Nytt hus, nye muligheter!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hei. Etter å ha brukt stuen som musikkrom i et år, er jeg lei alt maset fra kona.. Ikke får jeg ha anlegget i fred heller. Til og med nabobarna okkuperer sweetspot ;D

I dag står høyttalerne 1,6 meter fra bakveggen og sofaen står to meter unna, så de danner en likesidet trekant. Jeg måtte til og med bestikke kona med en iPhone4 og blomster hver uke for å få høytalerne inn i stuen.. Planen var å innrede et rom i kjelleren her, men da måtte jeg ta dreneringen først. I stedet kjøpte jeg like så godt nytt hus i går :)

Har fått disposisjon til å gjøre som jeg vil i den nye kjelleren og jeg skal virkelig ta meg til rette ;) Lytterommet er på 9*3,8 meter, med en takhøyde på ca 2,1 meter. Det er også en liten pipe (30*108cm) 3,3 meter fra kortveggen, se bilde. Drømmer om å bruke bassabsorbenter og diffusjon fra Svanå. Ønsker råd, innspill, anbefalinger og tips. Bør rommet gjøres mindre? Hva er ideell høyttaler plassering og lytteposisjon? Skal man bruke kortveggen eller langveggen?

Tror dette blir bra jeg :)

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.843
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Her er det absolutt potensiale. Når ein kjøper nytt hus, er det gjerne slik at ein satsar på å ha det lenger enn høgtalarane, men det kan vere ein ide å gjere seg opp ei meining om desse før ein går vidare. Iallfall om du går for linjekjelde/bipolare høgtalarar (desse kan truleg fungere godt i ditt lange rom, og du har godt med plass til å lage absorbentar m.m.
No er det folk her med både dataprogram og spisskompetanse som sikkert vil trå til med tips, så mitt vesle bidrag vil vere tipset om å tenke på høgtalarane. Lukke til, det vert sikkert bra!

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Takker for gode råd om å oppgradere høyttalerne. Har solgt sportsbilen nå, så det blir kanskje litt ekstra penger til Hi-Fi fremover.. Samspillet mellom rom og høyttaler er endelig mulig å optimalisere, uten å måtte ta hensyn til interiørsjefen. Skal si at jeg gleder meg! Kan godt tenke meg å oppgradere og er åpen for det meste. Eneste utfordringen er at jeg er veldig fornøyd med lyden fra Respons Grand kombinert med Rogue Audio M180.. I starten tenker jeg et å bygge et skikkelig bassystem og bruke Responsene som monitorer. Stikkord kan være nok membranareal (man får vel aldri nok?), linjekilde, dipol eller kanskje trykkammer. Får vel reise litt rundt og besøke andre med dipol og trykkammerbass for å finne ut hva jeg prefererer.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Omtrent samme mål (4x9) som stuen min hvor anlegget står på den ene kortveggen. Synes det fungerer ganske greit, også i bassen. Jeg ville brukt hele lengden av rommet. Litt av cluet for min del, har vært muligheten til å flikke litt på bassresponsen siden jeg har DIY-basser. Burde bli bra dette.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5

Vedlegg

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det vil være fornuftig å velge høyttalere før du begynner med synlige tiltak i rommet. Et smalt rom taler for waveguide med kontrollert direktivitet. Sjekk ut Geddes og Audiokinesis.

Jeg ville helt klart ha spilt i lengderetningen (altså høyttalerne plassert på kortveggen) og brukt en god del diffusjon på bakvegg og bakre sidevegger.

M

Mr-T

Gjest
En smal dipol f.eks med B&G RD-75 vil også ha kontrollert spredning, og vil ved en del toe-in ikke gi problemer med refleksjoner fra nær sidevegg. MEN - du må ha nok plass bak de. Helt inntil lerrett og/eller vegg vil ikke fungere.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.598
Hei
Hva med et sett Amphion Krypton 2 eller 3? 8)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
En smal dipol f.eks med B&G RD-75 vil også ha kontrollert spredning, og vil ved en del toe-in ikke gi problemer med refleksjoner fra nær sidevegg. MEN - du må ha nok plass bak de. Helt inntil lerrett og/eller vegg vil ikke fungere.
Ja. Dersom DIY er aktuelt, så er sikkert det et godt tips. Bare passe på å bruke riktig delefrekvens når man skal sitte nærmere enn anbefalt avstand som er ganske stor med linjekilde.
Finnes det noe polarrespons av RD-75?

M

Mr-T

Gjest
Delefrekvensen har ingen ting med lytteavstand å gjøre, men avstanden vil bestemme hva slags EQ man trenger under 1 kHz.

Jeg har ikke sett noen polar måling på RD-75, men jeg har sjekket litt på den sjøl. Tror det ser rimelig greit ut opp til 5 kHz i hvertfall. Waveguides klarer jevn spredning helt opp, det går ikke med dipoler fordi de i praksis er for brede.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Delefrekvensen har ingen ting med lytteavstand å gjøre, men avstanden vil bestemme hva slags EQ man trenger under 1 kHz.
Selvsagt. Rotet litt der ja. :p

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mr-T skrev:

Jeg har ikke sett noen polar måling på RD-75, men jeg har sjekket litt på den sjøl. Tror det ser rimelig greit ut opp til 5 kHz i hvertfall. Waveguides klarer jevn spredning helt opp, det går ikke med dipoler fordi de i praksis er for brede.
Ser at anbefalt minimum lytteavstand med RD-75 er 4,6 meter, løser du dette med EQ Mr-T?

http://www.bg-
speaker.de/downloads/rd-productinfo.pdf

Er det en fordel å bygge et rom i rommet med flytende tak, vegger og gulv? Dette vil jo stjele litt av takhøyden og bredden..

krelle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
37
Hej John Harald! Här kommer ett litet tips som nog skulle fungera riktigt bra i ditt lite långsmala rum. Dessa moduler/diffussorer/cd-ställ med basmumsare bygger inte så mycket från vägg och tar inte så mycket plats. Jättesmart tycker jag och du får diffusorerna i höjd med mellanregister/diskant. Jag har lyssnat i ett annat rum med liknande uppbyggnad där det spelades på MBL 101 där det fungerar alldeles ypperligt. Här kommer länken:

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=9363&st=0&start=0

Mvh Krelle

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Nå skjer det ting, gammelt inventar/boder rives ut og jeg får en egen 16A kurs til stereoen med 4 kvadrat fra sikringsskapet. Jordingen til sikringsskapet blir også oppgradert.

Har nå bestemt å bygge et rom i rommet for å senke støygulvet og skåne resten av huset for høy musikk midt på natten :)

Har noen spørsmål:

Siden det er en kjeller, holder det å lage nye vegger/tak som ikke er i kontakt med resten av huset og droppe dempetiltak i kjellergulvet? Eller vil bassen forplante seg fra kjellergulvet til resten av huset?

Vil pipen (Se bilde i første innlegg) skape akustiske problemer for meg?

Har fått noen ideer herfra:
http://www.dinside.no/837515/lydisolerings-abc

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Bare sett ht. eller eventuelt subber på egnede gummiunderlag, så vil jeg tro at du ikke trenger å ta hensyn til å dempe selve gulvet.............betong?

Mvh.KW

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
KW skrev:
Bare sett ht. eller eventuelt subber på egnede gummiunderlag, så vil jeg tro at du ikke trenger å ta hensyn til å dempe selve gulvet.............betong?

Mvh.KW
Takk for tips, gulvet er betong ja.

En liten oppdatering..

Nå har jeg gått løs med slegge og knust alle boder til pinneved ;D

Endelig kan man se det 9 meter lange rommet, jeg kjenner at motivasjonen stiger ;)

Vedlegg

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Nå er rommet ryddet for boder, ledninger, rør, skrot og byggingen kan begynne. Trenger bare svar på noen spørsmål først:

Til taket er det vel riktig å bruke lydbøyle D, stender på 48*30mm og to lag gips?
Hvilket akustisk lim anbefales mellom gipsplatene og hvor kjøpes dette?
Skal jeg bruke lydbøyle fra http://guiden.rockwool.no/produkter/byggisolering/lydboeyle eller http://www.europrofil.no/filesystem/2009/02/lydboyler_179.pdf?
Jeg skal feste lydbøylene i kjellertaket som er av trepanel og ønsker at de skal ta minst mulig av takhøyden.

Må jeg ha plateheis for å holde gipsplatene på plass?

Tenkte å feste veggstendere er i murveggen via lybøyler. Hvor mange lydbøyler skal man bruke til veggene og hvor kraftig stender?

I hvilken rekkefølge skal gulv og stendere til tak/vegger bygges? Først få tak rett, så vegger og legge gulv til slutt eller er samme hvilken rekkefølge.

Har blitt anbefalt å legge plast på betonggulvet før jeg legger parkett, for å hindre at det skulle komme fukt igjennom en vakker deg. Hvilken plast skal man bruke?

Hvordan løser man utfordringen med ventilering i et lydtett lytterom?

På forhånd takk for gode svar :)

C

Cyber

Gjest
9 meter, voksent rom. Har selv kjøpt nytt hus og har et rom i kjelleren som jeg håper å rigge til etterhvert.

Blir spennende å følge videre dette prosjektet ditt.

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
2.171
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Musikkrom.jpg
Her går det sakte, men sikker fremover. Er ferdig med grunnarbeidet og har begynt første strøket med maling. Vurderer Helmholz resonatorer fra Svanå eller DIY for å få kontroll på bassen. Hvor mange (minimum og maks) trenger jeg? Er det noen som har DIY-tegninger?
Vet at bl.a. 8x12_TOM har laget slike. Alle tips mottas med takk!
[h=3][/h]

Topp Bunn