NYTTIG tidtrøyte for audiofile

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Tør jeg anbefale en god tidtrøyte, som også er meget praktisk og nyttig:

1. Stapp en LP-plate til vask i nevnte maskin
2. Legg en CD i serveren og aktiver "rip"
3. Finn frem nytt innercover til LP som snart er ferdigvasket
4. Ta en stor slurk øl
5. Ta ut ferdig vasket/tørr LP
6. Ny slurk øl - lett å bli tørst av slikt hardt arbeide, samt inspirert av de flytende væsker...
8. Den nu garantert tørre LP plasseres i nytt innercover og tilbake i sitt originale cover
9. Den nu ferdig rippede CD plasseres tilbake i sitt cover, og kopien arkiveres.
10. Ny slurk øl kombinert med en ørliten svelg singel malt, den har du gjort deg fortjent til!

Slik kan prossesen gå, og gjentas etter behov/kapasitet! Prossessen tar en så der ca. omtrent 10 minutter...

Alle snakker om Birkebeiner'n; for noe meningsløst toskeskap... Dette er mye bedre - Sluket's " Rippebælmer'n" (c) Sluket

Du klarer greit 10-15 sett pr. økt, er du i storform slik som meg så er 25-30 ikke umulig...

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Ser for meg at når man kommer til plate 20 eller deromkring at det finnes en viss risko for at man stapper CD'n i vaskemaskina og trør LP'n inn i datamaskinen!? :-[

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
38
og tar en god sup av rensevesken, raaap!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Les Amateures...

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Antall liker
291
Torget vurderinger
20
Burde vel ikke gjentas for mange ganger, dårlig erfaring med vinylplater og for mye alkohol 8)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Alkohol renser BÅDE vinyl og kropp. Problemet kommer ikke før du begynner å involvere en pick-up... og det er det jo slettes ikke snakk om her!

Klarer man ikke å håndtere en LP etter en skarve 20-25 øl/malt-shots så er det mp3 som gjelder ;D ;D

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.147
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Minner veldig om en dugnad jeg var med på for mange år siden: Vi malte hus; 4 planker, 1 pils, 4 planker, 1 pils, 2 planker, 1 pils, 2 pils, 1 planke osv.. Det ble mye surr etterhvert, men selve malejobben ble overraskende nok godt utført. ;D

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Alkohol renser BÅDE vinyl og kropp. Problemet kommer ikke før du begynner å involvere en pick-up... og det er det jo slettes ikke snakk om her!

Klarer man ikke å håndtere en LP etter en skarve 20-25 øl/malt-shots så er det mp3 som gjelder ;D ;D
Ahaaa...så her har vi altså grunnen til noen av disse "rippetrådene"? ;D

Forøvrig er jeg helt på linje med tankene dine om "arbeidsprosess" i åpningsinnlegget.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.922
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
pengesluk skrev:

er det derfor vinylsnurra di har vært på "Lit de parade" i flere år? ;D
eller er det fordi du foretrekker "muse-arm" 8)
mvh
Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
LMC skrev:
pengesluk skrev:

er det derfor vinylsnurra di har vært på "Lit de parade" i flere år? ;D
eller er det fordi du foretrekker "muse-arm" 8)
mvh
Leif
Ved siste opptelling var det nærmere 7 stk. spillere i heimen, hvorav de fleste faktisk er operative! Mus er steinalder, nå skriver vi 2012 Leif, og touchscreens er et faktum. Men jeg tror ikke du får det til din Commodore 64, faktisk.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.922
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
hva med å spille på de? 8)
visste ikke at touchscreens reagerte på pølsene dine ;D
mvh
Leif

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Kva med oss sofa-audiofile? Kva skal vi gjere med tida?

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.461
Interessant tidtrøyte det der.

Litt på siden, enhver erfaren musikkelsker bør kunne håndtere plater og platespillere uten problemer selv etter mye smøring.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Selvsagt, Slo, selvsagt. Disse bevegelsene "sitter" i fingrene, som å sykle.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Brasse skrev:
Kva med oss sofa-audiofile? Kva skal vi gjere med tida?
Sofa-audiofile er pr. definisjon ikke EKTE audiofile og kommer da ikke inn under tips-ordningen! Ligger du på divanen, napp deg i bananen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Burnt_Island skrev:
Minner veldig om en dugnad jeg var med på for mange år siden: Vi malte hus; 4 planker, 1 pils, 4 planker, 1 pils, 2 planker, 1 pils, 2 pils, 1 planke osv.. Det ble mye surr etterhvert, men selve malejobben ble overraskende nok godt utført. ;D
Og meg minner dette om da jeg var på høyden av min magesyreproduksjonskarriere: 1 øl, 1 Link, 1 øl 1 Link osv.
Det ble etterhvert så dyrt med all denne Linken at jeg kuttet den ut.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Link er coole saker - særlig når det skummer hvitt rund gapet på deg så det ser ut som du har tygd på gipsplater! Huff. Fæle greier.

Kan du ikke legge ut en link?? :D :D

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Link er coole saker - særlig når det skummer hvitt rund gapet på deg så det ser ut som du har tygd på gipsplater! Huff. Fæle greier.

Kan du ikke legge ut en link?? :D :D
;D

Har ikke noe igjen. Jeg sa jo at jeg hadde kuttet den ut. ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Hva het de andre halsbrann-tablettene? De var ogs hvite, husker fattern og brødrene hans hadde alle sammen for mye syre (hjalp ikke akkurat at de bælmet Cognac og hjemmebrent, blandet i dårlig kaffe og sukker) og når det var fest så så det ut som om alle kara gikk på kokain - hadde hvitt tablettstøv over alt på de svarte dressene!!

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
pengesluk skrev:
Hva het de andre halsbrann-tablettene? De var ogs hvite, husker fattern og brødrene hans hadde alle sammen for mye syre (hjalp ikke akkurat at de bælmet Cognac og hjemmebrent, blandet i dårlig kaffe og sukker) og når det var fest så så det ut som om alle kara gikk på kokain - hadde hvitt tablettstøv over alt på de svarte dressene!!
Balancid? Husker ikke helt om denne var å få i tablettform.
Titralac var iallfall å få som tablett. Husker vi brukte den som rytmeinstrument i et korps jeg spilte i for noen år siden.
Etterhvert antok tablettene en pulveraktig form ;D

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Artig at denne tråden dukket opp nå. Satt akkurat og vasket noen skiver jeg var og hentet i helgen. Ca 100 skiver en kompis ville avhende, med en herlig miks av klassisk, jazz og god gammel prog + div. Hadde meg et par øl og et par skarpe ved siden av.
Det var bare på et punkt jeg ikke fulgte opplegget ditt. Jeg spilte vinyl samtidig, men det gikk fint det. Har spilt vinyl i snart 50 år så det går helt på auto.
Roger

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
Steinar_Lund skrev:
pengesluk skrev:
Balancid? Husker ikke helt om denne var å få i tablettform.
Titralac var iallfall å få som tablett. Husker vi brukte den som rytmeinstrument i et korps jeg spilte i for noen år siden.
Etterhvert antok tablettene en pulveraktig form ;D
Yess! Der var'n - Titralac. Små hvite tabletter med spor i - luktet peppermynte, kvalme saker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
roger skrev:
Artig at denne tråden dukket opp nå. Satt akkurat og vasket noen skiver jeg var og hentet i helgen. Ca 100 skiver en kompis ville avhende, med en herlig miks av klassisk, jazz og god gammel prog + div. Hadde meg et par øl og et par skarpe ved siden av.
Det var bare på et punkt jeg ikke fulgte opplegget ditt. Jeg spilte vinyl samtidig, men det gikk fint det. Har spilt vinyl i snart 50 år så det går helt på auto.
Roger
Akkurat! Etter noen tiår går det på auto. Men vi gamlingene må jo følge med i tiden, og derfor var det betimelig med komboen vinylvask/CD-rip!

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.801
Torget vurderinger
0
Kan jo ha vært Novaluzid også. De har også spor slik at de kan deles, men de er ikke akkurat små!?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
For å fortsette litt med sure oppstøt, kan jeg nevne at jeg har fått resept på Omeprazol av legen. Den reduserer produksjonen av magesyre. For meg betyr det at jeg slipper å ta en pille for hver pils - en hver tredje dag holder ;D
Pepcidduo (reseptfri) virker visst på samme måte etter som jeg har forstått.

Mvh
Steinar
Syrekis

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Min platevasker tar 8 plater i slengen, er det da i følge oppskriften tilrådelig å mulitiplisere antallet øl med samme faktor? :-\

mvh

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Dere følger ikke med i timen. .... Umulig å få tak i Link om dagen. På apoteket sa de at produksjonen hadde opphørt. Men Titralac eksisterer fortsatt, som noen åpenbart har fått med seg. Den kjemiske sammensetningen på de to produktene er imidlertid forskjellig.
Dette er link:

"Alumin. hydroxid. magn. carb. gel co-sicc. 700 mg, resp. 1100 mg, sorbitol. 585 mg, resp. 920 mg, saccharin."

Dette er titralac:
"Calc. carbon. 350 mg, saccharin. natr. 1 mg, const. ad 620 mg."

Skal du rense plater, så ikke bruk noen av disse, men derimot lynol. Det gir utrolig effekt etter noen timer. Lynol er også effektivt på CD-lasere. Min tok kvelden etter å ha blitt renset.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.740
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
grammofon skrev:
Dere følger ikke med i timen. .... Umulig å få tak i Link om dagen. På apoteket sa de at produksjonen hadde opphørt. Men Titralac eksisterer fortsatt, som noen åpenbart har fått med seg. Den kjemiske sammensetningen på de to produktene er imidlertid forskjellig.
Dette er link:

"Alumin. hydroxid. magn. carb. gel co-sicc. 700 mg, resp. 1100 mg, sorbitol. 585 mg, resp. 920 mg, saccharin."

Dette er titralac:

Skal du rense plater, så ikke bruk noen av disse, men derimot lynol. Det gir utrolig effekt etter noen timer. Lynol er også effektivt på CD-lasere. Min tok kvelden etter å ha blitt renset.
Det var den jeg brukte. Rød link. Alt annet er for pingler. Samme med Rød Mix.

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.032
pengesluk skrev:
Tør jeg anbefale en god tidtrøyte, som også er meget praktisk og nyttig:

1. Stapp en LP-plate til vask i nevnte maskin
2. Legg en CD i serveren og aktiver "rip"
3. Finn frem nytt innercover til LP som snart er ferdigvasket
4. Ta en stor slurk øl
5. Ta ut ferdig vasket/tørr LP
6. Ny slurk øl - lett å bli tørst av slikt hardt arbeide, samt inspirert av de flytende væsker...
8. Den nu garantert tørre LP plasseres i nytt innercover og tilbake i sitt originale cover
9. Den nu ferdig rippede CD plasseres tilbake i sitt cover, og kopien arkiveres.
10. Ny slurk øl kombinert med en ørliten svelg singel malt, den har du gjort deg fortjent til!

Slik kan prossesen gå, og gjentas etter behov/kapasitet! Prossessen tar en så der ca. omtrent 10 minutter...

Alle snakker om Birkebeiner'n; for noe meningsløst toskeskap... Dette er mye bedre - Sluket's " Rippebælmer'n" (c) Sluket

Du klarer greit 10-15 sett pr. økt, er du i storform slik som meg så er 25-30 ikke umulig...
Jeg må innrømme at jeg har både droppet plate vask og CD rippe til fordel for å bare rett og slett ta en øl og lytta til litt musikk eller to...
eller var det ta to øl, høre på musikk..?
evt en slurk øl, så skifte CD, en slurk øl til eller to og så skifte spor??!

NB: På et eller annet tidspunkt datt vel hensikten ut... ::)

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Steinar_Lund skrev:
grammofon skrev:
Dette er link:

Dette er titralac:

Det var den jeg brukte. Rød link. Alt annet er for pingler. Samme med Rød Mix.
Har du et par til meg??? Skal vurdere å refundere portoen. Forsøkte som sagt å få tak i, fordi kona er vant til å se meg frådende som en rabiesinfisert jaguar.

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.970
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
kwil skrev:
Min platevasker tar 8 plater i slengen, er det da i følge oppskriften tilrådelig å mulitiplisere antallet øl med samme faktor? :-\
mvh
kwil i fred

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
24
- og komiprisen går til.... Ottone!!!

Topp Bunn