Nytt Musikkrom

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Her er mitt nye musikkrom, som jeg forøvrig er meget spent på hvordan blir.
Dette rommet ligger i 2.etage. Overtar leilighet i august en gang. Leiligheten skal pusses opp litt (maling etc.)

Klappe og ropetester, skremmer livskiten av meg....men det er lov å håpe. Var tross alt like nakent som dere ser på bildene her.
Strøm:
16 amp/2.5 kv både her og i stue nede.

Målene på rommet er 4.15 x 6.80 x 2.40 (BxLxH)

Hva sier dere- forslag til umiddelbare tiltak?

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.488
Torget vurderinger
13
Det første som slår meg er at blomstene må bort..... ;D

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.162
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
johnnygrandis skrev:
Det første som slår meg er at blomstene må bort..... ;D
Ja, også det blå over vinduet ;)

Angående tilltak så hvil vi gjerne høre litt om dine prefferanser og utstyr, da er det lettere å komme med anbefalinger :-*

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Antall liker
1.694
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
Hei, prøv å se for deg ulike oppsett av anlegget og ellers det meste av diverse møbler plassert. Rommet vil oppfattes annerledes når du får det fullt møblert. Har selv bodd i mye forskjellige leiligheter/hus, og mitt nåværende lytterom (stua) som L formet, ga et langt mer positivt lydbilde enn jeg hadde regnet med.
Regner med at du vil plassere anlegget ved kortveggen (blomstene...). Ville da prøvd å få plassert htene "relativt langt" ut i rommet og vinkla innover mot lytteposisjon (ref siste fidelity: KVs oppsett).
Lykke til :)

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei
Dette ser ut til å bli et herlig musikk rom. Gratulerer.
Mitt rom var også helt forferdelig når det var tomt. Jeg brukte møbler, planter, tepper, hyller, lamellgardiner og andre naturlige tiltak for å få en ok etterklang. Man skal jo trives i rommet også.
Til slutt eksprimenterte jeg med forsiktig diffusering og demping. I dag har jeg kun noen "treplater" i frontvegg.
Du må prøve deg frem, men få møblene og annet inventar på plass først. Kan hende det er nok.
Lykke til

Mvh
RBN

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.928
Sted
Trondheim
Klapping og roping i et slikt tomt rom vil alltid høres "for jævlig" ut. Noen tepper på gulvet, sofa/møbler på plass, så vil det høres helt anderledes ut.
Jeg ville plassert anlegget på en av langveggene. Hvilken er avhengig av om du vil ha utsikt fra lyteposisjonen eller ikke.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk for responsen :)

"Dekoren" og "innredning" er som alle skjønner fra forrige beboer ;)

Jeg er selvfølgelig klar over ett roms egenart når det står tomt som det gjør nå. Og dette vil jo som dere nevner, forandre seg etter møblering.
Men den lyden jeg fikk her ved nevnte "tester" skremte meg. Det var noe med "rullingen" og klangen på den høyfrekvente zzzziiiinnnng lyden jeg ikke likte. Selv om jeg hadde møblering i tankene.
Må få tatt en måling av rommet....
Noen som kan regne ut litt "frekvensresponser" for meg, bare ved bruk av de oppgitte mål? :)

Det som i første omgang skal inn av møbler etc. er noen tepper på gulvet, en stoffsofa, en lyttestol, noen hyller for ca 2000 vinylplater, ca 2000 cder, diverse bilder. Jeg har noe DIY-dempeplater samt noen plater fra Accoustic Tuning som skal brukes for å ta 1. refleksjoner.
På veggen mellom dørene på det andre bildet, blir det mest sansynlig en arbeidsplass med stasjonær pc, hyller etc.
Avspillingsutstyr består av noe ræl fra Marten Design, noen små søte rørblokker, søt smekker rørpre, cdspiller, riia, platespiller. ;D

Dette, minus preampen på bildet her:

Hvordan vil takets form påvirke lyden- er bla. et spørsmål jeg stiller meg.
Så er det dette med hvilken vei jeg skal spille i rommet-
Når det gjelder utsikt, har jeg fjordutsikt begge veier (en lang og en kort vegg), men absolutt finest ved å sitte mot vinduer på langvegg.
Men dette blir sekundært for meg. Må jeg sitte å glane mot vegg, så gjør jeg det ::) ;) Musikkens klangkvalitet og respons i rommet er det viktigste for meg å få til. Heldigvis står jeg nærmest fritt til å gjøre som jeg vil med dette rommet. :)
Mitt utgangspunkt er at jeg vil prøve å sette oppsettet på kortvegg først. Slik jeg er vant med nå. Så får vi høre hva som skjer.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.957
Torget vurderinger
3
Hei

Jeg lurte på om det er laminat eller parkett på gulvet.
Jeg er tømrer av yrke og grunnen til at jeg spør om det, er at i de rommene jeg legger laminat får jeg ofte den zzzziiiinnnng lyden
du beskriver.
Men legger jeg parkett så er den ikke der. Det er jo klart ekko i tomme rom uansett ,men det er roligere der det er brukt
mye treverk.
Jeg har hørt samme effekt på bad med respatex plater.
Så hvis det er laminat på gulvet så løser vel mye av problemet seg med ett litt stort tungt teppe tenker jeg.
Lykke til med musikkrommet det blir nok veldig bra ferdig møbelert :)

V

vredensgnag

Gjest
Dette kan bli et veldig bra lytterom - selv ville jeg satt opp i lengderetningen, med god avstand fra bak- og sidevegger.

Laminatet må vekk, det absorberer ikke, og reflekterer hardt. Sidepanelene - er disse ekte tre (ser veldig brede ut), eller plast/kompositt?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gulvet er parkett og ikke laminat ja :)
Veggene er typiske sent 80-talls plater av noe slag. Gudene vet hva som er bak. Dette er et påbygg på en gammel trønderlån fra 1820. Delene ser likedan ut utvendig. 35m hus. En liten perle ved Trondheimsfjorden.
En ting som er positivt i utgangspunkt- hele huset har ikke mindre enn 3 alarmer tilknyttet både det ene og det andre. Den gamle delen av huset er verneverdig. Nok å sette seg inn i.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Dette blir da topp, emotikon. Ville fått alt på plass og møblert jeg, for så å se etter en stund om det funket tilfredsstillende. Ikke la hjernen din bestemme seg allerede nå om at den er misfornøyd med rommet ;)
Hva som må rettes på og hva slags tiltak du skal sette inn, har du jo også mer grunnlag for å si noe om etter du har opplevd lyden og dens evt. skavanker en stund.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Helt enig med MaHa. Flytt inn med møbler, tepper og ikke minst opp med gardiner. Da faller mye på plass ;D

Elektron

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takk gutter :)

Joda, det skel plasseres div. i rommet før det blir satt opp noe oppsett. Vær sikker.
Diskrete offwhite, litt tykke gardiner har jeg flusst av.
Dette rommet blir min lille egotripp fremover. 8)
Må føyes til at det også skal blir brukt som arbeidsrom. dvs. til øving etc.
Men jeg ser jo at det blir god plass. :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Jo mer jeg ser, jo mer liker jeg det rommet. Muligheter!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
MaHa skrev:
Jo mer jeg ser, jo mer liker jeg det rommet. Muligheter!
Joda, jeg forelsket meg i rommet med det samme jeg så det. Nydelig utsikt er det også.
Gledelig var det også at det var greit lagt opp med strøm. Og ikke minst stikk. Som jeg skulle ha gjort det selv
Blokkene jeg har spiser seriøst mye strøm.... ::)

Tror nok det vil bli fint med litt justeringer og forskning. Gleder meg som en unge.
Noe som bekymrer meg litt nå, er at de siste ukene har jeg bare hatt strøm på anlegget mitt noen få timer....gløden og hangen til å høre på musikk har nærmest vært fraværende. Men kommer vel tilbake.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Her må vel NAF involveres aktivt i prosessen?
Er det ikke bare sulliker, slosskjemper og figurer i den foreningen da? ;)

Nei, seriøst- hadde vært koselig med noen konsulenter hengende rundt om vel en mnds. tid :)
Jeg får be inn til en aldri så lite grillfest i hagen på slutten av august eller begynnelsen av sept.
På tide at jeg tar ansvar for slikt jeg også.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Ikke noe å bekymre seg over. Det finnes andre ting her i livet, og de aller fleste interesser kommer og går litt. Og så er det jo faktisk sommer da ;)

emotikon skrev:
Noe som bekymrer meg litt nå, er at de siste ukene har jeg bare hatt strøm på anlegget mitt noen få timer....gløden og hangen til å høre på musikk har nærmest vært fraværende. Men kommer vel tilbake.

V

vredensgnag

Gjest
Herlig at det er parkett - du kan sjekke tykkelsen om du finner noen gamle gjennomføringshull for radiatorer; ev. borre ut et hull og sette i plugg, er det tykt gammelt parkett over fylt stubbloft, så har du perfekt absorbsjon nedover.
Og det skulle ikke forundre meg om det er ganske pene panelvegger bak de dekkpanelene ... Kanskje verdt å ta en kikk.

Jeg fjernet dekkpanel på forrige sted jeg bodde, og fant herlige, brede ekte panelbord under.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror det er mulig å sjekke tykkelsen.
Men jeg tror jeg må skuffe deg- og meg- dette er et påbygg på den gamle trønderlåna. Denne delen er bygget på slutten av 80-talllet, så ikke er det sansynlig å finne fine trevegger bak panelene og nok ikke fylt stubbloft mellom etagene :-[
Når jeg hopper, så svinger gulvet en anelse. Spørs om noen tiltak må iverksettes i forbindelse med det i form av....ja, hva?
Dette er en leilighet jeg skal leie. Utleier har gtt meg frie tøyler- innen rimelighetens grenser....og dekker det jeg eventuellt vil gjøre med den. Tror jeg begrenser meg til maling og litt småtterier i første omgang.
Hva med orange 70-talls vegger?
(passer nok fint til mørk parkett og sprossevinduer.....)

Nå synes jeg forøvrig det er sykt varmt å stå på taket på huset mitt (som skal selges) og vaske mørk grå takshingel...får sårt tiltrengt sol på kroppen i det minste. Godt med enn "vannpause"

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
emotikon skrev:
Dette rommet ligger i 2.etage. Overtar leilighet i august en gang. Leiligheten skal pusses opp litt (maling etc.)

Klappe og ropetester, skremmer livskiten av meg....men det er lov å håpe. Var tross alt like nakent som dere ser på bildene her.
Strøm:

Riktigt bra och rymliga mått!

:)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
EngelholmAudio skrev:
emotikon skrev:

Strøm:

Det var en fin tilbakemelding :)

Kan du si noe om hvilken effekt takets form kan skape? Positivt, negativt...
Hvilken vegg vil du anbefale at jeg starter å spille på?

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
emotikon skrev:
EngelholmAudio skrev:
emotikon skrev:

Strøm:

Det var en fin tilbakemelding :)

Kan du si noe om hvilken effekt takets form kan skape? Positivt, negativt...
Hvilken vegg vil du anbefale at jeg starter å spille på?
Hej emotikon!

Tack själv!

Oregelbundna (eller sneda) väggar och tak brukar smeta ut basproblemen; jämför med att ha ett rum på 2*4*6 och räta väggar. I ditt fall handlar det om golv-tak och 2.4 meter vilket ger en karaktäristisk problemfrekvens straxt under 70 Hz. Vinklingen är ju relativt liten area av taket, så jag tror inte det är nått stort problem. (Många tror att sneda väggar är lösningen på basproblemen, men jag upplever, tycker och anser att problemen bara blir svåra att få verkligt lösta och problemfria).

Jag hade spelat på längden. 4.15 är lite väl kort (för att utgöra längdlyssningen), även om det är lockande nära. Jag har 4.3 meter (i längd) i mitt Level 2 rum. Funkar otroligt bra nu, men lät skit obehandlat. :)

I ditt läge hade jag slagit igen fönstret på kortväggen, troligen ersatt det med vad vi i Sverige kallar för källarfönster (typ 30 cm högt och ca 90 cm långt), placerat högt upp. Orsaken? Det fönstret du har idag kommer dessvärre ge förstareflexer som kommer sänka ljudkvaliten.

Om jag skulle drömma fritt för ditt rum, hade jag nog kortat rummet lite, för att få bättre lyssningstriangel mellan högtalare och lyssingsposition. Byggt en ny vägg som gör rummet ännu bättre i dimensionerna, kanske korta det 1½ meter och samtidigt få ett bra förråd. Samtidigt kan man passa på att bygga en ljuddämpande vägg och sätta in en dito dörr - det är lyx att kunna vräka på dB utan att störa eventuella familjemedlemmar som inte själva är med och lyssnar!

Tja...lite tankar från mig! ;)

Y

ymir

Gjest
hei
Ønsker ikke å gå inn i en stor diskusjon med EngelhomAudio da jeg ikke er noen stor retoriker eller vil påberope meg stor kunskap innen akustik.Men dersom en bruker tallene som EngelholmAudio bruker (som avrunder til 2x4x6) vil problemfrekvensen din vere 86Hz (H= grunnfrekvensen 86Hz,B=1st overharmoniske 86Hz og L=86Hz 2 overharmoniske) og ikke "rett under" 70Hz. Dette etter kalkulatoren jeg bruker og som stemmer overens både med kalkulatoren og målinger.Etter kalkulatoren jeg bruker vil de frekvensene som "tangerer" nærmest, vere Høyden=71,67Hz og Lengden=75.88Hz.Etter min erfaring vil det ha betydning ang. event. bruk av Helmholtz resonator og båndbredden til resonatoren som bør vere minst mulig etter min erfaring.(Stort areal og "kort" portlengde = stor båndbredde (som Svanå????),mens "lang" portlengde og mindre areal gir liten båndbredde).

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Antall liker
1
ymir skrev:
hei
Ønsker ikke å gå inn i en stor diskusjon med EngelhomAudio da jeg ikke er noen stor retoriker eller vil påberope meg stor kunskap innen akustik.Men dersom en bruker tallene som EngelholmAudio bruker (som avrunder til 2x4x6) vil problemfrekvensen din vere 86Hz (H= grunnfrekvensen 86Hz,B=1st overharmoniske 86Hz og L=86Hz 2 overharmoniske) og ikke "rett under" 70Hz. Dette etter kalkulatoren jeg bruker og som stemmer overens både med kalkulatoren og målinger.Etter kalkulatoren jeg bruker vil de frekvensene som "tangerer" nærmest, vere Høyden=71,67Hz og Lengden=75.88Hz.Etter min erfaring vil det ha betydning ang. event. bruk av Helmholtz resonator og båndbredden til resonatoren som bør vere minst mulig etter min erfaring.(Stort areal og "kort" portlengde = stor båndbredde (som Svanå????),mens "lang" portlengde og mindre areal gir liten båndbredde).
Tack för att du uppmärksammade detta, Ymir.

Jag tänker på takhöjd på 2.4 meter vilket ger problemfrekvens vid 71.6 Hz. Har en kund just nu med 2.60 i takhöjd och skyller på att det snurrade runt i skallen på mig! :)

Mitt exempel med 2*4*6 meters dimensioner var för att jämföra som ett värsta exempel. Kul nog, funkar Helmholtz bäst ju större problemen är eftersom HH är passiva och "går på/aktiveras av" problemfrekevensen.

Att säga att HH'n skall vara så smalbandig som möjligt är inte helt sant, enligt mig. Vad vi pratar om här beskrivs lättast med Q-värdet...och ett väldigt högt Q-värde ger just väldigt smalbandig HH karakteristik. Problemet som kan uppstå - vid extremt höga Qvärden - är att HH'n studsar ut ljud tillbaka i rummet, istället för att absorbera ut detta. Dessa Q värden uppnås endast vid användandet av extremt styva material så som metaller, glas, ceramer, etc.

Vad man KAN säga är att det är bra om Q värdet på HH'n är lite lägre än Q värdet på rummet! På detta sätt får man enligt mig bästa resultat lyssningsmässigt (men även mätningsmässigt, om man vet hur man mäter).

Y

ymir

Gjest
hei
Har best erfaring med 15" PVC rør med 10mm tykke vegger.Kommer også til å prøve 15" papir rør (betongformer).Disse er lettere,rimeligere og pga. sylinderformen er de stive.Er i en læringsprosess,går den tunge veien med prøving/feiling og lesing. Den metoden er mer interessant en å gå i butikken å kjøpe et ferdig produkt og ikke skjønne hvordan det fungerer.

Topp Bunn