Nytteverdi-Foobar,Jplay,WASAPI,ASIO (PC/Tidal) USB/optisk

thesoundof

Medlem
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
33
Antall liker
10
Sted
Oslo
Prøver å oppdatere meg på nytteverdien på Foobar, Jplay, WASAPI, ASIO og andre løsninger spesifikt rettet mot bruk av Tidal og Windows 10.

Mye har endret seg de siste årene og det var en tid da man var nødt til å ha Foobar installert for å kunne få noenlunde ok lyd fra en windows PC. Men har tidene endret seg. Er nyere software allerede inkludert i windows bra nok til at det ikke er mer å hente på forskjellig software som lover gull og grønne skoger på anlegget ditt?

Er det egentlig noe forskjell på optisk eller USB?

Håper på å få en informativ diskusjon basert på konkret informasjon og ikke så mye synsing så man kan bruke denne tråden i som veiledning i fremtiden.
 

borglein

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2013
Innlegg
731
Antall liker
361
Torget vurderinger
22
Tidal fikk løsning for direkte/eksklusiv tilgang til DAC for en god stund siden.
 

particle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2014
Innlegg
476
Antall liker
316
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Er nyere software allerede inkludert i windows bra nok til at det ikke er mer å hente på forskjellig software som lover gull og grønne skoger på anlegget ditt?

Er det egentlig noe forskjell på optisk eller USB?
Kvaliteten på resampling i Windows 10 er jeg usikker på, men foretrekker å la Foobar ta mest mulig direkte styring. En fordel med WASAPI er at den blokkerer alle andre lydkilder mens du bruker Foobar, noe som er en stor fordel når man spiller høy musikk samtidig som man surfer på nettsider. Da slipper man altså ubehagelige overraskelser fordi denne driveren blokkerer støyende reklamer eller automatiske videosnutter som ellers kunne ha eksplodert ut av høyttalerene... Hva angår lydkvalitet blir den i hvert fall ikke dårligere av å la Foobar styre showet.

En fordel med USB-tilkobling er at man kan bruke DACens fjernkontroll til å styre PCen (selvsagt under forutsetningen at DACen støtter dette). Lydmessig har jeg ikke sammenlignet noe særlig, men har stort sett brukt USB.

Jeg anbefaler deg å gå inn på lydinnstillingene for DACen (Open Sound settings).Trykk deretter på Device properties, og videre på Additional device properties helt til høyre. Da får du frem boksen i midten av bildet. Aktiver begge funksjonene som er markert under Exclusive mode. Deretter går du inn i innstillingene i Foobar for å aktivere WASAPI output driver.

Win10.jpg
 

thesoundof

Medlem
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
33
Antall liker
10
Sted
Oslo
Å mute alle andre lyder i windows er jo gunstig men litt utenfor hva jeg lurer på og dette er fullt mulig å ordne i windows innstillingene. Grunnen til at man spør om div.software er at enkelte mener at nyere Windows er såpass gjennomført at det er ikke noe særlig å hente ved å bake inn flere drivere og software inn i OS. Windows har allerede bakt inn drivere som tidligere var utviklet blant annet via.foobar.

Så da kommer men til hva er de reelle tekniske målbare forskjellene på output ved å legge til foobar eller andre drivere i dag?

Har også sett anbefalinger om å bruke virtuell kabel, men hvilken nytte det er kan man jo spørre seg om (https://vb-audio.com/Cable/).
Mister man resolusjon ved å ikke la Tidal ha eksklusiv styring?

Det jeg ser etter er en mal, hva er nødvendig og hvorfor. Om det er ingen som kan svare på dette helt enkelt er man jo tilbake i snekkarbua.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.136
Antall liker
10.612
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
For snart 9 år siden syslet jeg med Win til avspilling. Ikke alt er likt idag selvsagt men endel av prinsippene er. Kan være greit å lese gjennom uansett
 

thesoundof

Medlem
Ble medlem
15.05.2014
Innlegg
33
Antall liker
10
Sted
Oslo
Ikke alt er likt idag selvsagt men endel av prinsippene er. Kan være greit å lese gjennom uansett
Nyttig gjennomgang.
Det jeg savner blant dagens hi-fi entusiaster er harde fakta så man slipper å bruke tid på div.software som muligens ikke bidrar til noe som helst fornuftig. Men så var det vel dette med å finne frem målinger.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Er noe usikker på hvilke avspilling fra Window10 og Laptop/USB som er best. Bruker Spotify Premium, Tidal HIFI/Moa. Oppgradert J River version Mediasenter 27. Brukte Winamp tidligere. Tror de har sluttet med dette programmet. Jeg har lastet ned filer fra HP-tracks i det siste. Jeg har hatt problemer for de eldste ned lastningene fra HD-tracks. Har virket en stund, men plutselig får jeg beskjed om at: Somthing is wrong with the playback! Detail: the file could not be found. Check the filename in the library matches the filename on disk.
Hvis jeg sletter filene fra J.River, og legger de inn på nytt igjen så varer det en liten stund til jeg får beskjeden igjen. De nyeste nedlasningene fra HD-tracks har jeg ennå ikke hatt noe problemer med. Men jeg har lagret filene på USB pen, og slipper å spille disse fra J-River plattformen.
Har ikke noe server som jeg kan spille fra ennå 🙂
 
Sist redigert:
Topp Bunn