså for den kommersielle delen av kulturproduktet, som skal være "selvfinansierende," og bommer altså (som vanlig) på hva de egentlig er ute etter.

Det er, mildt sagt, ikke et parti som tenker videre dypt. Å likestille statlig billettstøtte til Justin Bibernytelse blir litt dumt, men skyldes at man ikke har forstått forskjellen mellom importerte kulturprodukt og nasjonal kulturutøvelse.

https://www.google.com/#fp=a637f548c33f23eb&q=robert+wilson+peer+gynt+images

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Takker nb og vreden for oppklaringen. Selvsagt burde jeg ha tenkt på at kunne bety "av"sikre.

Hva gjelder kostnader ved et OL så anser jeg ikke en budsjettsprekk på 100% i forhold til de OPRINNELIGE tallene som helt urealistisk.
    Nå håper jeg at vi slipper å se hvem av oss som har rett, men et OL vil føre til gigantomani, og et "må ha , må ha" både det ene og det andre som følge av en slik tildragelse. Og har man sagt "A" så MÅ man si "B"! Jeg tror helt ærlig at at et ja til OL vil bli en økonomisk slippery slope og at det vil føre til massive overskridelser og pengebruk som aldri i utgangspunktet var forventet. Penger som helt sikkert kunne vært brukt til mer presserende oppgaver i samfunnet!

V

vredensgnag

Gjest
    Takker nb og vreden for oppklaringen. Selvsagt burde jeg ha tenkt på at kunne bety "av"sikre.
    Og for å avsikre, blir "rekker jeg etter min pistol" ikke helt galt. Men jeg syns faktisk at "Når jeg hører ordet kultur, avsikrer jeg min pistol" blir sterkere enn å rekke etter pistolen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Du må få ut Finger'n
    Hva må til etter din oppfattning for å gjøre veier. skoler osv bedre?
    Du er høyst sansynelig ikke i stand til å forklare meg eller andre noe om disse tingene.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Til å begynne med er det vel ganske udiskutabelt at det over store deler av landet finnes veier som faktisk helt objektivt sett er alt for dårlige og som har et skrikende behov for vedlikehold! La meg ta som eksempel det som i dag kalles Fylkesvei 885 eller på lokalt tungemål "Pasvikveien". Den har gjennom et antall år fått årlig ca 10% av det anslåtte årlige behovet for vedlikehold. Når man kun får 10% av behovet når det gjelder vedlikehold så vil det meste begynne å hangle, så også veier. Vi snakker ikke her om nybygg av vei, kun normalt veivedlikehold. Nå er veien så dårlig at det å sette den i stand igjen vil koste mye mer enn totalsummen gjennom alle disse årene som man har "spart" ved å la veien forfalle. Om man sammenligner med hvordan veien skulle vært i dag med et normalt og forsvarlig vedlikehold og den innsatsen som nå i dag må legges i prosjektet om man ønsker å få veien opp til et slikt forventet nivå vil det koste mellom 2 og 3 ganger det beløpet som burde vært brukt på vedlikehold i alle disse årene. Da er det slik jeg ser det noe som er rav ruskende galt! Jeg har ikke råd til å forvalte min privatøkonomi så feil som det offentlige forvalter sine veier, og det bør vel egentlig heller ikke det offentlige ha råd til?

Når hovedferdselsåren opp gjennom Pasvikdalen er så dårlig at politiet ikke holder fartskontroller der av den enkle grunn at det ikke er fysisk mulig å kjøre så raskt at man bryter fartsgrensen skulle vel det alene si noe? Det meste av veien er skiltet 80 med noen 60 soner. har du et militært terrengkjøretøy som tåler julig kan du kanskje klare 50kmt. For normale mennesker er det slik at farten ligger mellom 30 og 50. Ellers ødelegges bilen!

Er det ikke noe galt når felleskapets midler ( i dette tilfellet veier ) forvaltes så dårlig?

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    839
    Til å begynne med er det vel ganske udiskutabelt at det over store deler av landet finnes veier som faktisk helt objektivt sett er alt for dårlige og som har et skrikende behov for vedlikehold! La meg ta som eksempel det som i dag kalles Fylkesvei 885 eller på lokalt tungemål "Pasvikveien". Den har gjennom et antall år fått årlig ca 10% av det anslåtte årlige behovet for vedlikehold. Når man kun får 10% av behovet når det gjelder vedlikehold så vil det meste begynne å hangle, så også veier. Vi snakker ikke her om nybygg av vei, kun normalt veivedlikehold. Nå er veien så dårlig at det å sette den i stand igjen vil koste mye mer enn totalsummen gjennom alle disse årene som man har "spart" ved å la veien forfalle. Om man sammenligner med hvordan veien skulle vært i dag med et normalt og forsvarlig vedlikehold og den innsatsen som nå i dag må legges i prosjektet om man ønsker å få veien opp til et slikt forventet nivå vil det koste mellom 2 og 3 ganger det beløpet som burde vært brukt på vedlikehold i alle disse årene. Da er det slik jeg ser det noe som er rav ruskende galt! Jeg har ikke råd til å forvalte min privatøkonomi så feil som det offentlige forvalter sine veier, og det bør vel egentlig heller ikke det offentlige ha råd til?

Når hovedferdselsåren opp gjennom Pasvikdalen er så dårlig at politiet ikke holder fartskontroller der av den enkle grunn at det ikke er fysisk mulig å kjøre så raskt at man bryter fartsgrensen skulle vel det alene si noe? Det meste av veien er skiltet 80 med noen 60 soner. har du et militært terrengkjøretøy som tåler julig kan du kanskje klare 50kmt. For normale mennesker er det slik at farten ligger mellom 30 og 50. Ellers ødelegges bilen!

Er det ikke noe galt når felleskapets midler ( i dette tilfellet veier ) forvaltes så dårlig?

Deler man antall skatteytere i Pasvikdalen på antall km. vei i Pasvikdalen finner du kanskje ut at vedlikeholdet er gedigent?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.634
    Torget vurderinger
    0
    Deler man antall skatteytere i Pasvikdalen på antall km. vei i Pasvikdalen finner du kanskje ut at vedlikeholdet er gedigent?
    Et helt greit utgangspunkt det unge mann, men må man da få spørre om du mener det er slik at man skal "få igjen" kun "sin del" av de offentlige budsjetter slik at når man har fått tilsvarede "sitt" skattegrunnlag i vei så må man betale selv alt annet man måtte bruke av offentlige tilbud som skole og helsevesen??

Det er faktisk slik at det fra sentrale politiske myndigheter gjennom noen generasjoner har vært uttrykkt et ønske om spredt og desentralisert bosettning i kongeriket. Synes du da det er for mye forlangt at de samme sentrale myndigheter tar "sin" del av kostnadene ved den ønskede desentraliserte bosettningen? Det er ingen tvil om at det ville bli mye billigere å drifte landet om alle mennesker i Norge bodde innafor 10 mil fra Rådhusplassen i Oslo, men ønsker vi det da? Vi vil miste ganske mye verdiskaping som faktisk foregår ute i distriktene. Og det ville også kunne få andre plagsomme konsekvenser, men er det en slik utvikling du ønsker skal komme med FrP i regjering?

Det blir faktisk ikke mye reellt veivedlikehold uansett hvor mye man bevilger pr hode hvis det ikke er hoder nok, så lenge det ikke bevilges tilstrekkelig til at jobben gjøres helt uavhengig av hvor mange som bor der.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ganske interessant perspektiv, dette. Vel verdt en diskusjon, antageligvis en egen tråd.

For å bidra ytterligere til avsporingen:

For en stund siden fikk jeg et FB-varsel om at en av mine nordnorske slektninger 'likte' et opprop for fastlandsforbindelse til Lovund. Kartutsnitt for å demonstrere behovet for realitetsorientering.

Uten navn.jpg

Kanskje fornuften, nok en gang, befinner seg et sted langs linjen mellom ytterpunktene? Kanskje sånn omtrent der vi er nå? Asfalterte veier er OK. Det er dere vel unt, selv på øyer med 300 beboere. Bro får dere lage sjæl.

C

cruiser

Gjest
    Et helt greit utgangspunkt det unge mann, men må man da få spørre om du mener det er slik at man skal "få igjen" kun "sin del" av de offentlige budsjetter slik at når man har fått tilsvarede "sitt" skattegrunnlag i vei så må man betale selv alt annet man måtte bruke av offentlige tilbud som skole og helsevesen??

Det er faktisk slik at det fra sentrale politiske myndigheter gjennom noen generasjoner har vært uttrykkt et ønske om spredt og desentralisert bosettning i kongeriket. Synes du da det er for mye forlangt at de samme sentrale myndigheter tar "sin" del av kostnadene ved den ønskede desentraliserte bosettningen? Det er ingen tvil om at det ville bli mye billigere å drifte landet om alle mennesker i Norge bodde innafor 10 mil fra Rådhusplassen i Oslo, men ønsker vi det da? Vi vil miste ganske mye verdiskaping som faktisk foregår ute i distriktene. Og det ville også kunne få andre plagsomme konsekvenser, men er det en slik utvikling du ønsker skal komme med FrP i regjering?

Det blir faktisk ikke mye reellt veivedlikehold uansett hvor mye man bevilger pr hode hvis det ikke er hoder nok, så lenge det ikke bevilges tilstrekkelig til at jobben gjøres helt uavhengig av hvor mange som bor der.
    Tror desverre dårlige veier er prisen man må betal for desentraliserings politikken man fører. Det er uhorvelig mange kilometer med komunale og fylkesveier i dette langstrakte landet, en fordel hadde jo selvsagt vært om noen politikere faktisk bare hadde innrømt at det er en umulig oppgave istedenfor å love noe de umulig kan holde.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Splitte tråden? Dette er et såpass interessant tema at det fortjener litt oppmerksomhet.

Her er et bilde som illustrerer et par av årsakene til norsk veistandard:
    image.png

Befolkningstettheten er den ene, åpenbare, som kartets fargelegging viser. Det er langt mellom oss, for å si det sånn.

Samtidig trer litt av landets geografi frem. Vår veier går enten over noe, rundt noe, eller gjennom noe. Det er dyrt!

En tredje, som ikke går frem av kartet, er et temmelig kompakt lønnsspenn som gjør at de som legger asfalt tjener ganske greit. Det er dem vel unt, men det gjør veiene våre litt, ehh, kostbare.

Selvsagt er det mye å hente på effektiv organisering, og sikkert en rekke andre faktorer. Men dette er utgangspunktet vårt. Billig blir det aldri.

N

nb

Gjest
    Jeg har fått et "informasjonshefte" om OL i Oslo i posten. Det handler stort sett om hvor svært dette skal bli, langt mindre om hva det skal koste. Jeg savner også noen bilder av Holmenkollen innhyllet i tåke med ca 4 meter sikt - noe de som besøkte ski-VM for et par år siden nok kan bekrefte er en høyst reell sjanse for at kan inntreffe.

De fleste som bor i Norge vet også at det er en ganske stor sjanse for drittvær dag etter dag etter dag. Om man ser på OL som markedsføring så ville jeg ikke satset pengene (30-50 milliarder i dette tilfelle) på at jeg måtte produsere alt av reklamemateriell i løpet av to bestemte uker i år 2022. Det er en grunn til at postkortbilder stort sett er tatt i solskinn med god sikt - selv på vestlandet hvor akkurat det kan være mangelvare flere uker i strekk.

taake.jpg

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    OL er blitt et hyperkommersialisert fascistisk megashow.

Det passer rett og slett ikke i Norge. La "lekene" gå på omgang mellom Kina, Russland, og ditaturstatene i gulfen, og kanskje Grekenland igjen når det gyldne daggry kommer til regjeringsmakt.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg fikk også det heftet. Dette er faktisk reklame, og ble levert til tross for det lille klistremerket på postkassa.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn