Nytt møte hos Retep.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har jeg fått dem altså.... hmm sjekker...
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Retep skrev:
Har jeg fått dem altså.... hmm sjekker...
Nope... ingen mail Lemon.... ???

Poster når jeg får dem jeg..
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
blindlemon skrev:
johnnygrandis skrev:
Joda men alle var vel enig i at bassen kunne bli en smule kunstig høy ?, ihvertfall på ettpar referanse spor jeg har spilt på forskjellige anlegg tidligere. Sett ift rom og hvordan HT til Peter har spilt tidligere syntes jeg det kunne bli litt mye selv om det skal sies at resten av lydbildet var overraskende bra !. Skulle likt å se grafene og høre litt mer om hvordan målingene ble utført.
Jeg tror mangel på funn av pukkel rett og slett er fordi bassen generelt er 3-5dB "hot" i området 30-150Hz. Jeg var så opptatt av området opp til 200Hz at jeg glemte å kjøre et sveip opp til 20KHz for å se videre oppover, me bad :(

En del nybegynner prøving og feiling her med andre ord. Jeg har lest litt mer om vannfall og mener da det ligger an omtrent slik:
Etterklang i bassen på 200-230ms, gratulerer!
En (liten) resonans funnet i området 40-50Hz.
En dip ved 60-65Hz vi ikke klarte å ta rotta på med bassfeller. (likner faktisk en dip jeg har i stua her hjemme ved 85Hz, har gitt opp å fikse den)

Poste grafene da Retep, så eksperter her på forumet kan titte på dem!

-M
Hehe..

Joda, jeg hører at jeg har litt "gain" i bassen, men jeg finner ikke ut hvor det er verst, har gått i rommet idag, men den del basstung musikk på anlegget gåenda, og det er i hjørna det er verst, men når jeg putter inn de rockwool tubene samt 10cm plater forran, så hører jeg ikke forskjell. Jeg hører også at det er mye mere bass i hjørenene oppunder taket, men hvordan skal jeg feste plater der oppe...? og ja, det skal jo se pent ut også... ;D Dama skal jo inn å bruke rommet innimellom.

Men jeg irriterer meg ikke egentlig ;D

Mvh Peter
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
Ingenting å irritere seg over, det låter uansett 10X bedre hos deg enn det noesinne har gjort. Det beste har du uansett tilgode en etasje over.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Det er sant det. Gleder meg til å få i gang loftet ja. Nå får jeg heller konsentrere meg om å kose meg med musikk. Har ikke hørt mitt oppsett slik noen gang før, og jeg må si meg meget godt fornøyd.

Du får si ifra når du vil teste Pathosen på Birdsa... Jeg er stort sett ledig på kveldstid.

Mvh Peter
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Måliner fra møtet.

Har fått sendt over målingene og da poster jeg dem her slik at jeg kan få expertene til å se og mene noe om resultatet.

Utgangspunktet. Slik det sto under møtet.

Vannfall Slik det sto under møtet.


Måling med Glava i begge hjørnene bak HT og med Mullard rør.


Vannfall med Mullard og glava.



Måling med 7025 rør og glava...


Som dere ser så er det forskjeller ute og går...
 

Vedlegg

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Jeg tillater meg en kommentar, selv om jeg ikke hører til blandt ekspertene. Jeg tolker det jeg ser som at du har to topper, en mellom 40-50Hz og den andre mellom 80-100Hz. Jeg ville ikke tenkt så mye på dippene.
Hva er målene på rommet?
Ganske fornøyd med at jeg tippet at du hadden en topp på ca40Hz ;D
En ting jeg merket meg da jeg satt meg ned i godstolen var at jeg begynte å trampe takten med en gang og det må vel være et godt tegn :)

VidarJ
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Rommet er 400x 360cm... Joda, man tramper takten ja. Og de toppene er det kanskje mulig å gjøre noe med. eller betyr det vanvittige tiltak? 40hz er jo temmelig dypt....

Mvh Peter
 
8

8x12_TOM

Gjest
Morro å se at dere har fått ut enda mer godlyd av anlegget med målretta jobbing. Det er bare å fortsette, min meninger at fot og rytmisk driv i musikken bare øker jo mer frekvensgangen er under kontroll

Mvh-
Tor
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Hvis du tåler å sitte enda nærmere HT ville jeg flyttet dem så nærme midten av rommet som du kan. Jeg tror første toppen blir gradvis mindre jo nærmere midten du kommer.

VidarJ
 
8

8x12_TOM

Gjest
38% av rommets lengde skal være et fint sted å begynne. Rommet lengde delt på gylne snitt (ca.1.618)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.
Takk for fredagen, ja dette har blit meget bra.
Men som Johnny sier, det beste kommer en etg opp.
Det er en ting du kan glede deg vilt til.
Maten var nydelig, fint med påfyll før den lange kjøreturen til fjels.

Steinar.
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
8x12_TOM skrev:
38% av rommets lengde skal være et fint sted å begynne. Rommet lengde delt på gylne snitt (ca.1.618)
Helt enig, jeg lekte litt med simulering og kom frem til at et sted mellom 1.6 og 1.7m fra bakveggen og lyttepos ganske nær vegg var ganske bra. Da vil du ha mye bass i bakre h og v hjørne.

Steinar, fikk du lagt noe flis?

Vidar
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei Vidar.

Jeg har stått på knerne i mange timer, støl over alt :eek:, mange muskler jeg ikke har kjent på en stund.(litt deilig også)
Nå er det bare fuging, sokkelflis og vegger igjen.
Får jeg veggene før helgen regner jeg med å ta fri et par dager til uka.
Da kan jeg kansje ha påske men vann og avløp.
Resten er jo så å si helt ferdig, bare noen smålister som vi vel aldri blir ferdige med ;)+ en stor veranda til sommeren.(parkerte foran hytta kl 02,12 natt til Lørdag)

Steinar
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Nope, ikke godkjent her i huset. Det var visst fryktelig!

Er nøgd med det jeg har nå. Får se hva som skjer når anlegget flyttes opp-

Peter
[/quote]
Det var godt, da sparte du jo noen mill ;D

Vidar
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sitter fortiden og nyter mye god musikk. Samt jobber stadig mere med rommet. Kommer til å lage noen flere tunge store bassfeller til hjørnene. De to jag har nå har strammet opp litt, men det er ikke lett å tune de toppene jeg har helt der nede. Men de virker ivertfall noe tørrere nå enn før.

Tenkte jeg skulle ta noen bilder å legge til i annleggtråden min i helgen.

Håer det er flere som har tid til musikk, for det er hærlig teranpi.

Mvh Peter
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Og dere gutta, husker dere min ustabile SB? Den har nå ver eksemplarisk siden dere dro. Tror det var en av dere som utstrålte et sterkt magnetisk felt som forstyrret hele opplegget her.... ;D

Nå i ettertid så har den ivertfall ikke kødda en eneste gang....
 
Topp Bunn