OBS , OBS KINA import strømkabel OBS , OBS

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
For noen dager siden mottok jeg en strømkabel , kjøpt på e-bay fra Kina .
Eieren ville sjekke den , da sikringen hadde gått et par ganger etter at kablen var tatt i bruk .
Dette skjedde da kablen ble flyttet på .
Målte den , og det viste seg at det var overslag i selve kablen ...
Vær defor ytterst forsiktig med import av strømkabler ....
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.496
Antall liker
9.228
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
For noen dager siden mottok jeg en strømkabel , kjøpt på e-bay fra Kina .
Eieren ville sjekke den , da sikringen hadde gått et par ganger etter at kablen var tatt i bruk .
Dette skjedde da kablen ble flyttet på .
Målte den , og det viste seg at det var overslag i selve kablen ...
Vær defor ytterst forsiktig med import av strømkabler ....
Men den så sikkert ut til å koste en million...
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.592
Antall liker
762
Torget vurderinger
8
He,He, har hatt en lignende opplevelse med en feit DIY strømkabel kjøpt fra Hong Kong i metervare. Der var det brudd innvendig i kabelen...
Kinamikk....
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
På mine kinarøver Odin-kopier målte jeg og sjekket først og da var jord løs på den ene Schukoen og helt løst festet i andre enden, så de MÅ måles og sjekke alle termineringer :)
For noen dager siden mottok jeg en strømkabel , kjøpt på e-bay fra Kina .
Eieren ville sjekke den , da sikringen hadde gått et par ganger etter at kablen var tatt i bruk .
Dette skjedde da kablen ble flyttet på .
Målte den , og det viste seg at det var overslag i selve kablen ...
Vær defor ytterst forsiktig med import av strømkabler ....
 
U

utgatt25555

Gjest
Hva pokker forventer man, selv blandt de egne (som hører forskjeller) leser man om dumheter som knapt fortjener omtales, det er dyrt å kjøpe billig (noen ganger) og gråstein blir ikke gull bare for at man ønsker det aldri så sterkt...

Det er litt som kjøpe Rolex kopien, da kan jeg være uten, helt til jeg har råd med orginalen, å late som?? næææhhh!!!...

mvh
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det kalles falsk økonomi her i huset..jeg har skrevet om emnet i Jorwed´s "Rundt og Rundt er like langt" + flere andre steder..Lønner seg å være ultrakritisk til slike kjøpskilder, da det svært ofte ender feil--Veit faktisk ikke hvor mange ganger jeg har advart om det i diverse fora..Jeg tar forresten ikke i Clas Ohlsons kabling med ildtang heller. Men opptaksmedia, det kan CO.
 
Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Menn er visst visuelle.. Og endel av disse er da pene å se på.. Hjelper neppe om huset brenner ned, men pyttsann..
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Menn er såvisst visuelle, og en del kvinner er da pene å se på. :D

Men dette sender tankene til en diskusjon jeg var med på for en stund siden. Den gangen handlet det om kinakopier av Oyaide og Furutech nettstikk fra eBay. Jeg 'stemte nei', og mener det er på sin plass å melde QED.

Hvis man holder mennesker utenfor, så er det å komme hjem til oppbrent vinylsamling den verst tenkelige katastrofe.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Hvor mye koster en bra strømkabel hos Clas?
Bare tull å kjøpe på ebay og slike steder hvor man ikke har kontroll på hva man får.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Det er alltid lurt å sjekke strømkabler. Jeg kjøpte noen diy solidcore-kabler fra et ganske kjent medlem på forumet. Nå kostet de ikke spesielt mye, og jeg hadde noen ganske digre beist av noen forsterkere så det kunne ikke skade med tykkere baner til strømmen, og i verste tilfelle så det kanskje litt penere ut. Men det var feil på alle kablene, fyren var tydeligvis gammal for han hadde jo ikke truffet hullene i kontaktene i begge ender. De lå der løst og forårsaket utallige blåste sikringer, svimerker i strømkontakten til forsterkerne mine etc. Fant ikke utav det før et halvt år etter. Heldig med at elektronikken ikke tok permanent skade, eller at leiligheten ikke brant ned.

En annen gang var jeg vitne til at en strømkabelen til en frityrkoker på kjøkkenet begynte å brenne mens jeg sto rett ved siden av, helt ut av intet. Blåste ut flammen og livet gikk videre. Temmelig surrealistisk. Er den dag i dag ikke helt sikker på om det var noe som faktisk skjedde eller noe jeg inn innbilte meg.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det var mitt poeng også. Å vite hva man får. Jeg kjøpte Ölflex og nettstikk hos ELFA, og hadde et (ekte) Oyaide IEC-stikk liggende. Tror jeg hadde kjøpt alt fra ELFA om jeg ikke hadde det liggende.

Misforstå meg rett. Det lages voldsomt mye flott i Kina, men det er ikke alltid lurt å stole på ebay- eller alibabaselgere.
 
Sist redigert av en moderator:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Beholdt du bare kabelen til kokeren? Pytt pytt, bare å blåse ut lyset liksom?
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Jeg er usikker, tror jeg surret elektrikertape rundt etter å ha inspisert skaden, og at den fortsatt er i bruk. Hvis det var en IEC-kontakt, så er det mulig at kabelen ble byttet ut. Men dette var mange herrens år siden mens jeg bodde hos mine foreldre, jeg var sikkert 10år og hadde ingen stor formening om brannsikkerhet. Jeg får ta en sjekk neste gang jeg er hjemme, ville jo vært dumt hvis det plutselig tok fyr igjen.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
867
Antall liker
1.292
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Hvorfor kjøpe kopier av ting når man istedet kan kjøpe Ølflex 2x1,5? Den er laget for å fungere i tøffe områder og skal være upåvirket av innstråling i tillegg til mekanisk stress. Den er flertrådet noe et slikt bruksområde krever. Skjøtekabler har heller ikke krav til CE merking etter hva jeg vet.
 

Endpoint Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
21.04.2013
Innlegg
867
Antall liker
1.292
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
37
Z

Zomby_Woof

Gjest
dvs - delene som brukes skal være godkjentmen det er lov å lage kablene selv.
Det er vel en snarvei. Men som jeg sa om mine selvbygde sykkelhjul: Her kan man i det minste sjekke eget arbeid for hvert trinn, og jeg er mer bekymret for liming av dekk.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det tør jeg nesten garantere, Zomby.. enkelte gjør alt for å rydde et lager..
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Hvorfor i huleste skal man kjøpe strømkabel på Ebay når det følger med en helt grei kabel? Hvis det er behov for en mer eksotisk kabel så er det lett å få tak en CE-godkjent hos norske hifi-butikker.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Og terminert av folk som kan det også, i de tilfeller det gjelder metervare...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvorfor i huleste skal man kjøpe strømkabel på Ebay når det følger med en helt grei kabel? Hvis det er behov for en mer eksotisk kabel så er det lett å få tak en CE-godkjent hos norske hifi-butikker.
Det sier seg vel selv? En esoterisk kabel fra norske butikke er dyr, men en som likner er billig på Ebay.

Selv har jeg masse strøkabler laget av "LMC"-kabel kjøpt i Norge, med Oyaide-kopier til kontakter. ...Skjønt, de er så like Oyaide at jeg vet egentlig ikke om det bare er noe som "falt av en lastebil". ;) Disse har fungert suverént i årevis.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det er alltid lurt å sjekke strømkabler. Jeg kjøpte noen diy solidcore-kabler fra et ganske kjent medlem på forumet. Nå kostet de ikke spesielt mye, og jeg hadde noen ganske digre beist av noen forsterkere så det kunne ikke skade med tykkere baner til strømmen, og i verste tilfelle så det kanskje litt penere ut. Men det var feil på alle kablene, fyren var tydeligvis gammal for han hadde jo ikke truffet hullene i kontaktene i begge ender. De lå der løst og forårsaket utallige blåste sikringer, svimerker i strømkontakten til forsterkerne mine etc. Fant ikke utav det før et halvt år etter. Heldig med at elektronikken ikke tok permanent skade, eller at leiligheten ikke brant ned.

En annen gang var jeg vitne til at en strømkabelen til en frityrkoker på kjøkkenet begynte å brenne mens jeg sto rett ved siden av, helt ut av intet. Blåste ut flammen og livet gikk videre. Temmelig surrealistisk. Er den dag i dag ikke helt sikker på om det var noe som faktisk skjedde eller noe jeg inn innbilte meg.
Påbudet om at solid core kun skal brukes i fastmonterte installasjoner er sannsynligvis ikke tatt ut av løse lufta. Har syndet mot akkurat dette selv for en del år siden, jeg loddet blant annet 2,5mm2 SC direkte på strøminntaket inne i cd-spilleren og terminerte kabelen med et vanlig støpsel på utsiden. Gikk heldigvis bra, men ville nok ikke tatt en sånn sjanse igjen. Ikke merket jeg noe forskjell på lyden heller, så vidt jeg kan erindre...
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Vel... Jeg opererte med kraftige "solid kåre" strømkabler for noen år siden, men jeg har pensjonert disse, og går med helt normale (men høvelig grove) kbaler nåtildags.

Johan-Kr
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Har 3 Kina kabler selv. Da regner jeg med at vi snakker om de som koster rundt 200 lappen ferdig levert på døra.
Har selv opplevd dårlig sammen skruing på disse.
Men det regnet jeg med til den prisen.
Alle ble åpnet og målt før bruk.
Utover det kan jeg ikke se noe galt. De virker solide og gjør det de skal.
Interne feil inne i kabler er det ofte vanskelig å forsikre seg mot. Har opplevd dette selv på dyre kabler.
Har også litt dyrere kabler fra den kanten. Og de har mye høyere kvalitet på alt.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Carisma: Det kan de godt ha. Men det finnes da meget gode strømkabler av renommert merke også. Bygget i Kina, men med kvalitetskontroll utenfra. Eksempler er QED, Audioquest.. Kjæresten min har tre QED Qonduit MC, terminert med Furutech:rolleyes: Pris? Langtfra avskrekkende..
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
914
Ja,det lages mye bra i Kina. Synes selv disse billig kablene er bra(etter stramming av skruer)
Spørsmålet er vel heller hva en forventer.uheldigvis kan man alltids oppleve produksjons feil.
Personlig synes jeg priser rundt kabler er veldig spekulativt og overdrevet.
Men som en god og naiv audiofil så trives jeg med den positive placebo effekten kabler gir😉
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Dazed: Cu-utgavene er da ikke dyre? Effekten er god og. Jeg lurer da på en ting: Du var visst ikke skremt av å legge tusenvis av kr i en viss overgradert Debut III jeg husker, så hva er så vanskelig med å tenke gjennomført VFM-kvalitet i alle ledd? Slik Furutech gjør? Se på brukten, da, vel. Eller bruk standard lakrislissestrøm hvis det blir for vanskelig å svelge. Jeg får god hjelp til terminering, og de ferdige kablene blir sjekket flere ganger av profesjonelle før overtagelse.
 
Sist redigert:

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte en brukt arm til 750 spenn, en speed box, noen billige småting og en 4500-kroners pickup som jeg tok med til den neste spilleren min. Synes ikke det var så ekstravagant, når alt kommer til alt. Det var moro, jeg lærte noe og lyden ble bedre. Økonomisk? Neida. Jeg er ikke fremmed for å kaste penger på hobbyer.

430 Kr var ikke så ille som jeg trodde, men neste gang jeg bygger, tror jeg sikkert at jeg finner noe fint i Elfa- eller Elhandel-sortimentet for en åttendedel til en fjerdedel av det. ;)
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Tusenkronersspørsmålet må da være om Furutech og lignende teknisk sett er bedre, eller om de bare ser kulere ut..... Dersom de er kule-faktoren man er ute etter så får nå det være opptil enhver, men teknisk sett ligger det liten eller ingen gevinst i å bruke fysisk oversized stikk bare for at myten om at svarte kabler er dårlige kabler.
Kvalitetskabler er rated for det som står i spec, feks 10 eller 16A, og da holder de det, - punktum. Så kan man lure på hvorfor man trenger 16A stikk til en pre som kanskje bruker 1A..... Lydmessig?? Jaja - de som tror gjør vel det.... sikkerhetsmessig kan det fort bli en annen sak...
 
Topp Bunn