Alt til hus og bolig Nytt kjøleskap.

N

nb

Gjest
Sjekk at det går opp med dørene til IKEA. Kan ikke velge fritt når det gjelder størrelse på kjøledel og frysedel. Jeg har ett fra Miele, det var et av svært få jeg fant der dørene passet til IKEA sine dørhøyder. Om du har fronter med profil må det stemme bra, ellers er det mulig å sage til et par cm, men må dj tilpasse mye får du trøbbel med festene for hengslene.

Frittstående skap rommer for øvrig mye mer enn de som bygges inn.

Bredden går stort sett greit, selv om IKEA har ganske tykke skrog. Om du skal ha dører over kjøleskapet må di ta hensyn til det også.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte meg integrert kjøleskap på torsdagen og det jeg la merke til var det at mellom ulike modeller og merker så er det forskjeller på volumet selv om de har like utvendige fysiske mål.

N

nb

Gjest
Noen som har greie på?

Lurer litt på dette: Bosch KIS87AF30 (Hvit) - Kombiskap - Finn lavest pris, test og informasjon Er innbyggingsskap standard? Jeg vil ha det inn i IKEA likt resten av kjøkkenet.

Støynivå på 35dB. Kan ikke huske å ha sett bedre tall, og det er viktig med åpen (antageligvis semiåpen løsning etterhvert) mellom stue og kjøkken.
Fra monteringsanvisningen skal frysedelen ha frontplate på 64-65 cm, det funker ikke med IKEA sine dører som finnes i 60 cm og 80 cm. (eller 50 og 70 eller hva det nå er om dagen). Om du skal ha det innebygget på et IKEA-kjøkken så må du først finne de modellene som har størrelse på dørene som passer med IKEA sine fronter, deretter velger du blant de modellene. Da jeg drev på med denne øvelsen mener jeg at jeg fant kun ett eller to skap som passet utover IKEA sine egne, men jeg skulle ha minst mulig frysedel og størst mulig kjøledel, så mulig det gav vel mye begrensninger.

Men for å svare på spørsmålet ditt: Som du skjønner er dette ikke standard...

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Pass på å sjekke leveransen, jeg har bestilt Bosch kombiskap og ovn, begge produkter levert var billigere modeller. Kanskje de han leverte til før meg mottok ganske dyre varer istedet, hvem vet....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Mange takk for innspill. Men denne monteringsanvisningen, har du en direkte link? Etter min beste leting finner jeg minimum 56 innvendig bredde og anbefalt 560 dybde, samt høyde 177 på skap. Så vidt jeg husker og kan anslå (har IKEA-kjøkken men ikke tommestokk på jobben), så er IKEA 60*60 utvendig og har 15 eller 18mm veggtykkelse. Det skulle passe til kjøleskapet. Usikkerhetsmomentet ser ut til å være om høyden på dørene treffer.

Edit: Ved nærmere lesing av både innlegget ditt, nettsidene til Bosch og IKEA. Bredden og dybden ser ut til å være OK, høyden er en utfordring. Dørenes høyde er 40, 60, 80, 100, 120 og så videre. Kanskje kappe? Kapp øverst og nederst kan bli tolererbart. Hull for helgslene kan nok tilpasses. Jeg tror hengslene til IKEA er standard fra Blum, og Claser'n har bor for forsenking til disse. Kjøleskapene til IKEA bråker litt mer, og jeg har strengt tatt lyst til å bygge inn i likt som resten av kjøkkenet. Har i alle fall sendt mail til Bosch og IKEA, får se hva de mener om saken. Kanskje jeg tar ekstrajobben i alle fall.

Sist redigert av en moderator:
N

nb

Gjest
Alt lar seg hacke til. Veggtykkelsen til IKEA er 19mm, så innvendig er det 562mm. Jeg har ingen hvitevarer fra IKEA og alt har passet inn greit.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Og så. Etter kontrollmåling hjemme, og ytterligere lesing på nettet er status følgende:

Jeg har Faktum skapstammer. Høyden er/var 195. Avstanden mellom benkeskap og overskap ble naturligvis tilpasset dette da jeg pusset opp (jeg har ingen høyskap fra før). Det IKEA opererer med nå heter Metod, og er selvsagt 200. Sokkelhøyden er redusert fra 16 til 8. Det går an å etterbestille biter til Faktum. Kanskje verden går fremover, kanskje ikke. Fremtiden er i alle fall ikke uten videre kompatibel med fortiden.....

Topp Bunn