Alt til hus og bolig Nytt tak - tips og erfaringer med undertak/taktekke? Stål, stein, alu?

C

Cyber

Gjest
Etter gårsdagens syndeflod begynner jeg å bli lei av smålekkasjer på taket og tenker å bytte ut taktekk og undertak.

Jeg ser for meg å legge tett undertak med duk og en type metall oppå.

Jeg har fått anbefalt Isola Powertekk i galvanisert stål, men er veldig skeptisk til rust og slikt i og med at jeg bor i et tøft kystklima.

Noen som har lagt tak de siste årene som har tips og erfaringer å kommer med?

Undertak i dag er sutaksplater og det blir det ikke igjen! OSB-plater med duk over virker å være mye brukt nå?


Setter pris på tips!
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har levd under hollandsk takstein sidan 1983, og berre fått knekt ein under Nyttårsorkanen. Einaste eg angrar på, er at vi ikkje satsa på glasert stein, som er lettare å halde rein. MEn han var 20 % dyrare, og eg har eit digert tak.....

På prosjekta mine brukar eg "juksetak" som er rasande enkelt å legge, og som ser ok ut. Men eg har gløymt namnet. Kan fåast i svært mange utføringar.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det vanligste i dag er jo forenklet undertak, uten plater under. Dette er som regel en Tyvek-teknologi av en eller annen fabrikant.

Hvis du skal ha stål, kan du bruke Alsvåg-plater. Disse er lakkede plater med god korrosjonsbeskyttelse.

Evnt så hopper du rett på aluminium og slipper problematikken, men her må du passe på å bruke rette skruer til.

Johan-Kr
 

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Innlegg
378
Antall liker
97
Vi bygget hus i år.. og for å satse på at det holder vår levetid (minst 40år), valgte vi glasert teglstein.
Sutaksplater og duk over..

To av naboene våre som la nytt tak på 50+ år gamle tak, la stål tak. En "normal" Isola og den andre noe som ser ut som båndtekking.


Jeg synes det viktigste er, velg tak etter hus typen. Å velge noe som ikke passer hus stilen deres, ville jeg ikke anbefalt! :)
 
C

Cyber

Gjest
Det vanligste i dag er jo forenklet undertak, uten plater under. Dette er som regel en Tyvek-teknologi av en eller annen fabrikant.

Hvis du skal ha stål, kan du bruke Alsvåg-plater. Disse er lakkede plater med god korrosjonsbeskyttelse.

Evnt så hopper du rett på aluminium og slipper problematikken, men her må du passe på å bruke rette skruer til.

Johan-Kr
Ok, jeg har "forenklet" tak i dag og det har gitt seg ganske mye slik at sutaksplatene er mer en dal enn plate og det er gliper mellom dem. Blåser det mot fallretning kan regnet komme mellom. Jeg så for meg som sagt et tett undertak av OSB eller annet egnet virke og så Tyvek over før lektene, men det er "ut" nå? Fordyrende?

Sjiktmessig:

Taktekke
Impregnert lekt
Tyvek
OSB
 
C

Cyber

Gjest
Vi bygget hus i år.. og for å satse på at det holder vår levetid (minst 40år), valgte vi glasert teglstein.
Sutaksplater og duk over..

To av naboene våre som la nytt tak på 50+ år gamle tak, la stål tak. En "normal" Isola og den andre noe som ser ut som båndtekking.


Jeg synes det viktigste er, velg tak etter hus typen. Å velge noe som ikke passer hus stilen deres, ville jeg ikke anbefalt! :)
Godt poeng. Jeg har takstein i dag og huset er fra 95 med sprosser og ellers et ganske standard hus. Dog stort tak med mange flater. Jeg tror jeg har 10 flater totalt. :) Bekjent snekker sa han ikke ville lagt takstein på sitt eget hus om han skulle byttet.

Oppvokst med mantraet "aldri stål på taket!" så er litt betenkt. 8)
 

leifen

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.05.2006
Innlegg
2.341
Antall liker
1.840
Har nettopp byttet tak. Det er tyvek undertak. Vær obs på lyd fra denne. Den er voldsomt flink til å blafre i den minste trekk. Spander på deg noen tynne osb-plater under den. Produktet i seg selv ser ut til å være bra.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Ikke glem at regn på ståltak bråker mye mer enn regn på teglstein.
 
C

Cyber

Gjest
Da har snekker kommet med forslag om å beholde undertaket, men dekke det med Tyvek heldekkende duk, skifte takrenner og bord - for så å lekte opp igjen. Jeg sa jeg så for meg å få for takstein på ny, men er litt usikker enda. Spent på prisen.
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
964
Torget vurderinger
7
Da har snekker kommet med forslag om å beholde undertaket, men dekke det med Tyvek heldekkende duk, skifte takrenner og bord - for så å lekte opp igjen. Jeg sa jeg så for meg å få for takstein på ny, men er litt usikker enda. Spent på prisen.
Ingen dum løsning det! Selv la jeg bordtak(120mm) med diff-åpen takpapp, opplekting og gammel, rød teglstein :)
 
C

Cyber

Gjest
Da har snekker kommet med forslag om å beholde undertaket, men dekke det med Tyvek heldekkende duk, skifte takrenner og bord - for så å lekte opp igjen. Jeg sa jeg så for meg å få for takstein på ny, men er litt usikker enda. Spent på prisen.
Ingen dum løsning det! Selv la jeg bordtak(120mm) med diff-åpen takpapp, opplekting og gammel, rød teglstein :)
Fikk overslag i dag, ca 220-240 tusen med alt, men tilstanden var visstnok såpass at det kunne punktrepareres og vare i "mange år til".

Takrenner i plast begynner å bli rosa på flere steder av huset så det frister litt med nytt.
 
Sist redigert av en moderator:
Topp Bunn