Nytt lyd rom

horn_fantast

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2004
Antall liker
0
Jeg holder på å lage meg ett nytt rom til min hobby i huset.
Å det jeg funderer litt på er hva som er best av laminat pakett eller teppe på gulvet rent lydmesigt.
Eller noe annet.

Takk for svar

holger1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.12.2004
Antall liker
0
Det som er best er uten tvil hele gulvet med heltrekt
teppe ingenting slår det lydmesig.

Lykke til.

T

theStig

Gjest
Teppe synes jeg er noe drit lydmessig, da det har meget ujevn demping. Tepper demper godt over 2 kHz, men ingen ting i det hele tatt under ca. 1 kHz.

Når det er sagt, så vil jeg hevde at det mye viktigere å tenke på hva man gjør med resten av rommet enn med gulvet.

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Antall liker
1
Spørsmålet passer ypperlig under Akustikk, rom og plassering. Der finner du en rekke innspill som kan være til nytte.

Jeg forutsetter at du mener laminert parkett?

Skal du velge laminert parkett, velg en god kvalitet fra en anerkjent leverandør. Etter min mening bør du velge tykkelse min. 14 mm. Jeg anbefaler at du limer parketten for at den skal ligge mest mulig stabilt. Legg den på et anbefalt parkettunderlag. Det er viktig at underlaget du skal legge parketten på er stabilt, slik at denne ikke blir liggende å klapre.

Mener du laminatgulv med mønster som ser ut som parkett, vil jeg ikke anbefale det.

På parkett kan du i ettertid legge tepper som akustisk virkemiddel og bruke disse som både absorbenter og for å påvirke reflektert lyd. Du kan variere plassering, antall, størrelse på teppet, tyngde på teppet, og til og med variere med teppeunderlag av ulik kvalitet og tykkelse.

Teppe på teppe ser klønete ut. Med heldekkende teppe får du liten mulighet for å justere i etterkant.

Lykke til!

Topp Bunn