Ønsker anbefaling Nytt stereo oppsett

andreaseivik

Medlem
Ble medlem
13.01.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
Hei!

Planlegger å bygge ut stuen, og tenker å legge stereokroken tidlig inn i planleggingsdelen.

Noen som har noen tips til hva man burde kjøpe seg? stuen er ca30m2, L formet.

har tenkt å benytte en vegg til å bygge inn 2x veggmonterte høytallere, og kanskje en sub. trenger også en stereo forsterker. (sonos?)
Men er åpen for å bruke gulvstående høytallere om det er å anbefale.
Har sotte stor pris på tips til høytallere og linker ;-)

Budsjett 30.000,-

Mvh

Andreas Eivik
 

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Innlegg
48
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Hva som kan være verd å anbefale kommer vel an på om du hører på klassisk, rock, jazz, etc, og om du skal se på film. Hvor høyt lydnivå du ønsker har vel også betydning. Du får mest for pengene ved å kjøpe brukt.
 

andreaseivik

Medlem
Ble medlem
13.01.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
klassisk musikk som Elvis, Johnny Cash, rap/hiphop, rock. Er vel i all hovedsak den slags musikk man hører på :)
Stuen skal kun brukes til musikk, tvrommet blir i en annen del og har eget kinorom til film. :)

Angående lydnivå så ønsker jeg å kunne spille høyt når man ønsker å holde en fest ;-)

Takk for svar :)
 

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Innlegg
48
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Jeg har selv høyttalere fra B&W som er et bra allround merke, og anbefaler gjerne høyttalere i f.eks CM- serien (CM9), kombinert med f.eks Hegel forsterker. Men det finnes mye annet bra.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
En grei rørforsterker, Line Magnetic med KT88 for eksempel, og Klipsch? Da får du både finesse og rå kraft.
 

andreaseivik

Medlem
Ble medlem
13.01.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
takk for tips! har aldri sett eller hørt en rørforsterker før :p hvor stor effekt burde man minst kjøpe evt?


God helg!

:)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
takk for tips! har aldri sett eller hørt en rørforsterker før :p hvor stor effekt burde man minst kjøpe evt?


God helg!

:)
Ta en kikk på Mala Audios hjemmeside på Line Magnetic så ser du prisene og kan lese data. Wattstyrke er ikke viktig her, men jeg foreslår relativt rimelige KT88-forsterkere istedenfor flea power SET som første skritt inn i den verdenen. Eventuelt EL34. Sjekk ut hvilke modeller av Line Magnetic som har slike rør. Det står både i beskrivelsen og i specs.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Finn først ut hva slags høyttalere du vil ha, før du bestemmer deg for forsterker, uansett om det er snakk om rør eller ikke.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Selvfølgelig bør han det, men ut fra hans ønsker og smak så synes jeg at Klipsch med rørforsterker som er lite plundrete vil gi den beste kombinasjonen av rå kraft og finesse i et og samme anlegg. Men det er et råd jeg gir fordi jeg vet at han ønsker rått øs. Hadde han vært en jazzelskende kammermusikklyttende entusiast ville jeg kanskje foreslått en liten SS klasse A og gode stativhøyttalere.
 

andreaseivik

Medlem
Ble medlem
13.01.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
Tusen takk for at du tar deg tid! :)

Av en eller annen grunn så har jeg en forkjærlighet til B&W , Klipsch har jeg av en eller annen grunn aldri hatt lyst på, men trur jeg må fære innom å få hørt på dem. noen spesielle høytallere fra Klipsch å anbefale? :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Tusen takk for at du tar deg tid! :)

Av en eller annen grunn så har jeg en forkjærlighet til B&W , Klipsch har jeg av en eller annen grunn aldri hatt lyst på, men trur jeg må fære innom å få hørt på dem. noen spesielle høytallere fra Klipsch å anbefale? :)
Hvis du har forkjærlighet for B&W, skyldes det lyden i dem? For da skal du enten ha eller overhodet ikke ha de mest ekstreme og klassiske modellene dere (avhengig av om det blir en aha-opplevelse eller det motsatte). Hvis vi tar utgangspunkt i det siste så må det nok bli en av de dyrere Reference-modellene. Du får se hvor mye penger du har igjen på budsjettet.

Du vil slite å få samme trøkk med B&W, men enklere å få finesse kanskje? Jeg synes de ofte er litt kjedelige hvis de ikke er paret med en skikkelig spilleglad og rytmeorientert forsterker som Naim. Det er bare et eksempel. Forsterkere som er mer tilbakelente liker jeg ikke på B&W. Rør er ikke det vanligste å kombinere med det merket.
 

andreaseivik

Medlem
Ble medlem
13.01.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
Ja, er noe med lyden som jeg ikke klarer å sette ord på :p men kan jo før alt man vet bare være placebo ;-)
Oppsettet jeg har idag er 683 front, 685 surround, htm61 senter, 686 bak, SVS pb2000 12", og en asw610XP, frontene drives av nad 275bee og reciever er denon x4100.. skal se hva jeg finner av Naim, har lest litt om dem, og at dem skulle være en god parring med B&W :)
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Skal du kunne skru opp volumet så folk på fest ikke synes du er kjip, bør du nok ikke basere deg på veggmonterte høyttalere. Du kan selvsagt gjøre det, men det vil isåfall kreve subwoofer(e) for at det ikke skal høres og føles helt feil, og litt mer spesiell oppkobling*
Det er ganske mange butikker som kan skaffe deg Klipsch, men om du holder til i Osloområdet vil en tur innom Stereofil helt klart være (etter min mening) det beste alternativet for å få en skikkelig presentasjon.
Jeg vil tro at modellen som i dag heter RP-280F vil være den best egnede. Kommer selvsagt an på hvor stort som er akseptabelt. Dette er ikke akkurat en liten høyttaler, men den spiller veldig bra, og er tøff nok til å takle en fest uten å klage.
Sonosforsterkeren er forsåvidt imponerende i seg selv, men den er ikke voldsomt kraftig. Her ville jeg nok heller ha valgt en Sonos Connect og kobla den på digitalinngangen på for eksempel en av de integrerte Rotel forsterkerene som de også har på Stereofil, slik at du i festlige sammenhenger har litt ekstra å gå på. Rotelforsterkerne er forsåvidt ikke spesielt kostbare, så de vil hjelpe til med å holde budsjettet ditt uten problemer.

Siden du sier at du er glad i B&W er det jo naturlig å trekke frem den som koster nøyaktig det samme fra deres sortiment.
Personlig er jeg selv en tilhenger av B&W fremfor Klipsch, men dette er kun en smakssak. Jeg kjenner andre som mener nøyaktig det samme som meg, av akkurat de samme grunnene, så det er ikke lett å gi noe bedre råd enn å vurdere selv etter din egen smak. Begge høyttalerne er veldig bra, og gir masse musikkglede for penga. B&W krever litt mer power for å spille skikkelig bra enn Klipsch, men det er ikke ekstremt stor forskjell. Men som nevnt ovenfor her ville ikke jeg heller anbefalt deg å sette på en liten rørforsterker på et par 683.
Prøv heller med f.eks en Camridge Audio CXA80. Den har en del fine features slik som Rotel har, og en ganske akseptabel pris.

Dessverre får du ikke testet disse i samme forretning, så du må ta demoene du kan få for hva de er: En smaksprøve.

Personlig er jeg veldig glad i de større modellene i CM-serien til B&W (med spesifikt, CM9 og CM10), men de befinner seg i en prisklasse som gjør det vrient å få plass til en god nok forsterker uten å sprenge budsjettet fullstendig.


(* da snakker jeg om å koble høyttalerne via suben for å få delt av satelittene eller koble sub via pre out og så inn på main in igjen)
 

andreaseivik

Medlem
Ble medlem
13.01.2015
Innlegg
9
Antall liker
1
Har sett litt inne på HFK , hva tror dere om 683s2, asw610, sonos connect og cambridge Cxa60 ? har en nad 275bee som jeg kan bruke på dem også :)

Evt skippe asw610 for å få prisen litt ned og kanskje cxa80 ?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har du en 275 stående tilgjengelig er jo det selvsagt en bra løsning. Ser ikke poenget i å oppgradere til CXA80 dersom du kan slenge på 275'en på en CXA60.
Da er det nok bedre å sette penger på en sub eller to. Klart, du frigjør jo et komponent som du kan selge eller bruke til noe annet dersom du velger å ikke bruke 275en, men det blir en prioritering du må ta selv.
Skulle du droppa sub til fordel for høyere kvalitet på ting, så ville det vært mer fristende å anbefale CM9. Selv om det blir mindre festfaktor når du dropper suben. Men klart, da begynner det også å bli en prisklasse hvor det finnes mye annet fint også.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Siden du nevner vegghøyttalere i åpningsinnlegget vil jeg slå et slag for B&W CWM7.3. De strekker budsjettet maksimalt, men det er en veldig god høyttaler som også er "usynlig". Om du har en 275 fra før trenger du strengt tatt bare en Sonos Connect for å komme i gang. Dette er dog ikke noe jeg vil anbefale med mindre du kan utvide i senere tid eller strekke budsjettet allerede nå. I tillegg til det overnevnte ville en pre (f.eks. C165) og et par ASW610 være det du trenger for å komme helt i mål. Da har man et ekstremt nett og nesten usynlig oppsett som spiller relativt høyt.

Man kan selvfølgelig velge en mindre høyttaler også, men som med mye annet her i livet og innbyggingshøyttalere spesielt, er det etter min mening mest fornuftig å velge stort først og heller supplere på "basen" når budsjettet tillater det. Blir to suber for dyrt ville jeg valgt noe annet enn ASW610. Jeg syntes 610 er en fantastisk sub til prisen med veldig god presisjon, men det er ikke en sub man kjøper for å spille veldig høyt. Men, to slike og et sett 7.3 vil spille høyt nok for de fleste... ;)

Har du mye fokus på holografi og slike hifi-parameter er ikke vegghøyttalere å anbefale, da bør man velge en tradisjonell løsning. Men tonalt låter det beste vegghøyttalerne virkelig bra.


Geir Arne
 
Topp Bunn