Nytt lytterom

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Hva tror dere, kan dette duge som lytterom? Rommet er hardt, men stort. Sikkert 50 m2, inkl. det som ikke vises på bildet.

Mvh. Frank

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Med akustiske tiltak, kan det bli meget, meget bra!
Gratulerer!

PK

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.667
Fram med akustikkplatene!

Hadde et rom som var nokså hardt jeg, og det fikk jeg til å fungere ganske så bra faktisk.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Med akustiske tiltak, kan det bli meget, meget bra!
Gratulerer!

PK
Takker. Her kan jeg gjøre omtrent som jeg vil :D. Gleder meg til å teste ut :D.

Mvh.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takker. Her kan jeg gjøre omtrent som jeg vil :D. Gleder meg til å teste ut :D.

Mvh.
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Fram med akustikkplatene!

Hadde et rom som var nokså hardt jeg, og det fikk jeg til å fungere ganske så bra faktisk.
Må nok investere i demping, ja. Holder det med å dempe enkelte refleksjonspunkter, tror du/dere eller..?

Mvh.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.667
Rommet ligna forsåvidt litt på ditt, med tanke på avstand fra langvegg til langvegg. Det så slik ut:

Var så langt til sidevegger at jeg ikke brydde meg særlig om disse. Dempet derfor bak høyttalerne, slik at evt resonanser fra kabinett\bassportlyd kom til meg. Jeg dempet også bak lytteposison, og hadde hodet 40-50 cm fra veggen tror jeg.

Veldig stor forskjell fra å ikke ha platene der. Uten platene kunne man omtrent høre en suppe av resonanser i rommet, og et sted inni der var musikken. Med platene satt plassering av instrumenter og vokaler, samt at det ikke var stort sus og surr igjen.

Hadde ikke særlig problemer med bass i rommet, så jeg prøvde ikke stort på å dempe noe i der. Det hjalp også veldig å få inn de to sofaene, kontra den ene stolen jeg hadde først.

Tror det er hovedsaklig viktig å dempe gulv\evt tak om du kan, samt bak lytteposisjon (her merka jeg størst forskjell), samt sidene om de er nærme.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Rommet ligna forsåvidt litt på ditt, med tanke på avstand fra langvegg til langvegg. Det så slik ut:

Var så langt til sidevegger at jeg ikke brydde meg særlig om disse. Dempet derfor bak høyttalerne, slik at evt resonanser fra kabinett\bassportlyd kom til meg. Jeg dempet også bak lytteposison, og hadde hodet 40-50 cm fra veggen tror jeg.

Veldig stor forskjell fra å ikke ha platene der. Uten platene kunne man omtrent høre en suppe av resonanser i rommet, og et sted inni der var musikken. Med platene satt plassering av instrumenter og vokaler, samt at det ikke var stort sus og surr igjen.

Hadde ikke særlig problemer med bass i rommet, så jeg prøvde ikke stort på å dempe noe i der. Det hjalp også veldig å få inn de to sofaene, kontra den ene stolen jeg hadde først.

Tror det er hovedsaklig viktig å dempe gulv\evt tak om du kan, samt bak lytteposisjon (her merka jeg størst forskjell), samt sidene om de er nærme.
Takker for svar :). Skjønner at jeg kan få litt å "leke" meg med her.

Legger inn et bilde til som viser hva som finnes bak lytteposisjonen. Som sagt, her er det mye rom, samt noe å leke seg med ;D.

Er det nødvendig å dempe bak lytteposisjon når det er så langt til bakvegg og så mye luft?

Mvh.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.595
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Den grønne filten som står på det bordet der må du flekke av og plassere på veggen mellom høyttalerene.
Kjempetriks...

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Den grønne filten som står på det bordet der må du flekke av og plassere på veggen mellom høyttalerene.
Kjempetriks...
Kjempelurt! Takk for tipset ;D.

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Eller Briferom :D
Når jeg er ferdig med å dempe det som trengs, er det ikke sikkert det ser ut som noe "briferom" ;). Men du mener altså at det kan bli ok!??

Mvh.

B

Back_Door

Gjest
Kjempeflott rom til musikalsk fordypning ;D

Her var dog mye stein og betong. Kanskje du kunne fått en vurdering fra "theStig"?
Det må nok foretas mye dempning. Poenget er likevel å ikke bruke mer tid og penger enn nødvendig.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
"the Stig" har helt sikkert mye bra å komme med, men jeg ønsker ikke å konkurrere med rommet hans foreløpig :eek: ;-).

Mvh.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
:D :D :D
Wow! Grattis!
Nytt hus allerede?
Det gikk fort.
Når får jeg komme og innvie baren? Og biljardbordet?

Lykke til i Bergen i helga

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.667
Nå spilte jeg i motsatt retning av hva du har tenkt. Fra langvegg til langvegg, altså. Er ikke vits i å dempe bak om det blir lang avstand.

Kan være en fordel å spille andre veien hos deg, men da burde du dempe sideveggrefleksene.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Wow! Grattis!
Nytt hus allerede?
Det gikk fort.
Når får jeg komme og innvie baren? Og biljardbordet?

Lykke til i Bergen i helga
Takker! Overtakelse blir sannsynligvis i månedsskiftet juni/juli, og da kan det vel bli bar- og biljardkveld rimelig kjapt, og kanskje noe musikk i bakgrunnen :D.

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Nå spilte jeg i motsatt retning av hva du har tenkt. Fra langvegg til langvegg, altså. Er ikke vits i å dempe bak om det blir lang avstand.

Kan være en fordel å spille andre veien hos deg, men da burde du dempe sideveggrefleksene.
Hmm, litt av hvert å tenke på her. Takker for innspill.
Nå drar jeg til Bergen, i tilfelle dere lurer på hvor det ble av meg i helgen ;).
God helg!

Mvh.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.045
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
GRATULERER med nytt hus OG lytterom Frank!!

Men her må det SERIØSE tiltak til!! ;D

Bar får du ikke bruk for

Biljardboret kan du like godt hive på dynga

De "nydelige" kuene med knapper på likeså

Dart blir det dårlig med tid til

Fordi her blir det hard jobbing med ROMMET før du kan koble opp anlegget og NYTE ditt eget ROM ;D ;D ;D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
Gratulerer så meget. Kan bli bra dette.

Selvfølgelig skal du beholde biljardbordet.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
GRATULERER med nytt hus OG lytterom Frank!!

Men her må det SERIØSE tiltak til!! ;D

Bar får du ikke bruk for

De "nydelige" kuene med knapper på likeså

Dart blir det dårlig med tid til

Fordi her blir det hard jobbing med ROMMET før du kan koble opp anlegget og NYTE ditt eget ROM ;D ;D ;D
Takk for skremselspropagandaen ;D. Tror jeg skal kose meg i prosessen. Dine ører er hjertelig velkomne for å fortelle meg hva som er galt, når vi kommer så langt (du kan komme selv også ;)).

Mvh.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
5
Gratulerer Frank ;D Dette prosjektet går nok fint skal du se, mange vil komme med innspill og erfaringer så dette blir greit ja :)
Dette oppsettet og rommet SKAL jeg høre ;)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Gratulerer så meget. Kan bli bra dette.

Selvfølgelig skal du beholde biljardbordet.
Takker :). Jeg solgte biljardkøen min for et par år siden. Det var kanskje litt dumt det ::).

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
På tide med en oppdatering herfra :).

Her er et par underveisbilder. Har nå handlet noen akustikkplater, og spredd de rundt på veggene. På gulvet har jeg slengt et relativt tungt teppe, kjøpt på tilbud (sikkert knyttet av små barnefingre i India :'( ???).

Nå må det eksperimenteres litt med plassering av plater, men jeg liker allerede det jeg hører!!! :D.

Frank

L

Ludo

Gjest
Dette ser da veldig flott ut! Du har vært flink ;D Og høyttalerne er jo et flott møbel det også - spiller det like fint som det ser ut?

God helg ;)

T

Thomas1

Gjest
Ser for meg at dette spiller godt. Det har tatt litt tid, men jeg husker jeg ble meget imponert over størrelsen på rommet. Beholdt du biljardbordet, eller røyk det ut?

Gratulerer med resultatet iallefall. Nydelig finish på Helicon høytalerne. Synd at neste utgave Helicon ikke blir like fin i finishen ( i mine øyne )

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Se der skjer det ting, ja. Ble det mindre etterklang?
Det ville klanskje være smart å sette ei plate bak til høyre for venstre høyttaler, sånn som du har det bak den høyre høyttaleren.

Har du fått pu som virker som den skal?

Jeg gleder meg allerede til neste lytterunde. Men i dag pakker jeg kofferten og drar til et sted med mytji sol og varme og holder meg der en ukes tid. 8)

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Ludo skrev:
Dette ser da veldig flott ut! Du har vært flink ;D Og høyttalerne er jo et flott møbel det også - spiller det like fint som det ser ut?

God helg ;)
Takker, men det skulle ikke så mye til, egentlig. Nå syns jeg det spiller finere enn det ser ut. God helg til deg også :).

Mvh. Frank

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Thomas1 skrev:
Ser for meg at dette spiller godt. Det har tatt litt tid, men jeg husker jeg ble meget imponert over størrelsen på rommet. Beholdt du biljardbordet, eller røyk det ut?

Gratulerer med resultatet iallefall. Nydelig finish på Helicon høytalerne. Synd at neste utgave Helicon ikke blir like fin i finishen ( i mine øyne )
Biljardbordet er beholdt ja, og oppgradert med ny kø og nye baller/kuler. Snart blir det ny duk også ;).

Ble litt nysgjerrig på de neste helikonene. Fins det bilder et sted?

Mvh. Frank

T

Thomas1

Gjest
Ble litt nysgjerrig på de neste helikonene. Fins det bilder et sted?
Tviler på om de har lagt ut noen bilder enda. De skal få samme finish som mentor serien. Antagligvis ikke i samme farge som mentor, men samme blankhetsgrad.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
Ok. Kommer nok uansett til å beholde de jeg har en stund, men så kommer vel oppgraderingsspøkelset snikende igjen ;D.

Mvh.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
11
BT skrev:
Se der skjer det ting, ja. Ble det mindre etterklang?
Det ville klanskje være smart å sette ei plate bak til høyre for venstre høyttaler, sånn som du har det bak den høyre høyttaleren.

Har du fått pu som virker som den skal?

Jeg gleder meg allerede til neste lytterunde. Men i dag pakker jeg kofferten og drar til et sted med mytji sol og varme og holder meg der en ukes tid. 8)
Den eneste etterklangen jeg kan høre nå kommer fra biljardrommet, så jeg får vel slenge opp noen plater der også, eller prøve med en gardin mellom.

Skal få opp nok en plate til venstre også ja. Ble litt asymmetrisk.

PUen virker som den skal. Har bestil digital vekt nå så jeg slipper å tippe vekten.

Hvis du ikke rekker å stikke oppom en snartur før du drar, får du ha god tur. Hvor..?

Mvh.

Topp Bunn