OB med 15 tommer in jur feis - en "sluket-light" tråd

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
@bjarnetv

Når jeg leser om minidsp så takler den 2 volt fra preampen. AN gir 23 volt!! Og de er jeg avhengige av for å drive F4 som har zero gain.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
@bjarnetv

Når jeg leser om minidsp så takler den 2 volt fra preampen. AN gir 23 volt!! Og de er jeg avhengige av for å drive F4 som har zero gain.
ja da ble det plutselig litt vanskeligere :p
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hel

Ett spørsmål litt på siden. Prøvde du den Seas Fulltonen i åpen baffel?

Mvh
Bjørn
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Dette hiver jeg meg med på!!

Jeg fant 15" du nevnte, har det noe for seg å velge noen av de andre litt dyrere elementene i samme serie?

Hvilke mellomtone (W8-1808?) og diskant bør man satse på og hvorfor?

Ikea har jo benkeplater så det holder, evt lime sammen noe fra en lokal byggevare så dette trenger jo ikke koste skjorta :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Nei. Men Nelson Pass har prøvd den og likte det. Seasen har høy Q så det vil fungere.

Isbjorn skrev:
Hel

Ett spørsmål litt på siden. Prøvde du den Seas Fulltonen i åpen baffel?

Mvh
Bjørn
 

Vedlegg

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
1) Eminence 15A er billig, lettdreven, trenger ikke EQ og er lett å få til. De store gutta syns høy-Q drivere som denne er pløsete i forhold til det de driver med.....men alt er relativt.

2) Har ikke veldig peiling her, tror at du enten satser kun på en fulltone med wizzer cone alene eller en fulltone uten wc og legger til en diskant. M J King anbefaler en liten Fostex. Det koster ikke mye. Du kan arve et par 6,5 tommere jeg aldri får brukt billig?

3) Benkeplater er flott, det har jeg hatt i tankene selv. Men det morsomste er hvis du får tak i noe gammelt rask, maler dem røde og gjør det så billig som overhodet mulig.

Sluket forteller at OB med lik baffelbredde hele veien er uheldig for mellomtonen pga kanselleringer av lydbølger. Jeg har ikke skjønt altfor mye av det men jeg ser at noen plasserer fulltonen mot siden, andre lager en baffel som er som en pyramide.

Ludo skrev:
Dette hiver jeg meg med på!!

Jeg fant 15" du nevnte, har det noe for seg å velge noen av de andre litt dyrere elementene i samme serie?

Hvilke mellomtone (W8-1808?) og diskant bør man satse på og hvorfor?

Ikea har jo benkeplater så det holder, evt lime sammen noe fra en lokal byggevare så dette trenger jo ikke koste skjorta :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
@ Bjarnetv

Den første der har bilstereo-smultring oppheng og det borger ikke for kjapp og tørr bass selv om det er 15 tommer (korriger meg noen hvis jeg tar feil)

Den andre ser fin ut, den har imidlertid lac Q og da trenger den både kraft og EQ for å funke. Dette her har de andre gutta greie på.
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Takk for svar, du har jo blitt rene orakelet her :)

Fant disse på Ikea, 182 x 62 x 3.8 cm á kr 945,- pr stk - disse kan nok også pyramideskjæres:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10123675

L4 klarer vel to stk Eminence Alpha 15 pr side dersom de kobles i parallel og hektes på 4 ohms utgangen?
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Den er perfekt. Akkurat den jeg har tenkt på også.

Hvis du f eks smalner den nedenfra og oppover slik at du havner på en bredde på ca 30 cm. Så tror jeg begge bassene får plass, samt en fulltone på toppen. Så lager du en liten "hylle" i overkant bak hvor du kan sette en horn-supertweeter ved behov (kanskje du vil jonglere litt med TB MLTL / kan godt låne mine John Blue). Du må også spørre Olof om L4 tåler den reduserte impendansen ved bruk av 2 basser, kanskje du heller skulle lage U frame med en bass så sparer du noen kroner + får ca 8-9 hz dypere bass.
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
@ Bjarnetv

Den første der har bilstereo-smultring oppheng og det borger ikke for kjapp og tørr bass selv om det er 15 tommer (korriger meg noen hvis jeg tar feil)

Den andre ser fin ut, den har imidlertid lac Q og da trenger den både kraft og EQ for å funke. Dette her har de andre gutta greie på.
smultring har de, men har merket meg at beyema elementene Tangen bruker har like stor xmax, så sååå gale kan det jo ikke være ;)

skulle tro at man ikke bruker hele slaglengden med mindre man absolutt vil presse 20hz ut av dem ved hjelp enorme mengder watt.

her er forresten en bra blogg med nyttig OB-info for nybegynnere
http://gainphile.blogspot.com/

også lurt å huske at alpha 15a elementene i realiteten måler nærmere 6 ohm, så to i parallel kan bli ganske tungt for enkelte forsterkere.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Sjekket akkurat speccene: 15a har RE på 5,88 ohm. Da blir det bare tøys med dobbel bass. Skal man ha dobbel så får man gjøre det skikkelig med 16 ohms drivere.

Gladmelding Ludo, jeg har både 15a og Fostex ff165k hvis du trenger ;) fordelene med nevnte Fostex driver er at den ikke er laget for flush-mount. Dvs du slipper fresingen.

Det geniale med pyramide løsningen er at kappet som blir til overs blir støttene bak, enklere kan det ikke gjøres 8)
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
Sjekket akkurat speccene: 15a har RE på 5,88 ohm. Da blir det bare tøys med dobbel bass. Skal man ha dobbel så får man gjøre det skikkelig med 16 ohms drivere.
hva betyr egentlig Re verdien?

ser ut til at jeg tok feil av alpha 15a impedansen forresten :p

Generally, the reading given by an ohmmeter will be about 2/3 to 3/4 of the impedance of the speaker. So, a 4 ohm speaker will typically measure about 2.5 - 3 ohms, and an 8 ohm speaker will typically read about 5-6 ohms, while a 16 ohm speaker will measure around 12 ohms.
så da burde to 15a elementer ligge rundt 4ohm, og dermed være en grei last for de fleste forsterkere... med mindre jeg har misforstått igjen ::)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Du har forstått det riktig. Nominell impedanse er 8 ohm, målt impedanse (Re) er 5,88 ohm.

2 stk parallelt halverer impedansen = 2,94 ohm. I følge DJ Dan er det "ikkje brrrraa"
 

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Innlegg
3.794
Antall liker
5.351
Sted
oslo
hel skrev:
Du har forstått det riktig. Nominell impedanse er 8 ohm, målt impedanse (Re) er 5,88 ohm.

2 stk parallelt halverer impedansen = 2,94 ohm. I følge DJ Dan er det "ikkje brrrraa"
så vidt jeg har forstått det etter litt googling så betyr Re - DC resistance of the voice coil, measured in ohms, altså ikke hele regnestykket som skal til for å finne frem til den egentlige impedansen, noe som igjen tilsier at impedansen faktisk er på 8ohm, ikke 5,88 8)

altså trygt å parallelkoble

You cannot use the ohm function of a digital multimeter to measure speaker impedance. The ohm function of a digital multimeter only measures dc resistance. DC resisance is only one component of impedance. It will get you close, but will read about 2/3rds to 3/4s too low in ohms. For example, an 8ohm impedance speaker will probably measure 5-6 ohms on your multimeter.

Read more: How to Measure Speaker Impedance | eHow.com http://www.ehow.com/how_5068180_measure-speaker-impedance.html#ixzz1Ns8TXmZH
Impedance is the ac resistance value, not the DC resistance.

Read more: How to Measure Speaker Impedance | eHow.com http://www.ehow.com/how_5068180_measure-speaker-impedance.html#ixzz1Ns939Ojo
 

wilbur-x

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.07.2006
Innlegg
844
Antall liker
1
Du må se på impedansekurven.
Alpha er nede mot ca 6 ohm ved 100 Hz. (1 stk)
http://www.eminence.com/pdf/Alpha_15A.pdf.
Flyttelasset vil nærme seg 3 ohm ved parallell pluss et par "trøstedesimaler" fra eventuell spole.
Med ICE eller UcD skulle ikke dette være noe problem.
Eller: kjøp 4 pr side (serie + // ) til nom impedans.
Gir du de belastning ala Ripol eller W-frame får du fs ytterligere ca 10 hz ned. fs /(2 ^0,5).
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Jo takk. 4 på hver side. Jeg har lytterom på 11m2. Tom kona til LMC ville reagert.

Hva er UcD forresten?
 
J

J.J

Gjest
hel skrev:
Tom kona til LMC ville reagert.
Sikker ?? ;D

Knalltøfft prosjket det her og - du er tøff som gyver løs på alle oppgaver... en annen sitter bare og biter negler mens en leser den
ene flotte tråden etter den andre for tia .....
 

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
3.031
Antall liker
544
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Tror jeg kommer til å satse på 2 stk 15" pr side - dersom ikke L4 klarer dette så må vi heller se på hva som forer dem...

Ikke meningen å kuppe tråden din hel, du får si fra om jeg skal flytte over til en egen :)
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.856
Antall liker
10.690
Torget vurderinger
10
Kupp i vei. Dette er en kunnskapstråd.

Hvis ikke L4 klarer å drive 4 stk 15a så vet ikke jeg ;D




Ludo skrev:
Tror jeg kommer til å satse på 2 stk 15" pr side - dersom ikke L4 klarer dette så må vi heller se på hva som forer dem...

Ikke meningen å kuppe tråden din hel, du får si fra om jeg skal flytte over til en egen :)
 

Sonny

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
654
Antall liker
2
Torget vurderinger
2
Dersom Impedanse blir et problem - hvorfor ikke vurdere impedanseomformer?

Sonny
 
Topp Bunn