Obamas tale.

O

O J

Gjest
Hva syntes dere?

Hilsen Øivind, som ikke er mere høyrevridd enn at han sikkert kunne stemt på begge parti om han var amerikaner.

T

Tølper

Gjest
O J skrev:
Hilsen Øivind, som ikke er mere høyrevridd enn at han sikkert kunne stemt på begge parti om han var amerikaner.
Ikke veldig snodig i og med at begge partiene i det store og det hele er høyrepartier, det ene lenger mot ytterkanten enn det andre naturligvis. Et veldig snevert politisk spektrum der borte i det store og det hele.

Når det gjelder talen, vurderer å få den med meg.

Mvh

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.061
Torget vurderinger
1
Talk is cheap.

Jeg skjønner ikke at man legger så mye betydning i politiske taler. Politikere som står og snakker sitt publikum etter kjeften, fullt opp av klisjeer, nøye innøvd på forhand og utøvd etter ferdigskrevet manuskrift à la en skuespiller. Og så hyper tabloidpressen dette opp på Messiahs nivå etterpå.

Jeg har ikke hørt talen hans, men jeg blir overrasket om den ikke passer beskrivelsen.

PS: Ovennevnte synspunkt dekker hele kategorien, ikke bare Obama.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
pedal skrev:
Talk is cheap.

Jeg skjønner ikke at man legger så mye betydning i politiske taler. Politikere som står og snakker sitt publikum etter kjeften, fullt opp av klisjeer, nøye innøvd på forhand og utøvd etter ferdigskrevet manuskrift à la en skuespiller. Og så hyper tabloidpressen dette opp på Messiahs nivå etterpå.

Jeg har ikke hørt talen hans, men jeg blir overrasket om den ikke passer beskrivelsen.

PS: Ovennevnte synspunkt dekker hele kategorien, ikke bare Obama.
Er det ikke blant en leders aller viktigste oppgaver å motivere de han skal lede?

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.061
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
Er det ikke blant en leders aller viktigste oppgaver å motivere de han skal lede?
Alt med måte...

K

KindOfBlue

Gjest
Satt oppe i natt for å få med meg siste kveld i landsmøtet.
Når Pat Buchanan, som er republikaner av sterk overbevisning, gir seg ende over og sier han ikke har hørt maken i sitt 48 år lange politiske liv, og at Obama er et politisk unikum som snakker til "the heart of the Americas, from the heart of the Americas", så er det vel grunn til å kanskje vie det litt oppmerksomhet?

Buchanan har jo selv prøvd å bli valgt:

Talen var en utrolig maktdemonstrasjon - en torpedo rett i baugen på GOP, og på alt GOP har mislykkes med i løpet av de åtte år partiet har vært i maktposisjon. Det var også en ekstremt modig tale, der Obama nevnte skillelinjer som politikere, selv begge Clintons, har styrt unna. "Abortion" og "gays and lesbians" er ikke felt amerikanske politikere ofte våger trå inn på uten mengder av airbags rundt utsagnene.

Talen er et vendepunkt. Ekspertpanelet på CNN satt etter talen og skjønte at her hadde man opplevd noe sjeldent, "we think the McCain campaign is speechless after this." Og det ble direkte sagt at "whoever is not chosen to be McCain's VP is a lucky man."
Det ryktes at både Pawlenty og Romney trakk seg som kandidater etter talen, og at McCain derfor valgte Palin i det som nå kalles "a Hail Mary pass," noe man gjør når man er desperat.
Etter å ha kritisert Obama for å mangle erfaring, velger McCain en VP som kommer fra en by med 9000 innbyggere, som er guvernør i Alaska, USAs 47. største stat, og hvis hovedsete - Anchorage - er mindre enn Corpus Christi, Texas.
Her er Obama-kampanjens svar på det valget:
"Today, John McCain put the former mayor of a town of 9,000 with zero foreign policy experience a heartbeat away from the presidency. Governor Palin shares John McCain's commitment to overturning Roe v. Wade, the agenda of Big Oil and continuing George Bush's failed economic policies -- that's not the change we need, it's just more of the same," said Bill Burton, Obama Campaign Spokesman.
Talen:

C

Cyber

Gjest
God tale, en mann av det kaliberet vi trenger for å kaste regjeringen som har ødelagt vårt eget land, bit for bit.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Når McCain har sikret seg en visepresidentkandidat som han har går nok Obama en litt tyngre tid i møte. Hun høster nok en god del stemmer for McCain på abortmotstand og sin liberalisme når den gjelder håndvåpen.

Dessuten har noen sagt "NO niggers in the WhiteHouse", hvem vet, kanskje det dukker opp en ny Lee Harvey Oswald?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
pedal skrev:
Fush skrev:
Alt med måte...
Han som sitter idag er jo veldig måtelig.......

Nå "synser" du mye pedal, siden du ikke har sett/hørt talen. Særlig "menings"berettiget er du ihvertfall ikke. ;)
Forøvrig er Obama neger, og negre er ikke godt likt av alle.. En ny Lee Harvey vil desverre ikke komme som noen overraskelse.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei....

En knakende god tale...

Jeg sitter med følelsen at Barak er "The real thing".....

Jeg krysser bare fingrene for at han blir valgt og at han leverer.....

Mvh
OMF

M

Morpheus

Gjest
OMF skrev:
Hei....

En knakende god tale...

Jeg sitter med følelsen at Barak er "The real thing".....

Jeg krysser bare fingrene for at han blir valgt og at han leverer.....

Mvh
OMF

Lagga

Æresmedlem
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
37.573
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Vel,

demokratenes to kandidater var en kvinne og en farget,
McCain er dekorert soldat og hvit;
McCain er USA's neste president.

Det er NESTEN like bankers som Norges valg av nytt kampfly.
For dét var aldri noen konkurranse ved valget av F 16.
Det har heller aldri vært noen konkurranse denne gangen.

Og da er det rimelig bankers.

Get it?

:-\

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.061
Torget vurderinger
1
Hvor var du da Obama brakk staven?
Talen hans er vist blitt en snakkis, så det er mulig jeg oppfattes som en gledesdreper. Men jeg har et generelt problem med å svelge svulstige politikertaler. Jeg tenker da på formen (og ikke innholdet). Svulstig politikertale blir ekstra svulstig i valgkampen, ikke minst på partisamlinger og landsmøter. Og når valgkampen finner sted i USA så er den svulstigere enn svulstigst. Amerikanerne har et svakt punkt herom. Av en eller annen grunn så liker de å høre alle disse verbale klisjeene og selvfølgeligheter om verdier, tro og moral.

Obama i går: ”Jeg vil gjenreise moralen så USA igjen representerer håp for alle dem som kjemper for frihet, for alle som lengter etter fred.”

Omtrent som sluttsekvensen i typiske Hollywood filmer, hvor hovedrollefiguren (uansett om han er sersjant med bare grunnskole) fremfører filmens moral i en monolog like velformulert og reflektert som en Obama. Gjerne med svulstig orkestermusikk i bakgrunn.

Aftenpostens korrespondent Anders Nordstoga skriver i dag på side 15: I sin tale balanserte Barack Obama mellom høystemt retorikk og konkret politikk.

Og associated press mener at Obama istedenfor å dvele ved spesifikk politikk, overlesset talen med den type retoriske blomster som republikanerne latterliggjør.

-------------

For øvrig ser også jeg fram til Obama som ny president.

ErosLoveking skrev:
Nå "synser" du mye pedal, siden du ikke har sett/hørt talen. Særlig "menings"berettiget er du ihvertfall ikke.
Jeg er fryktelig lei meg for at mitt innlegg ikke nådde opp til dine høye saklighetskrav. Dessverre har jeg oversittet fristen for å kunne redigere innlegget. Jeg beklager atter en gang hvis du ble forulempet av min synsing.

K

KindOfBlue

Gjest
Interessant at du nevner AP. Babington, som skrev APs melding fra møtet, leverte den minutter etter at talen var ferdig. Keith Olberman fra MSNBC kommenterte at APs rapport "bore no resemblance to the speech we just witnessed. Babington, find other work."
Men så er også AP beryktet for sin reaksjonære holdning.

O

O J

Gjest
Rett etter denne gode talen, valgte McCain sin VP. Har han forseglet sin skjebne ?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
pedal skrev:
ErosLoveking skrev:
Nå "synser" du mye pedal, siden du ikke har sett/hørt talen. Særlig "menings"berettiget er du ihvertfall ikke.
Jeg er fryktelig lei meg for at mitt innlegg ikke nådde opp til dine høye saklighetskrav. Dessverre har jeg oversittet fristen for å kunne redigere innlegget. Jeg beklager atter en gang hvis du ble forulempet av min synsing.
Mest forulempet blir jeg fordi du quoter meg uten å ta med ;) , fordi du da tillegger meg et sinnelag jeg så absolutt ikke er/var i......

;) skjønner ;)

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
6.061
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Mest forulempet blir jeg fordi du quoter meg uten å ta med ;) , fordi du da tillegger meg et sinnelag jeg så absolutt ikke er/var i......

;) skjønner ;)
No hard feelings Eros! Gratulerer med rundt tall, forresten! Det vil si innlegg nummer tusen. Ikke meningen å misstolke jubileumsinnlegget ditt. :) :) :)

Ellers så har jeg sagt mitt i denne tråden. Politiske valgtaler godt innkokt med Gud, Fedreland, Krig, Fred og sånt er en i overkant tungfordøyelig verbal schmaltz. Men bevares, hver sin smak.

M

Morpheus

Gjest
Helt enig der Pedal! Det er stor forskjell på idepolitikk og realpolitikk!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
pedal skrev:
Omtrent som sluttsekvensen i typiske Hollywood filmer, hvor hovedrollefiguren (uansett om han er sersjant med bare grunnskole) fremfører filmens moral i en monolog like velformulert og reflektert som en Obama. Gjerne med svulstig orkestermusikk i bakgrunn.
Det minner meg om at jeg nylig har kjøpt en gammel og meget omstridt "klassiker". The Green Berets med John Wayne i hovedrollen. Hvis jeg husker riktig sluttet den på det viset ja. ;) Det var jo et jævlig bråk i Trondheim da den gikk på kino i allefall, - akk det var tider det. ;D ;D ;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
cybervision_ skrev:
God tale, en mann av det kaliberet vi trenger for å kaste regjeringen som har ødelagt vårt eget land, bit for bit.
Går utifra du er amerikaner? Eller har Bush klart å ødelegge Norge også nå? ;)

mvh

Topp Bunn