Politikk, religion og samfunn OL i Oslo

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Så må alle som kan huske på å bruke setmmeretten sin til å si nei. Pinglete av rikspolitikere å ikke mene noe om det siden det fordrer en statsgaranti å søke. Eneste som har hatt baller nok så langt - og hun har ikke en gang baller - til å si noe klart (og da "nei") er Siv Jensen så vidt jeg kan registrere.

Det hadde vært artig om noen hadde turt å stille krav ala "dersom vi skal støtte dette og det blir budsjettoverskridelse så nulles ALLE budsjetter til eliteidretten herfra til evigheten" eller noe i den duren. At idrettspampene og utøverene synest denne galskapen er stas er forsåvidt som forventet og forståelig, men at det er steming for dette i befolknignen og i særdeleshet i Oslo er langt over min fatteevne. Ser dog ut som stemningen er såder i Oslo, hvilket er et sunnhetstegn.

Om jeg skulle bruke 20-30 milliarder kroner på noe er det ganske mye jeg kunne komme på fremfor at Therese Johaug skal gidde å satse to år ekstra på bortoverski som hun lovet å gjøre dersom vi er dumme nok til å si ja til dette evenementet.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Vi som bor i Oslo må følge med i timen denne gang, vil påstå det faktisk for oss er viktigere enn selve riksvalget av nytt byråkrati.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    20-30 milliarder kunne gitt et helt vanvittig løft for masseidretten. Og etterpå hadde vi fått de samme pengene tilbake fra reduserte utgifter til helsevesenet og lavere sykefravær i arbeidslivet.

Eliteidretten greier seg strålende på egenhånd.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.998
    Sted
    Holmestrand
    For å sette "svake" grupper opp mot hver andre: Se hverdagen som presenteres i livene til våre gamle.

Der sitter tydeligvis milliardene lengre inne.
    3000 millioner til vakthold på et 14 dagers idrettsarrangement ikke så vanskelig .....

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    10.998
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har opprettet Facebookgruppa "Stem nei til OL i Oslo!

Oppfordrer alle til å stemme nei, og invitere sine venner til å bli medlem og stemme nei.

Den er åpen. Legg deg til og inviter ALLE venner!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.507
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    OL i Oslo er en vanvittig idé. Argumentasjonen om at det vil føre til oppgradering av veier og annen infrastruktur viser bare hvor vanvittig det er. Så bygg veier, for svingende, uten å sløse bort halvparten på en ego-tripp for de få innvidde. IOCs kravliste er jo hemmelig, så vi forventes å bla opp ubegrenset med penger for alle mulige ting bare fordi noen sier at "IOC krever det". Nei, no, nein, njet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    OL i Oslo i 2022 er en forkastelig ide. Å bruke så vanvittig mye penger på et tre ukers event er så ravende galt at hvis det blir en realitet så melder jeg flytting til Lysekil i Sverige.

G

Gjestemedlem

Gjest
    OL er et grotesk sløseri med offentlige midler. Å bruke titalls milliarder på to uker med fjas, fest, TV-underholnding og kappløp er så uansvarlig som det er mulig å bli. Det er sløsing på Haile Selassie-nivå.

Det finnes opptil flere ting det er mer hensiktsmessig å bruke penger på enn dette.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Det ender nok med at vi ikke får OL. Tromsø skulle fått tilliten hvis vi først skulle søkt. Den nordlige landsdelen hadde trengt det mer enn Oslogryta som har og får sin dose uansett.

Jeg går for NEI!!!

V

vredensgnag

Gjest
    Landets idrettsledelse er i panikk. I tiår har den fått større og større bevilgninger til elitedreining i idretten, mens masseidretten er blitt avspist. Et solid og overbevisende "Nei!" til OL i Oslo vil starte en nødvendig debatt om prioriteringer, og om hva vi egentlig ønsker med idrettssatsingen: sunn utøvelse, eller unge idrettsvrak som er kjørt for hardt og lokket utpå i jakten på rekorder?

Folkemeningen har dreid hardt når det gjelder OL i Oslo, og den kommer ikke til å snu - men det er viktig å mobilisere nettverk o.a., så man får en krystallklar avmelding på valgdagen. Fortsatt veldig mange som ikke vet at dette vil stå på stemmeseddelen om du bor i Oslo kommune.

Skjermbilde 2013-08-24 kl. 13.36.42.jpg

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.980
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    OL i Oslo i 2022 er en forkastelig ide. Å bruke så vanvittig mye penger på et tre ukers event er så ravende galt at hvis det blir en realitet så melder jeg flytting til Lysekil i Sverige.
    Det burde det finnes mange anledninger til for mindre, og ta det valget:rolleyes:

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Men betyr det noe om vi sier nei til OL i Oslo?

Jeg kommer til og stemme nei, men er redd for at politikerne ikke bryr seg selv om det blir nei, de kaller vel det bare LOL, et annet navn men akkurat det samme, det samme som de gjorde da folk sa nei til eu i 94.

D

Danke

Gjest
    Så må alle som kan huske på å bruke setmmeretten sin til å si nei. Pinglete av rikspolitikere å ikke mene noe om det siden det fordrer en statsgaranti å søke. Eneste som har hatt baller nok så langt - og hun har ikke en gang baller - til å si noe klart (og da "nei") er Siv Jensen så vidt jeg kan registrere.

Det hadde vært artig om noen hadde turt å stille krav ala "dersom vi skal støtte dette og det blir budsjettoverskridelse så nulles ALLE budsjetter til eliteidretten herfra til evigheten" eller noe i den duren. At idrettspampene og utøverene synest denne galskapen er stas er forsåvidt som forventet og forståelig, men at det er steming for dette i befolknignen og i særdeleshet i Oslo er langt over min fatteevne. Ser dog ut som stemningen er såder i Oslo, hvilket er et sunnhetstegn.

Om jeg skulle bruke 20-30 milliarder kroner på noe er det ganske mye jeg kunne komme på fremfor at Therese Johaug skal gidde å satse to år ekstra på bortoverski som hun lovet å gjøre dersom vi er dumme nok til å si ja til dette evenementet.
    De kan gjøre noe med sykehuskøene først!

Min mor får ikke behandling i rett tid og sliter flere måneder som sykmeldt og har smerter pga at sykehuset ikke har tid til å innføre et lite inngrep. Det er heller ingen private som har den behandlingen/nyresten.

N

nb

Gjest
    Men hvorfor har knapt noen rikspolitikere sagt hva de mener om saken? Til syvende og sist er det jo Stortinget som avgjør om det kan søkes siden det er krav om statsgaranti. Svenskene har akkurat hatt vettet i behold og sagt klart ifra at det ikke kommer på tale med noen statsgaranti for en svensk søknad. Kanskje de ikke er sikre på hvilken vei vinden blåser ennå og er redde for å ta "feil" standpunkt nå like før valget?

Oppslutningen i Oslo er lav, og fallende om man skal tro meningsmålingene. Og på landsbasis er den enda lavere. Mesteparten av regningen havner "på landsbasis" så det er litt underlig at det kun er Oslofolk som kan avgi stemme i saken.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det burde det finnes mange anledninger til for mindre, og ta det valget:rolleyes:
    det har du rett i cash. tipper jeg blir ukependler om et års tid. OL bør avvikles!

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.450
    Torget vurderinger
    1
    OL (både sommer og vinter) har blitt for stort og dyrt, spår at det snart ikke vil være land og byer som makter å ta på seg sånne arrangementer. Som dere riktig skriver; moro er det, men det koster mer enn det smaker.

Synes idretten og IOC bør vurdere å ta det hele ned på jorda igjen. Bygg ett permanent anlegg for vinter-OL og ett for sommer-OL og legg alt dit framover.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    33.980
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    det har du rett i cash. tipper jeg blir ukependler om et års tid. OL bør avvikles!
    Det er min plan for fremtiden også (5årsplan), Best of to world's! fingrene i Norske sylteboksen og utvalg/tilgjengligheten i gamle landet. Ellers syns jeg helt subjektivt att det hade vært morro med OL i Oslo, pga mitt interesse for vinter idrett.
    Såg foresten Ole Einar Bjørndalen på mitt lokala Systembolag, nå ska det bli ordens på skytingen!!!

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg kommer til og stemme nei, men er redd for at politikerne ikke bryr seg selv om det blir nei, de kaller vel det bare LOL, et annet navn men akkurat det samme, det samme som de gjorde da folk sa nei til eu i 94.

Du frykter kanskje at de skal snike seg til et Paralympic på tross av rådet fra folket?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Men hvorfor har knapt noen rikspolitikere sagt hva de mener om saken?
    Det er valg nå, og da tør ikke politikere mene noe om dette. Sier de nei, eller råder osloværinger til å stemme nei, risikerer de at sportisidioter ikke vil stemme på dem, og samme andre veien.

Ved å ikke våge å mene noe støter man ingen, og i å med at det er en "folkeavstemning" så er det lite å hente på å mene noe.

Det er kjennetegnet på de fleste partier i nå. Etter stortingsvalget er det derimot fritt frem. For da vil ikke deres standpunkter påvirke neste valg.. det er for langt frem i tid.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Du frykter kanskje at de skal snike seg til et Paralympic på tross av rådet fra folket?
    Nei, men valget folket gjør 9. september om vi ønsker OL eller ikke betyr ingenting, jeg er redd for at politikerne likevel kommer til å vedta et OL selv om det blir nei.

Samme som at opera og kulturhus dukker opp i hele landet selv om folk egentlig ikke ønsker de, alt for kulturen vet du.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest

Nei, men valget folket gjør 9. september om vi ønsker OL eller ikke betyr ingenting, jeg er redd for at politikerne likevel kommer til å vedta et OL selv om det blir nei.

Samme som at opera og kulturhus dukker opp i hele landet selv om folk egentlig ikke ønsker de, alt for kulturen vet du.
    Hvordan vet du at folk ikke ønsker opera og kulturhus?

G

Gjestemedlem

Gjest

Hadde Operaen vart i 2 uker før den kollapset ville vel situasjonen vært sammenlignbar. Det er forskjell å være en kulturnasjon og en psykotisk oljesjeik på byen.

V

vredensgnag

Gjest
    På tide å hitle tråden.

Da man i 1933 ønsket å fremføre en hyllest til Føreren, i anledning dennes fødselsdag, ble det fremført et skuespill til ære for nasjonens frelser. Skuespillet het Schlageter, og i dets 1. akt, 1. scene, ble følgende replikk avfyrt:

"Wenn ich Kultur höre, entsichere ich meinen Browning!"

Det synes å være mange som bifaller denne holdningen til kultur.

Hva gjelder idrettskultur - eller ukultur - så foretrekker jeg idrettsutøvelse der man ikke må drive høydetrening, ha et kobbel leger, astmaspesialister og krisepsykiatere med seg på arrangement og trening. For ikke å si hva som gjøres av merkelige ting med kroppens ellers naturlige prosesser, på jakt etter den avgjørende 1/100 av et sekund eller centimeter.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Det er dette vi må få til igjen. Løfte nasjonen til nye høyder. samle folket til en enhet

G

Gjestemedlem

Gjest
    På tide å hitle tråden.

Da man i 1933 ønsket å fremføre en hyllest til Føreren, i anledning dennes fødselsdag, ble det fremført et skuespill til ære for nasjonens frelser. Skuespillet het Schlageter, og i dets 1. akt, 1. scene, ble følgende replikk avfyrt:

Merkelig nok har vi et parti i Norge som synes å finne stor glede i denne holdningen til kultur.
    Åh, de så nok verdien av OL de også.

V

vredensgnag

Gjest
    På tide å hitle tråden.

Merkelig nok har vi et parti i Norge som synes å finne stor glede i denne holdningen til kultur.

Missing the point, as usual.

Det var en kommentar til Fjernkontrollens uttalelse om opera og kulturhus, som befolkningen visstnok er mot.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Hadde Operaen vart i 2 uker før den kollapset ville vel situasjonen vært sammenlignbar. Det er forskjell å være en kulturnasjon og en psykotisk oljesjeik på byen.
    Jeg er sikker på at folk hadde sagt nei til Opera og kulturhus hvis valget hadde vært det eller bedre veier, skoler, sykehus og eldrehjem.

Hver billett subsidiert med 1600,- kr, så opera har en stor kostnad etter bygging også.

Utrolige subsidier - Meninger - Sandefjords Blad

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    hva er det som er så gæernt med veiene, skolene, sykehus osv?

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    På tide å hitle tråden.

Det var en kommentar til Fjernkontrollens uttalelse om opera og kulturhus, som befolkningen visstnok er mot.
    Så igjen må du ta frem Hitler og hans nazist regime når du diskuterer, har du ikke en kortstokk med 52 kort, for nå virker det som kortstokken din har kun 4 kort, se under sofaen det kan være flere kort der.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er sikker på at folk hadde sagt nei til Opera og kulturhus hvis valget hadde vært det eller bedre veier, skoler, sykehus og eldrehjem.

Hver billett subsidiert med 1600,- kr, så opera har en stor kostnad etter bygging også.
    En glimrende situasjon som gir alminnelige mennesker råd til å se slike forestillinger. Kultur skal ikke bare være for de rikeste. Vel anvendte penger som gjør Norge til en en bedre nasjon og til et sivilisert land... i motsetning til effekten av å betale syke summer for å se noen trikotkledde fanatikere springe i kapp rundt en løype i et noen få dager en vinter om noen år.

V

vredensgnag

Gjest
    På tide å hitle tråden.

Så igjen må du ta frem Hitler og hans nazist regime når du diskuterer, har du ikke en kortstokk med 52 kort, for nå virker det som kortstokken din har kun 4 kort, se under sofaen det kan være flere kort der.
    Kulturfiendtlighet er et kjennetegn ved den fryktsomme, den som ønsker ensretting og nivellering, som vil fjerne forskjeller og forby variasjon. Entartete Kunst ble et begrep dengang, men vi ser og hører jammen mye rart i Norge, i dag, som vekker etterklang og minner om hva som kan skje i et samfunn når man åpner for de snevertrangsynte, de som er livredde for alt som ikke ligner på det de kan nikke gjenkjennende til og like i fellesskap.

Det er helt uten betydning om det er Nazi-Tyskland eller Nord-Korea eller Kina vi har å gjøre med. Synkroniserte armhevninger utført av titusen mennesker er alltid et faresignal om at det foregår tung ensretting - og den kan ta mange former.
    Man gjør en klok ting om man åpner for mangfold ... men det krever mot.

Sagt på en annen måte: If it looks like dogshit, smells like dogshit and tastes like dogshit - it probably is dogshit.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

En glimrende situasjon som gir alminnelige mennesker råd til å se slike forestillinger. Kultur skal ikke bare være for de rikeste. Vel anvendte penger som gjør Norge til en en bedre nasjon og til et sivilisert land... i motsetning til effekten av å betale syke summer for å se noen trikotkledde fanatikere springe i kapp rundt en løype i et noen få dager en vinter om noen år.
    Jeg er ganske sikker på at det er flere som hadde brukt OL anleggene enn det er folk som går i Opera i løpet av et år.

V

vredensgnag

Gjest

Jeg er ganske sikker på at det er flere som hadde brukt OL anleggene enn det er folk som går i Opera i løpet av et år.
    Er du sikker på det? Da vet du lite.

Ny publikumsrekord i 2012: Snart fem år er gått siden dørene åpnet til operahuset i Bjørvika, og aldri har så mange gått i Operaen. 309 896 publikummere besøkte en av Operaens forestillinger i 2012. Det er det største publikummet i institusjonens over femti år lange historie.

G

Gjestemedlem

Gjest

I fjor alene var det over 300.000 besøkende til forskjellige forstillinger i Operaen. Det er ganske bra vil jeg si.

Vi kan få råd til en flott opera i hver eneste store by i Norge i stedet for 2 uker med ol-sirkus.

Verden er full av ol-anlegg som står til forfall. Flotte operabygg derimot er "evige" bygg som er med på å definere byen. Hva ville vel Sydney vært uten sitt operahus?

Et Opera eller et Muchmuseum gjør at folk man være stolte av byen. Hvem som jogget forstest på ski er stort sett glemt av de fleste uken etter det hele er over, og blir vel kun dradd frem på Kvitt Eller Dobbelt når de skal være ekstra sære og vanskelige eller kjører en kavalkade på fjernsynet over gamle hendelser der noen løp fortere enn noen andre.

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0

Er du sikker på det? Da vet du lite.

Ny publikumsrekord i 2012: Snart fem år er gått siden dørene åpnet til operahuset i Bjørvika, og aldri har så mange gått i Operaen. 309 896 publikummere besøkte en av Operaens forestillinger i 2012. Det er det største publikummet i institusjonens over femti år lange historie.
    Ja jeg tror fortsatt det, verdenscup renn hvert år og alle de utøvere i alle aldre som kommer til å bruke de.

Tenk også på at disse 309 896 billettene er subsidiert med 1600 ,- pr, billett, det er vel en del penger som kunne gått til noe annet.

Her har vi litt mere innen kultur som suger penger ut av fellesskapet, så sier vi nei til OL pga at det koster for mye penger bør vi også gjøre noe innen annen kultur.

Nationaltheatret trues av en pensjonsbombe - Næringsliv - E24

N

nb

Gjest
    Knapt noe ol i senere tid har vært avholdt noenlunde på budsjett, lang mindre vært lønnsomt. Det er selvsagt lov å tro på julenissen og tro at Oslo fikser det. Muligheten er der selvasgt, men veldig sannsynlig er det ikke.

Personlig synest jeg det hadde vært veldig kult om en arrangørby hadde gitt totalt faen i alle absurde krav og kjørt en miinimumsvariant en gang bare for å statuere et eksempel.

Lurer forresten på hva en halvliter ville ha kostet i Oslo under ol.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn