Off-Topic Kabeltråd

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Ser at enda en tråd om kabler ble stengt i samme øyeblikk som man kom med utsagn i strid med partilinjen om emnet. Beklager min mulige provokasjon borte i Kabelkveilen - selv om jeg overhodet ikke ser kontroversen i mitt utsagn om 20xinnspillingstiden som mål på når en kabel er utbrent, i forhold til utsagn om at kabler f.eks. bør ta 10/15/20 prosent av budsjettet for anlegget.

Sistnevnte utsagn, som brukes av bransjefolk og er blitt brukt her inne, tyder da på en direkte relasjon mellom pris/ytelse, men helt uten å ta hensyn til irrelevante dekoreffekter i anlegget.

Mitt utsagn tok utgangspunkt i et ofte uttrykt innspillingsbehov for kabler. Det finnes da faktisk også innspillingsmaskiner for samme, som bejubles i hifi-publikasjoner. Og jeg relaterte spørsmålsstillers problem til innspillingstiden. Som kjent kan denne være lang for komponenter - opp til flere tusen timer for en CD-spiller, for eksempel. Noe som får meg til å undre på om den CD-spilleren skulle vært solgt i uinnspilt stand? Det må da være et helvete å skulle måtte bruke tusener av sub-par timer på å kjøre inn en komponent man har betalt full pris for.

Nå som vi har fått to nye begreper her inne, i forhold til lytting, var mitt svar helt i tråd med idealet om en kvalitativ tilnærming til faget. Det tok utgangspunkt i en kvalitetsheving som oppleves etter avsluttet innspilling, og la inn et faktortall i forhold til det nivå kabelen da oppnår; etter at denne perioden er fullført bør man foreta ny innbrenning av kabelen. Deretter har man et nytt antall avspillingsperioder der man kan nyte kabelen. Kjeden er da: Ubrent - innbrent - utbrent. Bruker man en VIDAR for å friske opp igjen kabelen, slik FIDELITY brukte maskinen på eldre kabler, så mener jeg at man står med "ny" ubrent kabel, og at denne da skal innbrennes på tradisjonelt vis, men vanligvis tar selve innbrenningen kortere tid enn første gang, og kabeleier bør føre logg. Kvalitativ lytting, snarere enn kvantitativ, vil straks avsløre når kabelen er ferdig innbrent, og nye perioder med lytting kan nytes. Som regel bør man trekke fra en periode ved hver ny innbrenning, slik at det blir 20-19-18-17, osv. Har man riktig gode kvalitative lytteevner så vil innbrenningstiden ta meget lang tid, men man bør bruke en partallssekvens når man beregner lytteperioder i forhold: 20-18-16, osv -- som refleksjon av ens høyere utviklede lyttegaver.

Dette lyder da fullstendig rimelig. Som Høvdingen selv påpeker i sin stopp-melding:

Trådstarter kom med et seriøst spørsmål.

Nemlig: Hvor lenge "varer" en høyttalerkabel? (red: Trådstarters tødler.)

Men likevel ble tråden stanset med følgende melding: ... men nå har tråden utviklet seg til å bli off-topic.

Dette så jeg ikke. Flere hifi-entusiaster kom med ulike utspill til svar på det seriøse spørsmålet om hvor lenge en kabel varer. Det ble til og med foreslått kabeleffekter med utgangspunkt i kabelens plass på jordoverflaten i forhold til ekvator. Dette kan umulig være kontroversielt, så lenge folk driver og hever kablene sine noen centimeter opp fra gulvet, ved hjelp av dertil egnede passive komponenter.

Og kjenner jeg bidragsyterne rett så ville det også snart kommet forslag om at kablenes livsløp kan strekkes ved bruk av spray. (red. anmerkning: Mens selve kabelen helst ikke bør strekkes.)
Jeg velger derfor å legge min fremtidige kabelinnsats til Off-Topic tråden (sikkert til stor lettelse for mange oppe i Kabelkveilen.)

Men intensjonen med denne tråden er å komme med virkelig seriøse og relevante innlegg om hvordan man får mest mulig musikk ut av sine kabler, og hva slags kabler som skal til for å levere hele musikken.

Så etter denne litt løsslupne innledningen oppfordrer jeg de kabelnøkterne til å komme med sine ulike gode råd når det gjelder denne passive komponenten!

Må man ta den helt ut som i dette tilfellet, eller kan man få utrolig bra lyd gjennom mer beskjedne tiltak?
(red. anmerkning: Merk forøvrig det helt seriøse tweaket som er gjennomført for å sikre en gunstigere relasjon mellom kabler og gulv. Kvalitativt begavede lyttere hører klart forskjell når slike brukes.)

 

Vedlegg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
For å sikre utstrakt deltagelse synes jeg du burde finne en måte å relatere dette til FRP, oljefondet, facisme, konebanking og Allah. Da kan det virkelig bli schwung på tråden.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Lille_Adam skrev:
For å sikre utstrakt deltagelse synes jeg du burde finne en måte å relatere dette til FRP, oljefondet, facisme, konebanking og Allah. Da kan det virkelig bli schwung på tråden.
Hvor får man best gehør for nye tanker? På menighetsfakultetet, eller ute blant folket?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg synes vi mangler en kabelfornyer på markedet. Vidar er etter det jeg forstår en kabel-elder, i det den akselererer aldringsprosessen.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Har noen gjort seg opp noen mening når det gjelder varmekonstruksjon i gulv?

Jeg er hellig overbevist om at vannbåren varme må være mye bedre en varmekabler - da ikke mtp varme, men elektrisk stråling som kablene til hifi anlegget kan påvirkes av.

Nå er jo ikke abx testing det helt enkle å få til i dette tilfellet, men nå går jeg snart fra et golv uten strøm/vann i - til vannbåren. Det blir meget spennende å høre hvilken innvirkning dette kan ha på lyden.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
mteinum skrev:
Har noen gjort seg opp noen mening når det gjelder varmekonstruksjon i gulv?

Jeg er hellig overbevist om at vannbåren varme må være mye bedre en varmekabler - da ikke mtp varme, men elektrisk stråling som kablene til hifi anlegget kan påvirkes av.

Nå er jo ikke abx testing det helt enkle å få til i dette tilfellet, men nå går jeg snart fra et golv uten strøm/vann i - til vannbåren. Det blir meget spennende å høre hvilken innvirkning dette kan ha på lyden.
Det vil jeg faktisk si det er verdt å vurdere nærmere - spesielt siden mange installerer elektrisk gulvvarme i kjelleren, som ofte er stedet der lytterom lokaliseres. Spørsmålet er om denne strålingen er sterkere enn den som genereres av mobiltelefoner, trådløse nett, osv. Men gitt ulike utspill omkring hva som påvirker lyden er det ingen tvil om at slike kretser kan generere kraftfelt med minst like stor innvirkning.

Og tenk om forskjeller mellom kabler kan skyldes at man med ett strekk har hatt kabelen liggende i en posisjon i forhold til en slik krets under gulvet, mens man i en annen har hatt en annen relasjon i forhold til det induserte kraftfeltet?
 
K

kbwh

Gjest
Kabelløftere kan plutselig ha hørbar elektromagnetisk effekt. Oj.

Forøvrig er jeg enig i at Høvdingen godt kan begrunne stengingen av den andre tråden på ordentlig vis. Dersom man ikke kan diskutere alle avskygninger av kablers lydpåvirkning og årsaker til denne på kabelhjørnet bør man heller legge ned kabelhjørnet og flytte alle kabeltråder til Off topic.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Valentino skrev:
Kabelløftere kan plutselig være hørbare. Oj.

Forøvrig er jeg enig i at Høvdingen godt kan begrunne stengingen av den andre tråden på ordentlig vis. Dersom man ikke kan diskutere alle avskygninger av kablers lydpåvirkning og årsaker til denne på kabelhjørnet bør man heller legge ned kabelhjørnet og flytte alle kabelråder til off topic.
Samtidig som det også kan være interessant å utvikle en tråd om kabler på Off-Topic som er så relevant og full av spennende tanker at lesere i Kabelhjørnet velger å ta den med i sitt lesestoff!
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Det finnes skjermede varmekabler. Jeg har det. ;)

Og enda en idè til nye produkter tar form, high-end varmekabler... ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Et område som det er gjort alt for lite på er å inkorporer kabler i levende organismer, og bruke dette vevet som isolasjonsmateriale.

Dette kan gjøres på den enkle måten med at man transplanterer ledere inn i plantedeler som man holder i live med vanlige grønne fingre. Slyngplanter kan være gode kandidater her, eføy, gullranke etc. Den livsenergien som kablene da omsluttes av vil stå imot de fleste former for kjent og mindre kjent innstråling som forstyrrer den svarte bakgrunnen i musikken. Man må bare huske å vanne kablene og sørge for tilstrekkelig lys.

Dette høres kanskje litt rart ut, men tenk på hvor mye mer komplekse levende organiske strukturer er enn syntetiske og døde strømper. Dette vil bringe nytt liv til musikken og kablene.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
For å være litt innovativ, synes jeg at man skal starte med en ny form for ABX-testing av kabel. Først tester man med alle kablene inne i anlegget (A) så spiller man musikk etter å tatt ut alt av kabler (B) og får man til teste om man hører forskjell på anlegg med eller uten kabel (x).

Antakelig vil mange få seg en skikkelig AHA opplevelse. ;)
Det er er den eneste fornuftige bruk av ABX-testing. Hører man da ikke forskjell, bør man vurdere en ny hobby. ;)
 
J

Jurassic

Gjest
mteinum skrev:
Har noen gjort seg opp noen mening når det gjelder varmekonstruksjon i gulv?

Jeg er hellig overbevist om at vannbåren varme må være mye bedre en varmekabler - da ikke mtp varme, men elektrisk stråling som kablene til hifi anlegget kan påvirkes av.

Nå er jo ikke abx testing det helt enkle å få til i dette tilfellet, men nå går jeg snart fra et golv uten strøm/vann i - til vannbåren. Det blir meget spennende å høre hvilken innvirkning dette kan ha på lyden.
For å gjøre det komplisert så stråler enleder varmekabel mye mer enn toleder....
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Lurer litt på dette med trafoer og varme...Hadde det ikke vært en ide å rullet ut trafotråden NEDE i gulvet? Slik att en da kanskje kunne sluppet varmekabler? Tenk også hvor små og fiffige hi-fiboxene da kunne vært?
Forøvrig tar jeg det som en selvfølge at ekte high-endere legger varmekabelsløyfa laangt borte fra det planlagte anleggsstedet.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jaerbu skrev:
Lurer litt på dette med trafoer og varme...Hadde det ikke vært en ide å rullet ut trafotråden NEDE i gulvet?
Hmm.. kanskje jeg skal få rørlegger til å legge det vannbårne anlegget via rørforsterkeren min. Til nå så har man jo følgende oppvarmingskilder; sjøvann/pellets/solenergi/strøm. En klasse A rørforsterker går jo rett inn i rekka her ;D
 
Topp Bunn