OBS OBS Barenboim i kveld, Hovedscenen. Be there or be square

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.675
Torget vurderinger
23
:D:D
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.777
Antall liker
5.270
Sted
oslo
Takk for heads-up!
Kjente ikke til Má Vlast, så nå er det på tide med en google-runde for å finne ut hvilken innspilling som må skaffes først.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.675
Torget vurderinger
23
Ma Vlast er et av mine absolutte favorittverker. Håper noe av dette med Barenboim bak spaker & mikrofoner kommer på opptak. Skulle gitt mye for vært i Berlin tidligere i høst. Får nesten denge Nlykke for ikke å ha vært på alerten, han som nesten ER en Berliner og dessuten har framifrå musikksmak.

Når 'Teket blir ferdig, presentabelt og mer egnet til flere enn en person så tar vi en "Get Vasted" aften!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.675
Torget vurderinger
23
Sitt klar i startgropa, skjer i.l.a. høsten!
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.675
Torget vurderinger
23
Hmm... det har du egentlig rett i! Vel, da blir det i.l.a. året!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Det er vel to innspillinger av Má vlast som peker seg ut. Václav Talich med Czech P.O. på Supraphon SU 3826 fra 1954 (Vol. 6 i Václav Talich Edition), og Rafael Kubeliks innspilling fra 1990, etter fløyelsrevolusjonen, også med Czech P.O. Supraphon 11 11208. Jeg vil vel også tro at Karel Ančerls innspilling fra 1964 (også med Czech Philharmonic) på Supraphon SU 3661 er verdt å ha.
Da har du verket dirigert av 3 tsjekkiske dirigenter som alle var i opposisjon til kommunistene. Talich ble motarbeidet av kommunistene, men ble værende i Tsjekkia livet ut, selv om han ikke fikk dirigere Czech P.O. etter 1957) Ančerl forlot Tsjekkia i 1968 og emigrerte til Canada. Alle 3 er meget følelsesladete innspillinger, kanskje spesielt Kubelíks.

Kubelík var født i Tsjekkia og grunnla musikkfestivalen "Prague spring" og dirigerte den første konserten i den nye festivalen i 1946. Han forlot Tsjekkia i 1948 etter at kommunistene kom til makten og lovte å aldri dirigere der igjen før Tsjekkia igjen ble fritt. Så, i 1990, var han tilbake og dirigerte "Mitt fedreland" under "Prague spring". Han døde i 1996, og hans aske er begravd på kirkegården på Vyšehrad (som jo også er en av satsene i verket - Vyšehrad, Vltava, Šárka, Z českych luhu a hajů, Tábor, Blaník).
 
Sist redigert:

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.675
Torget vurderinger
23
Otare - du er som alltid et oppkomme! Tenk deg Barenboim, som spilte med Kubelik som 18 åring! Tøft...

Apropos, var oppe i en blå og aluminiumsfarget Blanik 2 seters seilfly på syttitallet!
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Litt mer om verket:

Vyšehrad betyr "Den høye borgen", eller kanskje Borgen på klippen, men det er vel mer sannsynlig at det betyr "Den øvre borgen" og henspille på at den lenger opp i elven i forhold til Hradčany. Når du står i Mala Strana og ser oppover Vltava, ser du en kirke med 2 tårn ytterst på en klippe over Vltava. Det er Vyšehrad. Under Přemyslid dynastiet ble herskersetet flyttet litt mellom Hradčany og Vyšehrad. Det sies at byen Praha opprinnelig ble grunnlagt rundt Vyšehrad. Det er lett å komme dit - Vyšehrad er en av stasjonene på C-metrolinjen i Praha. Det er forøvrig også navnet på en radiostasjon i Praha - stedet verdsettes virkelig av tsjekkerne.

Vltava trenger vel ingen forklaring. Jeg har alltid synes at det er litt søtt at Smetana bruker et tema som minner veldig om "Ack Värmland du schöna" i Vltava. Smetana jobbet jo som dirigent i Göteborg i mange år. Det er forøvrig mange muligheter for fotturer i Bøhmen. En av den er i Šumava, der man kan kjøre til Kvilda og gå inn til det Vltava starter - Pramen Vltavou (Vltavas kilde). Område var stengt i mange er fordi disse kildene ligger bare noen få hundre meter fra grensen til Tyskland, men nå er det åpent. Šumava er forøvrig et flott område for fot- og sykkelturer. Vltava renner også gjennom Česky Krůmlov, et fantastisk sted som også har en musikkfestival (3 uker i juli/august)

Šárka er en mytisk kvinnelig kriger fra tsjekkisk "folklore". Det er forøvrig også en bydel i Praha, men musikken i Má vlast henspeiler på denne krigeren. Både Zdeněk Fibich og Leoš Janáček har skrevet en opera med samme tittel.

Z českych luhu a hajů - fra Bøhmens skoger og enger - beskriver landskapet i Bøhmen (Čechy).

Tábor er en by i Bøhmen. Tabor betyr forøvrig "leir" på tsjekkisk. Byen ble grunnlagt i 1420 av to Hussiter fra den mest radikale delen av Jan Huus' tilhengere. Vakker by. Det anbefales et besøk!

Blaník er to åskammer i Bøhmen. I følge legenden skal det være en stor hær krigere inne i åsene som vil komme ut og slåss for fedrelandet når det er i stor fare.
 
Sist redigert:

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Innlegg
1.655
Antall liker
1.714
Torget vurderinger
1
Kubelik og Boston symphonic orchestra fra 1971 er heller ikke så halv gale på vinyl. Av klassiske verk er Ma Vlast en av favorittene. Talich er og veldig bra, Ma Vlast er ett fantastisk stykke musikk.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.613
Antall liker
9.170
Sted
Trondheim
Ja, det finnes mange, og sikkert veldig gode, innspillinger, men Kubelíks gjensyn med Czech P.O. i 1990 i åpningskonserten i den festivalen han startet i 1946 har en helt egen betydning. Den innspillingen bør alle som er glad i verket ha.

Jeg ser at Kubelík i hvertfall har 3 innspillinger. Med Boston S.O. på DG, Chicago S.O. på Mercury, og Czech P.O. på Supraphon. Det er i hvert fall de 3 jeg har med ham. Harpearpeggioene i Vyšehrad som starter hele syklusen er magiske. De er forøvrig også kjennesignalet til radiostasjonen med samme navn.

Jeg har nettopp hørt Supraphon og Mercuryinnspillingen på kontoret. Mercury-inspillingen med Chicago S.O. er klart mer dramatisk enn Supraphon fra 1990. Jeg foretrekker helt klart 1990-utgaven.
 
Sist redigert:

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Ma Vlast er helt ukjent for meg.

Jeg er ikke så velbevandret i klassisk musikk, men ingen nybegynner heller. Men musikken skal sjekket ut.

For et par uker siden så jeg et program om Barenboim i Østerrike. En sympatisk person som noen omtalte som kanskje den største musikeren i moderne tid.

Ser ut som at otare kunne ha vært deltager i Kontrapunkt hvis det programmet hadde startet på ny igjen.

Eirik.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.202
Antall liker
101.675
Torget vurderinger
23
Barenboim ER unik - som musiker, dirigent, orkesterleder og meneske. Når du setter sammen et orkester bestående av musikere fra Palestina og Israel, og setter opp musikk fra Wagners "Tristan og Isolde" under den årlige Israel musikkfestival, da er du ganske så spesiell som person.... Ekteskapet med den smått fantastiske cellisten Jacqueline Du Pre (som dessverre gikk bort veldig tidlig) skapte også noen fantastiske innspillinger med de to.
 
Topp Bunn