Nytt PS for Naim UnitiServe

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har en Naim UnitiServe SSD som jeg er ganske fornøyd med. Medfølgende «PC powersupply» må vel vare et svakt punkt i forbindelse med denne løsningen.
Ønsker å få forslag til et regulert linear PS som kan erstatte dette. Kan bygge selv.

Ser at Teddy Pardo har et slikt for salg.
TeddyPardo

Mvh Geir

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg bestilte like godt et (UnitiServePS) Power Supply for UnitiServe fra Teddy Pardo. Så får jeg høre hva som skjer...

M

medlem215396

Gjest
Jeg ville håpet at det; skjer...........ingenting :)
Med det mener jeg at en får håpe den ikke ødelegger den fine og taktfaste signaturen fra Serve.

Sist redigert av en moderator:

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det burde skje fint lite iallefall; siden psu'ene er internt i boksen UnitiServe, og denne strømboksen som følger med ganske enkelt er en transformator som gir sekundært 12V/4A. Dette er ikke det samme som psu-oppgraderingene i andre Naim-bokser Geir, idet denne ikke erstatter de interne psu'ene, men kun gir 12V/4A(max) strøm-mating.

Imo så driver Teddy litt på grensen av lureri her som i flere andre sammenhenger (jupp, jeg er ingen stor tilhenger), og de kunne godt opplyst om at dette ikke er en ordinær psu-oppgradering som Naim-kunder er vant til, men kun en annen boks som gir 12V til de interne psu'ene i UnitiServe.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg får i vært fall erstattet et switch-mode PS mot en lineært. Det skulle vel fjerne noe støy.

Liker ikke «Naimlyd». Spesielt med billige bråkete ringkjernetransformatorer og gamle trege overprisede konstruksjoner. Mer forutinntatt og arrogant gjeng en Naim sentralt skal en lete lenge etter.

Eneste NAiM produkt jeg faktisk liker er UnitiServe. Der er bare digital ut! :D

Time will show!

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Da har teddyn kommet. Skal koble til i morgen. Da får jeg høre hva om skjer. Skal skru opp US å se hva som ligger i boksen av ps'er utover det eksterne. Skal ta bilder å legge ved.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Spillt i 5 timer. Det hele virker "mattere", men med mer dybde og bass. Søtere diskant, men smalere "soundstage". Da får jeg høre om dette forandrer seg etter hvert som det hele blir spillt inn.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen som vet om Ovator er utstilt hos Kontrapunkt om dagen? Er rett i nærheten der i slutten av uken...

EDIT; feil tråd, trodde det var Naim tråden, får ikke slettet :)

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Dette var positivt for meg. Det er ikke vanskelig å høre hva som skjer med Teddy innkoblet, spesielt nå etter 100 timer innspilling. Bredden i lydbildet har kommet tilbake. Med analog som referanse i hodet, er det enkelt å utrykke seg. Teddy gjør US rett og slett mindre digital. Har fått dypere soundstage og mer organisk naturlig "kanting" og forførende mellomtone. Diskanten er også mer integrert i forbindelse med at den har fått mindre digitalt preg over seg. Anbefales. Jeg har også byttet til cat6 kabler. Dette var også positivt. Gøy dette!

Sist redigert:

Kbahlke

Fersking
Ble medlem
13.11.2012
Antall liker
0
Hej fra danmark. Jeg har et fuldt naim anlæg og bruger en US SSD, og er meget interesseret i anden linear ps. Er der andre erfaringer med anden ps end teddyen ? Teddyen kan købes i england hos audiocominternational, er der erfaringer med denne forhandler eller er den købt direkte fra israel ( grundet dansk told er det dyrt at købe i israel for mig)

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Har bare testet teddy'n. Må si jeg er imponert. Naim burde nok lyttet til dette. De kommer sikkert med en modell med mulighet for ekternt PS. Dem er jo eksperter på nettopp dette. Bare det å kunne skru av switchmode PS'et er en ren befrielse. Alt blir mer klart og analogt. Jeg er sikker på at et støylag er borte.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Hva var det jeg sa! Jeg er helt sikker på at dette er det beste produktet fra Naim. Klassiker...

Originally Posted by Jan-Erik Nordoen:
Add a linear power supply to the UServe first. You may be surprised...
My first evening with one on my UServe was quite a revelation. Will report back after a weekend of listening on the main system.
Martin Colloms of HiFiCritic was the first to report on the benefits of replacing the UnitIServe's switching supply with a linear supply (summarized here http://forums.naimaudio.com/di...nt/15364009045185718). His article alluded to the possibility of Naim producing a linear supply for the UServe, but this has not happened. With the advent of the DR power supplies though, perhaps there's hope that the technology will find its way to the UnitiServe PS.

Well, this weekend with the 3rd party linear power supply on the UnitiServe in system 1 (see profile) well exceeded my expectations and clearly showed how the switching power supply is holding the unit back. Gains in definition are across the board, from lower bass to treble, with substantially less grain and sibilance. Note that I did not find any gains in PRaT that Martin Colloms of HiFiCritic mentioned. I did the required A/B comparisons several times with the switching supply, but there really is no comparison. The difference is not subtle. I'm using the UServe directly into the nDAC, so I can't say how the linear supply might benefit the UServe if it's being used as UPnP server only.

This weekend has confirmed my belief in the UnitiServe as my ultimate digital source (for now ) and has made it clear that the source is as important as the DAC in the final result. I had not expected that a linear power supply would bring such a noticeable improvement. For comparison - and I've chosen my words carefully here - it's about on the level of adding a HiCap to a preamp, and at $400, it's a no-brainer.

Got to go, music beckons,

Jan

PS. In my A/B comparisons, I did try plugging the uServe switching power supply into a circuit separate from the hifi, but with no noticeable gains in SQ.

Since extended discussion is verboten, please PM if you need any more info : auditor at bell dot net.

M

medlem215396

Gjest
Jeg har også lest dette. Interessant og mitt inntrykk er at dansken vet hva han prater om.
Allikevel subjektivt selvfølgelig.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Det er bare å prøve selv. Det koster ikke stort. Gevinsten går rett på kvalitet.

M

medlem215396

Gjest
Bruker ikke Userve her i heimen, ripper med Mac/ XLD, til WAV. Editerbar.
Foreløpig har det gått bra
Naim benytter seg jo generelt sett ikke av switchmode forsyninger så dette er nok et kompromiss.

Det er bare å prøve selv. Det koster ikke stort. Gevinsten går rett på kvalitet.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
En pc har smps. Dette grainer. Unitiserv er eneste med switchmode ps fra Naim.
Wav eneste veien. Diskplass er ikke tema lengere.

Sist redigert:

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg har spillt på teddy-ps mot unitiserve en stund nå. I går testet jeg den medfølgende strømforsyningen til US igjen. Herregud for en nedtur. Alt kollapset til en tåkedott. Dette må vel naim høre. Jeg mener det er bare for dem å bryte sammen å tilstå at dem faktisk hører forbedringene. Hva er problemet dems egentlig? Naim er jo ensbetydende med ps hele tiden.

M

medlem215396

Gjest
Bruker du da US som kilde også, i tillegg til server?

Det synes godt hva du mener om Naim :) Om du spør Naim så er de nok enige i at dette er en dårlig løsning, særlig dersom den brukes som kilde. Ved bruk kun som server/ lager er jeg mer usikker på virkningen. Vurderer å prøve sjøl.

Zerostat

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2003
Antall liker
1.665
Sted
Strømmen
Torget vurderinger
73
Jeg bruker min US via SPDIF(Coax) mot en DCS Debussy DAC. For å være veldig konkret, så hadde jeg solgt US hvis jeg måtte være uten et lineært PS.
Vh Geir
Bruker du da US som kilde også, i tillegg til server?

Det synes godt hva du mener om Naim :) Om du spør Naim så er de nok enige i at dette er en dårlig løsning, særlig dersom den brukes som kilde. Ved bruk kun som server/ lager er jeg mer usikker på virkningen. Vurderer å prøve sjøl.

Topp Bunn