Nytt leketøy, Zhaolu 2.0 DAC

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Rippe-eksemplet sier ingenting IMHO. Alex satte sammen to spillere, enste forskjellen var TEAC VRDS Neo drivverk i den ene og Denon i den andre, resten var 100% likt. Så kjørte han flere tester og så ABX. Hva fant han ut? Her kan du gjette. Dette er en erfaring som jeg setter lit til da jeg har testet selv. At andre mener noe annet er at deres erfaringer er annerledes, men det er IKKE noe fasitsvar av den grunn.
 
N

nb

Gjest
Du må gjerne velge å stole på Alex, det er jo du som skal bli fornøyd og det er dine penger det er snakk om. Jeg velger dog nesten som et generelt prinsipp å la være å stole for mye på folk som selger HiFi-utstyr, særlig når jeg ikke ser noen teknisk grunn til at de skal være relevante eller de strider mot min sunne fornuft.

Jeg har heller ikke testet et lass med drivverk osv, det kommer jeg heller ikke til å gjøre, all den tid jeg ikke ser at det skal ha noe å si. Som kuntinh påpeker, man kan kanske enkelt sjekke om en fil på harddisk er en bitperfekt kopi av en CD. Hva mer trenger man enn det? Jeg lurer litt på hvordan man kan påstå at det at man ripper med et billig drivverk skal være så farlig. Selv har jeg en DVD-rom på PCen min som jeg betale ca 350 kroner for. Den har aldri sviktet meg.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
At du engang ikke vil stanse er vel et hinder skapt av egen faglig arroganse? At jeg velger å stole på Alex er at alt han har sagt som jeg har prøvd ut og lest om har stemt. Dette virker, alt annet jeg har hørt av digital gjengivelse er ikke i nærheten IMHO. At noen velger å si at en DAC til 10K med en DCD til 699 ssom drivverk er så godt som det kan bli får stå for deres egen regning..................
 
K

knutinh

Gjest
At du engang ikke vil stanse er vel et hinder skapt av egen faglig arroganse? At jeg velger å stole på Alex er at alt han har sagt som jeg har prøvd ut og lest om har stemt. Dette virker, alt annet jeg har hørt av digital gjengivelse er ikke i nærheten IMHO. At noen velger å si at en DAC til 10K med en DCD til 699 ssom drivverk er så godt som det kan bli får stå for deres egen regning..................
Jeg har aldri sett sannsynliggjort at to bit-for-bit identiske lyd-sekvenser på harddisk låter forskjellig avhengig av hvilket drivverk de var innspilt med.

Hvis vi skal stoppe og ta høyde for det kan vi like gjerne legge ned absolutt all viten og hengi oss til hifi-guruene og velsignede pyramider.

At en eller annen guru påstår at han har tatt en blindtest og hører forskjell på noe tilfredsstiller vel ikke akkurat de kravene/kritikken subjektivistene gjerne legger på blindtester utført av forskere??

-k
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Hvor kompleks er så analogdelen i en DAC? Så vidt meg bekjent består den normalt av EN (1) OP-AMP. Hvor vanskelig kan det være å få til da?
Hvor vanskelig er det å lage et digitalfilter og en digital delta-sigma modulator med 140dB SNR og null THD? Ikke vanskelig i det hele tatt.

Hvor vanskelig er det å lage en opamp med 140dB SNR og null THD? Umulig.

Hele digitaldesignet i en DA-konverter revolverer rundt ett praktisk problem: "hvordan får man analogdelen til å forvrenge minst mulig?". Hvis digitalsiden var hemskoen kunne man bare brukt 64-bit flyttall og fått alle problemer ned på -200dB-nivå. Digital ytelse koster null og niks, men prøv å få 120dB dynamisk område ut av 1.2V forsyningsspenning og du vil se at den analoge delen ikke er fullt så takknemlig.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Veldig interessant! Gratulerer med kjøpet :)

Artig tilfeldighet at du skulle gjenopplive denne tråden nå; jeg har faktisk brukt mesteparten av dagen på å lese om den på headfi. Den nye, diskrete hodetelefonforsterkeren skal visst være veldig god til prisen, og å bytte op-ampene til DY2000 skal visst også være feiende flott. Det er visst også billigere å kjøpe det rett fra Zhaolu (en fyr som heter Eddie) enn å kjøpe det fra DIYKit...

Edit: hvilken DAC-chip valgte du?
Hei igjen!
Litt annet svar på dette enn det du fikk forrige gang.
Jeg fikk mail fra diykits (WU) med spørsmål om jeg hadde mottat dacen og dette svarte jeg bekreftende på, samtidig som jeg stilte spørsmål om de medfølgende opampene og hvor de eventuelt skulle plasseres.
Jeg har nok misforstått noe her for nå fikk jeg svar fra WU om at de opampene som ble sendt med var de som satt i som standard, mens han (som "gift") i stedet har satt inn 2 stykker LT-1057, samt 1 DY- 2000.
Nå skjønner jeg hvorfor den lyder så feiende flott ;D ;D
Mvh.KW
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Wow, det var generøst :D

Jeg må si jeg vurderer innkjøp av en sånn en når pengene ruller inn utover sommeren altså. Artig å kunne tweake litt med bytte av op-amper også :)
 
T

theStig

Gjest
Du har noen poenger her Ivar, men hvor har alle forbedringene på DAC's de siste 20 åra skjedd? Jo - på digitalsida! Analogdelene er jo stort sett de samme som for 20 år sida. Det jeg mener har skjedd er at digitaldelene har blitt bedre og bedre, og historisk er det her all skiten har oppstått.

Selv har jeg eid to DAC's fra samme fabrikant, som har hatt nøyaktig den samme analogdelen. Forskjellen var 5 år i utvikling på convertere og filtre. Lydmessig og på specs var forskjellen stor.

Håper det ble litt klarere hva jeg egentlig mente......
 

p0gg

Medlem
Ble medlem
08.01.2006
Innlegg
32
Antall liker
0
Jeg kan ikke annet enn å slenge meg på her. Har nettopp fått Zhalou selv, og har positive tanker om den så langt. Jeg har planer om å bruke den mellom Squeezeboxen og forsterkeren min. Venter på et par opamper, da jeg kun har "standard"-versjonene. Vil bare legge til at hodetelefonforsterkeren er respektabel og støyfri. Den delen er ikke helt på høyde med min Porta Corda, men med tanke på prisen, blir det en helt annen sak.

Wu er dessuten en meget hyggelig kar. Tok omtrent en uke etter bestilling, så hadde jeg den i posten (uten fortolling)
:p
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Du har noen poenger her Ivar, men hvor har alle forbedringene på DAC's de siste 20 åra skjedd? Jo - på digitalsida! Analogdelene er jo stort sett de samme som for 20 år sida. Det jeg mener har skjedd er at digitaldelene har blitt bedre og bedre, og historisk er det her all skiten har oppstått.
Utviklingen av digitalteknologien i DA-konvertere har konsekvent gått på å eliminere analoge feil. Vilkårene for analogdesign med høyt dynamisk område har blitt dårligere ettersom IC-utviklingen har gått fremover, fordi forsyningsspenningene stadig skaleres ned. Før med 1um+/5V-prosesser kunne man bruke kaskodetransistorer og annet for å få opp open-loop gain, nå er rådende teknologi 0.13um/1.2V. Under design av dedikerte opamper kan man bruke JFET, BiCMOS, høyspennings transistorer (ofte +/-15V), lasertrimming og andre dedikerte prosessopsjoner, det har ikke konverterdesignere råd til. Det skal være kompatibelt med standard CMOS. Dette har ført til utvikling av digitale algoritmer som gainkalibrering og dynamisk elementmatching for å opprettholde og forbedre analog ytelse. "All skiten" i en DAC skjer på analogsiden, under design lager vi vanligvis digitaldelen med 20dB+ bedre dynamisk område enn du får på utgangen, med andre ord er hele støy- og forvrengingsbudsjettet i praksis allokert til den analoge delen. Hele konseptet med oversampling og støyforming ble utviklet for å redusere analoge feil, likeså alle andre digitale algoritmer som må inngår i moderne DAC-design. Digital ytelse er et ikke-problem, hele problemstillingen under DAC-design er hvordan man får den ytelsen ut på de analoge utgangspinnene.

I riktig gamle DACer lagde man konverterne som direkte sign-magnitude-omformere, dvs at de uten digital prosessering (som oversampling, støyforming etc) omsatte digitale sampleverdier til analoge spenninger. Med 24-bit data vil det si at analogdelen må ha 224 unike spenningsnivåer, med andre ord en spenningsdeler eller ladningsdistribusjon med 224 elementer. Med 1.2V forsyningsspenning er videre avstanden mellom nivåene mindre enn 75 nanovolt. Elementmatching og støytall på det nivået er helt umulig å oppnå og arealforbruket pga alle elementene blir enormt. Med lasertrimming får man matchet motstander og kondensatorer til ca 16-bit nivå, men høyere enn dette kommer man ikke. Det er dessuten svært kostbart.

Derpå begynte man med oversampling og støyforming for å kunne redusere antall bit. I begynnelsen rendyrket man dette i form av bitstream (1-bit) konvertere, fordi disse har bare to nivåer (-Vref og +Vref) for hhv -1 og 1 og derfor ikke trenger noen noen matching, et system med bare to nivåer er lineært pr. definisjon. Dette medførte imidlertid nye analoge problemer. Bl.a. gjør de store transisjonene på utgangen at jitter fører til svært høy forvrenging når man går fra diskret til kontinuerlig tid (jitter er helt og holdent et analog problem). Videre fører begrenset stige- og falltid til at to pulser ikke har nøyaktig dobbelt så mye energi som én og man får forvrenging (intersymbolinterferens). Den store støyeffekten ved høye frekvenser (støyforming kan kun flytte støy opp i frekvens og med 1-bit kvantisering er støyeffekten svært stor) vil også moduleres ned og gi støy og forvrenging i basebåndet når den påtrykkes et analogt filter med begrenset linearitet. Det er også vanskelig å designe stabil støyforming med 1-bit kvantisering på grunn av den store støyeffekten og bitstream har etterhvert blitt avleggs.

Nå legger man seg et sted i mellom, med oversampling og støyforming som før, men typisk 3-6 bit ut istedet for 1. Med utviklingen av digital mismatch-kalibrering, algoritmer som støyformer den analoge feilen som følge av mismatch mellom DAC-elementer ved å randomisere bruken av disse, har gitt en økning av oppnåelig analog ytelse til 18-19 effektive bit i basebåndet. Man bruker også diskret tid analog lavpassfiltrering (switch-cap) for å redusere HF-støyen og transisjonsnivåene ytterligere før man går til kontinuerlig tid og slik reduserer jitterfølsomheten. Dette har fått analog ytelse opp på 18-19 effektive bit som er state-of-the-art pr. i dag.  Problemet med digital elementmatching er at kompleksiteten øker eksponensielt med antall bit, veien videre er å finne smartere algoritmer som gjør at man kan ha flere bit en 3-6 ut til analogdelen, kanskje 8-10. Da får man redusert analoge problemer som følge av jitter, begrenset stige- og falltid, modulering av HF-støy m.v. ytterligere. Når man passerer 120dB dynamisk område når man imidlertid en ny fundamental analog begrensing, siden man med lave forsyningsspenninger da stanger på mulige grenser for termisk støy. Analog ytelse på vesentlig over 120dB virker pr. i dag umulig å oppnå. 24-bit digital prosessering med dynamisk område på 144dB er med dagens datateknologi en lek, det koster nesten ingenting. Én enkelt motstand på 50ohm vil alene generere nok termisk støy til at man med 1.2V forsyningsspenning får lavere dynamikk enn det i den analoge verden.

Imidlertid er ikke ørets dynamiske område større enn ca 120dB (20 bit) så man kan argumentere for at det er et problem av mer akademisk enn praktisk interesse. De fleste moderne konverterchiper er, i likhet med alle moderne digitale hi-res prosesseringssystemer, for transparente å regne.
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Synd denne tråden måtte skli ut totalt :-/

Hadde vært gøy å høre mer om det tråden faktisk omhandler, nemlig Zhaolu 2.0 Dac
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
I know that engineering tests and plots are not always the predictions of overall sound quality that is why I suggest you take the time to listen to the parts your self and make the call.

We listen to every part we make at AKM and have even killed off parts because we didn't like the sound. Not a cheap idea when it costs over $1M to design and make the first one. But datasheet numbers do not tell the story your ears will.

Take a listen if you get a chance."
Jeg jobber selv i en av de større produsentene av kretser og kjenner svært godt til denne industrien.

Dette fra AKM tror jeg ikke på, dette må betraktes som marketing oppgulp inntil det motsatte er bevist.

Det som teller i denne bransjen er tekniske data, begrensinger og omsetning...
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Jeg jobber selv i en av de større produsentene av kretser og kjenner svært godt til denne industrien.

Dette fra AKM tror jeg ikke på, dette må betraktes som marketing oppgulp inntil det motsatte er bevist.

Det som teller i denne bransjen er tekniske data, begrensinger og omsetning...
Motsatte er bevist? Er det så farlig så...................... Men hva er beviset da? At du tror og mener enn at faktisk en representant fra firmaet som sier at de gjør det? Jeg velger å legge større vekt på det representanten sier så får du tro hva du vil, det er ganske uinteressant for meg egentlig.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Synd denne tråden måtte skli ut totalt :-/

Hadde vært gøy å høre mer om det tråden faktisk omhandler, nemlig Zhaolu 2.0 Dac
Jeg er helt enig!

Frode
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Synd denne tråden måtte skli ut totalt :-/

Hadde vært gøy å høre mer om det tråden faktisk omhandler, nemlig Zhaolu 2.0 Dac
På vegne av 'teknokratene' så må jeg bare beklage, men det er vanskelig å ikke hive seg inn i diskusjonen når det begynner å ta av med alt mulig av rare vilfarende ideer fra folk som står på sidelinja og ikke har den minste peil på teknolgi.

Det er greit man har subjektive forutsetninger i sine preferanser og valg, det er helt i orden det. Fint om endel kan også holde seg til det planet og ikke begynne å fomle med tekniske begrunnelser.

Det er jo imponerende hvordan endel gidder å holde ut, kudos til deg Ivar... dog jeg tror du kjemper en forgjeves kamp. Mange her lever fortsatt i tiden hvor jorda var flat og inkvisisjonen herjet :)

Mot de dumme kjemper de vise forgjeves.
 

skjetlein

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
76
Antall liker
0
Motsatte er bevist? Er det så farlig så...................... Men hva er beviset da? At du tror og mener enn at faktisk en representant fra firmaet som sier at de gjør det? Jeg velger å legge større vekt på det representanten sier så får du tro hva du vil, det er ganske uinteressant for meg egentlig.
Du kan jo begynne å grave frem denne informasjonen fra datablader til akm, har du egentlig giddi noengang å kikket i dem? Hvor fikk du denne infoen, akm, har du link?

Å quote noe som i beste fall ser ut som reklame svada fra en person gir ikke mye troverdig. Om det er farlig?? Jeg vet ikke, er det det?

Forstår jo at du vektlegger denne såkalte infoen fra akm mer enn annet som skulle komme i ettertid, og det går neppe ann å overbevise deg da du på din sedvanlige måte flåser bort vanlig argumentasjon.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Du kan jo begynne å grave frem denne informasjonen fra datablader til akm, har du egentlig giddi noengang å kikket i dem? Hvor fikk du denne infoen, akm, har du link?

Å quote noe som i beste fall ser ut som reklame svada fra en person gir ikke mye troverdig. Om det er farlig?? Jeg vet ikke, er det det?

Forstår jo at du vektlegger denne såkalte infoen fra akm mer enn annet som skulle komme i ettertid, og det går neppe ann å overbevise deg da du på din sedvanlige måte flåser bort vanlig argumentasjon.
Som vanlig er du hissig og bedrevitende, du har sikkert rett Acoustics, gidder ikke å krangle med en voksen (?) mann pga. en uttalelse fra en av ledelsen av AKM. Og dette er faktisk skrevet av han selv, emn du vet jo sikkert mer enn han også du :eek: Og jo da, jeg har sett på alle måledataene for AKMs Dacer, Alex Peychev brukte dette som åesak for at han i det hele tatt testet disse Dacene. Men han er jo produsent, så han gjør vel alt for bare å selge :eek: Da er det tydelig at du ikke kjenner Alex Peychev eller Richard Kulavik hos AKM. Da gir vi oss A, denne tråden er for Zhaolu og ikike for vårt off-topic vås.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Mot de dumme kjemper de vise forgjeves.
"Mot dummhet kjemper selv gudene forgjeves" skal det være, og det var Johann Christoph Friedrich von Schiller som sa det. I samme slengen kan det jo nevnes at det var Johann Wolfgang Goethe som sa; "Med viten vokser tvilen" ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
"Mot dummhet kjemper selv gudene forgjeves" skal det være, og det var Johann Christoph Friedrich von Schiller som sa det. I samme slengen kan det jo nevnes at det var Johann Wolfgang Goethe som sa; "Med viten vokser tvilen" ;)
Men det sies vel ikke hvem som er dum og hvem som er vis ;) Eller er det slik at noen opphøyer seg selv til guder grunnet troen på sin egen kunnskap? Goethe traff spikeren rett på hodet, er det ikke tvil, at man tror man kan og vet abolutt alt så viser man jo ikke akkurat stor kunnskap rundt div. tema.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Kunne dere vennligst opprette en egen tråd for den fantastisk meningsløse diskusjonen deres?!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Kunne dere vennligst opprette en egen tråd for den fantastisk meningsløse diskusjonen deres?!
Jeg skal slutte, jeg sa at jeg skulle avslutte tidligere også, men en viss person bare ignorerte dette og fortsatte, jeg svarte på personens innlegg her, og det beklager jeg.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det er helt fint at folk har vett til å slutte. Personlig liker jeg best å begynne. Det var vel når Viking kom på banen at det ble noe futt i denne tråden. Er det noen som virkelig bryr seg om Saolo 2.0 DAC? Fint det, i såfall. Den har visstnok bra komponenter og spiller med dyyyyp bass og kjemisk fri for digitalis. Det er sikkert trygt å løpe og kjøpe. Mye for pengene, det er jeg sikker på.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Mulig at det ikke er noen som bryr seg om Zhaulo dac, akkurat som det er med massevis av andre produkter (det er jo rimelig mye/mange komponenter i omløp og ikke alle kan bry seg om alt ;)
For de som bryr seg, kan jeg fortelle at jeg har oppgradert/tweaket den utover det som ble gjort i Hong Kong.
Jeg har den oppgraderte (Black Gate) versjonen.
Jeg har nettopp gjort det og ikke vurdert særlig nøye om det har skjedd en lydmessig forbedring, men det antar jeg ut ifra hva (særlig en) på omtalte diskusjonstråd for denne sjøl hevder og har gjort.
Først er kabelen til hodetelefonforsterkeren koblet ut.


Den gikk herfra til amp/volum og tilbake.




Kablene er bare frakoblet slik at det er full mulighet for å omgjøre om ønskelig.


Her ligger de "brakk"

Så er de små 1000/16v lyttene skiftet ut til fordel for store 1200/35v Elna for bedre strømkapasitet og lavere ESR.



Slik så de forrige ut og de står helt til høyre.


Til slutt skiftet vi ut små likeretter(broene) med Schottky-diode (broer) i PSU og disse nærmest "lagde" (loddet) Malmin (til broer) og slik ble det.



Mot disse som satt der originalt.


De gamle likeretterbroene nederst og de gamle lyttene like over.

Noen andre (flere) som har kjøpt?

Mvh.KW
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg bryr meg! :)

Har ikke kjøpt ennå, men regner med at jeg gjør det i løpet av høsten etterhvert som HTPC, prosjektor og nytt anlegg kommer på plass.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
På tide å friske opp denne?
Jeg har vært og fått gjort mine to siste (foreløpige) oppgradering/tweaks på min Zhaulo dac.

Dette er to ting jeg har lest meg til på disse sidene. som har flere tråder (gående) om Zhaulo dacs (bl.a.) men også Lite.

Jeg har reinsatt opamps 2904 og "kortsluttet" DC blockingcaps (enklere sagt kuttet ut ved å kortslutte de små Elnacaps på undersiden som var ment som et "lydforbedrende" tweaks fra "gubben" i Hong Kong (husker ikke navnet i farten)
Her er bildet av de små ;)




De sitter på undersiden av de 4 mørkerøde over de 2 øverste opampene som er ringet inn og er de (opampene) jeg i samme ærend byttet ut til fordel for opa 2904



Jeg kan dessverre ikke med sikkerhet si noe om eventuelle forandringer (med sikkerhet) siden jeg for tiden må spille på min gamle MF A300 (riktignok i sterkt forbedret utgave, moddet) grunnet være at lynet den 5 august gjorde noe med min ene Bel Canto (som den ikke helt likte).
Dessuten så er hverken A 300 eller nye modifiaksjoner innspillt (sistnevnte er gjort i dag).

De som måtte ha interesse av å lese om denne dacen kan bl.a. gå inn på denne tråden:

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=181056&page=34

Vær oppmerksom på at det er flere tråder om denne og også andre bl.a. Lite, bare stryk det som er bak forums på linken å gå inn på dac,dvd o.l.

Mvh.KW
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Håper du får det til. Jeg skal med glede være første mann til å teste den nye DAC'en din når den er ferdig. Bare send meg en mail når du er klar.

Endre
Jeg utvikler DA-konvertere (chiper) for audio som levebrød. Hvis jeg ikke får til å konstruere en chip som koster ca $5 og kan stå på et printkort med eksterne komponenter for noen hundre kroner og gi audioytelse bedre enn noe som finnes på markedet i dag, så har jeg mislykkes i jobben min og kan trolig begynne å se meg om etter en ny.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Håper du får det til. Jeg skal med glede være første mann til å teste den nye DAC'en din når den er ferdig. Bare send meg en mail når du er klar.

Endre
Hei!
Skal Løkken lage ny dac???
Det visste jeg ikke.
Det jeg derimot vet er at han har en jobb med å utvikle da-convertere (chiper), dersom han nå også skal konstruere en ny dac (altså en hel komponent ned analogdel,kabinnet og det hele) så blir også jeg nysgjerrig, kan du fortelle mer?

Mvh.KW
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Neinei, kun brikke. Et evalueringskort er nødvendigvis påkrevd får å få gjort målinger og evaluert ytelse, men det er kun snakk om en "core", uten psu, deemphasis og denslags.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Ivar sier i sitt innlegg:

"Hvis jeg ikke får til å konstruere en chip som koster ca $5 og kan stå på et printkort med eksterne komponenter for noen hundre kroner og gi audioytelse bedre enn noe som finnes på markedet i dag, så har jeg mislykkes i jobben min og kan trolig begynne å se meg om etter en ny. "

Han skal konstruere en chip, som sammen med eksterne komponenter skal stå sammen på et printkort, og gi bedre lyd enn noen DAC som finnes på markedet i dag. Dette ser for meg ut å være en ny DAC. Ivar sier ikke at han bare skal konstruere en ny DAC-chip. Han presiserer at den nye chipen hans skal være koblet opp mot eksterne komponenter, OG sammen skal dette gi bedre lyd enn noen DAC som finnes på markedet i dag.
Håper at han får dette til. Jeg skal med glede teste ut, og gjerne kjøpe denne nye DAC'en.

Endre

Hei!
Skal Løkken lage ny dac???
Det visste jeg ikke.
Det jeg derimot vet er at han har en jobb med å utvikle da-convertere (chiper), dersom han nå også skal konstruere en ny dac (altså en hel komponent ned analogdel,kabinnet og det hele) så blir også jeg nysgjerrig, kan du fortelle mer?

Mvh.KW
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
139
Sted
Bergen
Dette var synd. Jeg som hadde håpet på at du skulle konstruere en ny DAC som var totalt overlegen alt annet enn det som finnes på markedet i dag. Jeg håpte også at prisen også skulle være fordelaktig.
Jeg var vel litt for optimistisk. Endelig en High End DAC til gi bort pris, trodde jeg.
Beklager at jeg tok feil.

Endre
Neinei, kun brikke. Et evalueringskort er nødvendigvis påkrevd får å få gjort målinger og evaluert ytelse, men det er kun snakk om en "core", uten psu, deemphasis og denslags.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Jeg var vel litt for optimistisk. Endelig en High End DAC til gi bort pris, trodde jeg.
Beklager at jeg tok feil.
Jeg har hverken lov til eller ønske om å bedrive noen næringsvirksomhet, det får andre ta seg av. Nordic driver uansett kun med komponenter og IPer, ikke systemer. Om resultatet blir satt i produksjon er også helt åpent. Hvis så skal skje må man evaluere resultatet dithen at massesalg og derav inntjening er mulig, det er langt fra sikkert. Håpet er selvfølgelig at man vil begynne å levere audiokonvertere, men det er pr. i dag umulig å vite.

Ivar sier ikke at han bare skal konstruere en ny DAC-chip. Han presiserer at den nye chipen hans skal være koblet opp mot eksterne komponenter, OG sammen skal dette gi bedre lyd enn noen DAC som finnes på markedet i dag.
Om god ytelse er lik god lyd er mildt sagt omdiskutert på dette forumet, jeg har tallfestede målsetninger. At mest mulig av chipytelsen skal kunne bevares med vanlige eksterne komponenter var i overført betydning ment at konstruksjonen må være jitterrobust, "snill" mot IV-omformer/filter, ha god psrr osv. Liten vits i å lage en fantastisk konverter hvis den kjører alle analogfiltre i slewing eller gir høy forvrenging for en viss mengde jitter.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
For meg er ytelse et (eller flere) tall, hvilken lyd man liker best avhenger av personlige preferanser og er en privatsak. Ytelsen på feks Benchmark, og flere andre CD-spillere og eksterne DACer, er så god at den er å betrakte som helt transparent. En Audio Note NOS-DAC vil på den annen side forvrenge signalet mye, mye mer. Hvis du liker den forvrengingen står du selvsagt fritt til å mene at den er bedre, men også det kan gjøres for en relativt rimelig penge. Subjektive hifi-blader har for meg null kredibilitet, de skriver ikke om lyden, men om egne opplevelser. Hva de opplever er irrelevant for meg.
Bare lurte på hvorfor en AN NOS DAC forvrenger mye mer? Er det mangelen på korreksjonskretsløp?

Mvh
Rune
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
- Gammel, "umoderne" konverterbrikke (AD1865).
- Aliasing, fra det faktum at den ikke oversampler.
- Analogbuffer uten feedback og med høy utgangimpedans.

Det virker umulig å oppdrive tall på ytelsen, men den er garantert mye dårligere enn Benchmark etc. Den pågående kontroversen om hvorvidt god ytelse er det samme som god lyd overlater jeg til andre. Hva folk liker og foretrekker får de finne ut av selv...
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
- Gammel, "umoderne" konverterbrikke (AD1865).
- Aliasing, fra det faktum at den ikke oversampler.
- Analogbuffer uten feedback og med høy utgangimpedans.

Det virker umulig å oppdrive tall på ytelsen, men den er garantert mye dårligere enn Benchmark etc. Den pågående kontroversen om hvorvidt god ytelse er det samme som god lyd overlater jeg til andre...
:)
Joda,det finnes viktigere ting i livet enn å småkrangle om "god lyd" :)

Kan du forklare litt nermere om hva Aliasing er for noe?
Har ikke hørt det begrepet før...
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Se her fra side 23 og utover eller her fra side 7 og utover. Kort sagt: Når du sampler et signal vil dets spektrum gjenta seg selv. I tillegg til det orginale spektrumet fra feks 0-22.05kHz vil du, hvis samplingraten er 44.1kHz, få en "kopi" (et alias) fra 22.05-44.1, enda en fra 44.1-66.15 osv. Disse aliasene vil ofte kunne føre til slewing og andre forvrengingsproblemer i etterfølgende analogforsterkere/komponenter. For å unngå dette må man ha et antialiasfilter, som må slippe gjennom alt fra 0-22.05 og totalt blokkere alt over. Et slikt filter må være veldig skarpt, noe som er vanskelig å realisere analogt. For å lette på problemet kan man oversample og filtrere bort aliasene digitalt. Hvis samplingsraten økes til noen MHz vil også aliasene flyttes opp i dette området og man slipper med et enkelt, feks 1. ordens, analogt lavpassfilter. Filtreringsjobben flyttes fra det analoge til digitale domenet. Noen dropper imidlertid filtrering helt, i så fall vil konverteren gi ut mye uønsket HF-energi, som vil medføre forvrenging, feks intermodulasjon, i det som kommer etter DACen. Lineariteten er ofte dårlig ved høye frekvenser (fordi feedbackfaktoren avtar) og uønsket forvrenging kan moduleres ned til basebåndet.
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.569
Antall liker
1.240
Torget vurderinger
11
Takker Ivar.
Den avhandlingen din ser ut til å vere et seriøst stykke arbeid ! :eek: Imponerende!

Mvh
Rune
 
Topp Bunn