Nytt lytterom

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Innlegg
13
Antall liker
0
Jeg trenger noen tips i forbindelse med oppussing av kjellerstue som benyttes til lytterom. Rommet er 4 x 5 meter og ca 208 cm under taket. Med tanke på komforten i rommet kunne jeg tenke meg å benytte fliser/varmekabler i rommet, men er litt skeptisk til fliser.
Dersom jeg likevel benytter fliser, hva bør jeg benytte i vegger og tak? Kan det være noe å hente på å benytte forskjellig materiale på bakvegg/sidevegger? Det er vel også mulig å få tak i parkett med innebygget varmekabel, men har ikke sjekket prisen på disse. Anlegget som skal spille i dette rommet er et Densen DM20/30 sett + Amphion Xenon høytalere. Ny cd spiller skal snart kjøpes, men jeg har ikke bestemt meg helt ennå. Venter på testresultater på MARANTZ SA-7001 da jeg kanskje tror dette kan være et alternativ som passer både anlegg og lommebok ;D
 

Arnold777

Medlem
Ble medlem
29.10.2003
Innlegg
13
Antall liker
0
Vil bare tilføye at det ikke er noen vinduer i kjellerstuen.
Kun dører (1 dør fra gang på 2 dører til andre rom).
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei og til lykke med mulighet for eget rom  :)

Jeg er av de heldige (slik jeg ser det) som har dette.

Men jeg må si at du står forran noen akustiske problemer. Tenker da mest på høyden til tak.
Og om du har tenkt å legge flis og varmekabler, hvilket jeg vil råde deg fra pga harde flater, vil jo dette gjøre takhøyden enda mindre.

Håper du får noen bedre svar enn det jeg kan tilby deg i farten. Håper du får dette til.
Det er noe godt over det å kunne ha muligheten til å nyte musikk når det måtte passe DEG  :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Hvis du kan - så bør du ta en "Stig Erik" her.

Lag et "live end - dead end " rom. Og konsentrer deg om den døde enden først. "Dead end" er en akustisk død sone som absorberer mest mulig lyd. Den befinner seg bak høyttalerne og skal fortrinnsvis bre seg ut på sidene og i taket slik at den tar første refleksjonene.

Byggeprinsippet er enkelt: Et tykt lag med luft og isolasjon bak akustikkplater. Gjerne ekstra tykkelse i hjørnene hvor basstrykket er høyest.

Hvor dypt ned i frekvens du får effektiv demping avhenger av hvor mye du bygger ut. Problemfrekvenser som ligger enda lavere må tas med digital romkorreksjon og / eller resonante absorbenter (paneler eller helmholz resonatorer tunet til aktuelle frekvenser).

Så kan du supplere med diffusorer senere i den levende delen av rommet dersom du har problemer med refleksjoner etter at rommet er ferdig møblert. Eventuelt også 2 - 4 tynne akustikkplater i taket for å ta takrefleksjonen.
 
Topp Bunn