Okki Nokki, OK nok?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg er egentlig litt enig med deg patro; sannelig ikke så enkelt å bli klok på hva man kan/bør/burde bruke av renseveske og slikt på Okki Nokki. Jeg kjøpte min maskin i januar i år, og har av div. grunner ikke kommet meg skikkelig i gang med vaskingen av vinyl enda. En grunn som har holdt meg litt tilbake er at etter å ha vasket et par platesider i vinter opplevde jeg bedre lyd MEN også mere knitring. Og mere knitring vil jeg jo ikke ha.
    Jeg har sett på noen videoer på YouTube, og det ser ut som de anbefaler å vanske hver plateside minst 2 ganger. Det har ikke jeg gjort, så jeg får vel prøve det. Ellers må jeg vel begynne å eksperimentere med rensevesker jeg også.
    Dette høres pussig ut. Sånn fra hofta, kanskje du bruker litt lite rensevæske? Jeg passer alltid på å ha en ganske raus film på plata, ikke så mye at det 'renner over', men nesten. Jeg har sett mange som så vidt fukter platene, og det funker ikke.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Når det gjelder rensevæske, så har det vært et diskusjonstema her inne siden lenge før den første Okki-Nokkien. VidarP (dypt savnet, kom tilbake) bekrev en gang sin oppskrift bestående av en del isopropanol, 7 deler vann, og en dråpe eller to Zalo. Han hadde testet sterkere drinker, men ikke funnet dem mer effektive. Tipper det er lite poeng å blande tettere.
    Takker :)
    Har litt desinfeksjonssprit stående som består av etanol og propanol med en styrke på 75%. Burde funke fint på skitne plater hvis det blandes godt ut. Har prøvekjørt maskinen med sterilt vann og det var deilig lite bålkos igjen på platene. De var dog ikke veldig skitne, kun støvete. Tror denne maskinen er en keeper :)
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    En grunn som har holdt meg litt tilbake er at etter å ha vasket et par platesider i vinter opplevde jeg bedre lyd MEN også mere knitring. Og mere knitring vil jeg jo ikke ha.
    Dette høres pussig ut. Sånn fra hofta, kanskje du bruker litt lite rensevæske? Jeg passer alltid på å ha en ganske raus film på plata, ikke så mye at det 'renner over', men nesten. Jeg har sett mange som så vidt fukter platene, og det funker ikke.
    Etter en del plater i vaskeren har jeg lagt merke til at sugeeffekten i min maskin er veldig god. All væske suges opp på første runde, i alle fall hva jeg kan se av vått. Leser flere steder at det er viktig at man ikke "tørrsuger" - nettopp pga statisk elektrisitet. Og ja, jeg har på godt med væske, så denne støvsugeren er effektiv!!
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Når det gjelder børste: selv helt uten erfaring synes jeg børsten som fulgte med Okki Nokki var dårlige greier. Skulle gjerne hatt tips om en eller to gode børster - hva bruker man rundt om?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.400
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Når det gjelder børste: selv helt uten erfaring synes jeg børsten som fulgte med Okki Nokki var dårlige greier. Skulle gjerne hatt tips om en eller to gode børster - hva bruker man rundt om?
    Enig med dig där, tyckte heller aldrig orginal borsten var bra. Jag kör med mobile fidelitys borste som klarar både våt- och torrrengjöring. Nöjd med den!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har ingen Okki Nokki, men en manuell platevasker (sånn gul en som selges bl.a på Soundgarden). Det som sies om knitring opplevde jeg også i starten. Det jeg fant ut ved hjelp av litt prøving og litt research på nett, var at platene blir FOR rene. Eller for å si det på en annen måte, de blir rene og tørre. Litt som når man har dusjet med såpe, og etterpå er huden tørr. Plata blir rett og slett så ren og tørr at den blir mer statisk og knitrete. Det som funker nå hos meg, og jeg opplever ikke knitring etter vask er følgende :

    Jeg bruker kun vann fra springen. Vannet i Norge er ganske så bra ift andre land. I USA og UK må de kjøpe destillert vann, men jeg gjør ikke det. Når akvariefisk tåler springvann, tåler også vinylen det. Jeg tar så en dæsh med Isopropanol og en dråpe Zalo.

    Det aller første jeg gjør med plata er å skylle den i lunkent vann under rennende vann med litt trykk på kjøkkenet. Så vasker jeg i min maskin, som må snurres rundt. Først 5 ganger ene veien så 5 ganger andre veien.

    Og nå til det som er et must hos meg. Nå skyller jeg igjen plata under lunkent rennende vann, før den tørkes med mykt håndklee/ mikrofiber av god kvalitet (eks hos Bilxtra).

    Til slutt så sprayer jeg plata med anti statisk spray. Den gjør jobben med antistatisk, og litt glider. Ingen knitring.

    jeg vurderer å kjøpe en spray som heter Gruv Glide, men den må bestilles i utlandet. Jeg vet at inne på siden til Okki Nokki så er det en demovideo. Etter at plata er renset, så sprayes den med Gruv Glide. Nåla glir nå optimalt i rilla, ingen statisk el og mindre slitasje på PU og vinyl. Jeg skal bestille en slik Gruv Glide en dag:)

    Håper mine erfaringer kan være til hjelp...
     

    olllie

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2006
    Innlegg
    530
    Antall liker
    464
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er ikke helt fornøyd med vaskeren min. Synes den suger dårlig. Det står at suging i mer enn 3 runder vil skade vinylen, men når 3 runder er over er det fremdeles vått. Jeg bruker isopropanol og vann i moderate mengder. er det noen som har noe erfaring med lengre tids suging?

    Er slik antistatic spray og Gruv Glideå få kjøpt noe sted?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Takk for tips fra flere her. Veldig nyttig med slike tips:). Jeg er dessverre verdens lateste Okki Nokki eier (!!, ja, hvis noen er latere enn meg bør de seriøst vurdere profesjonell hjelp!), men jeg skal prøve meg litt frem nå.

    Antistatic spray har jeg aldri prøvd - jeg trodde kanskje det var en "gadget" som ikke hjalp noe særlig, men mulig jeg har tatt feil der.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.400
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Jeg er ikke helt fornøyd med vaskeren min. Synes den suger dårlig. Det står at suging i mer enn 3 runder vil skade vinylen, men når 3 runder er over er det fremdeles vått. Jeg bruker isopropanol og vann i moderate mengder. er det noen som har noe erfaring med lengre tids suging?

    Er slik antistatic spray og Gruv Glideå få kjøpt noe sted?
    Det låter litt märkligt och inte alls som min. Efter en sugrunda är platen såpass torr att det siste lufttorkar på väg in i nytt innercover. Med andra ord otroligt bra sugförmåga i min maskin. Jag kör också med en god del vätska under tvätt.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Min funker som crosswind sin. Høres rart ut om platene ikke er noenlunde tørre etter 3 runder.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Vanskelig å si på strak arm. Det er ikke lenge siden det kom en mindre oppdatering. Akkurat hva den består i? Vet ikke stort annet enn at den fastlimte skumgummimatta er erstattet av en gummisak som er 'tredd' over tallerkenen (og kan tas av). Tipper at den nye kan være lettere å holde ren. Ellers er det jo bare å ringe og snakke med dem. Tror det er gjort noen endringer på 'sugerøret' også?

    De på bilde i linkene er den 'gamle'. Big Dipper har i hvert fall den nye, muligens The Garden, Oslo HifiCenter og andre forhandlere også.
     
    Sist redigert av en moderator:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Helt lik min som jeg kjøpte på Oslo Hifi Center i desember:) Funker som rakker´n og gull verdt!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Veldig gammel tråd, men sparker den til liv igjen...

    Har lært mye ved å lese gjennom, takk for all deling.
    Men lurer litt på hva resultatet av vann-runden som flere kjører til slutt er?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bump, sa’n :)
    Etter litt surfing på nettet virker det som vannet fjerner overflatestøy som oppstår på grunn av rester av rensemiddel?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg tar en runde to med batterivann/apotekvann og noen få dråper Kodak Photoflo. Må innrømme at jeg ikke aner om det er på grunn av mindre 'såpe'/andre stoffer som kan danne sedimenter ved avdamping i den andre runden, eller om det rett og slett skyldes forskjellen melllom en og to runder. Har ikke prøvd å sammenligne, tror heller ikke det er spesielt enkelt med mindre man tar notater over hundrevis av plater. Det er jo stor forskjell på både hva slags og hvor mye skitt det er på platene, og i det hele tatt.

    Som vanlig er jeg skeptisk til hvor lett det trekkes konklusjoner om årsak og virkning i audiofilien.

    Men, i alle fall, runde to er jo litt billigere enn runde en....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk :)

    Sånn Photoflo høres lurt ut. Ser at rent sterilt vann beholder overflatespenningen.
    Kveldens vaskerunde ble gjort med en runde sterilt vann i etterkant.
    Jeg innbiller meg at platene er tystere enn de første vaskene jeg gjorde uten en runde vann i etterkant.

    Liker vaskeren godt, og til tross for at en ultralydvasker sies å være bedre så synes jeg resultatet med Okki Nokki er veldig bra.
    De ultralydvaskede platene som står i hylla her kan jeg ikke si at oppleves bedre enn dagen nyvaskede.

    Når støvsugerarmen slipper plata, eller drar opp, får jeg noen ganger en liten stripe med vann eller rensevæske som ligger igjen.
    Det blir borte ved luftttørking, men kan det brukes en mikrofiberklut eller lignende for å tørke?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg har brukt en mikrofiberklut til å fjerne stripen med godt resultat.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Mitt triks er å la støvsugeren gå mens jeg løfter armen kontrollert og langsomt av plata. Da blir det ikke liggende igjen noen dråper.

    Men, OBS!

    Skru av støvsugeren med en gang du har løftet av. Når det ikke er kontakt mellom sugerøret og plata, så er hele arealet til åpningen udekket, og luftstrømmen i maskinen går mye fortere, og man risikerer å trekke mer fuktighet inn i maskinen. Da går det galt med vaskemaskinen, rust og mugg og masse som den ikke har godt av.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Aha
    Jeg har prøvd en del angående tid mellom bryter av og armen opp.
    Men arm opp før bryter av er hittil ikke utprøvd.
    Takk for tips :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Antonsen - Jeg har en som ligner som er erstatning for den som sitter på undersiden av platestrammeren.
    Min er ikke rød på farge, dog.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Rapport fra Viken:

    Okki Nokki er fortsatt OK nok :)

    IMG_1313.jpg






    Mer enn OK at dette ikke ligger i rillene lengre ;)

    IMG_1323 (1).jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tar en runde to med batterivann/apotekvann og noen få dråper Kodak Photoflo. Må innrømme at jeg ikke aner om det er på grunn av mindre 'såpe'/andre stoffer som kan danne sedimenter ved avdamping i den andre runden, eller om det rett og slett skyldes forskjellen melllom en og to runder. Har ikke prøvd å sammenligne, tror heller ikke det er spesielt enkelt med mindre man tar notater over hundrevis av plater. Det er jo stor forskjell på både hva slags og hvor mye skitt det er på platene, og i det hele tatt.

    Som vanlig er jeg skeptisk til hvor lett det trekkes konklusjoner om årsak og virkning i audiofilien.

    Men, i alle fall, runde to er jo litt billigere enn runde en....
    Har du noe anbefalt mengde f.eks pr liter Zomby_Woof ?
    Fikk tak i en knapp halvliter av sorten, men så symbolet om etsende og trenger litt bistand med dosering så jeg ikke etser vekk vinylen. :D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette med etsende tror jeg kanskje ikke er så mye å bekymre seg for, annet enn konsentratet. Tipper alt som bryter overflatespenning er etsende, gjennom å virke som en emulgator, og bryte overflatespenningen mellom fettet i huden og vannet, og dermed vaske ut beskyttende stoffer i huden. Dette kan garantert noen som jobber med kjemi i en eller annen form svare mye bedre for enn meg.

    Mulig det er flere varianter av sorten for alt jeg vet. Av min har jeg vel endt opp med 10-15 dråper på en liter (den er tyntflytende, så dråpene blir ikke store). Jeg prøvde meg fram til det reduserte overflatespenningen nok til jevn spredning med et ganske fyldig lag, men fortsatt sånn at den 'sier tydelig fra' om du bruker for lite rensevæske på platene.
     
    Sist redigert av en moderator:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Oi. Stooooooooooooooooor flaske......

    Men ja. Rause mengder rensevæske tror jeg er nøkkelen til å få bra effekt ut av vakumvariantene. Så, akkurat nok til at det sprer seg uten å lage 'lommer'.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Satser på at flaska varer til barnebarna skal vaske sin vinyl en dag i verden 8)
    Jepp! Lommer er noe skjit. Jeg har jukset med en dråpe Zalo i vann-runden for å få tatt drepen på vassyta.
    Blir bra å teste photo flo nå.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.810
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Første vaskene med Photo-Flo i skyllevannet.
    Testet med "knapp teskje" på literen på denne første runden. Skal prøve litt knappere også i senere runder.
    Funker godt, men ikke nødvendigvis bedre enn en dråpe Zalo i skyllevannet.

    Men, Okki Nokki er fremdeles Ok Nok :cool:


    Kjører en runde Okki Nokki rensevæske og deretter en runde vann med Photo-Flo




    IMG_1988.jpg
    IMG_1993.jpg
    IMG_1994.jpg
    IMG_1997.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Er det noen gode alternativer til okki sin børste? Syns holdbarheten på disse er dårlig, de både røyter og mister hele klaser av hår. Har vel brukt opp tre stk...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.851
    Torget vurderinger
    4
    Er det noen gode alternativer til okki sin børste? Syns holdbarheten på disse er dårlig, de både røyter og mister hele klaser av hår. Har vel brukt opp tre stk...

    Man kan kjøpe ekstra pads til børsten om man synes den ser slitt ut.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Den drar væska godt ned i rillene? Da skal jeg prøve den :) Takk for tips
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn